فعال کارگری و نماینده اسبق کارگران:

چند ده درصد تورم کالاهای خوراکی و مسکن، نمونه‌ی آشکاری از خلف وعده‌ی نمایندگان دولت در کنترل تورم است

فعال کارگری و نماینده اسبق کارگران در شورایعالی کار گفت: هنوز یکماه از سال نگذشته، بازار خلاف وعده‌های نمایندگان دولت و وزرای اقتصادی دولت، را نشان داد.

چند ده درصد تورم کالاهای خوراکی و مسکن، نمونه‌ی آشکاری از خلف وعده‌ی نمایندگان دولت در کنترل تورم است

فرامرز توفیقی در ارتباط با مذاکرات مزدی امسال گفت: فارغ از هر انتقادی که به نمایندگان کارگری شورایعالی کار بابت امضا کردن دستمزد ۱۴۰۲ داریم، یک مساله اساسی وجود دارد و اینکه با شعارِ «مهار تورم» این مصوبه شکل گرفته و به مرحله‌ی ابلاغ رسیده است. درواقع مزد با وعده‌ی مهار تورم به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: سوال این است که وزیر اقتصاد – آقای خاندوزی- که در همراهی با نمایندگان کارفرمایی در یک مصاحبه به صراحت گفت «هیچ برنامه‌ای برای اصلاح دستمزد نداریم» چرا به قول‌هایی که در شورایعالی کار داده نمی‌اندیشد؟ هنوز یک ماه از سال نگذشته، نتوانسته‌اند قیمت مرغ و تخم مرغ یا شکر و روغن را مدیریت کنند؛ آقای خاندوزی در مورد این گرانی‌ها و سربه فلک کشیدن قیمت اجاره خانه چه پاسخی دارید؟

توفیقی با بیان اینکه «چطور اعتقاد دارند افزایش دستمزد شوک تورمی دارد، اما اعتقاد ندارند زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین شوک تورمی دارد و فشار روانی به بازار وارد می‌آورد» اضافه می‌کند: وقتی در مصاحبه‌های وزیر اقتصاد مدام صحبت از افزایش قیمت بنزین و آنچه آقایان «اسراف سوخت» می‌نامند به میان می‌آید، طبیعتاً پالس مثبت به بازار گرانی‌ها فرستاده می‌شود. متاسفانه نمی‌گویند مصرف بی‌رویه بنزین ناشی از پایین بودن تکنولوژی ساخت خودرو و عدم فناوری در صنعت است.

او خطاب به خاندوزی می‌گوید: کارگران چطور به خانواده‌هایشان بگویند شما فعلاً مواد غذایی مصرف نکنید چون وزیر اقتصاد قول داده قیمت‌ها را کنترل می‌کند! مگر می‌شود فرزندان کارگران پروتئین مصرف نکنند؟ پایین‌ترین سطح پروتئین را تخم مرغ دارد، ببینید قیمت هر شانه‌ی آن در بازار چقدر است! نان به صورت غیررسمی گران شده، لطفاً سری به نانوایی‌ها بزنید، حجم نان‌ها آب رفته و اکثر نانوایی‌ها به بهانه‌ی آزادپز بودن، قیمت‌ها را بالا برده‌اند؛ جناب وزیر اقتصاد، قیمت برنج را خودتان بهتر می‌دانید! میوه‌جات، صیفی‌جات و حبوبات هم گران شده است؛ لطفاً ببینید چطور با مهار تورم، می‌توانید خوراکی‌های خانواده‌های کارگری را در دسترس قرار دهید.

به گفته وی، هنوز یکماه از سال نگذشته، بازار خلاف وعده‌های نمایندگان دولت و وزرای اقتصادی دولت، را نشان داد. چند ده درصد تورم کالاهای خوراکی و مسکن، نمونه‌ی آشکاری از خلف وعده‌ی نمایندگان دولت در کنترل تورم است.

در چنین شرایطی امضای صورتجلسه مزد به نفع کارگران نبود؛ توفیقی به موضوع جلسات شورایعالی کار بازمی‌گردد و می‌گوید: می‌توانیم بگوییم امضای مصوبه مزدی، دستاوردی برای کارگران نداشته است؛ در هرحال، نمایندگان کارگری باید مطالبه‌گری کنند؛ باید به وزرای اقتصادی دولت بگویند شما که در جلسات مزدی، مدعی مهار تورم بودید، پس چه شد؛ کنترل تورم‌تان به کجا رسید؛ حالا که در یکماه برآیند بازار نشان از تورم بیشتر دارد، بایستی مزد حتماً اصلاح شود.

به اعتقاد این فعال کارگری، نمایندگان کارگری و کارگران باید متحدانه مطالبه‌گری کنند و از نمایندگان دولت پاسخ بخواهند: در این شرایط تورمی و وقتی خبری از مهار قیمت‌ها نیست، چطور باید زندگی کنیم؟

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    تمامی مثلا مسئولین همگی با هم استعفا بدن برن دنبال همون غازچرونیشون حاضریم حقوق هم بهشون بدیم فقط توی هیچکاری دخالت نکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگر نمایندگان واقعی مردم هم داریم؟!!!

  • ناشناس
    0

    یک مسئول وقتی حرفی را میزند باید در جامعه احساس شود نه اینکه مردم در زندگیشان خلاف آن حرف رادرعمل می‌بینند.مشخص نیست کجا قیمت کالاها را تعیین میکند؟همون مسئول تعیین قیمتها بایددرجلسه تعیین مزدحضورداشته باشد.درضمن حقوق خودش راهم برای مردم اعلام کند ببینیم باتورم همخوانی دارد یانه؟

  • ناشناس
    0

    زائیده اند یک کلام

  • محمد
    0

    اول باید نمایندگان شورای کار و بعد باید وزرایی که در جلسه تعیین دست مزد بودن را محاکمه بجرم نقض اشکار قانون وبعد اعدام کرد بجرم گرسنگی به ۴۵ میلیون ادم بخصوص وزیر کار که با دروغ و وعده الکی وخوشرقصی به میر کاظمی باعث زجر ملت شدند

  • امیرکبیر
    0

    همه سر کاریم داداش بیکار نداریم

  • ناشناس
    0

    همین امروز زیر نویس صدا و سیما را در وقت اخبار اگر نگاه می کردی شوکه می شدی چرا که افزایش قیمت حمل و نقل بلیط و...داشت اعلام می کرد همه بالای 27 درصد بود این نشان می دهد که هیچ هماهنگی بین تصمیمات اقتصادی در کشور بین مسئولین وجود ندارد هنرور در ماه اول 1402 هستیم آقایان اینگونه می خواهند جلوی تورم را بگیرند و از طرفی هم بدنبال افزایش تولید هستند آقایان اگر رضایت کارگر و....نباشد هیچ موفقیتی در تولید پیش نخواهد آمد

  • ناشناس
    0

    ایشالاکه تورم و گرانی کاهش پیداکنندتاتوان خریدمردم هم بالابروند،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها