پیش بینی قیمت دلار 4 شهریور 1402/ محدوده فعلی برای قیمت دلار ماندگار است؟

قیمت دلار در بیشتر روزهای مرداد در کانال ۴۹ هزار تومان نوسان داشت، به اعتقاد معامله‌گران این کانال حیثیتی دلار برای بازارساز با افزایش تقاضای شهریور و با شروع شش‌ماهه دوم سال درهم می‌شکند.

پیش بینی قیمت دلار 4 شهریور 1402/  محدوده فعلی برای قیمت دلار ماندگار است؟

قیمت دلار این هفته کار خود را در کانال ۴۸ هزار تومان آغاز کرد و در کانال ۴۹ هزار تومان به پایان رساند. دوام این اسکناس در محدوده‌ قیمت ۴۷ هزار تا ۵۰ هزار تومان حاصل تلاش‌های سیاست‌گذاری است که با چنته نه چندان پر، در تلاش است تا به واسطه اخبار سیاسی اهرم دلار را تحت کنترل قرار دهد. دیروز دلار رنج شد و با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومانی بسته شد.

در نخستین روز هفته جاری اثر اخباری نظیر دیدار وزیر امور خارجه ایران با ولیعهد عربستان و برخی اخبار مربوط به آزادی زندانیان دوتابعیتی و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران، توانست قیمت دلار را در محدوده ۴۸ هزار و ۸۵۰ تومانی قرار دهد.

در این هفته رفت و برگشت این اسکناس در حالی ادامه داشت که اخبار واصله از انتقال منابع بلوکه‌شده ایران به سوئیس حکایت داشت. با توجه به اینکه بازار اثر اخبار را در بازه‌های زمانی کوتاه از دست می‌دهد تاثیر این اخبار نیز بیش از یک روز دوام نداشت. دلار بار دیگر به کانال ۴۹ هزار تومانی ورود کرد و در معاملات روز چهارشنبه اول شهریوز محدوده حساس ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سر گذاشت و به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی رسید. به گفته معامله‌گران محدوده حساس قیمت دلار شکسته شد اما افزایشی‌ها نتوانستند دلار را بالای این مرز نگه دارند.

شکست ناموفق محدوده حساس دلار

به اعتقاد فعالان بازار نکته مهم درباره قیمت ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومانی این بود که دلار در چند هفته گذشته نتوانسته بود به این رقم برسد و عبور از این کانال به معنای رشد بیشتر قیمت دلار بود. زیرا به گفته معامله‌گران، دلار پس از این رقم، به سمت کانال ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان قدم بر می‌داشت و این روند می‌توانست مقدمه رشد قیمت دلار باشد.

به نظر می‌رسد کاهشی‌های بازار مانع رشد بیشتر قیمت دلار شدند و دلار برای سومین ماه متوالی در پله‌های نخست کانال ۴۹ هزار تومان ایستاد تا بار دیگر نشان دهد بازار ارز فعلا به ثبات قیمتی رسیده و قصد تغییر کانال ندارد.

با این وجود کارشناسان اقتصادی با اشاره به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در نیمه دوم سال جاری تاکید می‌کنند که ممکن است در صورت توافق قیمت دلار زمان بیشتری رِنج باشد. اما در هر صورت روند قیمت این اسکناس با توجه به مولفه‌های اقتصادی موجود صعودی است و این اسکناس در کانال‌های قیمتی بالاتری تا پایان سال‌ جاری قرار می‌گیرد.

هفته اول شهریور دلار چند؟

تحلیلگران اقتصادی با تاکید بر اینکه احتمالا در نیمه دوم سال‌جاری، متغیرهای اقتصادی شرایط بدتری خواهد داشت می‌گویند؛ باید نتیجه برخی اخبار سیاسی که در ماه‌های گذشته بلاتکلیف مانده  مشخص شود. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که روند قیمت دلار در نیمه دوم سال افزایشی باشد. اما میزان این افزایش مشخص نیست.

با این وجود به نظر می‌رسد برای هفته پیش‌رو(‌نخستین هفته شهریور) محدوده ۴۹ هزار تومانی فعلا برای قیمت دلار حفظ شود و اسکناس آمریکایی در منطقه مذکور ضربان‌ داشته باشد. این در حالی است که کارشناسان فنی عبور از قیمت ۴۹ هزار تومانی برای دلار را شروع رشد قیمت و ورود به کانال ۵۰ هزار تومانی می‌دانند.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه روند متوازنی نداشت. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰ تومان معامله شد و کاهش ۳۰ تومانی داشت. قیمت دلار سلیمانیه افزایش ۸۰ تومانی داشت و با رقم ۴۸ هزار و ۴۹۰ تومان معامله شد.  درهم امارات امروز ۳۰ تومان ارزان شد  و با رقم ۱۳هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها