رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم/ چرا باید معیشت مردم را به بازار آزاد گره بزنیم؟

رئیس کل بانک مرکزی گفت: : بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم که بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده، بنابراین باید دست به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم.

بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم/ چرا باید معیشت مردم را به بازار آزاد گره بزنیم؟

محمدرضا فرزین در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی اظهار کرد: سیاست تثبیت اقتصادی به معنای این است که دولت و بانک مرکزی مجموعه سیاست‌هایی در حوزه تورم، بیکاری، رکورد و غیره را در پیش بگیرند تا ثبات اقتصادی به وجود بیاید. در همین زمینه هم هدف ما کنترل تورم است.

وی افزود: عوامل بی ثباتی اقتصادی شامل بی ثباتی نرخ ارز و برای کنترل آن باید مداخله کرد تا نوسانات محدود شده و تثبیت اقتصادی محقق شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از عوامل اصلی بی ثباتی و تورم، نرخ ارز است که خوشبختانه در هفته‌ گذشته روند نزولی داشته است.

فرزین ادامه داد: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در کشورهای مختلف داریم و بعضا مشخص نیست چرا پول ما در آن کشورها مانده است. بنابراین باید دست به اقدامی سیاسی و دیپلماتیک برای آزادسازی آن بزنیم. البته اقدامات برای گشایش ارزی و آزادسازی منابع ارزی ایران در خارج از کشور جواب داده و به زودی نتایج آن را خواهیم دید.

ورود به بازار ارز در راستای کاهش آن

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تاثیر نوسانات ارز در بی‌ثباتی اقتصادی گفت: در این راستا ضرورت مداخله دولت و بانک مرکزی مطرح می‌شود که میزان آن را از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ بر اساس میزان فروش ارز به صورت اسکناس و حواله بررسی کردیم. در این بازه زمانی بیش از ۵۷ میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی فروخته شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ میزان فروش ارز بیش از ۱۸ میلیارد دلار بوده و در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است اما هر زمان احساس کردیم که با مداخله و ورود به بازار غیر رسمی نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند، قطعا ورود کردیم.

چرا باید معیشت مردم را به بازار آزاد گره بزنیم؟

فرزین با بیان اینکه مرکز مبادله ارز و طلا در سال گذشته برای تامین نیازهای واقعی راه‌اندازی شد، اعلام کرد: در این راستا نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را تعریف کردیم که دو درصد پایین‌تر و دو درصد بالاتر این کار را انجام دادیم. برخی در آن زمان می‌گفتند نرخ ارز اعلام شده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را با نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد تغییر دهیم اما کدام بازار آزاد؟ و باید پرسید چرا باید دنباله رو کانال‌های تلگرامی که خارج از کشور تشکیل شدند باشیم و معیشت مردم را به بازار آزاد گره بزنیم؟

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    بیش از ۱۰۰ میلیاردلار پول دارین!!
    به هر نفر ایرانی ۵۰ میلیون پول میرسه این حق مردمه به مردم برگردونید ویا کاری بکنید اوضاع مملکت به فنا نره و یا از کشور خارج بشید چون ما مسئولین و دولت بی عرضه وبی غیرت و بی همت دیگر نمیخوایهیم

  • ناشناس
    1

    از بالا دستیهات بپرس@@@@@

  • ناشناس
    0

    هر چی بلایی به سر ما مردم بیاد بازم کمه امیدوارم پول‌های بلوکه ایران را هیچ وقت به دست مردم نرسد

  • رابی
    0

    گلابی هزینه ارتش آمریکا در سال بیشتر از ۶۰۰میلیارد دلار است.اونوقت شما به جای اصلاح سیاست خارجی و داخلی و ایجاد روابط حسنه با کشورهای دنیا،دنبال این هستید که چگونه این ۱۰۰ میلیارد را از کشورهای مختلف پس بگیرید.حتی اگر این پول را هم یکجا به شما بدهند هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی مردم ایجاد نخواهید کرد و این پولها را مستقیم به حساب حسن نصرالله و حماس و فتح و آقازاده هایتان در آمریکا و اروپا واریز خواهید کرد.

  • امیرکبیر
    0

    جناب فرزین خودتان راگول نزنید.مملکتی که تمام سیاستهایش را برمبنای میدان استوارکرده امثال جنابعالی کلیدداری هستیدبدون اختیار.بااین حرفهاهم مردم بنظرشماچندسال است سرکارند؟

  • ناشناس
    0

    پول که زیادداریم بر منکرش لعنت بدبختی اینه که نه جیبهای نیم قرن اخیر ته دارد ونه حرص وآز دین مداران .

  • 0

    آخه میدان خیلی وسیعه

  • جانباز درمانده
    0

    فقط حرفهای دل خوشکنکی دوصد گفته هی بگو بگو بگو کو تا عمل پس معلوم شد کاسه ای زیر نیم کاسه هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها