شطرنج فرزین و ارز/ وعده دولت جهت کنترل تورم/ تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی چگونه می خواهند ترمز دلار را بکشند؟

سیاست جدید دولت و بانک مرکزی با چند و چون متعددی مواجه است. دولت باید بتواند بر مشکلات جدی سیاست اقتصادی جدید خود فائق آید، در غیر این صورت، ممکن است نرخ ارز با شتاب بیشتری شروع به صعود کند.

شطرنج فرزین و ارز/ وعده دولت جهت کنترل تورم/ تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی چگونه می خواهند ترمز دلار را بکشند؟

حسین نیازبخش- دلار در حالی نرخ ۵۰ هزار تومان را رد کرده که رئیس‌جمهور روز شنبه در دیدار با رهبر انقلاب اعلام کرد دولت بدون تردید وضعیت تورمی را کنترل خواهد کرد. این وعده سید ابراهیم رئیسی بسیاری را کنجکاو کرده است. بسیاری از خود می پرسند راهکار دولت چیست و چگونه قصد دارد جلوی وضعیت نابسامان اقتصادی را بگیرد؟ آیا این سیاست کارآمد خواهد بود؟ چه مشکلاتی پیش روی تزم اقتصادی دولت است؟ در این گزارش قصد داریم مروری بر این مسائل داشته و به این پرسش ها پاسخ دهیم.

سیاست جدید دولت جهت مهار افسار ارز و کنترل تورم

اطلاعات به‌ دست ‌آمده نشان می‌ دهد دولت از طریق بسته ارزی جدید خود قصد دارد به وضعیت بازار سر و سامان دهد. این بسته جدید مبتنی بر دو راهکار است. اولا قرار است رئیس جمهور به بانک مرکزی اختیار و قدرت حداکثری دهد و ثانیا، قرار است از طریق قراردادهای جدید که عمدتا با چین منعقد شده، نقدینگی به بازار تزریق شود‌.

آنچه باعث انفجار قیمت در بازار ارز شده کمبود نقدینگی و افزایش تقاضا برای تجارت با کشورهای خارجی و تامین مواد مورد نیاز کشور است. بازار که مسئول تامین و واردات کالاها است با کمبود نقدینگی کشوری مواجه است و همین امر باعث بالا رفتن نرخ ارز شده و می شود. دولت قصد دارد برای جبران این نقیصه اولا از طریق تجارت با چین، نقدینگی وارد کشور کند و ثانیا، درگاه های وارداتی بازار را محدود کرده و تامین کالاهای اساسی را خودش بر عهده بگیرد.

مقصود از اعطای اختیار تام به بانک مرکزی همین افزایش دخالت بانک مرکزی در بازار و تسلط بر درگاه های وارداتی است. رئیس بانک مرکزی در همین رابطه از تمرکز بر مرکز مبادلات ارزی گفت و تاکید کرد؛ همه نیازهای واقعی کشور در مرکز مبادله ارزی تأمین خواهد شد؛ با تشکیل مرکز مبادله‌‌ ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع، مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد. نرخ‌ ارز و طلا براساس واقعیت‌ های اقتصادی کشور تعیین می‌ شود. به عبارت دیگر، بر اساس اعلام فرزین، قرار است دولت خودش تامین نیازهای اساسی کشور را بر عهده بگیرد و نرخ ارز خودش را هم تثبیت کند و همزمان با تزریق نقدینگی به کشور و تامین کالاهای اساسی، تورم و افزایش نرخ ارز را کنترل کند.

مهمترین مشکلات پیش روی دولت در اجرای سیاست ارزی جدید

سیاست جدید دولت با چند مشکل جدی مواجه است. این سیاست یعنی بسته ارزی جدید دولت می تواند به دو نرخی یا چند نرخی شدن ارز بینجامد، سیاستی که دولت در ابتدا مخالف آن بود اما با ورود فرزین به بانک مرکزی مجددا مورد توجه قرار گرفت. در واقع، اگر دولت با نرخ ارز خود شروع به واردات کالاهای اساسی کند، سایر بخش های بازار که به دولت وصل نیستند، با آشفتگی و چند نرخی شدن ارز مواجه می شوند که این امر می تواند فسادزا باشد؛ همانطور که در دولت قبل مشاهده شد و بسیاری با دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به جای واردات کالاهای اساسی، اقلام دیگر را وارد و بر اساس نرخ ارز غیر دولتی فروختند و سود کلان به جیب زدند.

مشکل دیگر این است که تامین تمام اقلام مورد نیاز مردم با توجه به کسری شدید بودجه ممکن نیست و احتمالا با ورود به سال جدید این اختلاف و نقصان بیش از پیش خود را نشان دهد. رئیس بانک مرکزی گفته اختلاف قیمت ارز دولتی و غیر دولتی جهت تامین کالاهای مورد نیاز را از طریق فروش نفت و میعانات جبران می کند اما آیا در شرایط تحریمی کنونی و با توجه به سطح فعلی فروش نفت، تامین این اختلاف قیمت و تامین کسری بودجه ممکن است؟ در این رابطه نگرانی هایی وجود دارد. این نگرانی به خصوص به واکنش دولت به عدم تامین نقدینگی مربوط به اختلاف نرخ ارز دولتی و غیر دولتی باز می گردد. اگر بانک مرکزی نتواند نقدینگی لازم را فراهم کند یا به هر دلیلی، نفت و میعانات به میزان کافی فروش نروند، احتمالا یا به چاپ پول مبادرت می ورزد یا به سایر بنگاه های اقتصادی (غالبا خصولتی) جهت تامین کالاها متوسل می شود که هر دو اقدامات باعث افزایش نرخ ارز و تورم می شود.

بنابراین، سیاست جدید دولت و بانک مرکزی با چند و چون متعددی مواجه است. دولت باید بتواند بر مشکلات جدی سیاست اقتصادی جدید خود فائق آید، در غیر این صورت، ممکن است نرخ ارز با شتاب بیشتری شروع به صعود کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • زابلی
    1

    حکومت با افزایش قیمت دلار با افزایش قیمت کالا و خدمات کاسبی میکنه . این حرفها دیگه بسسسه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این تیم اقتصادی آنچنان افتضاح اقتصادی ایجاد کنند که در کل تاریخ دنیا به یادگار بماند

  • ناشناس
    2

    سلام خداقوت خسته نباشید ب تیمبسیار ناشی و ابتداییی رئیسی ، من جای دولت بودم هاراگیری می کردم . ریشه این گرانی بخشی دست خود دولت از جیب ملت حقوق های جاری پرداخت کند بخشی اعظم دست غرب که پوتین در اوکراین مرز روسیه آچمز کرده . تیم رئیسی بیاد ضرب المثل هرگز نخورد آب زمینی که بلند است

  • ناشناس
    0

    گرانی و تورم کار خداست مریضی و شفا دست خداست ( وقتی همه شایسته ها را یا برچسب زدن یا رد صلاحیت کردند انتظاری بیش از این نداریم

  • ناشناس
    1

    کنترل ارز تو ایران به این صورت است که وقتی دولت پول نیاز دارد افسار آن را ول میکند تا بتازد و بخشی از کسری بوجه خود را جبران مینماید-سپس جهت فریب عوامل لطف فرمود کمی افسار را تند میکند

  • حسن
    0

    دولت قصد کشیدن ترمز ندارد .بلکه بر عکس می خواهد ترمز را ول کند .تا پدر مردم را در بیاورد ..

  • فریبرز
    0

    تا وقتی نسبت به نرخ بازار بی تفاوتند و نرخهای دروغین به مردم اعلام می‌کنند اما آن نرخها در دسترس نیستند مانند ۵۰۰۰ دلار با هر کارت ملی یا ۲۰۰۰ دلار یا ... نه مردم اعتماد می‌کنند نه بازار ، راه درمان اقتصاد امروز کشور،عملکرد صادقانه و مبارزه با رانت است ،روشی که با این سیستم کاملا متناقض است.

  • متین
    0

    واقعا آمریکا هیچ غلطی نکرد !!!

    نظرات شما -
    • 0

      هر تیری که می خواست درست به هدف زد!

  • ناشناس
    0

    هر روز به اسم جدید یه روز تخصیص ارز یه روز بازار متشکل ارزی یه روز مبادلات ارزی همش حقه بازی !!! مشکل اقتصاد راه حلش معلومه

  • ناشناس
    0

    افزایش بی رویه ارز که مبنای ان دلار امریکاست و سرایت میکند به ارز های دیگر به دستور مستقیم شخص اقای رئیسی به بانک مرکزی است .در تعیین قیمت دلار نه امریکا و نه اروپا و نه کشور های عربی هیچکدام دخیل نیستند . حکومت از عدم اگاهی مردم از این قبیل موارد اقتصادی گناه را به گردن کشور های دیگر میاندازد اگر دولت بگوید در قسمت هائی غرب جلوی ورود ارز به ایران را گرفته درست است ولی هزاران شرکتهای اقماری وابسته به بدنه حکومت ما داریم که تمام این موارد را دور میزنند و مشکل ورود ارز به داخل ایران حل شده است سال گذشته کسری بودجه داشتیم سال اینده هم ایضا کسری بودجه داریم فشار بسیار سنگین به تجار صادر کننده و مسافرین خروج از کشور و کسب مابه التفاوت ریالی ارز به نفع دولت و در نتیجه با افزایش قیمتها فشار بر مردم صبور ایران . در حالیکه کشور ایران ثروتمند ترین کشور خاورمیانه میباشد وبا در امد سرانه ناخالص ملی خودش 6 کشور را میتواند اداره کند .

  • ناشناس
    5

    تشکر می کنیم از جناب آقای دکتر سید آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی دامت برکاته تشکر، حضور میلیونی ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران شاهدی بر این مدعاست.

    نظرات شما -
    • مهسا
      0

      دکتر ۶ کلاسه،،پدیده نو ظهوریه

  • زمان
    0

    فرزين يعني وزير فرزين در شطرنج اچمز شده

  • ایرانی
    2

    آنچه که سفره مردم را بزرگ می‌کند تنها در پرکردن جیب آنها از پول ویا قیمت گذاری ارزان ودستوری درسایه یارانه نیست بلکه افزایش خدمات ارزان وعمومی با اجرای طرحهای عمرانی وتوسعه ای، تولیدی وملیست.تا مردم کمتر دست به جیب ببرند. مثلا اگر مترو درتهران نبود، منتفعین فعلی آن آیا با 100هزارتومان هم درسایه ترافیک مضاعفی که ایجاد می‌کرد وهزینه اتلاف وقت والودگی فزاینده به مقصد می‌رسیدند؟ ولی الان با کمتر از 4هزارتومان به مقصد می‌رسند. پس مترو وامسال آن سفره مردم رابه معنای واقعی بزرگ میکند. حال اگر جیبتان پر از پول هم باشد وترافیک قفل شود آیا به مقصد می‌رسید؟ . سخن اینست که دولت تا طرحهای توسعه وتولیدی را اجرا نکند هرنوع تلاش برای ثبات قیمت‌ها بی فایده ویا کم فایده خواهد بود وهمواره شکست می‌خورد. مادامی که سودا گری وتکیه بر سوداگران برای کشف قیمت ارز وسکه به جای خدمات عینی ومفید مانند طرحهای توسعه وتولید مانند گندم سود بیشتری داشته باشد این مملکت اصلاح نخواهد شد. چه اشکالی دارد دولت به جای آنکه سکه را در بورس بگذارد بگوید من یک تن گندم را به ازای یک سکه تمام بهار آزادی از کشاورز میخرم.وانجا هزینه کند. چه اشکال دارد اگر دولت بگوید به ازای ده سانتیمتر از یک بزرگراه چهل متری 500 دلار یا یک سکه از پیمانکار میخرم. آنگاه کشاورز وپیمانکار سکه وارز را برای کسب ریال در بازار با نظارت دولت به متقاضیان عرضه کنند. هم کشف قیمت می‌کند هم با ارز وسکه کالای مفید وعینی می‌خرد وهم نیاز بازار به ارز وسکه را فراهم می‌کند همینکه تولید وتوسعه را قبل از هرچیز حمایت می‌کند. . چون این کشاورز واجرای طرحها هستند که موجب اشتغالزایی وتولید ونهایتا بزرگ کردن سفره مردم می‌شوند نه یه مشت دلال وتاجر. بحث اینجاست فروش ارز وسکه بایست ابتدا در تولید وتوسعه خرج شود بعد وارد بازار عرضه شودیعنی به ارز وسکه ارزش افزوده داد وخام فروشی نشود. تا تولید وتوسعه جذاب شود وسرمایه ها به سمت آنها رود. حالا اگر دولت‌ها این نکته بسیار ساده را فهمیدند که آقای دولت به جای آنکه ارز وسکه را مستقیم با پول دلالان وذخیره کنندگان بالشتی بفروشی ابتدا یک کالای ملموس واقعی مانند گندم ودارو واتوبان ومترو بخر بعد آنها با نظارت تو ارز وسکه را برای کسب ریال به بازار ومتقاضیان عرضه کنند. این کلید حل تورم، توسعه وتولید است مهم نیست که چقدر منابع داری مهم اینست که ابتدا به ساکن در جای مثبت خرج کرده وخام فروشی نکنی.

    نظرات شما -
    • زمان
      1

      گندم با كدام اب با كدام بارندگي با كدام زمين حاصلخيز اگر گندم كاري سود اور بود همه مي كارند

  • ناشناس
    0

    فرزین جان زور نزن شما هم بعد عید استعفا میدید!

  • حميد
    0

    دروغگوی های لامذهب بی ایمان
    فقط فقط فقط و فقط دروغ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چهلو چهار سال دروغ فریب دروغ فریب ببه مردم دادن چهلو چهار سال هرروزمردم بدتر از دیروزشان لعنت خدا بر همشان چه بر سره مردم و جوانان آوردن

  • sadegh maleki
    1

    امروز جلسه فدرال بخاطر فوت مادرزن رییس بانک مرکزی امریکا لغو شد...

  • رضا
    0

    دولت نباید برای مردم هزینه درست کنه جنگ با اکران شده بلای جونه مردم

  • ناشناس
    0

    تشکر تشکر

  • به ابزاهیم یک راه حل ساده میدم دلار میاد پایینتر
    0

    کافی است برای مردم نردبان بخرید مردم بروند از بالا دلار را نگاه کنند. دلار اومد پایین دیدی ابراهیم؟

  • امیر
    0

    اقتصاد چگونه درست می شود وقتی که خرج از دخل خیلی اضافه است مشکل یکی دوتا نیست به نظر من درست شدنی نیست و هم چنان تورم پشت تورم. البته با تزریق یک چند روز جلوی قیمت گرفته می شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها