راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور در نورپردازی نما

نورپردازی یک سازه مانند چوبی جادویی است که زیبایی چشم‌نوازی را در ساختمان‌ها و محیط‌های اطراف خلق می‌کند اما اگر اطلاعاتی مناسب درمورد نوع چراغ‌های نما یا نحوه انتخاب و استفاده از آن‌ها نداشته باشید، نتیجه کار چندان مناسب نخواهد بود.

راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور در نورپردازی نما

در اینجا به معرفی تعدادی از معروف‌ترین چراغ‌های نما می‌پردازیم و به‌ شما راهکارهایی برای انتخابی بهتر آنها متناسب با فضای مورد نظرتان ارائه می‌دهیم.

چراغ نمای جت لایت، انتخابی بی‌نظیر

اگر به دنبال یک چراغ زیبا و درعین‌حال شیک هستید که بتواند به بهترین شکل ممکن کار نورپردازی شما را انجام دهد، قطعاً گزینه‌ای بهتر از جت لایت‌ ارزان وجود ندارد. کافی است به سبک پخش نور خطی و ستونی آن در شب و در کنار ستون‌های بلند ساختمان‌ها نگاهی بیندازید تا به اوج زیبایی این چراغ‌ها پی ببرید.

وجود لنز محدب و آنتی UV در ساختار این چراغ‌ها نه‌تنها باعث می‌شود که نور را تا فاصله زیادی با افت کم پرتاب کند بلکه عمر مفید چراغ را نیز افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید از جت لایت در محیط بیرونی ساختمان استفاده کنید، حتماً باید توجه داشته باشید که این چراغ‌ها از سطح استاندارد IP (بخصوص IP65 و IP66 ) برخوردار باشند. چراکه در محیط بیرون وجود گردوغبار و بارش باران باعث آسیب به چراغ خواهد شد. این در حالی است که وجود این استاندارد مانع این اتفاق است.

قیمت جت لایت و عوامل مؤثر بر آن

قیمت انواع جت لایت می‌تواند بسته به نوع آن متفاوت باشد. به‌عنوان مثال جت لایت‌ها در توان‌های مختلفی (۳، ۵ و ۱۰ وات) تولید می‌شوند که هرکدام در فضای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع برند تولیدکننده، کیفیت ساخت و برخورداری از استانداردهای مناسب ازجمله دیگر عوامل مؤثر بر قیمت جت لایت‌ها هستند.

از جت لایت‌ها می‌توان در نورپردازی برج‌های بلند، ویلاها، بناهای تاریخی، میادین شهری و پارک‌ها استفاده کرد. همچنین این چراغ‌ها می‌توانند یک زاویه نور دقیق و مهندسی شده را برای زیبایی بیشتر در اختیار شما قرار دهند. اگر می‌خواهید بجای استفاده از چندین چراغ نما، فقط از یک چراغ در فاصله ۵۰ متری استفاده کنید، جت لایت‌ها بهترین گزینه هستند.

خرید چراغ جت لایت

زمان خرید جت لایت توجه داشته باشید که جنس بدنه آن از آلومینیوم باشد. چراکه علاوه‌بر وزن کمتر و نصب راحت‌تر، عمر مفید بیشتری دارد و بهتر می‌تواند در مقابل ضربات و شرایط نامساعد محیطی دوام بیاورد. همچنین توان جت لایت باید با بزرگی فضای نورپردازی متناسب باشد تا بتوان نتیجه بهتری گرفت. جت لایت‌ها معمولاً دارای یک پایه هستند که به بدنه متصل شده و امکان چرخش چراغ را فراهم می‌کند.

خوب است بدانید که جت لایت‌ها به‌طور فول کالر تولید می‌شوند. بدین معنی که دارای انواع رنگ‌های مختلف هستند که می‌توانند نورپردازی جذابی را به نمایش بگذارند. توجه به ترکیب رنگ‌ها و تناسب آن‌ها با فضای نورپردازی نیز می‌تواند بر زیبایی کار بیفزاید. همچنین با توجه‌ به فواصل زیاد پرتاب نور، دیگر نیازی به استفاده از چراغ‌های مختلف و پرتعداد نیست.

نحوه انتخاب پروژکتور برای نورپردازی نما

چراغ نمای جت لایت، انتخابی بی‌نظیر

پروژکتورها درواقع نوعی نورافکن محسوب می‌شوند که منبعی روشنایی برای روشن کردن محوطه با وسعت نور زیاد هستند. از پروژکتورها فقط در نورپردازی فضای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و به دلیل نور زیادی که دارند، امکان استفاده از آن‌ها در فضای داخلی خانه‌ها و ساختمان‌ها نیست.

با توجه‌ به اینکه پروژکتور روشنایی محوطه در فضای باز در معرض بارش باران، نفوذ گردوغبار و رطوبت است، باید حتماً از استاندارد IP65 برخوردار باشد. در غیر این صورت در مدت کوتاهی و با بارش باران، کارایی خود را از دست خواهد داد یا کیفیت نوردهی آن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

قیمت پروژکتور روشنایی و فضای مناسب برای استفاده از آن

قیمت پروژکتور ارتباط مستقیمی با نوع چیپ به‌کار رفته در آن دارد. چیپ موجود در پروژکتورها ممکن است گازی، فلورسنت یا LED باشد. چیپ‌های LED نیز خود به سه دسته SMD، COB و POWER تقسیم می‌شوند. البته اگر به‌ دنبال روشن و خاموش شدن آنی پروژکتور هستید و حوصله صدا و نویز اضافی را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از پروژکتورهای نوع LED استفاده کنید.

ازآنجاکه پروژکتورها در توان‌های مختلفی همچون ۵۰، ۴۰۰ و ۱۰۰۰ وات تولید می‌شوند، باید قبل ‌از تهیه آن‌ها دقیقاً بدانید که فضای محوطه شما نیازمند پروژکتوری با چند وات توان است. چراکه اگر محوطه بزرگی داشته باشید و از پروژکتورهای ۵۰ وات استفاده کنید، فقط فضای کوچکی از این محوطه روشن خواهد شد. این موضوع در حالت عکس نیز صدق می‌کند.

خرید پروژکتور ارزان

برای خرید پروژکتور مناسب باید به چند نکته توجه کنید. اولین مورد محل نصب چراغ است. از پروژکتورها نمی‌توان در نورپردازی قسمتی از ساختمان که دارای پنجره است استفاده کرد. چراکه نور زیاد پروژکتور ممکن است در شب، باعث اذیت افرادی که در خانه زندگی می‌کنند شود. این چراغ‌ها بیشتر برای روشنایی محوطه طراحی شده‌اند. بنابراین در هنگام خرید و استفاده، به محل نصب چراغ دقت کنید.

علاوه بر این از پروژکتورها نمی‌توان انتظار افکت نوری را داشت. چراکه هیچ‌گونه کنترلر خارجی ندارند و برای ایجاد یک روشنایی ثابت طراحی شده‌اند. هرچند این محصولات دارای طیف‌های رنگی مختلف هستند و می‌توانید برای محوطه خود، نوع رنگی مناسب را نیز انتخاب نمایید.

اگر تمایل دارید یک جلوه نور مخروطی را در محوطه ایجاد کنید، پروژکتورها بهترین انتخاب محسوب می‌شوند اما برای این کار باید چراغی را انتخاب کنید که بدنه آن دارای شکل مخروطی باشد. بدین ترتیب با انتخاب رنگ مهتابی برای پروژکتور می‌توانید یک هارمونی چشم‌نواز در نورپردازی خود به وجود بیاورید.

چگونه بهترین وال واشر نمای ساختمان را انتخاب کنیم؟

چراغ نمای جت لایت، انتخابی بی‌نظیر

یکی‌ از جذاب‌ترین المان‌هایی که امروزه در نورپردازی ساختمان‌ها، پل‌ها، مجسمه‌ها، آثار باستانی، دیوارها، کافی‌شاپ‌ها و حتی فضاهای آبی مانند استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، والواشرها هستند. وال واشر یک چراغ نمای تشکیل شده از تعدادی لامپ کوچک LED با توان یک وات است که در یک یا دو ردیف کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

والواشر نمای ساختمان می‌تواند ترکیبی از انواع رنگ‌های مختلف را در اختیار شما قرار داده و نور را به‌صورت خطی و با زوایای مختلفی همچون ۳۰ یا ۴۵ درجه پخش کند. وجود کنترلر خارجی در والواشرها برخلاف پروژکتورها، باعث می‌شود که بتوان از آن برای پخش نور و ایجاد افکت‌های نوری زیبا نیز استفاده کرد.

بررسی قیمت والواشر و نحوه انتخاب نوع مناسب آن

قیمت وال واشر نیز مانند دیگر چراغ‌های نمای معرفی شده، به چند عامل بستگی دارد. برای انتخاب محصولی مناسب با قیمت اقتصادی، باید ابتدا توجه کنید که آیا می‌خواهید از وال واشر در نمای داخلی خانه استفاده کنید یا نمای خارجی؟ اگر در نمای داخلی خانه از وال واشرها استفاده کنید، نیازی به وجود استانداردهای سطح IP نیست. بنابراین قیمت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

در مقابل اگر می‌خواهید در نمای ساختمان و فضای بیرونی از آنها استفاده کنید، باید حتماً از استانداردهای سطح IP همچون IP65 برخوردار باشند. چراکه در این صورت می‌توانند در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار مقاومت کنند. همچنین جنس بدنه یا سیت والواشر نیز بر قیمت آن تأثیرگذار است. معمولاً محصولاتی با بدنه‌ آلومینیومی طرفداران بیشتری دارند و کارایی بهتری از خود نشان می‌دهند.

راهنمای خرید وال واشر نما

در هنگام خرید والواشر نما باید به محل نصب آن دقت کنید. معمولاً وال واشرها در فضاهایی کوچک و باریک نصب می‌شوند و می‌توانند نور را در رنگ‌های متنوع بر سطح دیوار بتابانند. برای انتخاب والواشر مناسب در نورپردازی باید به نوع سیم‌کشی ساختمان نیز توجه کنید. بهتر است وال واشرها به‌صورت موازی به هم وصل شوند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها