ریزش دلار تهران با سیگنال خبر سفر پادشاه عمان به ایران

دلار تهران با یک خبر سیاسی در آخرین ساعات معاملاتی سوم خردادماه محدوده مقاومتی را از دست داد و دیروز هم بار دیگر به عقب رانده شد.

ریزش دلار تهران با سیگنال خبر سفر پادشاه عمان به ایران

روند قیمت دلار در نخستین هفته خردادماه را می‌توان در دو بخش بررسی کرد. سه روز ابتدایی هفته جاری در هر روز دلار ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و بالای محدوده حمایتی ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومانی معامله شد. این اسکناس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش محدودی داشت، اما در واپسین ساعات معاملاتی روز چهارشنبه سوم خردادماه یک خبر سیاسی توانست قیمت اسکناس آمریکایی را به کانال ۵۱ هزار تومانی سوق دهد.

در آخرین معامله دیروز پنج‌شنبه چهارم خردادماه، دلار با قیمت ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد. فعالان بازار ارز معتقدند اگر دلار محدوده حمایتی ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد، راحت‌تر وارد کانال ۵۰ هزار تومان می‌شود.

شوک سیاسی به بازار ارز

خبر سفر پادشاه عمان به ایران که قرار است در روز یکشنبه هفتم خردادماه انجام شود، توانست بازارهای مالی را با روند نزولی همراه کند. این در حالی است که برخی معامله‌گران معتقدند این کاهش قیمت با شروع دومین هفته خرداد سرعت می‌گیرد و بازار منتظر نتیجه مذاکرات ایران و عمان خواهد ماند.

این سفر سیاسی از این جهت حائز اهمیت است که با توجه به سابقه میانجی‌گری عمان در ماجرای مذاکرات هسته‌ای، بسیاری امیدوارند که این بار هم پادشاه عمان حامل اخبار مثبتی از مذاکرات هسته‌ای باشد. این سفر به‌ویژه در آستانه نشست شورای حکام (۱۵ تا ۱۹ خردادماه) می‌تواند حائز اهمیت باشد و شاید بتواند گره کور مذاکرات برجام را باز کند.

از سوی دیگر برخی معتقدند سفر پادشاه عمان به ایران ارتباطی با برجام ندارد و ماجرا، از سرگیری روابط میان ایران و مصر است. هفته گذشته بود که سلطان عمان به مصر سفر کرد تا بتواند روابط تهران-قاهره را بهبود ببخشد.

بازدهی مثبت دلار با وجود کاهش قیمت

بررسی بازدهی قیمت دلار از روز ۲۸ اردیبهشت تا روز چهارم خردادماه نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. بازدهی دلار این هفته مثبت شد، اما این اسکناس با بازدهی ۰.۵۹ درصدی، کمترین بازدهی را در میان بازارهای مالی داشت.

به عقیده معامله‌گران، موضوع سفر پادشاه عمان به ایران قیمت دلار را کاهش داد. از همین رو کاهشی‌های بازار ارز امید دارند متعاقب این سفر، قیمت دلار با شروع دومین هفته خردادماه به کانال‌های پایین‌تر راه پیدا کند.

به اعتقاد معامله‌گران بازار ارز، نتیجه این نشست چه روند مثبت در جهت مذاکرات برجام باشد و چه بهبود روابط میان ایران و مصر، می‌تواند بازارهای مالی را با روند کاهشی یا ثبات همراه سازد.

تیغ روابط سیاسی تیزتر از خط و نشان‌های بازارساز

پیش از این کارشناسان اقتصادی در شرایط سیاسی بدون رویدادی خاص بر روند صعودی آهسته و پیوسته دلار تاکید داشتند. این در حالی بود که تحلیلگران اقتصادی همواره بر تاثیر مانورهای سیاسی و روابط مساعد ایران با سایر کشورها به‌عنوان بازوی بازدارنده افزایش قیمت در بازارهای مالی سخن گفته‌اند.

با وجودی که در هفته‌های گذشته بازارهای مالی روزهای پرخبری را پشت سر گذاشته و بگیر و ببندهای متعددی در قالب دستورالعمل و بخشنامه روانه بازار شده است؛ اما در نهایت تمام زور بازارساز توانست قیمت دلار را طی دو هفته، تنها سه هزار تومان کاهش دهد.

این در حالی است که با یک خبر مساعد بین‌المللی، یک گشایش سیاسی و توافقی دوستانه با سایر کشورها در کمتر از چند ساعت روند قیمت‌ها در بازارهای مالی به کانال‌های پایین‌تر جهش پیدا می‌کند. این همان قدرت روابط دوستانه با سایر کشورها برای بهبود و ثبات اقتصاد است که کارشناسان همواره بر آن تاکید می‌کنند.

منبع: اقتصاد ۲۴
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    این چرندیاتی بیش نیست اگه قرار بودبا یه سفر مقام یه مملکت همه چی کاهش باشه که تا حالا باید تورم در ایران ۱ درصد بود

  • ناشناس
    0

    🤣🤣🤣$ rikht!

  • رابی
    0

    بعد از توافق برجام روحانی اعلام کرد که مردم به خاطر توافق برجام انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی خودشان را نداشته باشند.حالا سفر پادشاه عمان چه گره ای از مشکلات مردم قرار است باز کند!

  • رفیع
    0

    چرا مدیران شهرداری غالبا فاسد هستند ؟

  • ناشناس
    0

    برا نوسانگیری خوبه این اخبار.
    وگرنه بچه دبستانیم میدونه هیچی درست نمیشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها