رنگ ترافیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از همان ابتدای کار که خودروها وارد زندگی جوامع بشری شدند، نیاز به جاده‌ها به‌مرور در هر جایی احساس می‌شد. روزبه‌روز پروسه ساخت جاده‌ها استانداردتر شد تا آنجایی که برای عبور و مرور خودروها، خط‌کشی‌هایی روی جاده کشیده شد.

رنگ ترافیکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

این خط‌کشی‌ها با استفاده از رنگ ترافیکی کشیده می‌شدند. اگر برای شما هم سؤال است که رنگ ترافیکی چیست، با ما در ادامه همراه باشید.

 

بدون شک امکان خط‌کشی خیابان‌ها با استفاده از رنگ‌های معمولی وجود نداشت. همین موضوع باعث شد تا انواع رنگ ترافیکی تولید شود. در واقع اگر بخواهیم به سؤال رنگ ترافیکی چیست پاسخ دهیم باید این‌گونه بیان کنیم که:

"رنگ ترافیکی در واقع همان رنگی است که برای تعیین محدوده تردد خودروها در جاده‌ها استفاده می‌شود."

این خط‌کشی‌ها کمک زیادی به رانندگی ایمن می‌کنند و این روزها دیگر همه راننده‌ها توجه خاصی به این خطوط دارند؛ چرا که در برخی شرایط این خط‌ها هستند که می‌توانند راهنمای عبور باشند.

ویژگی‌های رنگ ترافیکی

تمام استفاده‌ای که از این نوع رنگ می‌شود، در خیابان‌ها، اتوبان‌ها، پارکینگ‌ها یا حتی برخی قسمت مسیر‌های ورزشی است. در همه این مکان‌ها، رنگ ترافیکی به طور مستقیم با نور آفتاب، رطوبت و آب، سابیدگی و عوامل آسیب‌زای دیگر در تماس خواهد بود.

باتوجه‌به این شرایط رنگ ترافیکی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که قابلیت دوام‌آوردن در این مکان‌ها را به دست آورد.

  • ثابت‌بودن کیفیت رنگ: این رنگ در اثر تابش نور خورشید یا عوامل آسیب‌زای محیطی دیگر، دچار افت کیفیت نمی‌شود و این موضوع از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.
  • قدرت نفوذ بالا: بخش زیادی از مقاومت و دوام این رنگ مربوط به قدرت نفوذ بالایی است که روی سطح آسفالت دارد. به کمک این ویژگی رنگ ترافیکی در آسفالت نفوذ کرده و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل مخرب محیطی پیدا خواهد کرد.
  • خشک‌شدن سریع: جاده‌ها همواره محل‌هایی شلوغ هستند و نمی‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی مسدود نگه داشت. ازاین‌رو رنگ ترافیکی با قابلیت خشک‌شدن سریع تولید شده که پس از اعمال در سریع‌ترین حالت قابل‌استفاده باشد.

۴ مورد از انواع رنگ ترافیکی

11

تا اینجا با ماهیت این رنگ و پاسخ پرسش رنگ ترافیکی چیست ، آشنا شدید. رنگ ترافیکی هم مانند هر رنگ دیگری با معیارهای خاصی دسته‌بندی می‌شود و شناخت این دسته‌بندی‌ها می‌تواند به انتخاب صحیح رنگ با توجه کاربری آن کمک کند.

به‌طورکلی دسته‌بندی اصلی برای این رنگ‌ها شامل دو گزینه رنگ ترافیکی گرم و سرد خواهد بود. گرم و سرد بودن این رنگ نوع اختلاط آن را نشان می‌دهد. رنگ ترافیکی سرد برای مخلوط‌شدن نیازی به حرارت بالا ندارد، اما برای اختلاط رنگ ترافیکی گرم نیاز به دمای بالایی خواهد بود.

 

 

رنگ‌های ترافیکی سرد عمدتاً برای پیاده‌روها یا خط‌کشی داخل پارکینگ استفاده می‌شوند، چرا که نسبتاً دوام و ماندگاری کم‌تری دارند. در مقابل از رنگ‌های ترافیکی گرم برای جاده‌های شلوغ استفاده می‌شود، چرا که استقامت و ماندگاری بالایی دارد.

همچنین این رنگ‌‌ها روش‌های اجرای متفاوتی هم دارند که در نوع کاربری‌شان تأثیرگذار خواهد بود. اگر می‌خواهید در این باره بیش‌تر بدانید، توصیه می‌کنیم مطلب « اجرای رنگ ترافیکی » را حتماً مطالعه کنید.

این رنگ دسته‌بندی‌های دیگری هم دارد که در ادامه مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت:

1.رنگ ترافیکی لاستیکی کلردار

یکی از بهترین انواع رنگ ترافیکی، رنگ لاستیکی کلردار است که دوام بالایی در برابر خردشدگی و پوسیدگی خواهد داشت. همین ویژگی‌ها باعث شده تا استفاده رایج از این رنگ‌ها برای مکان توقف خودروها مانند پشت چراغ‌راهنمایی رانندگی باشد.

این رنگ خصوصیات فیزیکی بسیار خوبی دارد و برای مدت طولانی بازدهی بالایی خواهد داشت، اما باید بدانید که هزینه خرید آن به نسبت دیگر انواع این رنگ کمی بالاتر است.

2.رنگ ترافیکی آلکیدی

12

دو ویژگی اصلی و مهم این رنگ، دوستدار محیط‌زیست بودن و بر پایه حلال بودن آن است. از طرفی رنگ ترافیکی آلکیدی دوام و ماندگاری بسیار خوبی هم دارد. همین موضوع باعث شده تا بیش‌تر برای خط‌کشی‌های داخل زمین‌های ورزشی استفاده شود.

این رنگ با سایش توپ یا فعالیت شدید بازیکنان به‌راحتی فرسوده نمی‌شود و برای مدت طولانی قابل‌تشخیص خواهد بود.

3.رنگ ترافیکی ترموپلاستیک

سومین مورد از انواع رنگ ترافیکی، رنگ ترموپلاستیک است که در شرایط سخت و دشوار جاده‌های شلوغ قابل‌استفاده خواهد بود. نکته جالب در مورد این رنگ، قابلیت استفاده از آن به‌صورت سرد یا گرم است. در هر دو حالت رنگ ترافیکی ترموپلاستیک، استقامت بسیار خوبی خواهد داشت و همین موضوع باعث شده تا محبوبیت و کاربردهای زیادی داشته باشد.

4.رنگ ترافیکی بازتابنده

یکی از خاص‌ترین انواع رنگ ترافیکیُ نوع بازتابنده آن است که کاربردهای بسیار ویژه‌ای هم دارد. این رنگ از فاصله‌های دور به‌راحتی قابل‌تشخیص است و ایمنی بالایی برای جاده به همراه می‌آورد.

باتوجه‌به این ویژگی‌ها، عمدتاً از رنگ ترافیکی بازتابنده در پیست‌های اتومبیل‌رانی حرفه‌ای یا باندهای فرودگاه استفاده می‌شود. قیمت این محصول به نسبت همه انواع رنگ‌های ترافیکی بیش‌تر است و همین موضوع باعث شده تا تنها برای شرایط خاص و ضروری از آن استفاده شود.

رنگ ترافیکی چه کاربردهایی دارد؟

شاید نام این رنگ تابه‌حال چندان به گوشتان نخورده و آشنایی با آن برای شما تازگی داشته باشد، اما حالا که می‌دانید رنگ ترافیکی چیست و چه انواعی دارد، وقت آن رسیده تا به بررسی کاربردهای آن برسیم.

به‌طورکلی رنگ ترافیکی را  مثل رنگ اپوکسی برای استفاده در شرایط سخت و دشوار طراحی شده است و کم‌تر دیده می‌شود این رنگ در شرایطی آسان استفاده شود. باتوجه‌به ماهیت این رنگ می‌توان کاربردهای بسیاری برای آن در نظر گرفت که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • خط‌کشی خیابان‌ها (خطوط عابر پیاده، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها)
  • طراحی و کشیدن نمادها ترافیکی مانند نماد خطر، حرکت یا عبور عابر پیاده
  • خط‌کشی باند فرودگاه
  • خط‌کشی پیست‌های اتومبیل‌رانی
  • خط‌کشی سالن‌های ورزشی
  • خط‌کشی برای پارکینگ‌های شخصی و عمومی

رنگ ترافیکی را از کجا تهیه کنیم؟

13

این روزها برای هر کاربردی شما می‌توانید رنگ متناسبی پیدا کنید و تنوع رنگ‌های صنعتی یا معمولی بسیار زیاد هستند. یکی از همین رنگ‌ها، رنگ ترافیکی است که ویژگی بارز آن دوام و استقامت بالا خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم به‌خوبی پاسخی برای سؤال رنگ ترافیکی چیست، بیان کرده و شما را با ماهیت این محصول آشنا کنیم.

این رنگ از جمله رنگ‌های صنعتی به‌حساب می‌آید و قیمت رنگ صنعتی عمدتاً به نسبت رنگ‌های معمولی بیش‌تر است. برای تهیه رنگ ترافیکی لازم است اطلاعات کاملی در مورد این محصول داشته باشید و خرید خود را از فروشگاه معتبری انجام دهید. پیشنهاد ما به شما، فروشگاه رنگ تهران است که تنوع بی‌نظیری از انواع رنگ‌های صنعتی و معمولی را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید برای انتخاب دقیق‌تر از مشاوران این مرکز کمک بگیرید..

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها