ساندویچ پانل آینده ساخت و ساز را تعیین می کند

امروزه یکی از سازه‌ها و مصالح کاربردی در ساخت و ساز ساختمان های مدرن، ساندویچ پانل ها هستند.

ساندویچ پانل آینده ساخت و ساز را تعیین می کند
پنل ساندویچی سازه مدرن و جدیدی است که می‌خواهد جای خودش را در بازار محکم کند و جایگزین مصالح قدیمی مثل آجر و سیمان شود. در این مقاله ضمن آشنایی بیشتر با انواع ساندویچ پانل و ویژگی‌های آن‌ها خواهید توانست تصمیم بهتری در هنگام انتخاب مصالح ساختمانی بگیرید. پس تا انتها همراه ما باشید.
ساندویچ پانل چیست؟
ساندویچ پانل یا ساندویچ پنل یکی از مصالح مدرن ساختمانی است که برای ساخت آن از یک لایه میانی فوم عایقی مانند پلی استایرن PIR، پلی یورتان PUR، XPS، پشم سنگ و... جهت عایق حرارتی و صدا استفاده شده است که این لایه ها را دو ورق فلزی از جنس آلوزینک، گالوانیزه، استیل، آلومینیوم و ... پوشانده است. این نوع سازه مقاوم و مدرن برای پوشش دیوار یا سقف بکار می رود.

1

چرا باید از ساندویچ پانل استفاده کنیم؟
سوال بسیاری از پیمانکاران و مجریان طرح‌ های ساخت و ساز این است که اصلا چرا باید از این سازه خاص استفاده کنیم؟ به بیان دیگر خرید ساندویچ پانل چه مزایایی برای پروژه به ارمغان می ‌آورد؟
از مزیت ‌های ساندویچ پانل می ‌توان به قیمت پایین، عمر بالا، وزن کم، جابه‌ جایی و حمل‌ و نقل آسان، انعطاف ‌پذیری بالا، مقاومت و استحکام زیاد، عایق بودن در برابر صدا، ضد حریق بودن، عایق بودن در برابر سرما و گرما اشاره کرد. همچنین این پنل‌ها ضد قارچ و باکتری هستند، ضریب هدایت الکتریکی آن‌ ها پایین است، عایق رطوبت و ضد آب بوده و قابلیت شستشو دارند.
همان طور که گفتیم ساندویچ پنل یک سازه پیش ساخته است و این یعنی تنها کار مورد نیاز برای استفاده از آن، نصب انواع مختلف آن مانند سقفی یا دیواری در محل مد نظر خواهد بود؛ بنابراین سرعت کار بسیار بالا می‌رود و در نتیجه پیشرفت پروژه نیز چشمگیر خواهد بود. در ادامه به معرفی انواع پنل های ساندویچی میپردازیم تا در انتخاب بهترین ساندویچ پانل برای سازه مد نظر خود مسیر آسان تری داشته باشیم.
 
انواع ساندویچ پنل
در این قسمت به معرفی انواع ساندویچ پانل میپردازیم، سازه های استفاده شده از این مصالح ساختمانی نوین با این که بسیار کاربردی است اما به دلیل کاربری‌ گوناگون باید به دسته‌ها و انواع مختلف تقسیم شود. تولیدکنندگان نیز این موضوع را خوب می‌دانند و برای ساخت انواع ساندویچ پانل طرح‌ریزی می‌کنند. معمولا این پانل‌ها در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و سقفی ساخته می‌شوند.
 
ساندویچ پنل سقفی (Roof Sandwich Panel)
ساندویچ پانل های سقفی همانطور که از نامش مشخص است برای استفاده در سقف سازه ها پیش ساخته و حتی سقف های شیروانی استفاده می شود. این نوع پنل ها دارای جنس، ضخامت و گام های متفاوتی است. تمامی ساندویچ پانل ها از لحاظ جنس رویه و زیره و لایه میانی مشابه هم هستند و تنها تفاوت ساندویچ پانل های سقفی نسبت به دیواری داشتن گام است. گام پنل های سقفی به صورت کلی به سه گام و پنج گام تقسیم می شود. به عنوان مثال استفاده از ساندویچ پانل سقفی پنج گام به این معنی است که این نوع پانل در عرض مفید خود پنج لبه یا گام دارد.
2

ویژگی‌های نوع سقفی

پانل‌های سقفی در محل نصب به شیوه‌های مختلفی مونتاژ می‌شوند. پیمانکاران از پانل سقفی برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در حقیقت کار با پنل های ساندویچی این مزیت را ایجاد می‌کند تا سازندگان بتوانند به وسیله ابزارهای یکسان، بناهای متفاوتی خلق کنند.
علاوه بر نصب آن(که مزیت‌هایی چون سرعت و دقت را فراهم می‌آورد) این نوع ساندویچ پانل سقفی مزایای دیگری نیز ایجاد می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
قیمت به‌صرفه 
عایق صوتی 
وزن کم 
عایق حرارتی 
عایق رطوبت و آب 
ابعاد ساندویچ پانل سقفی
ابعاد ساندویچ پانل سقفی متنوع است اما تنوع به معنای وجود هر سایزی نیست؛ در واقع یک بازه عددی مشخص برای تولید تعیین می‌شود و تولیدکنندگان پنل‌ها را با ابعاد منطبق بر آن بازه می‌سازند. 
مشخصات ساندویچ پانل سقف به شرح زیر است:
 
عرض پانل سقفی 1 متر    
عرض مفید پانل 80 سانتی‌متر    
ضخامت 2 تا 15 سانتی‌متر    
طول 1 تا 12 متر  
ساندویچ پانل دیواری  ( Wall Sandwich panel )
در ابتدا دیوارهای بتنی پیش‌ ساخته در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند که سرعت کار را نسبت به گذشته تا حد زیادی افزایش می ‌داد. این دیواره‌ های بتنی در اندازه ‌های استاندارد در کارخانه مربوطه تولید می‌ شدند و سپس برای جایگذاری به محل مورد نظر منتقل می ‌شدند اما این دیوارها حجیم، سنگین و پرهزینه بودند و جابه ‌جایی آن‌ ها به مکان مورد نظر برای نصب خودش چالش دیگری بود که پیش پای مصرف ‌کنند گان قرار می‌ گرفت. 
3

برای حل چالش فوق ساندویچ پانل دیواری پا به میدان گذاشت. با ورود پانل دیواری به بازار مشکلات مورد نظر تا حدود زیادی حل شد. مزیتی که ساندویچ پانل های دیواری ارائه می‌ داد سبب شد تا ساخت و ساز به سرعت به سمت استفاده از این پانل ‌ها برود و دیگر کاربرد متدهای قدیمی کم ‌کم به دست فراموشی سپرده شود.

پنل دیواری نیز سه لایه مستقل ، متشکل از دو ورق فلزی و نیز یک لایه عایق است. ورق آن عموما از جنس‌های آلومینیومی، ورق گالوانیزه یا آلوزینکی انتخاب می‌ شود. جنسی که برای ورق آن استفاده می ‌شود به طور مستقیم ویژگی ‌های کلی آن پنل را تعیین خواهد کرد.  
استفاده از لایه‌ های متنوع در جداره ‌های فلزی یا بخش عایق، به دلیل ویژگی ‌ها و کاربردهای متفاوت هر یک در شرایط مختلف است. هر یک از این عایق‌ها و فلزات خصوصیات، مزایا و معایب خاص خود را دارد و این تنوع به مصرف‌ کنندگان اجازه می‌دهد مناسب‌ترین پنل‌ها را برای کاربری مورد نظر خود بخرند. علاوه بر این امتیاز برای مشتریان، تولیدکنندگان نیز از منافعی برخوردار می‌شوند که تنوع ساخت و تولید، فروش یا خرید ساندویچ پانل به صورت عمده و کسب سود و منفعت مالی از جمله امتیازات برای تولیدکنندگان هستند.
 
ابعاد ساندویچ پانل دیواری
ابعاد ساندویچ پانل دیواری درست مانند همتای خود یعنی پنل سقفی ابعاد متنوع اما استانداردی است. در واقع تولیدکنندگان سقفی و دیواری موقع ساخت اندازه‌های مختلفی را به بازار عرضه می‌کنند اما همه این ابعاد استاندارد و مطابق قواعد از پیش‌تعیین‌ شده است. در جدول می‌توانید ابعاد ساندویچ پانل (دیواری) را مشاهده کنید:
 
1
 
ساندویچ پانل ها‌ چه کاربردی دارند؟
همانطور که بیان شده انواع پنل ساندویچی به دلیل سبکی، قیمت پایین در مقایسه با مصالح سنتی، نصب آسان در محل و سازه های مختلفی کاربرد دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت سوله‌ های ورزشی 
ساخت ‌و ساز صنعتی 
انبار و سردخانه‌ 
خانه‌های ویلایی یک یا دو طبقه 
کانکس 
کیوسک با کاربری مختلف 
مخازن چند جداره 
اتاق تمیز یا کلین روم ها 
سرویس‌های بهداشتی سیار 
خرید ساندویچ پانل از آریا بارون
شرکت آریا بارون توس به عنوان بزرگترین تولید کننده پانل های ساندویچی و خانه پیش ساخته در کشور می تواند شما را در امر خرید بهترین ساندویچ پانل برای استفاده در سازه های مدرن یاری کند. کافیست با تیم مشاوره و فروش ما در تماس باشید تا شما را در این مسیر راهنمایی کنند.
 05136228814 شماره تماس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها