تصویب حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی/ پیشنهاد پرداخت حق عائله‌مندی به کارگران متاهل

اهم اخبار حوزه کار و تعاون در هفته جاری به تصویب افزایش حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران و ابلاغ اصلاحیه سند توسعه بخش تعاون اختصاص داشت.

تصویب حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی/ پیشنهاد پرداخت حق عائله‌مندی به کارگران متاهل

در هفته‌ای که گذشت هیات وزیران با مصوبه پیشنهادی شورای عالی کار مبنی بر افزایش حق مسکن کارگران به مبلغ ۹۰۰ هزار تومان موافقت کرد. 

سال گذشته مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران ۶۵۰ هزار تومان بود که شورای عالی کار این مبلغ را ۲۵۰ هزار تومان افزایش داد و هیات وزیران نیز مصوبه شورای عالی کار را عینا و بی کم و کاست به تصویب رساند.

حق مسکن تنها آیتم بسته مزدی کارگران به شمار می‌رود که برای آنکه قابلیت اجرا پیدا کند نیازمند تصویب هیات وزیران است.

با توجه به تصویب افزایش حق مسکن در هیات وزیران بحث معوقات حق مسکن دیگر مطرح نیست و کارفرمایان موظفند این افزایش را از فروردین ماه در فیش حقوقی کارگران خود اعمال کنند.

این هفته آخرین آمار سامانه جست وجوی شغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ثبت نام کارفرمایان برای درخواست نیروی کار حکایت داشت.

بر اساس آمارهای موجود بیش از ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر کارجو و ۹۰۶۹ نفر کارفرما در سامانه ثبت‌نام کرده‌ و ضمن اطلاع از فرصت‌های شغلی بارگذاری شده، نیروی کار مورد نیاز خود را اعلام کرده‌اند.همچنین تعداد فرصت‌های شغلی موجود افزایش داشته و بیش از ۳۷۹ هزار ظرفیت شغلی شناسایی و از طریق سامانه معرفی شده است.تعداد کاریابی‌های حاضر در سامانه جست وجوی شغل نیز به ۱۱۳۳ کاریابی افزایش یافته است.

در هفته‌ای که گذشت معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیات وزیران در خصوص سند توسعه بخش تعاون را که با پیشنهاد اتاق تعاون ایران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب رسیده بود، ابلاغ کرد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش تعاون پیشتر با تاکید بر ضرورت بازنگری در سند توسعه بخش تعاون تشکیل کارگروهی متشکل از تمام ذینفعان سند را برای بروزرسانی اهداف و احکام و دیگر مفاد سند خواستار شده بودند.تصویب اصلاحیه سند توسعه بخش تعاون در حالی پس از گذشت ۱۱ سال صورت گرفت که بنابر آمارها تنها ۲۱ درصد سند در دولتهای قبل پیگیری شده بود.

پیشنهاد پرداخت حق عائله‌مندی به کارگران متاهل خبر دیگری بود که از سوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام شد.

آنطور که وی گفته این پیشنهاد از سوی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی کار و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مطرح شده و در اولین جلسه شورای عالی کار در سال جدید در خصوص آن بحث خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر کارگران متاهل از مزایای حق اولاد برخوردار هستند ولی پرداخت حق‌ عائله‌مندی به کارگران پیش‌بینی نشده است که با تصویب این پیشنهاد در شورای عالی کار انگیزه کارگران مجرد برای ازدواج را افزایش یافته و به دریافتی کارگران متاهل نیز کمک می‌شود.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دیگه میتونیم نیاوران را اجاره کنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها