رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران:

وضعیت اقتصادی اجازه نمی دهد مردم گل بخرند / عروسی ها و مهمانی ها کاهش یافته است !

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران گفت: میزان فروش گل براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. این روزها که در ماه شعبان قرار داریم و همیشه مهمانی ها و عروسی ها در این ماه برگزار می شد شاهد هستیم که امسال بسیار کم شده است و به همین دلیل فروش گل در رکود به سر می برد..

وضعیت اقتصادی اجازه نمی دهد مردم گل بخرند / عروسی ها و مهمانی ها کاهش یافته است !

سال گذشته همین روزها نزدیک شب عید مردم از بسیاری از فعالیت های همیشگی خود به دلیل رعایت مسائل بهداشتی صرفه نظر کردند. این اتفاق باعث شد کسب و کار بسیاری از اصناف با رکود شدید همراه شود. اصنافی که باوجود وعده های مسئولین از هیچ حمایتی برخوردار نشدند اما امسال که سایه کرونا تا حدود زیادی کوتاه شده است و مردم به زندگی روزمره خود بازگشته اند نه به دلیل کرونا که به دلیل شرایط اقتصادی و تورم از برخی هزینه ها صرفه نظر می کنند. یکی از این موارد خرید گل است که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران نسبت به سال گذشته کم تر شده است.

در این خصوص گفتگو با اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران را بخوانید:

وضعیت گل فروشی ها از امروز تا آخر سال خوب نیست

اکبر شاهرخی ابتدا درخصوص وضعیت بازار گل در روزهای منتهی به سال 1401 گفت: از امروز تا آخر سال بازار فروش گل برای گل فروشی ها بد می شود. زیرا روزهای منتهی به سال همه دستفروش ها، سوپرمارکت ها و مغازه ها شروع به گل فروشی می کنند. به اتحادیه سوپرمارکت ها نامه ای نوشتیم که تداخل صنفی نکنید و از فروش گل خودداری کنید. مسئله دیگر برگزاری نمایشگاه بهاره توسط شهرداری است. مشکل بعدی بازارهای گل است که از عمده فروشی به خرده فروشی و تک شاخه فروشی روی می آورند.

با برگزاری بازار گل در پارک گفتگو مخالفت کردیم

شاهرخی در ادامه تاکید کرد: شهرداری قرار است بازار گل در پارک گفتگو برگزار کند که با آن مخالفت کردیم. اگر قرار است در شب عید از 13 اسفند تا 4 فرودین که اوج کار گل فروشی ها است بازار گل بهاره برگزار کنند پس گل فروش ها چه کار کنند؟ زور ما به شهرداری نمی رسد و به اجبار با برخی مسئولین مکاتبه داشتیم که بدانند میزان گلی که به فروش می رسد، توسط مغازه داران فروش نمی رود. در بازار گل شهید محلاتی هر غرفه توسط چند نفر اجاره می شود که برای شب عید گل بفروشند. خیابان های نزدیک بازار گل شهید محلاتی را شب عید دو متر، دو متر به دستفروش ها اجاره می دهند. یعنی از 15 اسفند ماه مغازه داران هیچ کاری نمی توانند انجام دهند و براساس دستور اماکن طبق سنوات گذشته از 15 اسفند هیچ مکاتبه ای با اماکن نداریم و عملا نمی توانیم مشکلات خود را مطرح کنیم.

وی درخصوص فروش گل در فضای مجازی گفت: گل فروشی هایی که در فضای مجازی فعالیت می کنند و از اتحادیه مجوز ندارند و اینترنتی گل می فروشند مسئله دیگری است. شکایات زیادی درخصوص قیمت و کیفیت به اتحادیه اعلام می شود. اتحادیه در این خصوص کاری نمی تواند انجام بدهد چون جواز فروش ندارند. یا در رابطه با افرادی که از شهرستان های مختلف به تهران می آیند و فقط برای 10 روز جایی را برای گل فروشی اجاره می کنند، اتحادیه چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

چون هزینه اجاره ها هم افزایش یافته است، قیمت ها را بالا می برند. مجبور هستند گل را گران تر بفروشند تا بتوانند اجاره پرداخت کنند. اتحادیه و تعزیرات هم درخصوص دستفروش ها کاری نمی توانند انجام دهند.

هیچ نظارتی در فروش گل به صورت عمده وجود ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران درخصوص نحوه پخش گل در تهران گفت: گل تمام شهرستان ها به تهران می آید و از تهران پخش می شود اما برای شب عید این قانون تغییر می کند. برای مثال افرادی که در خیابان های نزدیک بازار گل در دکه ها گل می فروشند و یا دستفروشی می کنند، ماشین ماشین از شمال کشور، محلات و ورامین گل می خرند و در تهران می فروشند. هیچ نظارتی در فروش گل به صورت عمده وجود ندارد و به همین دلیل نمی توانیم قیمت ها را در بازار تعیین کنیم.

وی با بیان اینکه قیمت گل را بازار تعیین می کند گفت: قیمت گل را عرضه و تقاضا تعیین می کند، چون گل کالایی خراب شدنی است. برخی اصناف و مشاغل می توانند کالایی نفروشند و کالای خود را بعد از عید بفروشند اما آیا می توان گلی که چند روزه خراب می شود را نفروخت؟

قدرتمان به وضعیت بی حساب و کتاب فروش گل شب عید نمی رسد

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران گفت: اتحادیه قادر به سروسامان دادن بازار عمده فروشی نیست و از توان اتحادیه خارج است. چون به اندازه ای فروش گل شب عید بی حساب و کتاب است و دست زیاد می شود که توان سروسامان دادن به این وضعیت از دست اتحادیه خارج است. از همین امروز بسیاری از مغازه ها، سوپرمارکت ها و ماشین ها در خیابان شروع به گل فروشی می کنند. اتحادیه که مامور قانون نیست و قدرتمان نمی رسد و توان اعتراض هم نداریم.

دولت باید مانع این تداخل صنفی شود. چرا شب عید که اوج فروش گل فروشی ها است مغازه دارها و سوپرمارکت ها که کارشان فروش گل نیست هر کاری که می خواهند انجام می دهند. مگر می شود یک گل فروش، برنج بفروشد؟ سوپرمارکت ها باید از گل فروشی و گلدان فروشی جلوگیری کنند اما قدرتمان نمی رسد.

وی درخصوص قیمت گل در گل فروشی ها گفت: بعد از مشخص شدن قیمت عمده گل در بازار، قیمت ها در مغازه ها توسط اتحادیه تعیین می شود. دو مدل ساده فروشی و فروش با تزئین در گل فروشی ها وجود دارد. برخی مشتریان دسته های گل و شاخه های گل را بدون تزئین خریداری می کنند که ارزان تر تمام می شود. برخی هم گل را با تزئین می خرند. قیمت تزئین متفاوت است برای مثال تزئین با کاغذ ضدآب که هر برگ آن 12 هزار تومان است و در یک دسته گل شاید 5 کاغذ استفاده شود و این موارد می تواند قیمت را افزایش دهد.

واردات و صادرات نداریم

شاهرخی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلی در تهیه مواد اولیه دارید و آیا دولت در این خصوص کمکی می کند گفت: دولت کجا کمک می کند؟ دولت به چه کسی کمک می کند که به ما کمک کند؟ تولیدکنندگان گل همه مواد اولیه را آزاد تهیه می کنند. مشکل ما این است که دولت به ما کمک نمی کند. کود، سم، پلاستیک، انرژی، حمل و نقل و دیگر هزینه ها را آزاد تهیه می کنیم. قیمت کود که از 200 هزار تومان به 2 میلیون تومان رسیده است را کاری نمی شود کرد.

واردات گل انجام نمی شود و صادرات هم اگر از کشورهای دیگر درخواستی باشد می توانیم صادرات داشته باشیم و چون قیمت ها در بازار منطقه مناسب است می توانیم به عراق، ترکمنستان و باکو گل صادر کنیم.

میزان برگزاری عروسی ها و مهمانی ها کاهش یافته است

وی درخصوص وضعیت فروش گل با بیان اینکه میزان فروش گل نسبت به سال گذشته کم تر شده است گفت: در این روزها به دلیل گرم شدن هوا قیمت گل 20 الی 30 درصد نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافته است اما فروش ما تغییری نکرده است. میزان فروش گل براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. این روزها که در ماه شعبان قرار داریم و همیشه مهمانی ها و عروسی ها در این ماه برگزار می شد، شاهد هستیم که امسال بسیار کم شده است و به همین دلیل فروش گل در رکود به سر می برد.

تعداد گلی که به فروش می رسد کم شده است. چون قیمت ها افزایش یافته است به نظر می رسد فروش افزایش یافته است اما در واقع فروش کم شده است. اگر دو سال گذشته گل رز شاخه ای 25 الی 30 هزار تومان بود الان 50 الی 60 هزار تومان شده است. قیمت ها اگرچه دوبرابر شده است اما فروش کمتر شده است. امسال میزان فروش گل در روز پدر و روز مادر نسبت به سال گذشته کمتر بود. وضعیت اقتصادی اجازه نمی دهد که مردم گل بخرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران درخصوص نرخ گل شب عید گفت: هنوز قیمت ها مشخص نیست. معمولا مردم 28 اسفند به بعد گل می خرند و بر همین اساس 25 اسفند قیمت ها مشخص و اعلام می شود. برای گل رز، داوودی، فریزیا و آنتوریوم بیشترین تقاضا وجود دارد و شب عید گل سنبل، سیکلامن، سینره و پامچال فروش زیادی دارد که هنوز این گل ها به بازار نیامده است.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    گل فروشان محترم اصلن نگران کاسبی تان نباشید ما مردم عادت داریم به این گرانی ها اگه شاخه گلی ده میلیون هم بشه باز میخریم

  • ناشناس
    0

    مردم گرانی را دوست دارن نمی بینید چه طور ماشین می خرند ؟

  • ناشناس
    0

    بهقول کیهان وضعیت خوبه توقع بالا رفته ،

  • 🐜
    0

    جای گل درگلستان وگلدان است..گل که گاو و گوسفند نیست که کشتار شود و درقصابی هابفروش برسد آب را گل آلود نکنید گل زیبا راقصابی نکنید اگر انسان هستید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها