باخت گروسی به سکه بورسی

بازار مالی بورس‌کالای ایران سومین هفته اسفند را با رشد نرخ آغاز کرد.

باخت گروسی به سکه بورسی

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشور نتوانست مانع انتظارات مثبت قیمتی در بازارهای مالی رسمی و غیررسمی کشور شود و در حالی که بر نرخ ارز در بازار غیررسمی افزوده می‌‌‌شد، سکه بورسی مجددا به کانال ۳۰میلیون تومانی رفت. البته در روز ابتدایی بازگشایی بازار طی روز شنبه ۱۳اسفند، بر نرخ سکه بورسی افزوده شد؛ اما فعالان بازار گواهی سکه نسبت به سایر فعالان بازارهای برپایه طلا، احتیاط بیشتری به خرج دادند و به این ترتیب این دارایی با نرخی کمتر از ارزش بنیادی مورد معامله قرار گرفت. در شرایطی که طلا در بازارهای جهانی مجددا افزایشی شده است، نتایج مذاکرات ایران و آژانس ‌‌‌بین‌المللی اتمی می‌‌‌تواند با اثرگذاری بر نرخ ارز، به رینگ بازارهای طلایی در داخل جهت ‌‌بدهد.

p22 copy

بازار منتظر افت نرخ نشد

بازار مالی بورس‌کالای ایران سومین هفته اسفندماه را سبزپوش آغاز کرد. انتظار می‌‌‌رفت که بازارهای مالی در انتظار روشن‌شدن نتایج سفر امانوئل گروسی به کشور فعلا موضع احتیاطی را اتخاذ کنند و از حجم تقاضا برای ارز و سکه در بازار آزاد کاسته شود؛ اما فعالان بازارهای مالی موضع دیگری را در پیش گرفتند و رشد تقاضا بر نرخ دلار و ارزش دارایی‌‌‌های برمبنای طلا در بازارهای رسمی و غیررسمی کشور افزود. رفتار فعالان بازار حاکی از ‌امیدوارنبودن آنها به انتشار اخبار مثبت از نتایج این جلسه و در نتیجه عدم‌افت نرخ در بازارهای مالی و کالایی است، به نحوی که در شرایط کنونی فعالان بازار اتخاذ موقعیت خرید را ترجیح می‌دهند.

به این ترتیب در حالی که بر نرخ ارز در بازار آزاد ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار افزوده شد، در اواسط این روز، نرخ سکه در بازار غیر‌رسمی به کانال قیمتی 32میلیون و 535‌هزار تومانی صعود کرد، سکه تمام‌بهار طرح امام با نرخ 30میلیون و 375‌هزار تومان به فروش رفت، سکه بورسی نیز در محدوده 30میلیون و 350‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. مثبت‌ماندن انتظارات قیمتی میان اهالی بازار باعث شد که در ادامه بر نرخ سکه در تمامی بازارهای رسمی و غیررسمی مورد اشاره افزوده شود.  رشد نرخ تنها شامل حال دارایی‌‌‌های برپایه طلا نبود و در روز 13اسفند بر ارزش سایر گواهی‌‌‌های پیوسته کالایی در بازار مالی بورس‌کالای ایران افزوده شد. همچنین روند نوسان نرخ صندوق‌های کالایی مثبت بود. این موضوع بیانگر انتظار رشد بیشتر قیمت از سوی فعالان بازار است.

سردرگمی معامله‌‌‌گران از چندنرخی شدن‌‌‌ دارایی‌‌‌ها

ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال 1401، التهابات قیمتی در بازارهای مالی کشور دوچندان شده است. اسفند به‌طور سنتی زمان اوج‌‌‌گیری تقاضا و رشد نرخ در اغلب بازارهای مالی و کالایی کشور است. بیم بروز تورم در سال جدید باعث می‌شود که عموم افراد ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال نسبت به تبدیل نقدینگی به کالا اقدام کنند و رشد تقاضا زمینه افزایش نرخ در بازارها را به دنبال دارد. ظرف اسفند امسال نیز بازارها از انتظارات تورمی سنتی در امان نماندند و در عین حال نبود چشم‌‌‌انداز روشن از آینده ارزش ریال با ایجاد جهش‌‌‌های مستمر ارزی باعث شد تا رکوردهای مستمر قیمتی در بازارهای مالی و کالایی کشور به ثبت برسد، به نحوی که اغلب بازارها در اسفند 1401 با نمونه بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای از جهش قیمتی در بازارها مواجه شدند.

در این میان، تصمیم بانک‌مرکزی در خصوص راه‌‌‌اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا و اعلام نرخ دیگری برای ارز، طلا و سکه باعث شد که بر سردرگمی عموم افراد جامعه در زمینه تعیین نرخ دقیق دلار و سایر ارزها و همچنین طلا و سکه افزوده شود. در حالی که همچنان انتظارات تورمی خود را در بازار غیررسمی ارز و سکه بروز می‌دهد، بانک‌مرکزی قصد دارد با نظارت بر معاملات این دارایی‌‌‌ها در مرکز مبادله ارز و طلا روند بازار را تغییر دهد. در شرایط کنونی می‌‌‌توان برای هر قطعه سکه امامی سه‌نرخ متفاوت اعلام کرد. در حالی که اواسط روز شنبه 13 اسفندماه، نرخ هر قطعه سکه امامی در مبادلات رسمی به 30میلیون و 375‌هزار تومان رسید، سکه بورسی نرخی برابر با 30میلیون و 350‌هزار تومان داشت. در این زمان سکه در بازار آزاد غیررسمی در محدوده 32میلیون و 500‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. چندنرخی شدن نرخ سکه مانند بهای ارز تنها خرید و فروش این دارایی را برای عموم افراد دشوار می‌کند.

به هر ترتیب، ارزش سکه بورسی در روز ابتدایی هفته کمتر از بهای آن در بازار فیزیکی رسمی و غیررسمی کشور بود. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه یک‌صدم نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی است، اما میزان عرضه و تقاضا برای گواهی‌‌‌های سکه می‌‌‌تواند این دارایی را در نرخی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از ارزش بنیادی آن قرار دهد. قرار گرفتن ارزش سکه بورسی در نرخی کمتر از ارزش بنیادی (نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی) نشان می‌دهد که فعالان بازار مالی بورس‌کالای ایران در موضع احتیاط قرار دارند. به نظر می‌رسد پس از آنکه سکه بورسی تا مرز 33میلیون تومانی‌شدن در روز یکشنبه هفتم اسفند صعود کرد و سپس عقب‌نشینی داشت، فعلا فعالان این بازار ترجیح می‌دهند موضع احتیاطی خود را حفظ کنند تا متحمل زیان خرید این دارایی با نرخی بالا نشوند.

حمایت سیگنال جهانی از رشد قیمتی

امیدواری نسبت به کاهش شدت سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو، مجددا بهای طلا را افزایشی کرد. به این ترتیب در شرایطی که انتظارات تورمی در بازار داخل پیشران بهای دارایی‌‌‌های طلایی است، سیگنال جهانی نیز از رشد بهای این دارایی‌‌‌ حمایت می‌کند. درواقع افزایش ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی، انگیزه خوبی به خریداران بازار سکه داخلی می‌دهد تا بر خریدهای خود بیفزایند و به این ترتیب بر ارزش سکه در بازار افزوده شود.

در حالی که واهمه از افزایش سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو به‌‌‌منظور مهار تورم باعث شده بود تا ظرف روزهای پایانی فوریه شاخص دلار افزایشی شود و هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا تا کف کانال قیمتی 1800دلاری عقب‌‌‌نشینی کند، سخنان رافائل بوستیک، رئیس فدرال‌رزرو آتلانتا در خصوص افزایش آهسته نرخ بهره باعث شد تا روند نوسان در بازارها شکل جدیدی به خود بگیرد، به‌‌‌نحوی که طلا ظرف بازه هفتگی منتهی به‌ روز جمعه چهارم مارس با ثبت بازده هفتگی مثبت 45/ 2درصدی به نرخ‌ هزار و 855دلار به ازای هر اونس رسید. این عضو فدرال‌رزرو از افزایش 25واحدی دیگر در نرخ بهره در مرحله بعد حمایت کرد؛ اما افزود، شرایط اقتصادی می‌‌‌تواند باعث شود که بانک مرکزی آمریکا رشد بیشتر نرخ بهره را در تابستان متوقف کند.

فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا ترجیح دادند از این صحبت استقبال کنند و در مسیر رشد نرخ قدم بردارند. این در حالی بود که کریستوفر والر، از دیگر اعضای فدرال‌رزرو در اظهارنظری گفت: اگر نرخ تورم در آمریکا کاهش نیابد و داده‌‌‌های اشتغال به شکل فعلی حفظ شود، احتمال رشد فراتر از حد انتظار نرخ بهره وجود دارد.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها