چینی ها بیش از ایرانی ها غذا می خورند آقای مصباحی مقدم!

در روزهای اخیر، صحبت مصباحی مقدم در باره وعده‌های کم غذایی چینی‌ها و بحث صرفه‌جویی در مصرف، در راه توسعه این کشور بحث‌برانگیز شده است.

چینی ها بیش از ایرانی ها غذا می خورند آقای مصباحی مقدم!

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که مصرف کالری چینی‌ها به‌طور متوسط از ایرانی‌ها بالاتر است.

نکته قابل توجه این است که اصولا بر اساس علم اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و با رفاه بالاتر، از مصرف غذایی بیشتری برخوردار هستند و افزایش مصرف خانوار، یکی از عوامل بهبود وضعیت رشد اقتصادی است. بنابراین راز توسعه اقتصادی و افزایش رفاه چین، رفتار و تعداد وعده غذایی مردم این کشور نیست، بلکه از سیاستگذاری درست مسوولان این کشور ناشی می‌شود که توانسته حدود ۸۰۰میلیون نفر را از فقر مطلق برهاند.

از نگاه کارشناسان، هدف‌گذاری برای توسعه اقتصادی با محوریت قدرت‌گیری بخش خصوصی، بهبود روابط تجاری با دیگر کشورها و بهبود روابط سیاسی برای حمایت از اقتصاد کشور باعث پیشرفت اژدهای زرد در حداقل سه دهه اخیر شده است. این در حالی است که پیش از شروع توسعه اقتصادی چین، این کشور با فقر گسترده و پایین بودن مصرف غذایی خانوارها دست و پنجه نرم می‌کرد

چینی ها بیش از ایرانی ها غذا می خورند آقای مصباحی مقدم!

بازتاب گسترده سخنان اخیر یکی از مسوولان کشور درباره رفتار و سبک زندگی شهروندان چینی و تاثیر مثبت آن در پیشرفت اقتصاد این کشور موجب شده بار دیگر اقتصاد چین و نظریه‌های رشد اقتصادی روی میز قرار بگیرند. به نظر می‌رسد فارغ از واکنش‌های ریز و درشت رسانه‌ای، باید به این مساله پاسخ داد که آیا کم‌مصرف کردن می‌تواند آثار مثبتی بر توسعه اقتصادی داشته باشد یا خیر و این کاهش مصرف چه نسبتی با وضعیت امروز اقتصاد ایران دارد. به طور خاص، رویکرد اقتصادی متمرکز بر سمت عرضه می‌تواند طی شرایطی طرفدار کاهش مصرف باشد اما به طور واضح کاهش مصرف در اقتصاد متمرکز بر سمت عرضه امر نامطلوبی تلقی می‌شود. بااین‌حال کاهش مداوم تولید در اقتصاد ایران و تورم‌های مزمن پی‌درپی موجب شده همین حالا نیز کالری دریافتی دهک‌های پایین‌تر جامعه دچار کاهش محسوسی شود. به عبارت دیگر، توسعه چین درس‌های زیادی برای فراگرفتن دارد که حتی در صورت صحت مساله کاهش مصرف شهروندان، این موضوع را در اولویت‌های کم‌اهمیت قرار می‌دهد.

اظهارات پربازخورد

مصباحی مقدم که در سخنانش به بررسی عملکرد دولت سیزدهم پرداخته است، در میانه راه به رشد سریع اقتصاد چین و لزوم ثروت‌آفرینی در اقتصاد ایران گریزی زده و اعلام کرد مسیری که اقتصاد ایران باید برود مسیری مشابه چین است. او ضمن اشاره به رشد مداوم اقتصاد چین به مدت 4 دهه، به این نکته اشاره کرد که موقعیت ما در برخی موارد از چین هم بهتر است.

بااین‌حال او در میانه سخنانش به این نکته اشاره می‌کند که چین جمعیت بالایی دارد و این جمعیت قانع است و به یک یا دو وعده غذا در شبانه‌روز اکتفا می‌کند و این فرهنگ متفاوتی است که ما از آن برخوردار نیستیم. این سخنان موجب شد واکنش‌های منفی زیادی ابراز شود. جدا از واکنش‌های احساسی و کوتاه به این سخنان، می‌توان چند نکته را در این باره مطرح کرد. در وهله اول صحت‌سنجی این ماجراست. دومین نکته تاثیر مصرف در رشد اقتصادی است. سومین مساله به این نکته بازمی‌گردد که رشد اقتصادی چین تا چه حد از این عادت ادعایی پیروی کرده و تا چه حد متاثر از دیگر سیاست‌ها بوده و آن سیاست‌ها چیست؟

در آخر می‌توان به اینجا رسید که آیا درحال‌حاضر و در سال‌های اخیر مصرف در خانوار ایرانی روبه‌رشد بوده است که قناعت به مصرف کم بتواند به عنوان یک گزینه برای رشد و توسعه مطرح شود؟ رئیس اتاق ایران و چین در توییتی نسبت به قناعت مردم چین در مصرف واکنش نشان داد و در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که وعده غذایی رایج در چین چهار وعده در روز است. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی، نیز به این اظهارات عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داد و دلایل دیگری را برای رشد اقتصادی چین نام برد. با وجود اینکه اظهارات پربازخورد اخیر نظر به گذشته دارد اما به نظر می‌رسد عامل یادشده نمی‌تواند وزن زیادی داشته باشد؛ چرا که فقر و مصرف کم وضعیت غالب کشورهای توسعه‌نیافته است و در صورت صحت آثار مثبت این سیاست، باید شاهد خروج این کشورها از وضعیت فلاکت‌بار خود می‌بودیم.

بدون شک اواخر دهه هفتاد میلادی را می‌توان نقطه‌عطف اقتصاد چین تلقی کرد. در این سال‌ها اصلاحات اقتصادی گسترده در دستورکار حاکمان چین قرار گرفت. این اصلاحات با آرام ساختن فضای سیاست خارجه چین همراه بود و چین را به سمت کاهش تنش با رقبای خود سوق داد. ترکیبی از سیاست‌های اقتصادی با هدف بهبود تولید و حرکت به سوی رشد صنعتی‌سازی روزافزون کشور و سیاست خارجی صلح‌جویانه به منظور گسترش روابط سیاسی و بالتبع تجاری با کشورهای بزرگ جهان باعث شد اقتصاد چین بتواند جریان متداومی از رشد اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری، کاهش فقر، افزایش رفاه و رشد تولیدات صنعتی را تجربه کند و امروز به چنین جایگاهی دست پیدا کند.

در واقع می‌توان گفت اگر قرار بر الگو برداری از چین است، موارد بسیار پررنگ‌تری وجود دارد که سیاستگذاران ایرانی می‌توانند از آنها استفاده کنند و اقتصاد ایران را به سمت رشد پایدار حرکت دهند. در تئوری‌های رشد اقتصاد کلان، کاهش مصرف به این دلیل می‌تواند به رشد اقتصادی منجر شود که پس‌انداز را افزایش داده و منابع بیشتری را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. این افزایش سرمایه‌گذاری با بالابردن تولید می‌تواند به توسعه یک اقتصاد کمک کند. بااین‌حال اقتصاد کلان طرف تقاضا که به دوره‌های رکود و رونق می‌پردازد، اعلام می‌کند کاهش مصرف می‌تواند به رکود بینجامد و لزوما امر مثبتی به حساب نمی‌آید.

مصرف در ایران آب رفته است

در نهایت باید به این نکته پرداخت که حتی در صورت صحت اظهارات حساسیت‌برانگیز یادشده، اقتصاد ایران در وضعیتی قرار دارد که بر اساس آمارهای رسمی، مصرف در آن با کاهش شدیدی مواجه شده است. خردادماه سال جاری «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «کسری کالری مستاجرها»، به تشریح گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس با موضوع فقر در دهه 90 پرداخت. بررسی‌ آمارهای رسمی نشان می‌دهد کالری دریافتی هر دو خانوار مستاجر و غیرمستاجر در طول زمان کاهشی بوده است؛ اما این همه ماجرا نیست و سهم مستاجرها از این کاهش کالری دریافتی به مراتب بیشتر است.

به بیان دیگر مستاجران به‌علت هزینه‌های مسکن ناچار شده‌اند از خوراک خود چشم‌پوشی کنند و آن را کاهش دهند. در سال 1400 میانگین کالری دریافتی مستاجران حدود 1990 و برای غیرمستاجران حدود 2100 کیلوکالری بوده است. باید توجه داشت که میزان کالری دریافتی از یک مقداری دیگر نمی‌تواند کمتر شده و نیازهای یک انسان زنده باید تامین شود. گزارش‌های مکمل نشان می‌دهد در شرایطی که کف کالری موردنیاز انسان زنده در روز به طور متوسط معادل 2100 کیلوکالری است، در سال 1400، میانگین کالری دریافتی خانوارهای مستاجر در روز به کمتر از این میزان یعنی 1990 کالری سقوط کرده است. در حقیقت به نظر می‌رسد کاهش مصرف اگرچه استراتژی مناسبی برای رشد ایران به حساب نمی‌رود، اما شرایط نامناسب اقتصاد ایران کاهش مصرف را به خانوارها تحمیل کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • اسی
    2

    اون چشم بادومی ها عوضی، هر چی رو که قابل خوردن باشه، می‌خورند.از سوسک، خفاش، قورباغه، عنکبوت،مار،.....اونوقت چطور میشه که مصرف سرانه مواد غذایی توهین کمتر از ایران باشه ؟!

    نظرات شما -
    • جواب اسی
      10

      انشاالله سفری به چین داشته باشید بعدا بابت غذا چینی نظر بده ،

    • 0

      حالا این آخوند چرت و پرت تلاوت کرده ولش کنید . غلط کرد .

    • ناشناس
      1

      یه تعدادشون اومدن ایران(پارس جنوبی) تمام روزنامه ها نوشتند یه نوع لاک پشت کمیاب تو ایران هست که گوشتش توی چین گرونه همه رو خوردن کسی هم جلوشونو نمیگرفت

    • ناشناس
      0

      دوستان. من به آیت‌الله‌ها علاقه فوق‌العاده زیادی دارم طوری که در خواب و بیداری دائم به آیت‌الله‌ها فکر میکنم و آرزو دارم که جانم را نثار آیت‌الله‌ها کنم. به نظرتون راه درمانی برام وجود داره؟

  • اردبیل - سالتاوار
    0

    روحانیون به جای الگو قراردادن یک کشور غیر مسلمان ، از کشور مسلمان عربستان که مرکز اسلام است الگو برداری کنند.

    نظرات شما -
    • shahram
      0

      نه ما باید بریم به دل دشمن و به کمک دوستانمون ونزوئلا کره شمالی روسیه و حزب اله لبنان بزنیم دهن استکبار رو ... آره!!!!

    • 3

      اگه از چین نامسلمان الگو میگیرند پس ما مردم هم الگو بگیریم چون اونها مسلمونهارو میکشند تا نسلشون از بین بره ماهم راهشونو ادامه بدیم؟؟

  • ناشناس
    0

    هرموقع مردم تونستن مثل مسولین و نورچشمی هاشون رانت بخورن مطمئن باشین دو وعده رو هم یکی میکنن حاجی . در ضمن خانواده ات چن وعده می خورن؟

  • مخاطب
    0

    اخه این ملته بدبخت مگر چیزی برای خوردن هم دارن

  • ناشناس
    0

    جماعت سر سفره انقلاب اگه صرفه جویی کنن قطعا رشد اقتصادی ایران هم خوب میشه
    چرا همیشه افاضاتتون برای مردمه ؟از خودتون و آقازاده های انگلتون شروع کنین

    نظرات شما -
    • 0

      4 درصد نشستن سر سفره 96درصد و دارن وحشیانه میخورن اسمشم گذاشتن سفره انقلاب!!!

    • ناشناس
      0

      پس درود بر غیرت و شرف و شعور اون ۹۶ درصد

  • 0

    یک ضرب المثل قدیمی هست میگه خلایق هرچه لایق

  • وحید
    1

    پس چرا زمان انقلاب می گفتید مردم باید در رفاه کامل باشن دروغگوها

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      دروغگو نیستند. این خصلت آدمه که وقتی میخوادبچاپه یک چیزی میگه و وقتی چاپید وتمام شد یک چیز دیگه بایدبگه درغیراینصورت که نمیتونه بچاپه.

    • ناشناس
      0

      چرا می‌گفتن؟ چون شناخته بودنتون و میدونستن که فهم و شعورتون در چه سطحی است

  • رضا
    0

    این بنده خدا تنها کسانی رو دور و اطراف خودش میبینه که شش وعده غذا میخورن. خوب معلومه باید مبنای قضاوتش باشه. این موضوع ملکه ذهنش شده.

  • ناشناس
    0

    دانشمند؛

    آدم خوراکی که حق خودش هست رو هرچقدر بخوره هیچ اشکالی نداره و به کسی مربوط نیست...، مهم اینه که مثل بعضیا!!! توی مملکت مفت خوری نکنه...

  • ناشناس
    0

    بدبخت اونقدر خورده که باد ورده چه میدونه مردم بدبخت چی میکشن با ای گرونی حتی خانواده هایی هستم که سالی یه کیلو گوشت ندارن بخرن.

  • Amir
    2

    خدایا درکناراین همه برکات یه مقداری فهم وشعور هم بهمون عطاکن.چون بعضی هاخیلی به اون نیاز دارن،بعضی حرفهارومیزنند که آدم نمیدونه ازسر بیسوادیه یاازنفهمی؟

    نظرات شما -
    • 0

      فهم و شعورمونو خودمون باید نشون بدیم چه در انتخابات چه اعتراضات!

    • ناشناس
      0

      آورین. منتظر باش تا بهت عطا کنه

  • ناشناس
    1

    واقعا خجالت اور بود حرف ایشون!!به مردم شریف میگن نخورید!!!حدیث جعلی میاورند اِِِمامان از بس نمیخوردن کسی دستشویی رفتن انها را نمیدید!!!ولی خودشان از فرط چاقی در حال ترکیدن هستن

    نظرات شما -
    • 0

      همه امام ها ثروتمند و تاجر بودن . آخوندا به مردم ایران گفتند امامان فقیر بودن . خدعه و نیرنگ و . . .

  • فواد ری
    1

    این اقای مصباحی مقدم بفرماید در کدام دانشگاه ایران ویا جهان علم اقتصاد خوانده است ؟ مفهوم کشورداری این نیست که مدام به منبر بروی وسخن بی پایه دشمن شاد کن بگویی ، اقا اگر کشور را دوست دارید کمتر حرف بزنید که هم نفع دنیا وهم نفع اخرتتان در ان است .

  • رضا
    0

    اگه شما هم مثل چینی ها غذا میخوردی الان شکمت اون اندازه نبود!

  • امیر
    1

    غیر ممکن است که ما به چینی ها برسیم
    آنها همه چیز که گیر بیارند می خورند

  • ناشناس
    0

    از لپ های ایشون قشنگ معلومه فقط یک وعده در روز غذا میل می کنن

  • احمد
    0

    اگر پیشرفت با کم مصرفی بود الان کره شمالی باید پیشرفته ترین کشور دنیا می شد.

    نظرات شما -
    • 0

      این نظر را باید با آب طلا نوشت و در تمام میادین و خیابان های ایران نصب کرد .

  • ناشناس
    1

    سرگرمی چینی ها خوردن است

  • علیرضا
    0

    این یارو به نظر در مورد چین به حکومت مائو اشاره میکنه

  • shahram
    0

    نه ما باید مقاومت کنیم ...حتی اگه کالری هم دریافت نکنیم ولی با مشت میزنیم تو دهن این کشور و اون کشور.
    همه کسانی هم که برخلاف حرف مسئولین صحبت کنند ایادی آمریکا و صهیونیست ها هستند (سعودی ها فعلا حذف شده اند و برادر مسلمان ما هستند)

  • هیچکس
    1

    آخه از مردم بدبخت گوشت گرفتید مرغ گرفتید تخم مرغ گرفتید پا مرغم گرفتید فقط ردپا مرغ مونده. که تعغیبش کنیم سر ازخونهای شما در میاره دیگه چیزی نمونده که بخوریم...

  • ناشناس
    0

    با ابن حساب خوردن چند تا بربری مجاز است لطفا تعداد رو اعلام کنید تا جز پر مصرف ها نباشم وبه رشد اقتصادی کمک کنم گوشت رو هر چند سال بک بار بخورم از یخچال همسایه می تونم تو زخیره کردن واب خوری استفاده کنم البته ببخشید که رک حرف می زنم این سریال های جذاب رو از تلویزبون همسابه ببینم والی اخر.😢😢😢😥😧😧برای خودم متاسفم دم پیری روی خوراک هم معرکه گیری

  • امیرکبیر
    2

    بدبختی این مملکت در افرادی با پوشش مثل شماهاست.شماهاجمعیتتان تقریبامعادل هشتصدهزار نفراست و عموما متخصص در تمام امور ولی باندازه هشتاد میلیون ایرانی غذاوآب مصرف میکننید وتا کسی به اموراتتان خرده گرفت فریادواویلاهایتان برآسمان است که دین برباد رفت دیگران نمیتوان دین وبهشت رایکجافروخت!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تا ایرانی‌جماعت در دنیا هست خرسوار هم هست

  • ناشناس
    2

    رنگ و رو این ملت ببین چیزی می خورند البته شما از بر ملت میخورید و یک چیزی هایی هم هر روز برای خانواده و پدر و مادرتون هم حواله می کنیم

  • رضا
    2

    یه چند وقت پیش هم دکتر علی اکبر ولایتی گفته بودند: از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است با پای پیاده و سعودی‌ها از دست این‌ها عاجز شدند. مثل اینکه اصولا آقایان با خوردن و پوشیدن ما ملت مشکل دارن؟؟!!... و جالب تر این که فقط ما باید یاد بگیریم. خودشون توی کاخ ویلای نیاوران عشق و حال به راه روزگار میگذرونن.

  • ناشناس
    4

    جهت باز سدن اشتها ترشی موش هم می خورند. الگو که ژاپن اسلامی بود چی شد الگو چین شد

  • ناشناس
    5

    چینی ها روزی یک وعده غذا می خورند و در هفته 6 روز روزه می گیرند و مسلمانان چین را در اردوگاه کار اجباری شکنجه می دهند . حجت الاسلام چرا به شکنجه مسلمانان اشاره نمی کنه ؟

  • علیرضا
    0

    واقعا براساس حرفها وبیانات اینگونه ای از حضرات هستش مردم متوجه شدن کلا برای حرفهایشان دروغ میگویند ودروغ حکم دارد در اسلام

  • متین
    0

    جناب مصباح چیزی گفت که لیاقت این مردم است و نباید از حرفش ناراحت شد یعنی خلایق همین لایق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها