چه شد که بورس ریخت؟

یک اقتصاددان، از سیاست‌های وزارت اقتصاد در قبال مدیریت بازار سرمایه انتقاد کرد.

چه شد که بورس ریخت؟

بهنام ملکی در خصوص دلایل ریزش شدید بورس طی روزهای اخیر گفت: باید به مدیران اقتصادی بورس تسلیت گفت که این‌گونه برنامه‌ریزی می‌کنند. بخش عمده‌ای از اقتصاد کشور در اختیار دولت است و بخش خصوصی تنها جایی که می‌توانست سرمایه‌های خود را در جهت منافع کلی به کار گیرد، همین بورس بوده است.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: متاسفانه اینگونه به نظر می‌رسد که یک‌باره مانند سال ۹۹ اموال مردم در بورس به غارت رفته است.

ملکی اظهار داشت: دولت خود بزرگترین عرضه و تقاضا‌کننده است و می‌تواند جلوی جهش‌های بی‌سابقه در بورس را بگیرد. بنابراین در حال حاضر هم به هر قیمتی که شده باید اقدامی انجام دهد و جلوی این سقوط تاریخی و سنگین گرفته شود.

این کارشناس تصریح کرد: در حال حاضر می‌توان گفت مردم تقریبا هیچ اعتمادی ندارند؛ چراکه به عنوان مثال وقتی سراغ سرمایه‌گذاری در صنعت و کشاورزی می‌روند با موانع عمده روبه‌رو می‌شوند و گاها ممکن است مالکیت آن‌ها با دخالت‌های نابه‌جای دولت به خطر بیفتد. دولت در ضررها مشارکت نمی‌کند اما در سود برعکس عمل می‌کند. در حال حاضر هم که وضعیت سرمایه‌گذاری مردم به چنین روزی افتاده است.

این اقتصاددان مدعی شد: گمان می‌کنم در حال حاضر منافع دولت در این بوده که مالیات خود را از بورس بردارد. دولت برخی مواقع می‌توانست مقابل شتاب‌های صعودی بورس را بگیرد و آن را تعدیل کند.

وی تاکید کرد: دولت در حال حاضر باید جلوی این سقوط تاریخی را بگیرد در غیر این صورت اعتماد مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی است و طی سال‌های اخیر حداقل‌هایی از آن در بورس احیا شده بود، از بین خواهد رفت.

این کارشناس ادامه داد: معتقدم دولت باید واحدهای حقوقی که به یکباره سهامشان را در صف سنگین فروش قرار دادند، محاکمه کند. اگر قوه قضائیه عاملان سقوط بورس در سال ۹۹ را محاکمه می‌کرد و حداقل بخشی از سود کلان آن‌ها را می‌گرفت و به بورس تزریق می‌کرد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم که هر از چند گاهی عده‌ای با تبانی اقدام به چنین کاری کنند.

ملکی در پایان گفت: متاسفانه در این خصوص نظارت لازم وجود ندارد. در همه جای دنیا بورس نوساناتی دارد اما در عین حال این نوسانات حد محدودی دارد. در کشور ما اما این‌گونه نیست و به نظر می‌رسد رانت و یا فساد بسیار گسترده‌ای در اقتصاد وجود دارد که تبلور آن در بورس است و باید جلوی آن گرفته شود.

منبع: خبر۲۴
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    اصلا این ها از بورس سر در می آورند چی هست؟ و خطی نیست که یکسره بالا برود؟

  • ناشناس
    0

    باور کنید جنگ رو در رو هم نمیتونست اینکارو کنه...
    و ۱۲۵ هرار واحد دریک روز رو بریره🤯
    تورم دستکاری...بورس دستوری، خودرو رانت و مافیا، شبکه بانکی پر از سفته بازی...

  • ناشناس
    0

    سلام احسنت میبینید با اعتماد مردم چہ میکنن بعد انکار نہ انکار چہ بلائ سر مردم انقلابئ آوردن کجاین آقایان کہ بہ دنبال ھمہ چئ ھستن جز حق مردم کہ اینگونہ میسوزانن

  • حسین
    1

    40سال پیش غارتگران وارد ایران شدند

  • ناشناس
    0

    یکی دیگر از مشکلات سهامداران، پاسخگو نبودن هیات مدیره اکثر شرکتهای بورسی به سهامداران است. هر کاری دوست دارند می کنند و اموال سود را بین خود و دوستان تقسیم می کنند و کسی پاسخگو نیست. بورس اگر درست کار کند و مانند فولاد مبارکه سود سهامداران را بذل و بخشش نکنند می تواند در بهبود اوضاع مردم توزیع ثروت بسیار موثر باشد.

  • جان کلوود
    0

    کجایی آقای رئیسی که وقتی میخواستی رای جمع کنی توی همین سازمان بورس آمدی وعده وعیدهای دادی و حالا یادت رفته مرد و قولش ،اگر هم که نیستی دیگر هیچ،به همون خدا واگذارند میکنم.

  • آشنا
    0

    در کشور ما صعود و سقوط بورس بیشتر بر اثر بالا و پایین کردن عمدی ارقام است و شاخص های تولید بسیار کم در آن تاثیر گذار لست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها