بانک مرکزی می گوید نرخ دلار بازار را قبول ندارد؛ بازار هم نرخ دولت را نمی پذیرد!

استاد دانشگاه تربیت مدرس نوشت:دولت سیزدهم به منظور کنترل قیمت ارزهای خارجی خصوصا دلار سیاست ارزی جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است.

بانک مرکزی می گوید نرخ دلار بازار را قبول ندارد؛ بازار هم نرخ دولت را نمی پذیرد!

دکترعلی قنبری در ادامه نوشت:سیاست‌های اقتصادی دولت در شرایط کنونی نمی‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر بگذارد. دولت هر تصمیم بگیرد، بازار تصمیم دیگری می‌گیرد چون باوری به موفقیت تصمیمات تیم اقتصادی از سوی بازار وجود ندارد.

 

شرایط اقتصادی امروز به علت تحریم‌های اقتصادی و به نتیجه نرسیدن برجام مناسب نیست و بازار ارز نیز به مسیری که با توجه به این پالس‌ها دریافت می‌کند، می‌رود.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که بانک مرکزی به بازار اعتقاد و اعتمادی ندارد و مسیر خود را می‌رود و نرخ‌های بازار مورد تایید بانک مرکزی نیست. در برابر نیز آنها نرخ‌ها نرخ‌گذاری بانک مرکزی را برنمی‌تابند و به راه خود می‌روند. به علت تصمیماتی که بدون توجه به سیاست‌های دقیق گرفته می‌شود دولت تاکنون نتوانسته اثر مثبتی بر بازار بگذارد چرا که بدون در نظر گرفتن میزان عرضه و تقاضا نمی‌توان تصمیم دقیق و درستی گرفت و نرخ ارز همچنان بالا خواهد رفت کما اینکه از زمان به روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی نرخ رشد دلار و کاهش ارزش ریال از سرعت قابل توجهی برخوردار بوده است.

نرخ دلار، خودرو، مسکن در ابتدای در قدرت قرار گرفتن دولت سیزدهم چند بود و اکنون به چند رسیده است؟ به رغم اینکه دولت مدعی است تورم مهار شده، نرخ برخی اقلام مانند گوشت از چنان وضعیتی برخوردار شده که باور کردنی نیست و... در این بین تنها قشر آسیب‌پذیر جامعه است که آسیب می‌بیند.

امروز نرخ تورم در ایران یکی از نرخ بالای تورم است و ارزش ریال نیز هر روز در حال نزول است. تا زمانی که فضای مثبتی بین ایران و سایر کشورها حتی کشورهای منطقه وجود ندارد، نمی‌توان باور کرد که شرایط بهبود خواهد یافت. البته دولت می‌تواند در کوتاه مدت نرخ‌ها را کنترل کند اما در بلندمدت نرخ‌ها از افزایش برخوردار می‌شود و راهی نیست جز اینکه تغییرات اساسی در کشور به وجود آید.

اگر به تاریخ معاصر کشورمان بنگریم آن هم نه خیلی دور بلکه در دوران اصلاحات مشاهده خواهیم کرد که در آن دوران که شکاف بین مردم و دولت به حداقل خود رسیده بود و دولتی مردمی در قدرت قرار داشت و همه ارکان قدرت از لزوم تعامل با جهان سخن به میان می‌آوردند. در آن زمان همین اروپایی‌ها که اکنون در برابر ایران قرار گرفته‌اند در برابر آمریکا قرار گرفتند و حتی این در برابر آمریکا قرار گرفتن در زمان خروج ترامپ از برجام نیز تکرار شد. از این رو باید حل مسائل داخلی را در اولویت قرار دهیم تا خارجی‌ها هم به سمت بهبود روابط خود و کاهش فشارهای خود بر دولت ایران حرکت کنند راهی جز تعامل با داخل و خارج وجود ندارد. از این رو به دنبال تغییر ریل اقتصادی نباشیم بلکه ریل سیاست‌گذاری را تغییر دهیم.

منبع: آرمان ملی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    راه حل مشکل ارز معلومه نیاز به این چیزها نداره متاسفانه کم سوادی متصدیان امر کار رو به اینجا رسونده البته وضعیت فعلی هم مطابق منافع یکسری افراد خاص داره پیش میره !!!! دولت در ظاهر مخالف چون اگر واقعا" دنبال کنترل تورم و نرخ ارز بود تو بودجش جلوی کسر بودجه غول آسا رو می گرفت !!! بیشتر خیمه شب بازی

  • ناشناس
    0

    ما داریم له میشیم از هفته ای یک کیلو گوشت می رسیم ب ماهی یک کیلو و ...ماهی ک شده دو ماه سه ماه یکبار و ....دولت انقلابی چ انقلاب بزرگی در سفره های مردم و رفاه مردم به وجود آورد آفرین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها