سفارت‌ها چگونه از سابقه سفری و ویزا‌های شما با خبر می‌شوند؟

آیا سفارتخانه‌ها از ریجکت ویزای شما توسط سایر کشورها اطلاع دارند،شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد!

سفارت‌ها چگونه از سابقه سفری و ویزا‌های شما با خبر می‌شوند؟

از طرفی آیا این ریجکتی می‌تواند بر روی درخواست‌های آینده شما تأثیر منفی بگذارد؟

اطلاعاتی که سفارتخانه‌ها با هم به اشتراک می‌گذارند

برخی کشور‌ها ممکن است بر اساس پیمان‌های دو یا چندجانبه و منطقه‌ای از سابقه ریجکتی ویزای شما اطلاع پیدا کنند. بهترین مثال برای پیمان‌دوجانبه می‌توان به دو کشور کانادا و آمریکا اشاره کرد. بر همین اساس درصورتی‌که درخواست ویزای کانادا ریجکت شود این اطلاعات در سیستم اداره مهاجرت آمریکا نیز قابل‌رؤیت است.

• در مورد پیمان‌های منطقه‌ای می‌‌توان حوزه شینگن را مثال زد. 27 کشور منطقه شینگن تمامی اطلاعات پرونده ویزای شما را تا 5 سال در سیستم اطلاعاتی خود حفظ می‌کنند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند!

موضوعاتی که در سیستم اطلاعاتی سفارت‌ها ثبت می‌شوند

هر پرونده‌ای گه ریجکت می‌شود دلایل خاص خود را دارد! این دلایل آن‌قدرمی‌توانند مهم باشند که در بعضی مواقع باید به دنبال رفع آنها باشید. البته اکثر درخواست‌های ویزایی که رد می‌شوند دلایل واضحی دارند و برایتان مشکلی به وجود نمی‌آورند! برای مثال دلایل مثل اشتباه پرکردن فرم درخواست روادید، اشتباه در نوع ویزا، نداشتن مدارک کافی، نداشتن تراول هیستوری قوی و... از جمله دلایل متداول ریجکت پرونده‌های ویزا است! این نوع اطلاعات در پرونده شما ثبت می‌شود و بین 5 تا 10 سال بسته به کشور مقصد ذخیره می‌شوند. اما این اطلاعات تأثیر منفی بر روی درخواست‌های آتی شما ندارند و افسر سفارت فقط به سابقه ریجکتی پرونده توجه می‌کند. 

ریجکت پرونده ویزا به دلیل تخلفات سنگین!

در بعضی مواقع پرونده ویزا به دلیل ارتکاب یک نوع جرم ریجکت می‌شود! برای مثال شخصی برای اخذ ویزای شینگن اقدام به ارائه مدارک جعلی شغلی یا تمکن مالی به سفارت کشور فرانسه می‌کند؛ سفارت فرانسه از این موضوع باخبر شده و به دلیل جعل مدارک علاوه بر رد پرونده درخواست ویزا این شخص را تا 5 سال از حضور در منطقه شنگن محروم می‌کند! 

تخلفات مهاجرتی و انجام جرم در کشور مقصد نیز می‌تواند به همین صورت مجازات برای شما در پی داشته باشد! به طور مثال درصورتی‌که بیش از مجوز اقامتی که دارید در کشور مقصد بمانید، ممکن است تا چندین سال دیگر ویزای آن کشور برای شما صادر نشود.

نوع ویزا بر اطلاعات مبادله‌ شده بین سفارت‌ها تأثیر ندارد!

تبادل اطلاعات بین سفارت کشور‌ها به نوع ویزای (توریستی، کاری، تحصیلی یا مهاجرتی) درخواستی مربوط نیست و هر نوع اطلاعات امنیتی از هر نوع ویزایی بین سفارت‌ها می‌تواند مبادله شود. البته بعضی از کشور‌ها برای ویزا‌های اقامتی (بلند مدت) خود سخت‌گیری‌های بیشتری انجام می‌دهند و علاوه بر برسی سوابق مسافرت و مهاجرتی، سوابق امنیتی شما را نیز زیر ذره‌بین قرار می‌دهند! 

جالب است که کشور‌های حوزه شینگن با اینکه در زمینه اطلاعات مهاجرتی با کشور‌های مثل انگلستان، استرالیا یا ایرلند همکاری انجام نمی‌دهد؛ ولی با کمک سیستم اطلاعاتی این کشور‌ها سوابق شما را مورد بررسی قرار می‌دهند! حتی در بعضی موارد پا را فراتر گذاشته و فعالیت شما در فضای مجازی را نیز جستجو می‌کنند!

2BE48090-7C73-44F9-A1F2-75EC58797FF4

با سابقه ریجکت ویزا نیز می‌توان ویزا گرفت! 

دریافت ویزا می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به‌خصوص اگر درخواست ویزا به یک کشور پیشرفته و محبوب، مثل انگلستان استرالیا یا کانادا داده شود!این کشور‌ها سخت‌گیری‌های زیادی برای صدور ویزا دارند و فیلتر‌های مختلف مالی، شغلی، خانوادگی و امنیتی را برای صدور روادید در نظر گرفته‌اند. ازاین‌رو ممکن است درخواست ویزای شما برای بار اول رد شود. مهم نیست! برای بار بعد با تور به این نوع کشور‌ها سفر کنید. شانس اخذ ویزای شما با تور چندبرابر است و هیچ یک از مراحل اخذ ویزا را هم مجبور نیستید خودتان انجام دهید و در صورتی که از طریق آژانس‌های مسافرتی معتبر اقدام کنید می‌توانید با تور ویزای شینگن بگیرید!     

تابعیت مضاعف نیز در بعضی موارد راه‌گشا نیست! 

بعضی برای دورزدن سابقه اطلاعاتی بدشان با تابعیت مضاعف خود اقدام به درخواست ویزا می‌کنند. این کار در بیشتر مواقع اگر دلایل رد پرونده مرتفع نشده باشد فایده‌ای برای شما ندارد و فقط پول و زمان شما را اتلاف می‌کند. زیرا اثر انگشت شما در سیستم ثبت شده است و با اسکن دوباره تمامی اطلاعات پرونده‌های مرتبت با شما آشکار می‌شود.

ریجکتی ویزای شینگن و تأثیر آن بر ویزای کانادا 

کشور‌های حوزه شنگن در زمینه مهاجرتی با کشور‌ کانادا توافق‌نامه تبادل اطلاعات ندارند. اما منطقه شنگن از نظر امنیتی با کانادا تفاهم‌نامه امضا کرده است و در صورت ارتکاب هرگونه جرمی ممکن است ویزای شما رد شود! همچنین در مورد اقامت بیش از موعد بین کانادا و منطقه شنگن هیچ‌گونه اطلاعاتی تبادلی نمی‌شود.

28CF0977-0D5B-4B1F-80F1-536C48ED8CD1

تا وقتی دلایل ریجکتی مرتفع نشود ویزا ریجکت خواهد شد!

اگر در مدت‌زمان کوتاهی بعد از ریجکت‌شدن ویزای کانادا برای ویزای شینگن درخواست کرده و مشکلات پرونده را مرتفع نکرده باشید؛ قطعاً پرونده ویزای شینگن نیز ریجکت خواهد شد! این تصور که هم زمان به چند کشور درخواست بدهیم تا یکی از آنها ویزای ما را صادر کند اشتباه است. مدارک و شرایط شما مشخص می‌کند که آیا ویزا صادر خواهد شد یا تمامی کشور‌ها شما را ریجکت می‌کنند. شما هستید که باید تمکن مالی خوب، تراول هستوری مناسب و وابستگی خود را به کشورتان نشان دهید تا افسر سفارت ویزا را صادر کند.

لغو یا تغییر تاریخ وقت سفارت بر روی پرونده ویزا تأثیر ندارد!

ممکن است تصور کنید که اگر بخواهید وقت سفارتی که رزرو کرده‌اید را لغو با تغییر دهید بر روی پرونده شما تأثیر منفی داشته باشد. این کار زمانی می‌تواند بر روی پرونده تأثیر بگذارد که وقت سفارت مستقیماً از سفارت کشور موردنظر رزرو شده باشد. برای مثال وقت سفارت کانادا توسط کارگزاری این کشور یعنی vfs تعیین می‌شود، با تغییر یا لغو وقت سفارتپرونده ویزای شما ریجکت نمی‌شود.

اما وقت سفارت سوئد توسط سایت سفارت این کشور تعیین و شما در روز قرار ملاقات به سفارت این کشور در تهران مراجعه می‌کنید. درصورتی‌کهقرار ملاقات خودتان را چند مرتبه تغییر دهید یا لغو کنید، ممکن است افسر سفارت سوئد شما را آدم مسئولیت‌پذیری قلمداد نکند و نگاه منفی به پرونده شما داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها