وزیر صمت:

احتمال فروش قسطی خودرو/ واردات خودروی کارکرده در دستور کار قرار دارد/ ویدئو

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دیروز از مراجع حاکمیتی مصوبه‌ای گرفتیم که مانع واردات خودرو را برطرف می‌کند.

احتمال فروش قسطی خودرو/ واردات خودروی کارکرده در دستور کار قرار دارد/ ویدئو

سید رضا فاطمی امین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: علت اینکه رشد تولید در زندگی مردم احساس نمیشود، نقص در تولید و راهکار آن هم تولید است. در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور یک درصد بوده است. بنابراین سرانه درآمد واقعی زیاد نشده است. نکته دوم تورم بالا است که باعث کاهش قدرت خرید شده است. در این شرایط باید بر تولید تمرکز کرد. بنابراین اینکه مردم حس می‌کنند معیشت‌شان ضعیف شده درست است و با آمار تناقض ندارد. اما راهکار آن تولید است‌.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در پایان سال قبل نیز گفت: در سال‌های اخیر تولید، زیر یک میلیون دستگاه بوده و بخشی از آن هم ناقص بوده است. بنابراین تقاضای انباشه وجود داشته است. پس یک مشکل کمبود عرضه بوده و دو مسئله همزمان هم وجود دارد که با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه حل می‌شود. وقتی شکاف بین عرضه و تقاضا زیاد می‌شود، خودرو خاصیت کالای سرمایه‌ای پیدا می‌کند و باعث ایجاد تقاضای کاذب می‌شود. بحث مافیا هم در بازار هم مطرح است. 

به گفته این مقام مسئول، بعضی از خودروسازان به ویژه مونتاژ کارها به التهاب بازار دامن می‌زنند. مثلا برخی، قسمتی از قیمت خود را به شکل سکه دریافت می‌کردند یا برای ثبت نام در فرصت کم مبلغ بالا می‌خواستند که امکان پذیر نبود. پس عدم شفافیت و کمبود عرضه وجود داشت.

واردات خودروی کارکرده در دستور کار

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه در سال جاری برنامه تولید خودروسازان دو میلیون دستگاه و پیش بینی تولید ۱.۷ میلیون دستگاه است واردات هم در حال انجام است، گفت: واردات خودروی کارکرده هم در دستور کار است که در کنار افزایش تولید میتواند به بازار کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار کاذب است، تصریح کرد: الآن قیمت کارخانه خودروی شاهین زیر ۴۰۰ میلیون و در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که به دلیل رشد تولید این خودرو نسبت به سال قبل، دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته وی، بخشی از این وضعیت خودرو مربوط به مافیاست. ‌دو علت این قیمت‌های کاذب، تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیا است که نمی‌خواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع می‌برد. بنابراین قیمت سازی صورت می‌گیرد که راه حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها این مشکلات را نداشته باشیم. 

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ساز و کار نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شده، گفت: اطمینان می‌دهیم به همه کسانی که ثبت نام می‌کنند، خودرو می‌رسد. قبلا چند میلیون نفر شرکت می‌کردند، ولی ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد. اما از پارسال نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شد و از هفته آینده تحویل خودروها شروع می‌شود. در اردیبهشت هم یک دوره دیگر ثبت نام خواهد شد.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه خودروها در این روش چه زمانی تحویل می‌شود، گفت: برخی زودتر برخی دیرتر.

احتمال فروش قسطی خودرو از میانه سال

وی همچنین از احتمال راه اندازی فروش قسطی و لیزینگی خودرو از میانه امسال خبر داد.

 برای پس گرفتن پول‌های بلوکه شده در حال رایزنی هستیم

فاطمی امین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره صاحبان حساب‌های وکالتی که هنوز موفق به پس گرفتن پول خود نشدند، گفت: بعضی از بانک‌ها علارغم انصراف مشتریان، پول آن ها را پس نمی‌دادند. اما با بانک مرکزی مکاتباتی انجام شده که این بانک‌ها اجازه نداشته باشند در دوره‌های بعد شرکت کنند. برای خودروهای وارداتی، هنوز افرادی نتوانستند پول خود را پس بگیرند که از بانک مرکزی در حال پیگیری هستیم و امیدواریم بانک‌ها مشتری مداری کنند.

وی افزود: همچنین هفته آینده دعوتنامه برای ثبت نام کنندگان خودروهای داخل ارسال می‌شود. کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است، قرارداد می‌بندند و کسانی که مهر به بعد نوبت دارند، می‌توانند پول خود را از بلوکه خارج کنند، اما نوبت‌شان حفظ می‌شود.

تولید ۹ خودروی جدید در سال جاری

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، گفت: من به عنوان وزیر اولین منتقد خودروسازان هستم، اما این صنعت رو به بهبود است‌.‌ امسال حساست‌های خاصی روی کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مشتری اعمال می‌شود.

وزیر صمت همچنین از تولید ۹ خودروی جدید در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۳۰ شرکت برای واردات اقدام کردند و ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. بعضی از این شرکت‌ها شبکه خدمات پس از فروش ندارند که مقرر شده با شرکت‌هایی که خدمات دارد قرارداد ببندند. بر اساس آیین نامه واردات خودرو یکی از شروط واردات در آیین نامه این است که خودرو باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.

حجم ویدیو: 1.34M | مدت زمان ویدیو: 00:00:52 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    0

    واردات گسترده خودروهای ایمن، باکیفیت و پیشرفته ژاپنی، کره ای، آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی از جمله واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنجسال را از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مجوز بگیرید!

  • ناشناس
    0

    عوام فریبی و گول زدن مردم تا کی؟؟؟ البته مردم هم دیگه گول شما را نمی خورند، این دوسال داری هی شعار الکی می دهی و مردم را سر کار گذاشته ای، شعار درمانی دیگه مرد و رفت پی کارش، به دنبال نیرنک و خدعه دیگری باشید، تا باز هم عده قلیلی گول شما را بخورند.

  • 0

    مرجع باید مجلس باشه، که شما با نظارت استصوابی و شوراهای عالی جور واجور انرانابود و بی خاصیت کرده اید. مثل زمان شاه الان هم مجلس هیچ کاره است و دستورات از جای دیگری صادر میشه و همه مردم ایران هم این مرجع صدور دستور را می شناسند

  • رابی
    0

    در دستور کار قرار داشتن تا اجرا بسیار متفاوت است.قول سر خرمن به مردم ندهید. مافیای خودرو هیچ وقت اجازه واردات خودروهای دست دوم را نخواهد داد.اگر هم اجازه بدهد به اندازه‌ای مالیات و عوارض بر آن خواهند گذاشت که برای مردم مجبور شوند ارابه های مرگ خودشان را بخرند.

  • ایمان
    0

    وای پسر تو چقدر خوبی ما قدرتو نمیدونستیم....

  • ناشناس
    0

    باسلام،
    آقای مسئول صمت،بااین همه گرانی و افزایش قیمت خودروهای داخلی،و کاهش تولیدداخلی،که جوابگوی فروش خودرو به مردم در کشور نیست و مردم باید در صف انتظار قرعه کشی بمانند،تاخودرو دریافت کنند،،،
    واردات خودروهای ارزان‌تر و دست دوم به کشور را افزایش بیشتری دهید،تاهم کیفیت بهتر وهم رقابت بیشتر و هم تولیدداخلی کشور افزایش بیشتری پیدا کنند،تا قیمت‌ها کاهش پیداکنند، و از همه مهمتر مردم و ملت شریف ایران اسلامی توان خرید خودرو را داشته باشند،به امیدروزهای بهتر،یاعلی مدد.

  • اصغر رشیدی
    0

    سلام ازمجلس حواهشمندیم آقای ریسی ووزیر صمت را استیصاح کنید که این دو نفر خیلی روی موخ ملت راه میرونند ریسی فقط شعاردادی عملکرد تابه حال صفر بوده فقط حرف میزنی گرانی سر به جهنم گذاشته آن دنیا جواب خدا را چی میدهید هرچند که ازخدا نمیترسید

  • ناشناس
    0

    سخنگویت کجاست؟ پول میدهی خوب بگذار زحمت اراجیف را بکشد

  • ناشناس
    0

    هنوز واردات خودرو در دستور کار قرار داره؟!!
    ماشین داغون وطنی رسید به یک میلیارد تومان..
    کجایی؟ ظاهراً توی هپروت هستی؟

  • ناشناس
    0

    خودرو برید افغانستان و هند بیارید برید ارمنستان بیارید برید اعراب خلیج فارس بیاریدنیم قرن از انلاب گذشت کل انقلاب صنعتی 4 تا نیم قرن بود مه چیز آباده تحویل دادن نمی تونی فرغون بسازی دم از استقلال می زنی حتی امریکا استقلال ندارد همه با هم می شیم جهان هستی لذا داری فارغ می شی ما بی نفت افغانستان نخواهیم بود ما بی نفت افریقا نیستیم برگ برنده ایران نفت و برگ پیروزی آن گاز است البته که قطر گیت خوب می بره گاز ما را
    تا دیر نشده نه شرقی نه غربی = بی طرفی است در جریان برگردانید روس و چین = شیطان

  • ناشناس
    0

    سری به خودرو فروش های دست دوم در اروپا بزنید یک دوم قیمت خودروهای 2020 تا 2022 ارند می دند گویی نو نو هست بهتر از فابریک مل تویوتا مثل جیب مثل لگسوس مثل بنز بی ام دبلیو ... خیلی تمیز هستند تخفیف خوبی هم داره اکثرا از 2019 هست تا 2023 خیلی تمیز و ارزان که در بندر عباس یا مرز بازرگان تحویل می دهند دولت چون داره جیب خودشو پر می کند فکر ملت نیست. رفسنجانی بزرگوار رفت فکر ملت بودن رفت به فکر اتم شدن مسئولین رفتن مردم پشم / جالت راه شرق می رویم فکر غرب پیاده می کنیم . رفسنجانی بزرگوار خداوند رحمت کند رفتی و برکت بردی نور به قبرت بباره ایت الله رفسنجانی شجاع نترس و خادم و پاک و یار امام و رهبری میهن و ملت / که تا بود دلار 3هزار بود پراید 10میلیون ...: جواب رفسنجانی خان ؛ اکبر اقا

  • ناشناس
    0

    ورود لوازم خانگی خارجی ممنوع شد الان اسیر شدیم بابا نمی تونید ماشین با کیفیت باصرفه تولید کنید بزارین وارد بشه پاتون را از گلوی مردم بردارین بزارین نفس بکشیم

  • ناشناس
    0

    دروغ میگید هی دروع دروع دروغ تا کی دیگه ؟ از خو دتان از وجدانتان خجالت نمیکشید

  • ناشناس
    0

    دروغ بگید وبریش مردم بخندید به خدا لیاقت ما بیشتر از این نیست .

  • ناشناس
    0

    قابل توجه ان کسی که میگه در شان مردم میست سوار ماشین خارجی دست دوم بشن الان در شان مردم هست سوار ماشین گران وبی کیفیت ایرانی بشن بجای مردم حرف نزنید اگر جوابگوی بازار نبودین وارد می کردین فقط از اول سال تا اخر سال شعار شعار،عمل هیچ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها