عرضه اولیه عالیس چقدر نقدینگی می‌خواهد؟

نقدینگی مورد نیاز برای مشارکت در عرضه اولیه عالیس با فرض استقبال ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون نفر، مبلغی حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود اما توصیه می‌کنیم در مهلت اعلام شده برای ثبت سفارش، حداکثر سهمیه ۵۰۰ سهمی با قیمت تعیین شده را ثبت کنید.

عرضه اولیه عالیس چقدر نقدینگی می‌خواهد؟

عرضه اولیه عالیس، در قالب سهام شرکت بهار رز عالیس چناران روز شنبه ششم خرداد ۱۴۰۲ آغاز می‌شود. روش عرضه در این معامله ترکیبی است و گفته می‌شود طبق برنامه تعداد ۳۰۰ میلیون و ۱۲ هزار سهم که معادل ۱۲ درصد از کل سهام شرکت می‌شود، در عرضه اولیه عالیس به‌فروش برسد.

عرضه اولیه عالیس که نمادی است متعلق به شرکت «بهار رز عالیس جناران»، سومین عرضه اولیه امسال بورس به‌حساب می‌آید. شرکت کارگزاری بانک ملی ایران هم به عنوان مشاور عرضه اولیه در این طرح معرفی شده است.

عرضه اولیه عالیس در حالی انجام می‌شود که حداکثر تعداد سهم‌های قابل‌خریداری توسط هر کدبورسی در مرحله اول یک میلیون و ۴۲۹ هزار سهم خواهد بود. همچنین حداکثر تعداد سهام قابل‌خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرحله دوم به ۵۰۰ سهم می‌رسد.

عرضه اولیه عالیس در نمادی با همین نام، به شرکت بهار رز عالیس چناران تعلق دارد که به‌صورت سهامی خاص تاسیس شده و آن را در ۲۱ آذر سال ۸۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری مشهد به ثبت رسانده‌اند. عالیس از اول تیر سال ۹۴ شروع به بهره‌برداری کرده و مرکز اصلی شرکت در مشهد و محل فعالیت اصلی در شهرک صنعتی چناران واقع شده است.

عالیس در ابتدای تیرماه سال ۹۹، مالک ۵۱ درصد سهام دارای حق رای شرکت توسن پخش ستاره کیش شد. در ۳۰ آذر سال همان سال ۹۹ درصد سهام دارای حق رای شرکت چشمه نوشان خراسان و ۹۹ درصد سهام دارای حق رای شرکت نیک رز چناران را خرید و با تاسیس شرکت بهار رز عالیس چناران، نسبت به تولید انواع مختلف لبنیات و نوشیدنی، از ماست میوه‌ای، شیر میوه‌ای و انواع آبمیوه گرفته تا شیر طعم‌دار، شیر ساده، دوغ و انواع ماءالشعیر اقدام کرد.

سهامداران عالیس علی اصغر، محمد تقی و محمد رضا فیاض هستند که هرکدام مالک ۳۳.۳ درصد سهام شرکت به‌حساب می‌آیند. سرمایه شرکت با ۱۸۱ نیروی انسانی در بدو تاسیس ۳۰۰ میلیون تومان بوده، اما ظرف سه مرحله افزایش، در حال حاضر سرمایه شرکت عالیس به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

سود شرکت عالیس در سال ۱۴۰۱، حدود ۴۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی سود شده بود، اما پس از گذشت ۹ ماه، میزان سود محقق شده این شرکت به ۵۸۰ میلیارد تومان رسید. همچنین نرخ تورم بلندمدت در گزارش عملکرد شرکت هشت درصد در نظر گرفته شده و سودآوری شرکت در بلندمدت بسیار بالاتر است.

عرضه اولیه عالیس، روز شنبه ششم خرداد به شیوه ترکیبی انجام می‌شود. قیمت عرضه اولیه عالیس برای هر سهم ۱۶ هزار ۴۲۶ ریال است، اما پس از کشف قیمت در مرحله اول، در مرحله دوم به قیمت جدید عرضه خواهد شد. عرضه اولیه عالیس با استفاده از روش ترکیبی باعث می‌شود، کشف قیمت ابتدا توسط صندوق‌ها انجام شود و سپس با قیمت کشف شده در مرحله دوم به عموم سهامداران حقیقی و حقوقی عرضه اولیه شود. عرضه اولیه عالیس از این نظر مشابه عرضه اولیه «زفجر» است که هفته پیش در بورس انجام گرفت.

عرضه اولیه عالیس چقدر نقدینگی می‌خواهد؟عرضه اولیه عالیس، متعلق به شرکت «بهار رز عالیس جناران» سومین عرضه اولیه امسال بورس به‌حساب می‌آید

عرضه اولیه عالیس براساس شیوه ترکیبی شامل عرضه ۱۰۰ میلیون و چهار هزار سهم معادل چهار درصد از سهام «عالیس» به صندوق‌ها با حداکثر سهمیه یک میلیون و ۴۲۹ هزار سهم و با قیمت ارزش‌گذاری ۱۶ هزار و ۴۲۶ ریال می‌شود، اما قیمت نهایی توسط صندوق‌های حرفه‌ای تعیین خواهد شد که احتمالا کمی بالاتر از قیمت ارزش‌گذاری باشد. مرحله دوم عرضه اولیه عالیس نیز شامل عرضه ۲۰۰ میلیون سهم معادل هشت درصد سهام شرکت بهار رز عالیس چناران به عموم مردم است که نهایتا به هر کدبورسی حدود ۵۰۰ سهم با قیمت ثابت کشف شده در مرحله اول تعلق خواهد گرفت.

نقدینگی عرضه اولیه عالیس را می‌توان به‌شکل حدودی تخمین زد؛ با توجه به این که کل سهام قابل تخصیص به عموم ۲۰۰ میلیون سهم محاسبه شده است، اگر فرض کنیم ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون نفر در عرضه اولیه شرکت داشته باشند سهمیه هر فرد ۱۳۰ تا ۱۵۰ سهم خواهد بود.

نقدینگی عرضه اولیه عالیس با فرض اختصاص ۱۳۰ تا ۱۵۰ سهم به هر کد بورسی، مبلغی حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود، اما توصیه می‌کنیم در مهلت اعلام شده برای ثبت سفارش، حداکثر سهمیه ۵۰۰ سهمی با قیمت تعیین شده را ثبت کنید.

عرضه سهام شرکت‌های جدید (عرضه اولیه) معمولا مورد توجه فعالان بورس قرار می‌گیرد، زیرا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام شده سودآور بوده اند. نخستین عرضه اولیه بورس در سال ۱۴۰۲، با عرضه اولیه ۱۲ درصد سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد انجام شد که با استقبال یک میلیون و ۵۴۴ هزار نفر همراه شد و نهایتا به هر کد بورسی ۲۳۷ سهم با قیمت تقریبی ۱۳۲ هزار تومان تعلق گرفت.

عرضه اولیه نماد زفجر نیز هفته گذشته با مشارکت حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار کد بورسی انجام شد و در پایان مشخص شد به هر نفر تعداد ۷۰ سهم با قیمت ۸۸ هزار و ۳۸۰ تومان تعلق گرفته است.

مدیرعامل بورس وعده داده در ادامه سال ۱۴۰۲، بازار سرمایه شاهد عرضه اولیه هلدینگ‌های صنایع غذایی، مجموعه‌ای از شرکت‌های شیر پاستوریزه و برای نخستین بار عرضه اولیه چند شرکت در حوزه اقتصاد دیجیتال باشد. دو درخواست نیز از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان برای پذیرش در بورس وجود دارد که فرآیند پذیرش آن‌ها در حال انجام است.

بورس در سال ۱۴۰۱ با عرضه اولیه سهام ۱۹ شرکت به کار خود پایان داد. ارزش بازاری سهام فغدیر در انتهای سال گذشته به ۲۹ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان رسید که بزرگترین عرضه اولیه فرابورس در سال ۱۴۰۱ و دومین عرضه اولیه بزرگ سهامی سال به‌حساب می‌آید. عرضه اولیه‌های سهامی سال ۱۴۰۱ از اردیبهشت ماه شروع شد و سهام دو شرکت سیمان آبیک و انتقال داده‌های آسیاتک در بورس تهران و سه شرکت فروسیلیسیم خمین، حمل و نقل گهرترابر سیرجان و داروسازی دانا در بازار فرابورس عرضه شدند. قیمت سهام آسیاتک یک‌ماه پس از عرضه اولیه بیش از ۱۳۳ درصد افزایش پیدا کرد این رشد نه تنها میان پنج نماد عرضه شده در اردیبهشت ماه، بلکه بین ۱۹ عرضه اولیه سال ۱۴۰۱ بی سابقه بود.

اسفند ۱۴۰۱ نیز سهام وکغدیر در بورس تهران عرضه شد. ارزش بازار عرضه اولیه وکغدیر به ۳۱ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومانی می‌رسید که بزرگترین عرضه اولیه سال به‌شمار می‌رفت.

مهلت و زمان شروع ثبت‌سفارش برای شرکت در عرضه اولیه عالیس هنوز اعلام نشده است.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها