گوگل اسکولار (Google Scholar) چیست؟

گوگل اسکولار یا گوگل اسکالر معروف ترین جستجوگر، ویژه مقالات دانشجویان است که علاوه بر دریافت مدارک علمی مرتبط با رشته تحصیلی و یا زمینه پژوهشی، بیانگر سابقه تحقیقاتی و مقالات معتبر افراد نیز می باشد.

گوگل اسکولار (Google Scholar) چیست؟

گوگل اسکالر رایج‌ترین موتور کاوش ویژه بسیاری از مدارک علمی مانند مقالات ، ژورنال‌ها و همایش‌ها رساله‌ها و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، چکیده‌ها، متون قضایی و حقوقی و منابع علمی دیگر است. در واقع گوگل اسکالر به شما کمک می‌کند تا از لابلای انبوهی از پژوهش‌های دانشگاهی و علمی  به اطلاعات مرتبط با فیلد کاری یا تحقیقاتی خود دست یابید. یکی از مزایای این سرویس کمپانی گوگل طبقه بندی مقالات، به شیوهٔ پژوهشگران است، یعنی متن کامل هر سند را سنجیده و ارزیابی می کند که از کجا منتشر شده، چه کسی آن را نوشته، چند بار به آن استناد شده یا سایتیشن داشته است و در چه زمان هایی مقالات و محققان دیگر، بخشی از تحقیقات یا مقاله خود را به مقاله شما ارجاع داده اند. در اینجا برای آموزش گوگل اسکالر از پروفایل هادی سنا که یکی از مخترعین و پژوهشگران ایرانی است استفاده کرده‌ایم.

در ادامه بهتر است با ویژگی‌ها و امکانات گوگل اسکولار آشنا شویم :

  • جستجو در بین همه منابع علمی
  • جستجو مقالات معتبربه ترتیب تاریخ انتشار
  • مشاهده تعداد ارجاع به مقاله مربوطه
  • مشاهده منابع مقالات و جستجو بر اساس رفرنس ها
  • امکان دانلود کل مقاله یا مدارک علمی در فضای وب
  • ارائه ارجاع قالب‌بندی شده مقاله در قالب مختلف
  • ثبت اطلاعات پژوهشگران و نویسندگان یک مقاله
  • ارائه پژوهش های مرتبط، نقل‌قول‌ها و ارجاعات در یک پژوهش
  • ذخیره منابع تحقیقاتی بازیابی شده
  • امکان ناتیف یا آگاهی ‌از موضوعات جدید و مرتبط
  • اعتبارسنجی مقالات و محققین
  • نمایش خلاصه‌ای از وضعیت پژوهشی نویسنده
  • ایجاد پروفایل شخصی برای هر محقق
  • مشاهده مقالات بصورت فارسی و انگلیسی
  • محاسبه h-Index بر اساس تعداد مقالات، ارجاعات انجام شده و رسم نمودار مربوطه

 

پروفایل عمومی نویسندگان در گوگل اسکالر

از طریق ایجاد پروفایل در گوگل اسکالر امکان دریافت مشخصات هر نویسنده در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد. به عنوان مثال هادی سنا، مخترع، مشاور کار، و کارآفرین در ایران است رزومه علمی و آموزشی و همچنین همه پژوهش‌های آن نویسنده، همه به ‌وسیله این صفحه شخصی قابل جستجو و مشاهده است. همانطور که در کنار پروفایل هادی سنا قابل مشاهده است ، اگر محققی چندین مقاله نوشته باشد و اسمش با نویسندگان دیگر مشابه باشد، باز هم به ‌آسانی می‌توان اثرش و یا همکاران وی را پیدا کرد. با استفاده از گوگل اسکولار، امکان ادغام مقالات مرتبط با هم را دارید وچنانچه ‌یک ارجاع جدید به اثر فرد در وب صورت گیرد، شمار ارجاعات به مقاله مربوطه به‌ شکل خودکار آپدیت می‌شود.

چگونه مقالات گوگل اسکولار را دانلود کنیم؟

همانطور که تصویر زیر مشخص شده است، بخشی از مقالات اسکولار به صورت رایگان و با کلیک بر روی عنوان مقاله هادی سنا در صفحه جدید قابل دانلود است. ولی برای دانلود برخی مقالات نیازمند دسترسی به پایگاه ناشراست. در وب سایت سناجابز مربوط به هادی سنا امکان دانلود کامل مقاله علمی آموزش کامل گوگل اسکالر فراهم می باشد.

2

روش دیگری که برای دانلود رایگان مقالات گوگل اسکولار وجود دارد این است که ابتدا بر روی عنوان مقاله کلیک کنید. به سایت ناشر منتقل خواهید شد. لینک مقاله در سایت ناشر را کپی کرده و در مرورگر گوگل به افزودن :pdf در انتهای نوشته، مقاله مدر نظر بصورت pdf در سایت ناشر یا سایر سایت ها قابل دانلود می باشد.

 

ویژگی های گوگل اسکالر برای مهاجرت تحصیلی :

با در اختیار داشتن این پروفایل عمومی در گوگل اسکولار، «مقالات منتشرشده توسط شما»، «تعداد استنادهای دریافتی  یا سایتنیشن های پژوهش شما به تفکیک سال‌های مختلف و هر یک از مقالات»، «شاخص‌های h-index و i10-index »، قابل مشاهده است . در چند سال گذشته اساتید دانشگاه های معتبر برای ارزیابی دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ، پس از ارزیابی اولیه رزومه متقاضی فاند یا پذیرش، به بازبینی پروفایل گوگل اسکالر متقاضی ویزای تحصیلی می پردازند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی مقطع ارشد یا پذیرش phd و فاند از استاد یا دانشگاه های معتبر را دارید به شما توصیه می کنیم حتما پروفایل گوگل اسکالر داشته باشید و در انتهای بخش مقالات یا سوابق پژوهشی خود (research experience) لینک پروفایل گوگل اسکالر خود را برای اطلاعات بیشتر ذکر کنید. جدای از اینکه داشتن پروفایل گوگل اسکالر برای شما یک مزیت محسوب می شود، طبقه بندی اطلاعات در گوگل اسکالر به بیننده کمک می کند تا درک راحتی از فیلد تحقیقاتی شما داشته باشد و در مواردی که سایتیشن مقاله شما از 10 بیشتر می شود شانس دریافت و پذیرش phd را خواهید داشت.

ارجاعات گوگل اسکالر

ارجاعات و یا همان (Citation) گوگل اسکالر، یک راهکار ساده را در اختیار شما یا هر نویسنده قرار می‌دهد تا ارجاعاتی که به پژوهش‌های شما می‌شود را شناسایی  کرده و در نتیجه شما به آسانی متوجه خواهید شد که چه کسانی به پژوهش علمی مقاله یا مقالات شما، مقاله خود را ارجاع می‌دهند، از طرف دیگر با کمک نمودار سایتیشن، شاخص‌های مختلف ارجاع مانند پارامترهای h-index و i10-index محاسبه شده و در جدول مربوط به سایتیشن، درج می شود.

برخی از ترفندهای کاربردی جستجو در گوگل اسکولار

  • کاراکتر ~ بلافاصله قبل از کلیدواژه :  جستجو به همراه کلمات مترادف انجام می‌شود.
  • کاراکتر دابل کوتیشن یا ” قبل و بعد از عبارت جستجو:  منابعی که کل عبارت را شامل شوند نمایش داده می‌شوند.
  • با افزودن عبارت OR بین کلیدواژه‌های جستجو:  منابعی که شامل حداقل یکی از کلمه‌ها باشد نمایش داده می‌شوند.
  • استفاده از کاراکتر – قبل از کلمات جستجو، منابعی را که شامل عبارت مربوطه نشود را نشان می‌دهد معادل عملگر NOT
  • استفاده از کاراکتر + بلافاصله قبل از کلمات جستجو، منابعی را که شامل عبارت مربوطه شود را نشان می‌دهد (معادل عملگر تاکید یا بافرمستقیم است.

دانلود متن کامل مقاله گوگل اسکالر

 گوگل اسکولار، معمولا چکیده یا abstract مقاله را نمایش می دهد و گاهی اوقات متن کامل یا فول تکست مقاله را به‌ صورت رایگان در اختیار جستجوگران قرار می‌دهد؛ اما مطالعه و دانلود متن کامل برخی دیگر از مقالات و مدارک نیاز به  داشتن پروفایل گوگل اسکالر دارد. برای دانلود رایگان مقاله می توانید از سناجابز کمک بگیرید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها