دکتر افشین پاک نهال در حاشیه نمایشگاه صنعت برق:

حضور بیشمار غرفه‌داران چینی که همان محصولات تولیدکنندگان داخلی را حتی با کیفیت پایین تر و بدون گارانتی برای نمایش عرضه کرده بودند !

مدیر عامل شرکت کارا الکترونیک مبنا در حاشیه نمایشگاه صنعت برق تاکید کرد: متاسفانه امسال به دلیل حضور بیشمار و تامل برانگیز شرکت‌های چینی امکان حضور برای برخی از شرکت‌های صاحب نام این حوزه فراهم نشد!

حضور بیشمار غرفه‌داران چینی که همان محصولات تولیدکنندگان داخلی را حتی با کیفیت پایین تر و بدون گارانتی برای نمایش عرضه کرده بودند !

دکتر افشین پاک نهال _ مدیر عامل شرکت کارا الکترونیک مبنا _  در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق تهران ۱۴۰۲ (IEE) اظهار کرد:  اصل حفظ رقابت از اهمیت بالایی برخوردار  است، به گونه ای که حتی در مقاطعی برخی از شرکت هایی که سابقاً توسط دولت حمایت شده بودند به خاطر غیررقابتی بودن به حاشیه رفته اند و ما نیز اعتقاد راسخ به اصل رقابت سالم و البته در شرایط برابر را داریم!

وی افزود: بررسی سیاست های کشور چین در شکل دهی صنایع مختلف نشان می دهد که این کشور، به موقع از ابزارهای دولتی و حاکمیتی برای تنظیم گری و تقویت بازار داخلی خود استفاده کرده و نگاهی کلان برای حضور در بازارهای منطقه ای و سپس جهانی داشته است و در نهایت نیز اصلی ترین رویکردی که منجر به شکل گیری برترین نشان های تجاری حوزه های مختلف در چین شد، حمایت هدفمند و همه جانبه از تولیدکنندگان داخلی چین بود. 

عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران افزود: البته حمایتی که یک طرفه نبوده و مشروط به ارتقای کیفیت برای رقابت در سطح جهانی و جلب رضایت مصرف کننده بوده است، زیرا در صورتی که کیفیت نمونه داخلی در صنعت بومی، مطلوب نباشد میلیون ها دلار حمایت دولتی و حاکمیتی، نخواهد توانست موفقیت صنعت و بقای آن را تضمین کند.

این تولیدکننده داخلی تاکید کرد:  اتفاقا یکی از معیارهای سنجش حفظ و ارتقای کیفیت و به روز نگه داشتن تولیدات، توانایی تولید محصول قابل رقابت با نمونه های خارجی و توانایی رقابت در بازارهای بین المللی است، از این رو شاهد هستیم که اصل مهم رقابت با محصولات خارجی و جهت گیری به سمت رقابت در سطح بازارهای بین المللی در همه جای برنامه های حمایتی دولت چین مشاهده می شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در عین حال بیان کرد: در کشور ما، تولیدکنندگان با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند و همین موانع و مشکلات را می‌توان مصداقی بر وجود شرایط نابرابر  رقابت با چینی ها و یا کشورهای دیگر عنوان کرد .

photo_2023-11-25_13-35-28

پاک نهال با اشاره نمایشگاه صنعت برق اظهار کرد: در نمایشگاه امسال متاسفانه شاهد حضور بیشمار غرفه‌داران چینی بودیم که همان محصولات تولیدکنندگان داخلی( مانند مدارچاپی، ماژول های مرتبط با صنایع روشنایی و....) را  حتی با کیفیت پایین تر و بدون گارانتی برای نمایش عرضه کرده بودند و جای بسی تاسف است که شرکت‌های داخلی برای واردات مواد اولیه خود،  زمانی بین ۵ تا ۷ ماه معطل و درگیر پروسه طولانی  ثبت سفارش ، تخصیص و انتقال ارز می‌شوند در صورتی که این‌پروسه  را برای غرفه داران چینی تا ۶۰ روز کاهش دادند!.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران تاکید کرد: این در حالی است که کشور ، نیازمند ایجاد اشتغال و رشد تولید به جهت جلوگیری از تورم لجام گسیخته است.

عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران با بیان اینکه تولید داخلی به مثابه ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تلقی شده و حمایت از آن ، نتایج ‌درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از ‌خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت اظهار کرد:  زمانی که تکنولوژی تولید کالایی از کشورهای خارجی وارد می‌شود، برای به‌روزرسانی و تامین سایر نیازها نیز به سراغ خارجی‌ها می‌رویم در حالی که این روند باید بالعکس باشد و صنعتگران ایرانی برای رفع مشکلات و تامین خواسته‌ها به سراغ دانشگاهیان داخلی بیایند، بنابراین ارتباط مستقیم و مستمر بین صنعت و دانشگاه به معنای رفع مشکلات کارخانجات و صنعتگران توسط نخبگان و دانشگاهیان ایرانی است.

مدیر عامل شرکت کارا الکترونیک مبنا افزود: در این راستا شرکت ما که به عنوان عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بوده و در آنجا دفتر نیز  داریم، چالش را برای دانشگاه مطرح می کنیم و سپس به عنوان شتاب دهنده، هزینه پروژه پایان نامه دانشجو را می دهیم و از طرحش حمایت کرده  و از آن خریداری می کنیم. در عین حال به عنوان شتاب دهنده با او کار می کنیم تا استارتاپش بزرگ تر شود.

این کارآفرین‌برتر استان تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه  این روزها بخش های مختلف اقتصادی جامعه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و با تاکید بر جلوگیری از ورود کالاهای غیرضروری به کشور برای  تشویق فعالان عرصه تولید گفت: جهش تولید دارای جنبه هایی است که اگر رعایت شود، شعار سال محقق می شود و در این راستا خودداری از وارد کردن کالاهای غیرضروری از دیگر کشورها بسیار مهم است  تا فعالان عرصه تولید تشویق شوند و کار خود را با دقت بیشتری دنبال کنند.

 پاک نهال، با بیان اینکه متأسفانه تصمیمات غیرکارشناسی و غیر قابل پیش‌بینی برای تولیدکنندگان به‌گونه‌ای است که تولیدکننده برای فعالیت خود بلاتکلیف است افزود: همه  این ها در حالی است که مقام معظم رهبری درباره اهمیت مسئله تولید ، بارها و بارها تاکید کرده و گفته اند که می‌خواهم مسئله‌ تولید را به‌عنوان محور فعالیت قرار بدهم. تولید اگر چنانچه به‌راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند و هم می‌تواند مشکل ‌اشتغال را برطرف کند و حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند. باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. 

این تولیدکننده  با بیان اینکه  تولید ، پایه و اساس توسعه و پیشرفت کشورها و جوامع است، گفت:  در حال حاضر مهم‌ترین مسأله کشور، ساماندهی اقتصاد بر بنیان تولید است. همساز کردن راهبردها، قوانین و مقررات، برنامه‌ها، سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها و عملکردها و حتی کارکردها و رفتارها در درون نظام‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با اقتصاد مبتنی بر تولید، از اولویت‌ها و ضرورت ها است.

پاک نهال  با بیان اینکه افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی را باید یکی از سدهای جدی رونق تولید در کشور دانست گفت: در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی کشور، دغدغه تولید و آینده مبهم خود را دارند که در این رابطه باید وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها با ارائه برنامه‌هایی منسجم به حمایت از آنها اقدام کنند چون امروزه تولیدکنندگان در تمام بخش‌های مختلف صنعتی از اوضاع اقتصادی کشور رضایت ندارند و  معتقدند اکثر برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از تولیدکننده داخلی اجرایی نشده است  و این موضوع کنار افزایش افسارگسیخته قیمت ارز، امکان فعالیت را برای تولیدکننده سخت‌تر از گذشته کرده است. 

عضو راهبردی خوشه الکترونیک استان تهران با اشاره به اینکه  مشکلات ساختاری، مدیران اجرایی را با انبوهی از قوانین و مقررات کهنه و منسوخ روبه‌رو کرده که هنوز راهکاری برای حل این موضوعات پیش‌بینی نشده است گفت:  بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی را باید یکی از دلایل اصلی عدم رونق تولید در کشور عنوان کرد. در حال حاضر با تشدید مشکلات تولیدکننده امکان بازپرداخت بدهی‌های بانکی را نداشته و هر روز این بدهی‌ها به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. البته افزایش بدهی‌ها خود مانعی شده تا تسهیلات جدیدی در اختیار تولیدکننده قرار نگیرد.

این تولیدکننده و فعال اقتصادی با بیان اینکه عدم امکان مبادلات ارزی و مالی تولیدکنندگان با شرکای خارجی، از دیگر مشکلات تولید است گفت:  این موضوع خود بر کاهش صادرات و حتی تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان اثر منفی گذاشته است.

مدیر عامل شرکت فناور کارا الکترونیک مبنا که عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز می باشد،   در عین‌حال بیان کرد: قوانین و مقررات ضدونقیض در کشور ، مانعی برای رونق تولید شده است در این رابطه باید ضمن اصلاح قوانین با محوریت حمایت از تولید، زمان و هزینه صدور مجوزها را به حداقل رساند. البته این موضوع اراده جدی دولت و مجلس برای وضع قوانین مثبت و اجرای آنها را می‌طلبد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    نه غربی / نه غربی / جمهوری اسلامی - شرقی از این شعار حذف گردید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها