سعید لیلاز:

درآمد ارزی ما در دو سال گذشته ۴ برابر شده، اما نه رشد اقتصادی بالا رفته، نه تورم کم

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی گفت: درآمدهای ارزی در دو سال گذشته چهار برابر شده است اما مطلقاً اثری از رشد اقتصادی بهتر و تورم پایین‌تر نمی‌بینید.

درآمد ارزی ما در دو سال گذشته ۴ برابر شده، اما نه رشد اقتصادی بالا رفته، نه تورم کم

وی افزود: تحریم‌ها عامل تعیین‌کننده‌ای در بدبختی‌های اقتصاد ایران نیست. ما از اواخر دهه 40 دچار یک موج تورم ساختاری هستیم، در این مدت فقط شش سال در تحریم بوده‌ایم. تحلیلگران باید به این سوال پاسخ دهند که تورم وحشتناک دهه 50 خورشیدی که طی آن نرخ رشد نقدینگی به 61 درصد رسید، چه علتی داشته است؟ نکته دوم اینکه تحریم‌ها حتماً روی تورم اثر می‌گذارد ولی فقط یک بار. بنابراین اولاً اثر تحریم تعیین‌کننده نیست و دوم اینکه فقط یک بار تاثیر می‌گذارد.

لیلاز بیان کرد: به‌هیچ‌وجه مشکل ایران تحریم نیست. بسیار قبل از تحریم‌ها و زمانی که ایران بزرگ‌ترین متحد آمریکا در سراسر آسیا بود، تورم‌های بسیار جدی ساختاری و مزمن داشتیم و الان هم داریم.

وی تاکید کرد: با وجود اعمال فشارهای اقتصادی شدید چرا روسیه و افغانستان تورم ندارند؟ در عین حال سه کشور از متحدان بزرگ آمریکا یعنی ترکیه، آرژانتین و پاکستان دارای تورم لگام‌گسیخته هستند. ایرانی‌ها چندان به افغانستان و پاکستان توجه نمی‌کنند درحالی‌که این دو کشور بسیار مهم هستند. پاکستان متحد بزرگ آمریکا در آسیای غربی است ولی امسال 35 درصد تورم دارد. نرخ تورم آرژانتین در سال گذشته 109 درصد بود و امروز که با هم صحبت می‌کنیم همچنان سه‌رقمی است. ترکیه هم نرخ تورم 50 درصد را تجربه کرد هرچند امروز در حال کاهش است. آیا اتفاقی از نظر مخالفت یا موافقت با آمریکا در این کشورها افتاده است؟ علت این تورم‌ها قطعاً مشکلات ساختاری داخلی است.

لیلاز تاکید کرد: تورم ایالات متحده که در سال 2022 به 8 درصد رسید و تورم بریتانیا بعد از نیم قرن دورقمی شد، ناشی از تحریم نبود. آیا این دو کشور تحریم شده بودند؟

منبع: روزنامه هم میهن
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    پر از سفسطه و مغالطه. مثل اینکه کسی ار بلندی پرت بشه و فوت بشه بعد یکی بیاد بگه علت فوت پرش از بلندی نبوده چون فلانی هم فوت شده ولی از بلتدی نپریده!!! اینکه ترکیه با امریکا رابطه داره ولی تورم داره پس خصومت با امریکا باعث تورم نمی شه سفسطه است

  • 0

    جناب لیلاز اولا روسیه چند ماهه در گیر تحریمه نه چندین و چند سال مثل ما. ثانیا روسیه با امریکا قطع رابطه نیست و مثل بچه های لجباز نمی گه مذاکره مستقیم نمی کنم. بارها و بارها و ساعتها روسای دو کشور مذاکره کرده اند. ثالثا روسیه بر سر امثال اوکراین که همسا یه اش است و از نظر تاریخی در قلمرویش بوده با غرب در نزاعه نه مثل ما سر مسئله اعراب و اسراییل در دو هزار کیلومتر انطرفتر . در ضمن با سبک زندگی مردم افغانستان که قبیله ای ما قبل تمدن است، خیلی دنبال سازو کارها اقتصادی نگردید.

  • ناشناس
    0

    "نکته دوم اینکه تحریم‌ها حتماً روی تورم اثر می‌گذارد ولی فقط یک بار"

    این چه جمله بی منطقی است!!!! منظور از یک بار چیست؟!!! یعنی بعد تحریم یک سال تورم افزایشی داریم و بعد تورم افزایش نمی یابد؟!!!! مثل اینکه بگوییم اعتصاب غذا در وخامت حال فرد تاثیر داره ولی فقط یک بار!!!! با گذشت زمان اثرات تحریم بیشتر و بیشتر می شود.

  • رحیم اب منگل
    0

    ایشان یکی از عاملان افزایش قیمت خودرو میباشد .حالا میخواد عامل بدبختی اقتصادی را پیدا کنه .دنبال خودش میگرده

  • ناشناس
    0

    والا تو این چند دهه، نه یکبار بلکه چندین بار ارزش پول ملی به علت تخاصمات خارجی به شدت نزول کرده. سر همین برجام با هر بار شل کن سفت کن ارزش پول نصف شده

  • رابی
    0

    درآمد ارزی شما چهار برابر شده ولی وضعیت تورم صد برابر شده ! دلیلش چیست؟
    دلیلش اینست که قبلا یک گونی دلار واسه حسن نصرالله می فرستادید الان چهار گونی.
    حتی اگر تحریم ها را هم کاملا لغو کنند باز هم با کمبود بودجه شدید مواجه‌ هستیم.
    می دانید دلیلش چیست؟
    چون جمعیت ایران ۸۴ میلیون نیست بلکه حدود چهارصد میلیون نفر است.جمعیت لبنان و فلسطین و یمن و سوریه و مناطق شیعه نشین عراق و شیعیان آفریقا و پاکستان و افغانستان و غیره را به آن اضافه کنید می شود جمعیت ایران.
    تازه اگر چیزی ته دیگ باقی بماند یا اختلاس می شود یا به حساب آقازاده ها در بانک های سوئیس و انگليس و جزایر امن واریز می شود.

    نظرات شما -
    • 0

      احسنت

  • امیرکبیر
    0

    جناب لیلاز یعنی شماهمه چی را حساب کردی الا رشد تولیدروحانی که بایددرجیبش پول گذاشت تادرآینده بتواندباپول همین مردم برمردم حاکم شود.حالامیدانید چرا سفره مردم تغییرنکرده؟؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها