شناسایی ۳۰۸ هزار کدملی با واریزی مشکوک ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومانی

سرشاخه های حساب های اجاره ای شناسایی شدند

سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: حدود ۳۰۸ هزار کد ملی مشکوک را شناسایی کردیم که حداقل یکی از حساب‌های آنها حساب مشکوک به فعالیت تجاری بوده‌است.

سرشاخه های حساب های اجاره ای شناسایی شدند

مهدی موحدی‌بک‌نظر، درباره شناسایی فعالان اقتصادی دانه‌درشت که مالیاتی نپرداخته‌اند و فرار مالیاتی داشتند و یا حداقل مالیات را پرداخته‌اند، اظهار داشت: افرادی شناسایی شدند که هرچند فعالیت و درآمدی داشتند اما درآمدهای حاصل از فعالیت‌های آنها تا پیش از این قابل رصد نبوده و از سیستم رصد سنتی سازمان امور مالیاتی پنهان بوده اما اخیرا به واسطه نظامات هوشمند و شناسایی مبتنی بر داده‌ها توانسته‌ایم به یکسری افراد دسترسی پیدا کنیم که فرار مالیاتی داشتند یا مالیات به حق خود را پرداخت نمی‌کردند و به موجب این شناسایی‌ها باید مالیات واقعی را بپردازند.

وی درباره شناسایی حساب‌های اجاره‌ای که برخی از فعالان اقتصادی با استفاده از آن قوانین مالیاتی را دور زده‌اند، گفت: با توافقی که با بانک مرکزی درباره شناسایی حساب‌های مشکوک به فعالیت‌های تجاری داشتیم توانستیم یکسری حساب‌هایی را با کد ملی که حداقل با یکی از حساب‌هایشان فعالیت مشکوک به تراکنش‌ها و مبادلات تجاری داشتند را شناسایی کنیم و از قِبل این اقدام، توانستیم افرادی را شناسایی کنیم که مشکوک به اجاره دادن حساب‌های بانکی خود بودند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پیش از این کسی دنبال شناسایی این افراد نبوده است و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود، ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده،‌ برچیده شدن بساط حساب‌های اجاره‌ای به این معنا نیست که به طور کامل این تخلف متوقف شود اما با اقدامات سازمان امور مالیاتی ریسک فعالیت‌های غیرشفاف اقتصادی با حساب‌های شخصی و حساب‌های اجاره‌ای را افزایش و احتمال انجام این تخلف را کاهش می‌دهد.

موحدی‌بک‌نظر درباره ردیابی سرشاخه‌های این تخلف افزود: طبیعتا افرادی که با حساب بانکی‌ آنها فعالیت‌هایی انجام شده، مورد رصد قرار می‌گیرند مگر اینکه در رصدها، این فرد منکر وجود چنین حسابی شود در این صورت با پیگیری و ردیابی‌هایی که انجام می‌دهیم به سرشاخه و فردی که حساب بانکی را به اجاره می‌گیرد، می‌رسیم.

وی گفت: لازمه رسیدن به سرشاخه این است که حساب‌های افرادی که مشکوک به فعالیت تجاری هستند، شناسایی شوند. حال اینکه تعدادی از این افراد حجم ریالی و مجموع بستانکاری واریزی به حساب‌هایشان کم است و در برخی از این حساب‌ها هم این اعداد بسیار بیشتر است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: تقریبا حدود ۳۰۸ هزار کدملی مشکوک را شناسایی کردیم که حداقل یکی از حساب‌های آنها حساب مشکوک به فعالیت تجاری بوده‌است که مجموع واریزی به حساب این ۳۰۸ هزار کدملی ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده‌ است که ۱۷۶ هزار نفر از این افراد پرونده مالیاتی هم نداشتند و برای اولین بار شناسایی شده‌اند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها