قیمت طلا و سکه نزولی شد / کاهش ۸۰۰ هزار تومانی سکه بهار آزادی

قیمت طلا و سکه، امروز تحث تاثیر روند نزولی نرخ دلار در بازار داخلی و کاهش قیمت اونس در بازار جهانی، قرار گرفت. امروز هم طلا و هم سکه ارزان شدند.

قیمت طلا و سکه نزولی شد / کاهش ۸۰۰ هزار تومانی سکه بهار آزادی

امروز قیمت طلا و قیمت سکه در بازار برخلاف روز گذشته کاهشی بود. روز چهارشنبه بازار دلار تا نیمه‌ها روز روند افزایشی داشت و همین موضوع بازار طلا را تحت تاثیر قرار داد. به گونه‌ای که سکه امامی به سمت کانال ۲۹ میلیون تومان پیشروی کرد. اما از میانه‌های روز گذشته به این سو، روند قیمت دلار کاهشی بوده و همین موضوع روی بازار طلا و سکه نیز تاثیر گذاشته است.

اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود تا لحظه تنظیم این خبر که ظهر امروز انجام شده، قیمت طلا را با ۳۵۶۸۵ تومان کاهش، دو میلیون و ۳۲۲ هزار تومان اعلام کرده است. این منبع قیمت سکه طرح جدید را نیز کاهشی و ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دانسته. این نرخ حدود ۲۳۰ هزار تومان کمتر از دیروز است.

قیمت سکه طرح قدیم هم ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ ۶۰۹ هزار تومان کمتر از روز گذشته.

شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز نیز آخرین نرخ طلا را در روندی کاهشی، دو میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده است؛ ۲۸ هزار تومان کمتر از دیروز.

این منبع، آخرین نرخ سکه امامی را ۲۸ میلیون و ۶۵۱ هزار اعلام کرده که ۴۰۰ هزار تومان کمتر از روز گذشته است. همچنین نرخ سکه بهار آزادی نیز به ۲۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان رسیده؛ ۷۹۴ هزار تومان کمتر از دیروز.

بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت اونس باشد، بر اساس شرایط بازار دلار حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیرهای موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. این روزها قیمت اونس، روندی نزولی دارد. طلای جهانی در ۳۰ روز گذشته حدود ۱.۸۸ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

امروز هم اونس روندی نزولی دارد و در لحظه تنظیم این گزارش، به حدود ۱۹۳۶ دلار رسیده، این به معنای کاهش حدود ۰.۴۷ درصدی قیمت طلا است.

این روزها قیمت دلار، تحت تاثیر اخبار متناقض سیاسی نوساناتی در بازار دارد. روز گذشته، حتی روند صعودی نرخ ارز، در میانه‌های روز و تحت تاثیر خوشبینی معامله‌گران به توئیتی از یک مقام رسمی، نزولی شد. همین موضوع هم بر بازار طلا و سکه اثرگذار است.

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در توئیتر نوشت: «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات کرده و در مورد طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفتگو کردیم.»
مطالعه بیشتر: بغداد سازوکار پرداخت بدهی‌های ایران را اعلام کرد

در این میان، در روزهای اخیر اخباری از توافقات ایران و آمریکا برای تبادل زندانی‌ها و سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران منتشر شده است که می‌تواند جو خوشبینی را افزایش دهد و قیمت‌ها را تا حدودی کاهشی کند. با وجود این برخی کارشناسان، تاثیرپذیری بازارها از اخبار سیاسی را مقعطی می‌دانند اما انتظار نوسانات شدید هم در قیمت ندارند.

علی صادقین کارشناس اقتصادی در این مورد با اشاره به روند صعودی قیمت طلای جهانی تا پایان سال میلادی گفت: «قیمت طلا و سکه همگرایی بالایی با دلار دارد. با توجه به انتظار بازار برای گذر از نشست شورای حکام، بازار فلز زرد با قیمت دلار همراه شده و از تورم خط می‌گیرد.»

وی با اشاره به تاثیر ۷۰ درصدی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه گفت: «قیمت طلا و سکه تنها ۳۰ درصد، تحت تاثیر بازار اونس جهانی قرار داشته و این فراز و فرودهای دلار است که موجب تغییر کانال قیمت سکه شده است.»

این کارشناس بازارهای مالی افزود: «در حال حاضر بازار فلز زرد به مسیر اصلی خود برگشته و تاثیر اخبار خنثی شده است. بنابراین انتظار افزایش یا کاهش شدید و معناداری در بازار وجود ندارد. تنها اخبار نسبتا موثق از روند مذاکرات، چه مثبت و منفی می‌تواند اثر جدی بر قیمت‌ها بگذارد.»

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها