گواهینامه SSl چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

در این مقاله به این می پردازیم که گواهینامه SSL چیست؟ برای صدور گواهی SSL برای وب سایت ما چه انواعی وجود دارد و به کجا مراجعه کنیم؟

گواهینامه  SSl چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

گواهینامه های SSL فایل های داده کوچکی هستند که به صورت دیجیتالی یک کلید رمزنگاری را به وب سایت سازمان متصل می کنند.

چرا به گواهی SSL نیاز داریم؟

یک گواهی SSL ترکیبی از موارد زیر است:

نام دامنه ، نام هاست یا نام سرور

هویت سازمانی و موقعیت مکانی

برای ایجاد و برقراری ارتباط ایمن با یک مرورگر اینترنت، یک سازمان باید یک گواهی SSL را روی وب سرور خود نصب کند. با این نوع اتصال امن، تمام ترافیک بین وب سرور و مرورگر امن است. پس از نصب موفقیت آمیز بر روی سرور، پروتکل برنامه (همچنین HTTP نامیده می شود) به HTTPS تغییر می کند، که در آن حرف "S" مخفف" Secure "، به معنی "ایمن" است. با SSl، بسته به نوع مرورگر یک قفل یا نوار سبز نشان می دهد.

گواهی SSL چگونه کار می کند؟

همه انواع گواهینامه SSL از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می کنند. این نوع رمزگذاری یا رمزنگاری از دو کلید تشکیل شده است که رشته های اعدادی طولانی و تصادفی هستند. استفاده از یکی از آنها کلید خصوصی و دیگری کلید عمومی نامیده می شود. کلید عمومی در سرور شناخته شده است و در دسترس عموم است و می توان از آن برای رمزگذاری هر پیامی استفاده کرد. 

مزایای گواهینامه  SSL

با صدور گواهی SSL برای یک وب سایت، از اطلاعات حساس و مهم کاربران در شبکه مانند تراکنش های مالی، نام کاربری، رمز عبور و غیره محافظت می شود. این گواهی ها نیز:

امنیت تبادل داده ‌ها بین سرورها را حفظ کنند

رتبه‌ بندی وب ‌سایت شما را در گوگل ارتقاء دهند

اعتماد مشتری را جلب کند

موجب بهینه ‌سازی نرخ تبدیل شوند

شرکت صادرکننده امنیت یا CA کیست؟

COMODOT، CERTUM،GeoTrust  و ... از جمله شرکت های بزرگی هستند که گواهینامه های امنیتی یا CA صادر می کنند. این شرکت ها سازمان های مورد اعتمادی هستند که اعتبار و اعتماد لازم برای صدور گواهینامه های امنیت دیجیتال را به دست آورده اند. هویت و قانونی بودن شرکت یا شخص درخواست کننده گواهی امنیتی را بررسی می کند و در صورت صلاحدید گواهی صادر می کند.

انواع گواهینامه های SSL چیست؟

قبل از مراجعه به ارائه دهندگان خدمات گواهینامه SSL، باید بدانید که کدام نوع شرکت برای خرید گواهینامه SSL  مناسب است. سه گواهی مختلف از SSL وجود دارد که هر کدام سطح امنیتی متفاوتی را ارائه می کنند. سطح امنیت بین انواع مختلف احراز هویت بسیار متفاوت است. به همین دلیل مهم است که کاربر هنگام انجام یک تراکنش مالی یا انجام کاری با داده های شخصی باید بداند از چه نوع وب سایتی استفاده می کند.

گواهی اعتبار سنجی دامنه

گواهی DV فقط مالکیت وب سایت را تأیید می کند. CA یک ایمیل به آدرس ایمیل وب سایت می فرستد تا هویت آن را تأیید کند. توجه داشته باشید که گواهی‌های DV کمترین اعتماد را دارند و اغلب توسط مجرمان سایبری استفاده می‌شوند. زیرا به راحتی مورد حمله قرار می گیرد.

گواهی اعتبار سنجی سازمانی

برای دریافت گواهی OV  یک CA باید اطلاعات خاصی از جمله مشخصات شرکت، مکان واقعی و نام دامنه وب سایت را تأیید کنید. این روند معمولاً چند روز طول می کشد. گواهینامه OV از سطح امنیت متوسطی برخوردار است و انتخاب خوبی برای وب سایت های عمومی است که تراکنش کمی دارند.

گواهی با اعتبار سنجی گسترده

این نوع گواهی بالاترین سطح امنیت را برای وب سایت هایی که اطلاعات خصوصی را مدیریت می کنند فراهم می کند  و به منظور صدور گواهینامه EV، CA ها تحت بررسی فنی قرار می گیرند تا اعتماد و اعتبار شرکت تقویت شود. کاربران با دیدن تصویر قفل یا نام شرکت به رنگ سبز در نوار پیوند متوجه خواهند شد که این سایت دارای گواهینامه EV است.

چگونه از امن بودن سایت مطمئن شوم؟

اکنون که با گواهی‌های SSL، انواع آن‌ها و خطر احتمالی کلاهبرداری در سایت ‌های نوع DV آشنا شدید، مهم است که بدانید چگونه ریسک را هنگام خرید یا انجام معاملات آنلاین حساس به حداقل برسانید. این چهار مرحله را دنبال کنید:

سیاست حفظ حریم خصوصی فروشنده را بخوانید:

نماد اعتماد الکترونیکی را در سایت جستجو کنید:

نوع گواهینامه SSL وب سایت را دریابید:

تراکنش های مالی و اطلاعات شخصی خود را فقط در وب سایت های دارای گواهی OV یا EV انجام دهید

سخن پایانی

با افزایش علاقه و علاقه مصرف کنندگان به خرید آنلاین، خطرات سایبری نیز افزایش می یابد. بر اساس گزارش ریسک‌های جهانی ۲۰۱۸ منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد، هزینه ‌های مالی حملات سایبری در حال افزایش است و انتظار می‌رود تا ۵ سال آینده زیان جرایم سایبری به کسب‌وکارها به ۸ تریلیون دلار برسد. دانستن انواع گواهی ‌ها، ویژگی‌ های امنیتی سایت و خطرات احتمالی خرید آنلاین به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا از تقلب جلوگیری کنند و از اطلاعات شخصی خود در برابر جرایم سایبری محافظت کنند.

همچنین جهت خرید و دریافت انواع گواهی SSL به وب سایت نوین هاست به نشانی اینترنتی https://www.novinhost.org مراجعه نمایید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها