حجم طبقه متوسط روز به روز در حال کوچکتر شدن است/ خطر گسترش نارضایتی عمومی وجود دارد؟

بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان در فروردین ماه سال گذشته، ۹۳ درصد خانوارهای ایرانی، یارانه‌بگیر بودند که از این میزان، ۳۵ درصد فقیر، ۵۷ درصد جزو طبقه متوسط و ۸ درصد از طبقه برخوردار و ثروتمند محسوب می‌شدند.

حجم طبقه متوسط روز به روز در حال کوچکتر شدن است/ خطر گسترش نارضایتی عمومی وجود دارد؟

اگرچه درصد اعداد فقیر در قیاس با طبقه متوسط و برخوردار عددی قابل مکث است و از شکاف طبقاتی در کشور حکایت می‌کند که نیازمند پژوهش جداگانه‌ای است اما در این مجال سخن از فروریزش طبقه متوسط است.

طبقه متوسط، یک طبقه اجتماعی است و شامل افراد بسیاری در مشاغل مختلف می‌شود که نسبت بیشتری از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و زندگی این طبقه بیشتر مشابه به طبقه بالاست.

طبق آمارهای یاد شده، کشور تا سال‌های اخیر از یک تعادل نسبی و نسبتا مطلوب بهره‌مند بوده است زیرا طبقه متوسط بیشترین درصد جمعیتی را به خود اختصاص داده بود، اما در حال حاضر با فشارهای اقتصادی و تورم ۷۰ درصدی طبقه متوسط با سرعت و شیب تندی به سمت فقیر شدن پیش می‌رود.
 
از دست رفتن طبقه متوسط که اکثریت کشور را تشکیل می‌دهند، زنگ خطر بزرگی برای یک کشور محسوب می‌شود که متاسفانه جامعه ما با چنین معضلی مواجه شده است.

طبقه متوسط در واقع توازن قدرت اقتصادی و اجتماعی در جامعه را رقم می‌زند، وقتی این طبقه از بین می‌رود، خلئی در نبود آن ایجاد می‌شود که منجر به ضربات اجتماعی و فرهنگی شده و باعث بروز مشکلات فراوانی خواهد شد.

پیدایش مشاغل کاذب، کاهش سطح عمومی سلامت، کاهش انگیزه برای تحصیل، افزایش جرم و بزهکاری، کاهش اعتماد به حکومت و از دست ‌رفتن حمایت مردم از حکومت که به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه داخلی کشور محسوب می‌شود و از پیامدهای زیانبار سقوط طبقه متوسط است.

معضلات اجتماعی همیشه در نتیجه مشکلات اقتصادی افزایش پیدا می‌کنند و باید به این واقعیت تلخ اذعان کنیم که این روزها در نتیجه از بین ‌رفتن طبقه متوسط جامعه، معضلات اجتماعی در جامعه ما پررنگ‌تر از همیشه شده است! مقابله با فقر و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی از مهم‌ترین اهداف دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعریف شد که امروز با بررسی وضعیت شاخص‌های ضریب جینی و تورم متوجه می‌شویم که این اهداف کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و به نتایج مطلوبی ختم نشده است!

از آنجایی که بقای حکومت و نظام سیاسی در هر کشوری وابسته به رضایت عموم مردم از حکومت است، تعمیق فقر و سقوط طبقه متوسط که بیشترین افراد یک جامعه را تشکیل می‌دهند، یکی از خطرات جدی برای بقای نظام سیاسی کشور محسوب می‌شود.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    متاسفانه تا به سرشان نیاید ان روز مبادا را باور نمیکنند و از تاریخ عبرت نمیگیرند....

  • امیرکبیر
    0

    فقط بگو انشاا...تاگند تحریم سازان و تحریم کاسبان ازروی زمین پاک شود

  • ناشناس
    0

    طبقه متوسط نداریم دیگه!
    شما یا فقیری یا غنی!

  • ناشناس
    0

    نترسید ما از این عرضه ها نداریم .نسل حق خواه پرورش یافته پهلوی بود .ما فقط دورویی چاپلوسی پاچه خواری وویاد گرفتیم .

  • ناشناس
    1

    چرا دولت عمدا دست به چنین عملی زده چرا مردم را بدبین به همه کس و همه چیز می کند لابد می خا بگن کار دشمنه ها جدی میگم جواب بده دولتیها سگ تو این زندگی

  • ناشناس
    0

    چه بگوییم.

  • 🐜
    0

    ثروتمند درایران کمتر از یک میلیون نفر هستند وفرودستان درایران حدود ۸۵میلیون نفرهستیم طبقه متوسط زمان شاه بود که دارا وندارقدرت خرید چلوکباب وخوردنش راداشتن اجناس یاکالای درجه بندی نداشتیم امروزه تفاوت درهمه چی موج میزند

    نظرات شما -
    • والا
      0

      ببین تا‌پنج سال پیش یه موتور هوندا رو یه بچه پونزده ساله هم راحت با پول توجیبیش میخرید،لیزینگ هم ماشین میشد خرید
      الان منه چهل ساله هرگور حساب میکنم نمیتونم یه فرقون بخرم،چه برسه به موتور و ماشین
      این یعنی ویران شده مملکت و اقتصادش
      اقتصاد که بیفته دست آقادزدا مملکت هرروز به تباهی میره به سرعت نور

  • متوسط؟؟؟
    0

    الان هرکسی رو ببینی یا خیلی راضیه از شرایط که البته ده درصد مردم هستن
    و بقیه ناله میکنن چون زیر خط فقرن و بشدت تحت فشار و فقط روز رو میگذرونن
    دقیقا شبیه هند شذیم رفت
    بدتر هم میشه وضع،دارا داراتر و فقیر بسیار فقیرتر میشه
    این خاصیت اقتصاد دو قطبی خانواده هاست

  • ع م ز
    0

    طبقه فقیروکم درامد چرا ناراضی میشوند چون خیلی ازکارگزاران دولت باعث این فقرمیشوند چرا؟؟؟؟؟چون کارگزاران دولت طرف چرب رو گرفته وبفکر ادامه وبقای دولت و پشتوانه مردمی نیستن واین همه دشمن بزرگ وکوچک ک دولت وملت ما داره نمیبینن فقط وففط بفکرکیسه خودشونن پس مردم روز بروزفقیرتر و بقولی نمیتونه گریه بچه خودرو برالقمه نانی تحمل کنه پس جنایتها ویاری نکردن بدولت نقطه شروعش اینجاست تنهابنده یه نفراز این ملتم مثل قطره آبی ازیه دریا وقتی زمین کشاورزی مدرک دارتک برگ من رو اسمشوجا ب جا و زمین روعوض وبجای زمین ...زمینخوران دادن بدولت بجای یاری وام کمک حالاچه میشه کرد باچنین کارمندان دولت والله چ بگم همه دردکشیده رونمیشه درچندکلمه نوشت وتفهیم کرد حال بایس چ کردشکایت ب کی بازم همین دولت مثل بچه یی ک ازمادرکتک میخورد وبخودمادرم پناه میبرد پس نابودباد چنین مادری ک فقط هرچارسال یه شوهرعوض میکنه فقط همین پس نقطه آغاز جنایتها ازاینجاشروع میشه ... انتشاربدیدتاشایدباکره های بالادست خبر شدند ک پایین دستیها همه حامله شون کردن شکمشون بالا زده نمیتونن برابرشوهرانشون مقاومت کنن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها