تصمیم رسمی رئیسی درباره افزایش قیمت بنزین؛ افزایش تدریجی قیمت؟

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: دولت و مجلس باید سر موضوع افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و حامل‌های انرژی تفاهم کنند که به صورت تدریجی افزایش دهند مثلا امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهند و همه ساله در بودجه پیش بینی شود.

تصمیم رسمی رئیسی درباره افزایش قیمت بنزین؛ افزایش تدریجی قیمت؟

علی بختیار درباره راهکارهای کنترل مصرف بنزین و قیمت‌گذاری آن اظهار داشت: در مورد بنزین و حامل‌های انرژی تاکنون تصمیمات زیادی گرفته شده و آزمون خطاهای زیادی بکار بسته شده در صورتی که تمام این راهکارها راه به جایی نبرده‌اند، زمانی دو نرخی کردن در دستور کار قرار گرفت، چند سال بنا را بر این گذاشتند که قیمت را افزایش ندهند، زمانی گفته شد فاصله قیمتی را حذف کنیم، همه اینها آثار و عواقبی به کشور تحمیل کرد و گره از کار بنزین باز نکرد.

وی افزود: بهترین راهکارها قانون برنامه دوم و سوم توسعه بوده است، در قانون برنامه دوم افزایش قیمت بنزین سالی ۲۰ درصد و قانون برنامه سوم توسعه سالی ۱۰ درصد افزایش درنظر گرفته شده بود این افزایش تدریجی در بنزین و حامل‌های انرژی دو مزیت داشت مزیت اول اینکه از جهش قیمتی جلوگیری می‌کرد یعنی قیمت واقعی و قیمت عرضه و فروش هم دچار شکاف عمیق نمی‌شد و فاصله‌ها با ۱۰ و ۲۰ درصد افزایش جبران و دوم اینکه از قاچاق جلوگیری می‌شد.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون بخش زیادی از قاچاق مربوط به گازوئیل است. سالهاست قیمت گازوئیل روی ۳۰۰ تومان در هر لیتر ثابت مانده است اگر به همین شرایط باقی بماند قاچاق تداوم داشته و عواقب وخیمی را رقم خواهد زد و در صورتی هم که قیمت به یکباره ۳۰۰۰ تومان شود شود روی جی دی پی اثر داشته و بهم ریختگی اجتماعی و اقتصادی و آثار اجتماعی و  تورم در پی دارد.

وی با بیان اینکه افزایش تدریجی روی شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر چندانی ندارد، تاکید کرد: دولت و مجلس باید افزایش نرخ تدریجی تفاهم کنند، دولت لایحه بدهد به طور تدریجی قیمت را افزایش دهند تا شکاف پوشش داده شود.

بختیار گفت: در مجلس هفتم اجازه ندادیم قیمت‌ها متناسب افزایش پیدا کند که اشتباه بود، بعد هم که در هدفمندی قیمت‌ها را آزادسازی کردیم‌ عواقب بدی را منجر شدیم که مهم‌ترین آن رشد تورم بود به این ترتیب نه تنها فاصله پر نشد بلکه قیمت‌ها هم سه برابر شد و با همه مشکلاتی که برای کشور بوجود آورد مصرف هم به همان نقطه اولیه برگشت.

وی ادامه داد: اکنون شرایط گازوئیل بسیار بدتر از سایر حامل‌های انرژی از جمله بنزین است و نرخ پایین آن نه مصرف را کنترل می‌کند و نه قاچاق را می‌توان ساماندهی کرد.

این نماینده سابق مجلس بیان داشت: دولت و مجلس باید سر موضوع افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و حامل‌های انرژی تفاهم کنند که به صورت تدریجی افزایش دهند مثلا امسال ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهند و همه ساله در بودجه پیش بینی شود اما امسال هم در بودجه‌ای که دولت ارائه داده راجع به بنزین و حامل‌ها تصمیم گیری نشده اما می‌شد پیش بینی افزایش تدریجی متناسب با نرخ تورم اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت بنزین با ۲۰ درصد افزایش به ۳۶۰۰ تومان می‌رسد که در سبد هزینه‌های خانوار ناچیز است اما می‌تواند گامی در راستای ساماندهی اوضاع این حامل ارزشمند انرژی باشد یعنی هم مصرف را کنترل کند و هم نسبت به افزایش کیفیت اقدامات موثرتری انجام دهیم.

بختیار یادآور شد: در کشور ما قیمت گازوئیل ۱۰ درصد قیمت بنزین است و این اختلاف فاحش است و دلیل اینکه گازوئیل قاچاق می‌شود همین است، بنابراین باید برای آن تدبیر اندیشیده شود، اما نباید جهشی نباشد چون منجر به نتیجه عکس در اهداف و سیاست‌های اصلاح قیمت و مصرف خواهد شد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • جناب خان
    0

    الان وقتشه که بنزین از ونزوئلا وارد کنیم. بالاخره بده بستون برای این جور مواقع لازمه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بابا یکدفعه گرون کنید دیگه ما فقط برای حجاب میریزیم بیرون دیگه برا بنزین اعتراضی نداریم چون دیگه شما ها فقط میتونید شاسی بلند بنزینی سوارشید هرچقدر دلتون می خواد یکدفعه صبح جمعه ها هی گرون کنید دلمون خنک شه فقط هیزوم رو گرون نکنید

  • امیر
    19

    گازوئیل را 5 هزار تومان کنید اما در همه جا یافت شود گازوئیل آزاد باید در همه پمپ ها وجود داشته باشد گازوئیل 300 تومانی
    یعنی مفت 300 تومان هیچ به 3000 هزار تومان هیچ چی نمی دن گازوئیل بایدتا5 هزار تومان افزایش یابد

  • ناشناس
    1

    ٤٠ سال است با همين توجيهات قيمتها را هر روز افزايش مي دهيد!ولي افسوس از يك حركت درست و اصولي!!

  • ناشناس
    4

    بنزین را گران کنید تا صبر مردم دیگه کاملا تمام شود و آنوقت نه تو مانی و نه من!!!!!

  • واقعیت
    1

    همان طرح آقای خاتمی داشت اصول‌گرایان به ریاست حداد عادل و احمد توکلی اجازه ندادن و گفتند هر لیتر بنزین ۳۵ تومان قیمتش نه ۸۰ تومان ، توافقنامه با عربستان طبق توافق خاتمی طرح بنزین طرح خاتمی انشاالله برای کنترل تورم از خاتمی استفاده کنید

    نظرات شما -
    • محمد گلکار خوزانی
      4

      تو چه کودنی هسی که نمیدونی تفاوتی بین هیچ کدوم از اینا نیست

  • ناشناس
    1

    قیمت بنزین وگازوئیل ،،هم قیمت جهانی شود حقوق کارمند وگارگر وبازنشسته هم مانند کشورهای همسایه شود آنوقت دیگر مسئولین دیگر هیچ‌کاری در مملکت ندارند برای همین گران نمی کنند وهی غر می زنند

  • ناشناس
    2

    مرگ یک بار، شیون یک بار. دولت که ده درصد روی بنزین می کشد بازار پنجاه درصد روی اجناس می کشد./ بعد می خواهد این روند ده ها سال ادامه داشته باشد/ تازه هنوز بازار در بلاتکلیف قیمت اینده بنزین بماند/ این زهر را یک بار در حلق مان بریزید بگزار هر چه می خواهد بشود بشود . تا کی استخوان لای زخمی به نامی یارانه سوخت

  • ناشناس
    2

    اقای نماینده سابق اگه شما دلتان به حال این مملکت میسوخت طی این۴۰ سال جای واردکردن خودروبی کیفیت پرمصرف که درهرصدکیلومتر۱۴لیترسوخت مصرف میکند خودرویی واردمیکردید که سوخت حداقلی مصرف کند ظاهراشماازاین همه افزایش قیمت وفشاروارده برمردم درس عبرت نمیگیریدخودتان حقوقهای انچنانی میگیرید وفشارتورم وگرانی راحس نمیکنید برای مردم ضعیف تصمیمات غلط میگیریدکی دست ازتضعیف مردم برمیداریدظاهراشماخیال نابودی این کشورراداریدو...

  • محمدر
    0

    اینقدر نمی فهمند یا خودشان را زدند به نفهمی دلار را گران و پول ایران را روز به روز بی ارزش می کنند دنبال راه کار هستن.شما هر چیزی را گران کنید و دلار هم بره بالا که کار کردنتان بدرد قبرستان می خورد

  • ناشناس
    2

    جونِ دادنی را باید داد. چرا یک هویی جون ندیم. ده سال بشینیم جون بکنیم. مگر مغز خر خوردیم. لطفا یک شبِ گرون کنید. همین الان بزارید از شررِش راحت بشیم. بزارید هر چی می خواهد پانزده سال دیگه اتفاق بیفتد الان اتفاق بیفتد. هر چی میخاد بشه بشه.

  • ناشناس
    0

    ویشان که حقوق حداکثری میگیرنددلشان به به دروغ برای منابع این کشورمیسوزداگردلسوزبودید طی این۴۰سال حداقل کاری میکردیدکه خودروپرمصرف که درهمه جای دنیاازدورخارج شده وارداین کشورنشودمنافع این واردات درجیب کسانی رفته؟سودسوخت اضافی که واردشده به جیب چه کسی رفته؟ ایاجزاین است که منافع ان برای قشرمدیران که ازاین پست به ان پست وازاین شرکت به ان شرکت میرویدرفته است وجزضرروفقر ودرماندگی برای مردم چیزی داشته است فقط برای لحظه ای انسانیت به خرج دهیدمن که فکرنمیکنم به قیامت لحظه ای فکرکنیدو...

  • ناشناس
    0

    بنزین گرون بشه بهتره.مگه نه؟

  • ناشناس
    0

    از مردم شریف ایران می خواهم به پویش برداشتن یارانه سوخت بپیوندند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسنت و درود

  • محمد
    0

    رییس جمهور کاردان و کارشناس ما! حتما اطلاعات کارشناسی در باره قیمت بنزین دارند که نظر هم می دهند!!!

  • ناشناس
    1

    دست های پنهان داره آشکار میشه گربه رقصون دیگه بسه مردم همه چیز را متوجه هستن خودتونو به نفهمی نزنید

  • کربلایی
    1

    دولت قصد افزایش قیمت بنزین ندارد و اصلا در برنامه دولت نیست. راه مهار قاچاق هم افزایش قیمت نیست باید سهمیه هر شخص بدست خود فرد برسد. یارانه باید هدفمند بشود در همه بخش‌ها وگرنه کسی که 10تا ماشین داره و پولدار چرا باید مثل من با یک خودرو یکی باشد.
    عدالت در توزیع یارانه آخرین راه است.

  • ناشناس
    0

    واقعا كازوييل ٣٠٠تومان است؟

  • سلام
    0

    با بهونه کرونا همه کرایه ها چند برابر شد و کرونا بنده خدا رفت ولی نرخ کرایه پایین نیومد و تازه با افزایش نرخ تورم کرایه تمام خودروهای مسافربر افزایش داشت حالا کی میخواد به این دولت و مردم کمک کنه اگه افزایشی در قیمت بنزین و گازوئیل صورت بگیرد تورم اوج میگیرد و دلار ۱۰۰ تومان میشود اصلاگاهی شجاعت در فرار است در استعفا است نه در نابودی مردم . بنزین حق مردم هست باید با عدالت توزیع شود

  • ناشناس
    0

    سوخت را گران کنید و مشکل ترافیک را حل کنید ولی مثل تمام کشورهای دنیا که به فکر مردم بدبخت خود هستند خودرو را هم جهانی کنید و مردم خودروی خارجی با همان قیمت‌ خارج سوار شن. دیگه هم خودرو و هم بنزین را گرون کنید این میشه مردم سواری و عاقبت خیلی‌ بدی داره.

  • بازنشسته
    0

    آخه مرد حسابی با تورم و گرانی بنزین گران بکنید همه چیز چند برابر میشه و تعداد زیادی از مردم دچار مشکل معیشتی خواهند شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها