افزایش قیمت دلار، وقتی اقتصاد از سیاست شکست می‌خورد

قیمت دلار بار دیگر روندی افزایشی را طی کرده و در بازار آزاد رکوردهایی جدید برجای می‌گذارد. هرچقدر که دولتمردان تاکید کنند که کمبود ارز وجود ندارد اما جنگ روانی شبکه‌های رسانه‌ای تاثیر خود را به گونه‌ای دیگر بر بازار می‌گذارد.

افزایش قیمت دلار، وقتی اقتصاد از سیاست شکست می‌خورد

در روزهای اخیر و با وجود این‌که از یک‌سو عراق، بخشی از دلارهای بلوکه‌شده ایران را آزاد کرد و از سوی دیگر، سفر آیت الله رئیسی به عراق نوید بهبود اوضاع اقتصادی را می داد، بار دیگر دلار رکوردهایی تازه به ثبت رساند.

برخی انگشت اتهام را به سوی دولتمردانی نشانه گرفتند که با چراغ سبز به افزایش قیمت دلار، عملا می‌خواهند کسری بودجه را کاهش دهند. اما برخی دیگر به وعده اتحادیه اروپا برای تصویب پنجمین بسته تحریمی علیه کشورمان اشاره کرده و ردپای فشارهای غربی بر اقتصاد ایران را در موج تازه گرانی دلار می بینند.

چه افزایش قیمت ارز ریشه در مسائل داخلی داشته باشد و چه خارجی، روشن است که سیاست‌های رئیس جدید بانک مرکزی هم نتوانسته به اوضاع بازار سامان دهد؛ سیاست‌هایی که به نظر می‌رسید در هفته های نخست موثر واقع شده و دلار سرکش را کمی رام کرده، حالا کارآیی قبلی را نداشته و حتی افزایش محدود نرخ سود بانکی نیز مانع از خیز دوباره ارز نشده است.

حالا برخی به یاد جدولی می‌افتند که به طور غیر رسمی یک سال پیش از سازمان برنامه و بودجه درز کرده بود. جدولی که پیش‌بینی می کرد در سال 1402 در نبود برجام، دلار به 46هزار تومان خواهد رسید. این پیش‌بینی اکنون یک سال زودتر به وقوع پیوسته و بنابراین شاید باید برای سال بعد پیش‌بینی دلار 70هزار تومانی را داشت.

هرچند نرخ ارز به تنهایی نمی‌تواند مشخص‌کننده نرخ تورم باشد، اما مشکل اصلی اینجاست که افزایشی شدن نرخ ارز به سرعت بر قیمت سایر کالاها اثر گذاشته و تجربه تعیین دستوری نرخ ارز در دولت قبل نیز به خوبی نشان داد که با اعداد غیر واقعی نمی‌توان قیمت کالاها را ثابت نگاه داشت. درست همان‌گونه که دلار 4200 تومانی نتوانست چنین کند.

به این ترتیب باید پذیرفت که یک‌بار دیگر، اقتصاد در کشور از سیاست شکست خورده و فشار روانی و تبلیغاتی تحریم، بازار کشور را متلاطم‌تر از قبل کرده است.

درمان این درد اما انکار وضع موجود، پشت کردن به واقعیت‌های بازار و شعارهای تبلغاتی نیست. نبرد با این وضعیت هوشمندی اقتصادی و رسانه‌ای می‌خواهد.

استفاده موثر از دیپلماسی و خنثی کردن اثر فشارها با تکیه بر تبادلات دیپلماتیک از یک‌سو و بها دادن به تولید داخلی و استفاده از دیدگاه‌های تولیدکنندگان در سیاستگذاری اقتصادی چنان‌که رهبر انقلاب نیز تصریح کرده‌اند، می‌تواند تا حدی بازار را کنترل کند.

اگر چنین نشود، باید منتظر رکوردهای جدید دلار که به معنای سقوط ارزش پول ملی است، بود. سقوطی که می‌تواند تبعاتی پیش‌بینی‌نشده برجای بگذارد.

منبع: خبر 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • شریف
    3

    بالا رفتن لحظه ای قیمت دلار را به توده ایهای مزدور روسیه که همیشه موافق ادامه تحریم ها هستند تبریک میگویم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وقتی شریک دزد خود را رفیق قافله مینامد و اجازه داربه حساب مردم در بانک و ارزش گذاری ریال. دسترسی داشته باشه برای برای پر کردن جیب دزدان به راحتی قافله را لخت میکند

  • ناشناس
    3

    تنها راه علاج اقتصاد ایران این است دشمن فرضی یا دشمن تراشی را از میان برداریم وهمه کشورها رابطه بر قرار کنیم قطر امارات. اندونزی مالزی هم مسلمان هستند وهمه کشورها رابطه دارند

  • مهدی
    14

    ایشالا که وضعیت بهتر بشه چون خدا وکیلی با اینکه خودم نظامو دوس دارم خیلی گرونیه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      حالاکجاشو دیدی درامد که نباشه گرونی بیدادکنه مردم از درودیواربرای سیر کردن شکمشون بالامیرن فقط یکم دندون روجیگرتون بذارید این روز هم نزدیک هست مودربدن ادم سیخ میشه

  • ss
    1

    واقعا اینا ما رو چی فرض کردن چقد سختی ،چرا باید تحمل کنیم این همه گرونی رو .

  • امیرحسین پاکذات
    0

    خبرفوری وقتی طرح وبرنامه می‌دهیم برای بهبود اقتصاد مواجهه با برخورد وزارت اطلاعات می‌شویم بهتر از این نمیشود

  • ناشناس
    0

    بهترین راه تامین کسری بودجه و خالی کردن جیب ملت همین هست.سال آینده هم بدتر خواهد شد جیب خالی دولتی که به ده تا کشور گشنه تر از ایران کمک میکنه باید با جیب مردم پر بشه.این آثار روی پای خود ایستادن ایران و کل کل کردن با دنیا هست.چوب این بدبختی ها فقط توس سر مردم میخوره

  • H
    2

    منتظردلار80هزارتومنی باشیدوبدبخت شدن مردم مسولان کشورهم درخواب زمستانی هستن بیدارنمیشن چون مردم اصلا براشون مهم نیست 44سال هیچ غلطی نتونستن بکنن ازاین به بعد هم نمیتونن روزگار ازاین بدترهم خواهدشد3سال تانابودی جوان های ملت زمان مانده یعنی 1404چشم اندازی که این هابرامادیدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      داستان نیست واقعیت هست ولی زمانش طولانی فرمودی هموطن شریف

  • ناشناس
    0

    من هفته قبل رفتم ی چیزی بگیرم امروز دقیقا دو برابر شده بود ب بهونه اینکه دلار رفته بالا و کسی جنس نمیفروشه و ...ماشالله ب دولت انقلابی واقعا در قیمتها انقلاب ک چ عرض کنم انفجار رخ داده دولت محرومان حقا خودتی چون همه مردم رو داری از همه چی محروم میکنی از شادی سلامت تغذیه لباس کالا خونه ماشین حقا ک اسم بجایی داری دولت محرومان

  • jj
    0

    با این تورم حداقل بگیرا نابود میشن چه کارمند چه کارگر.دولت م که عین خیالش نیس

  • کیوان
    2

    اردیبهشت ماه مذاکرات برجام از سر گرفته خواهد شد و نتیجه آن قطعا مثبت خواهد بود....

  • مردم
    2

    هر کسی اگر کارشو درست انجام بده و به حق خودش راضی باشه اوضاع خیلی بهتر میشه جنس باارز پایین وارد کردن یا
    اصلا وارد نکردن جاهای دیگه سرمایه گذاری کردن سود فراوان به جیب زدن بردن خوردند اینم دولت مقصر نه قبول
    کنیم طمع زیادی دارند بعضیها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    اللهم عجل لولیک الفرج

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها