معنای تورم ۵.۲ درصدی فروردین به زبان ساده؛ خبر تلخ برای اقتصاد ایران

یک منبع مطلع خبر از تورم ماهانه فروردین 1402 برابر با 5.2 درصدی داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این تورم در بازه 24 سال گذشته بی‌سابقه بوده؛ به این معنا که در دو دهه اخیر، هیچگاه تورم ماهانه فروردین، به این سطح نبوده و همواره پایین‌تر از 5 درصد به ثبت رسیده است.

معنای تورم ۵.۲ درصدی فروردین به زبان ساده؛ خبر تلخ برای اقتصاد ایران

یکی از معیارهای پایین یا بالا بودن رشد قیمت‌ها، مقایسه است؛ مقایسه‌ای که نشان می‌دهد رشد نسبی قیمت‌ها در چه وضعیتی قرار داشته است.

معنای تورم ۵.۲ درصدی فروردین به زبان ساده؛ خبر تلخ برای اقتصاد ایران

ادعای بانک مرکزی در ابتدای سال، کنترل تورم در سال جاری بود. در راستای مهار تورم یکی از مهمترین اهداف بانک مرکزی در سال جاری، ثبت تورم 30 درصدی در پایان سال بود. این در حالی است در آغاز سال جهش قیمت‌ها رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است.

یک منبع مطلع به اکوایران خبر داده که تورم ماهانه فروردین امسال برابر با 5.2 درصد بوده است. برای مقایسه بهتر می‌توان این رشد ماهانه را با ماه‌های مشابه خود در سال‌های قبل مقایسه کرد. با این عمل می‌توان اثرات فصلی بر رشد قیمت‌ها را از بین برد.

در همین خصوص داده‌های آماری نشان می‌دهد تورم ماهانه فروردین 1402 در 24 سال اخیر بی‌سابقه بوده است؛ به این معنا که آغاز سال هیچ‌گاه در دو دهه اخیر، چنین تورمی نبوده و فروردین در سال‌های اخیر همواره با تورمی کمتر از 5 درصد مواجه بوده است.

عمده این افزایش را می‌توان طبق داده‌های قبلی اعلام شده از سوی بانک مرکزی از ناحیه خوراکی‌ها دانست. پیش از این داده‌های مرکز آمار نیز نشان داده بود تورم ماهانه برابر با 3.7 درصد بوده و کمتر از آخر سال گذشته به ثبت رسیده بود. طبق نظر کارشناسان مهمترین عامل در تمایز داده‌های آماری میان مرکز آمار و بانک مرکزی، وزن سبدهای مختلف است.

در هر صورت، طبق اعلام هر دو مرکز، ابتدای سال جاری با خیز جدی تورم همراه بوده است. به نظر می‌رسد برای مهار تورم بانک مرکزی نیازمند به کار بردن سیاست‌های جدی‌تری است.

منبع: اکوایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • مجلس و دولت همراه
    4

    امروز مشکل کشور و حلقه مفقودی کشور مدیریت جهادی هست ما اقتصاد دانها را بخط میکنیم. ... اصلا عجیب نیست با این دولت و تیم اقتصادی خیلی هم خوبه... نه کفن پوشان پیداشان هست نه احمد ها در نماز جمعه به دولت حمله میکنند نه شریعت فهاشی و دروغ پراکنی میکند و تیم وزارت امور خارجه هم اختیار تام دارد ..( این هم معیشت مردم است )

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      شامپوی کامان از۱۴۹هزارتومن شب عید رسیده ب ۲۲۰هزارتومن!!!!!

  • رابی
    2

    تورم واقعی خیلی بیشتر از اون چیزی است که دولت آمار می دهد.
    دولت به فکر سلامتی مردم است .اگر آمار واقعی را منتشر کند باعث افت فشار خون و سکته قلبی و مغزی خیلی ها می شود.بعدا هی گله و شکایت کنید بگویید دولت به فکر مردم نیست.

  • حکومت بیسواد
    1

    خیلی مسخرست
    سر خودشونو میخوان کلاه بذارن
    تورم سال گذشته سی درصد بوده؟؟؟
    انگار مردم یادشون رفته که یه روغن ده تومنی در عرض یک ماه شد صدهزار تومن و همینطور بقیه خوراکی ها،گوجه فرنگی پنج هزا. تومنی شده سی هزار تومن
    تورم در بهترین حالتش ششصد درصد بوده
    تا کجا دروغ میگید؟؟
    چی گیرتون میاد؟

  • ناشناس
    1

    مهار تورم به زبان رمز یعنی همین!رشد تولید هم به همان زبان یعنی رکود یا ورشکستگی سنگین تولید!

  • ناشناس
    0

    شما کافی است یک شکلات به ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران بدهید همه دزدی ها و فساد و .... را فراموش می کنند و سر صندوق های رای با چهره ای بشاش حاضر می شوند . آورین بر مسئولان عراقی آورین

  • 🐜
    1

    تورم وگرانی کمرشکن یاغی ترازاین حرف هاست که بخواهند بایک شعار ازروی شکم سیری آن را مهار کنند تولید هم جایی بین دلال بازی ودزدی سردمداران ندارد

  • کارشناس
    2

    با اوضاع اقتصادی آشفته کشور در صورتیکه برجام هم به ثمر بنشیند حدود پنج. سال طول خواهد کشید که اوضاع اقتصادی کشور به سال نود وهفت و قبل آن برسد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دنبال نخود سیاه نگرد اقتصاد ایران در داخل مشکل دارد

  • ناشناس
    1

    وقتی روبل و لیر ترکیه را برای حفظ
    ارزش پول انها میخرن نتیجه همینه

  • ناشناس
    1

    این خبرهای تلخ خوراک روزانه مردم ایرانه
    بقول معروف میگن مرده رو از گور میترسونید!
    ما مردم یا مردیم یا چنان خوابیم که فکر میکنیم مردیم
    کسی دیگه حال نداره اعتراض کنه

  • فاطمه
    1

    چقدر این آمار نشون میده سالی که برجام امضا شد تورم پایین بود ولی الان دیگه هیچ کس محلمون نمیده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سرکوب اقتصادی بود

  • ناشناس
    0

    برای این هست که تخلیه تورم ور ماه های آتی کمتر خواهد بود و تورم کمتر شود

  • رضا
    0

    قابل توجه اقای بیسواد عوامفریب جناب اقای قناعت کارگر پیشه وزیر نارفاه
    اقای به اصطلاح وزیر ما زندگی و خانواده مان از سر راه نیاوردیم که امثال شما با بی عقلی باعث فلاکت و فقیر شدن کارگر و بازنشسته شوی حالا متوجه شدی با دستور و دروع تورم پایین نمیاید هر چه سریع تر طبق قانون افزایش حقوق را واقعی اعلام کن وگرنه تاوان خواهی داد

  • ناشناس
    0

    تورم ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می‌کند. قشر متوسط،جامعه نمی‌میرند، بلکه به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ای به اغنیا می‌پیوندند و دسته‌ی دیگر راهی زیر خط فقر می‌شوند و این چنین قشر متوسط جامعه که حائل میان اغنیا و فقراست، از بین میرود و جامعه را مستعد شورش و فروپاشی می‌نماید.

  • مصداق عملی ظلم سخت کردن معیشت مردم است
    0

    در هر دیاری اصولگرایان بی ترمز بر مسند قرار گیرند جز نکبت و بدبختی برای مردم آن دیار نتیجه ای ندارند.لعنت الله علی القوم الظالمین

  • ناشناس
    1

    واقعیت آینه که دولت کنونی کارایی نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها