فارسی بر چیست؟ معرفی کامل دستگاه برش قدرتمند و محبوب

اگر در صنایع مختلف مانند صنعت چوب و فلز فعال باشید، مطمئنا بارها نام دستگاه فارسی بر به گوشتان رسیده است. سوال مهمی که در اینجا پیش می آید، این است که فارسی بر چیست؟ و چرا به این ابزار فارسی بر گفته میشود.

فارسی بر چیست؟ معرفی کامل دستگاه برش قدرتمند و محبوب

 در ادامه این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. همچنین، انواع فارسی بر را معرفی کرده و کاربردهای این دستگاه برش قدرتمند را نیز بررسی خواهیم کرد. از شما دعوت میکنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه کارکرد و اجزای اصلی آن کامل آشنا شوید.

اره فارسی بر چیست؟ بررسی علت نامگذاری اره فارسی بر

برای پاسخ به این سوال که فارسی بر چیست؟ میتوان اینطور گفت که فارسی بر (Miter Saw) ابزاری برقی برای برش متریال های مختلف به صورت زاویه دار است. این ابزار یک موتور برقی قدرتمند دارد که قابلیت چرخش با سرعت بالا را در اختیار کاربر قرار میدهد. برش هایی که با اره فارسی بر رونیکس انجام میشود، بسیار دقیق و منظم هستند؛ به همین دلیل از این ابزار در صنایع چوبی بسیار استفاده میشود.

با استفاده از اره فارسی بر نجاری میتوان انواع برش به صورت اریب، عمودی، فارسی و ترکیبی را با ظرافت و سرعت بالا انجام داد. علت نامگذاری اره فارسی بر به این نام، از کلمه phorsey می آید که به تعبیری به معنای برش های زاویه دار یا کج است تا یک نقطه اتصال بین دو قطعه به وجود آید؛ در واقع این عبارت ارتباطی به زبان فارسی و ایران ندارد.

کاربرد اره فارسی بر چیست؟ موارد استفاده از دستگاه برش فارسی بر

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کاربرد اره فارسی بر چیست؟ در پاسخ به این سوال میتوان اینگونه گفت که عمده کاربر اره فارسی بر در کارگاه های نجاری و صنایع چوبی برای برش قطعات چوبی به صورت زاویه دار است. از جمله مهمترین کاربردهای اره فارسی بر نجاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قاب عکس چوبی
  • ساخت مبلمان
  • ساخت کابینت
  • ساخت محصولات چوبی تزئینی

برخلاف اره رومیزی رونیکس که در ترکیب با سایر دستگاه ها برای برش متریال های مختلف از جمله چوب، پلاستیک و فلزات کاربرد دارد، بهتر است از فارسی بر نجاری فقط برای برش دادن متریال چوبی استفاده کنید.

2

معرفی انواع دستگاه فارسی بر موجود در بازار

فارسی بر یک ابزار کاربردی در کارگاه های نجاری و صنایع چوبی است؛ شناخت انواع و مدل های مختلف دستگاه فارسی بر کمک میکند که کارها را با کیفیت بالاتری انجام دهید و هر دستگاه را متناسب با نیاز خود و عملکرد آن انتخاب کنید. در ادامه انواع فارسی بر و کاربردهای آنها را بررسی میکنیم.

فارسی بر ساده؛ اولین مدل فارسی بر ساخته شده 

اولین مدل ساخته شده از اره فارسی بر، نوع ساده یا دستی آن است. این وسیله یک گیره دارد که قطعه را در جای خود ثابت نگه داشته و از لغزش آن هنگام کار جلوگیری میکند. در این مدل اره فارسی بر نجاری تنظیم زاویه پیچیدگی خاصی ندارد و با دست قابل تغییر است. این اره برای شکل دادن چارچوب سازه های چوبی مختلف یا ایجاد برش های ۹۰ درجه در انتهای قطعات چوبی کاربرد دارد. برای برش کاری قطعات آهنی میتوانید از دستگاه سنگ فرز رونیکس استفاده کنید. نحوه برش فارسی بر آهن با نحوه برش فارسی بر چوب تفاوت کمی دارد؛ بیشترین تفاوت آن‌ها به دستگاه‌های مورداستفاده برای برش برمیگردد.

فارسی بر کشویی؛ پرکاربردترین مدل فارسی بر

دستگاه فارسی بر کشویی یا همان فارسی بر ریلی، یکی از پرکاربردترین انواع فارسی بر است. این نوع فارسی بر روی یک ریل حرکت رفت و برگشتی دارد و به کمک آن میتوان روی قطعات چوبی برش طولی ایجاد کرد. یکی از مزایای دستگاه فارسی بر کشویی، امکان برش چوب هایی با طول بیشتر است و با استفاده از آن میتوان برش های عمودی، اریب، فارسی و ترکیبی روی قطعات چوبی ایجاد کرد. این نوع دستگاه فارسی بر وزن بیشتری نسبت به سایر مدل های فارسی بر دارد.

3

فارسی بر ثابت؛ بهترین دستگاه برای ایجاد برش با طول محدود

دستگاه فارسی بر ثابت برای ایجاد برش با طول محدود کاربرد دارد و برای انجام برش های کوچک که به دقت و ظرافت بالا نیاز دارند، گزینه بسیار مناسبی است. تیغه و بازوی فارسی بر ثابت به صورت چرخشی حرکت میکند. دستگاه فارسی بر ثابت نسبت به مدل کشویی فضای کمتری اشغال میکند؛ به همین دلیل برای استفاده در کارگاه‌های کوچک نجاری بهترین انتخاب است.

معرفی اجزای مختلف دستگاه اره فارسی بر

هر مدل دستگاه فارسی بر از اجزای مختلفی تشکیل شده است؛ آشنایی با این بخش ها به شما کمک میکند کار با دستگاه فارسی بر را بهتر انجام دهید. در ادامه مهمترین این اجزا را بررسی میکنیم:

  • موتور: موتور بخش اصلی دستگاه یعنی تیغه برش را به حرکت در می آورد.
  • اهرم تنظیم ارتفاع: با فشردن این اهرم به سمت پایین تیغه روی قطعه موردنظر قرار گرفته و برش انجام میشود.
  • تیغه برش: تیغه برش عملیات برش قطعات مختلف را انجام میدهد.
  • محافظ تیغه: برای جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی، تیغه با محافظی پلاستیکی پوشانده میشود.
  • تکیه گاه درجه بندی شده: قطعات چوبی برای برش خوردن به این تکیه گاه مندرج وصل میشوند.
  • بازو برش: برای تعیین زاویه برش فارسی بر، باید بازو برش در زوایای مختلف به حرکت درآورده شود.

این موارد مهمترین اجزای دستگاه فارسی بر هستند. پیش از هر گونه اقدام برای برش دادن قطعات مختلف، توصیه میکنیم این کار را تحت نظر یک فرد باتجربه در این زمینه انجام دهید.

نحوه کار با اره فارسی بر چگونه است؟

برای این که بتوانید با مدل های مختلف فارس بر کار کنید، ابتدا باید بدانید برش فارسی بر چیست و زاویه اره برای ایجاد برش را تنظیم کنید؛ برای تنظیم زاویه برش شش ضلعی با فارسی بر یا هر نوع برش دیگر، میتوان از گونیای فارسی بر استفاده کرد. در مرحله بعدی باید قطعه را روی صفحه دستگاه قرار دهید. نکته بسیار مهمی که در  آموزش برش فارسی بر باید به آن اشاره کنیم این است که پیش از روشن کردن دستگاه، اره تیغه را پایین بیاورید و قطعه را به گونه ای تنظیم کنید که داخل تیغه با علامت برش روی قطعه تطبیق پیدا کند. در آخرین مرحله نیز باید دستگاه را روشن کرده و چند لحظه صبر کنید تا به سرعت موردنظر برسد و برش را انجام دهید.

4

تلفیق قدرت و ظرافت در دستگاه های فارسی بر رونیکس

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که فارسی بر چیست و چه کاربردی دارد و مدل های مختلف فارسی بر را معرفی کردیم. علاوه بر این، نحوه کار با این دستگاه برش قدرتمند و کاربردی را نیز توضیح دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای داشتن برش های ظریف و بدون نقص باید از دستگاه های قدرتمند و پیشرفته استفاده کنید؛ در چنین شرایطی انواع دستگاه فارسی بر از برند رونیکس، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. انواع فارسی بر رونیکس، منطبق با معتبرترین استانداردهای روز جهانی تولید شده و با فارسی برهای برندهای معتبر جهانی رقابت میکنند. برای مشاهده محصولات به سایت رونیکس سر بزنید و برای خرید دستگاه فارسی بر رونیکس به نمایندگی های مجاز این برند در سراسر کشور مراجعه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها