ماجرای عجیب و غریب گرانی پیاز ؛ پیاز گران تر می‌ شود؟

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با بیان اینکه دلالان با عرضه قطره‌چکانی به دنبال گرانی پیاز هستند، گفت: حجم زیادی از پیاز در انبارهای اصفهان و زنجان دپو شده و اگر درب انبارها باز نشود تا دو هفته دیگر عرضه پیاز دچار مشکلات بیشتری خواهد شد.

ماجرای عجیب و غریب گرانی پیاز ؛ پیاز گران تر می‌ شود؟

طبق گزارش مرکز آمار ایران در دی‌ماه امسال در گروه خوراکی‌ها، اقلام زیادی از میوه و تره‌بار فزایش قیمت زیادی را نسبت به ماه قبل تجربه کردند. در صدر گرانی های این گروه نیز، پیاز قرار داشت که ۴۳.۹ درصد گران‌تر شده است. این در حالی است که در روزهای اخیر نیز قیمت پیاز مجددا بالا رفته است.

طبق اعلام رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در حال حاضر در میادین میوه و تره‌بار هر کیلو پیاز سفید و زرد ۲۵ هزار تومان و هر کیلو پیاز قرمز ۲۸ هزار تومان است.

صادرات بی‌رویه قیمت پیاز را بالا برد

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره دلایل گرانی پیاز گفت: در مهرماه قیمت هر کیلو پیاز ۶ تا ۷ هزار تومان بود اما در پی صادرات بی‌رویه، این محصول با جهش قیمت در آذرماه و دی‌ماه مواجه شد و به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسید.

مصطفی دارایی‌نژاد با انتقاد از صادرات بی‌رویه پیاز در پاییز امسال افزود: در ماه مهر روزانه ۲ تا ۳ هزار تن به پاکستان و هزار تن به عراق و افغانستان صادر ‌شد و این رویه منجر به گرانی پیاز شد.

دارایی‌نژاد ادامه داد: برای کنترل صادرات، دولت عوارض صادراتی پیاز را تا ۱۰۰ درصد افزایش داد تا به این ترتیب صادرات کم شود. اما شاهد رشد قاچاق بودیم چرا که همین الان در افغانستان هر کیلو پیاز ۶۰ هزار تومان است برای همین با وجود عوارض ۱۰۰ درصدی، باز صادرات برای دلالان صرف می‌کند چون اگر هر کیلو پیاز را ۲۰ هزار تومان بخرند و ۲۰ هزار تومان هم تعرفه بدهند باز ۲۰ هزار تومان سود به دست می‌آورند.

پیاز گران‌تر می‌شود؟

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با تاکید بر اینکه اگر مسئولین مربوطه اقدامی نکنند پیاز گران‌تر هم می‌شود، گفت: همین الان اگر انبارهای کشور از جمله در استان‌های اصفهان، زنجان، بجنورد و بروجرد رصد شوند ملاحظه می‌شود که بالای ۵۰ هزار تن پیاز دپو و احتکار شده است در حالی که در روزهای اخیر شاهد کاهش عرضه پیاز بوده‌ایم.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه دلالان با عرضه قطره‌چکانی به دنبال این هستند که قیمت پیاز را بالا نگه دارند، ادامه داد: در حالی که ما روزانه ۲ هزار تا ۲۵۰۰ تن ورود بار به میادین داشتیم درحالی که این روزها فقط ۲۰۰ تن بار پیاز داریم. این در حالی است که بارندگی و سرما نشای پیاز بندرعباس را ۱۵ تا ۲۰ روز عقب انداخت و الان تنها جایی که پیاز نو داریم جیرفت است. برای همین اگر درب انبارها باز نشود دو هفته دیگر عرضه پیاز دچار مشکل بیشتری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پیاز، سیب‌زمینی و گوجه قوت مردم است و ظلم است مردم این محصولات را گران بخرند، تاکید کرد: اگر عرضه پیاز در دو هفته آینده زیاد شود که قیمت‌ها بالا نمی‌رود اما اگر حل نشود قیمت در میادین میوه و تره‌بار تا ۳۰ هزار تومان بالا خواهد رفت.

قیمت صیفی‌جات پایین خواهد آمد

طبق اعلام مرکز آمار ایران به جز پیاز، سبزیجات و صیفی‌جات هم در دی‌ماه امسال افزایش قیمت داشته‌اند. برای مثال، بادمجان با ۲۹.۵ درصد و کدوسبز با ۱۶.۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به آذر ماه ۱۴۰۱ داشته‌اند.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران درباره گرانی این محصولات هم گفت: ما در ماهی که گذشت در محصولاتی مانند سبزی و بادمجان و فلفل تغییر قیمت داشتیم که این تغییرات در زمستان به خاطر سرمای هوا طبیعی است و از طرف دیگر، صادرات این اقلام را هم داریم اما قطعا در اسفندماه که هوا رو به گرمی می‌رود افت قیمت خواهیم داشت.

دارایی‌نژاد درباره قیمت محصولات دیگر افزود: چون کشت سیب‌زمینی خوب بوده، مشکلی در تامین آن نداریم و الان هر کیلو سیب‌زمینی ۸ هزار تا ۱۳ هزار تومان در میادین به فروش می‌رود. هر کیلو گوجه‌فرنگی هم از ۸ هزار تا ۱۴ هزار تومان است و بادمجان هم در انواع مختلف لامپی و قلمه از ۱۵ هزار تا ۳۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر عرضه می‌شود.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    مملكت بى صاحب همينه ديگه ،،،،فقط ادعا دارند پيشرفت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مشکل‌اصلی‌بی‌ارزش‌بودن‌پول‌ملی‌است‌‌که‌‌در‌افغانستون‌
      قیمت‌پیاز‌به‌دلار‌حساب‌میکنند‌‌بالای‌۶۰‌هزارتومان‌میرسد‌
      خوب‌معلوم‌است‌که‌دلالها‌‌به‌صادرات‌‌‌‌یا‌قاچاق‌‌پیاز‌
      یا‌هر‌چیز‌دیگر‌روی‌می‌اورنند‌‌هر‌چه‌قیمت‌دلار‌بالا‌رود‌
      مصیبت‌از‌این‌هم‌بدتر‌میشود‌

  • م.س
    0

    امروز 11/11 پیاز کیلویی 35 هزارتومان-- به قول جوانها کی به کیه.

  • ناشناس
    0

    باز هم خدا را شكر ،،،،،اگر كيلويي ١٠٠هزار تومان مي شد چكار مي كرديم ،راي ندادي ،اعتراض هم كردي ،تا بفهمي حكومت اسلامي يعني چه

  • امیر
    0

    لعنت بر وزیر کشاورزی

  • ناشناس
    0

    خودشونم میدونن تو انبار دپو شده، انتظار دارن مردم برن در انبارو باز کنن

  • ناشناس
    0

    گرانی پیاز کار دشمن است چون چشم ندارن ما پیاز بخوریم

    نظرات شما -
    • 0

      بفرمایید دوشمن‌. !

  • ناشناس
    0

    لعنت خدا وخلق خدا به مسولين بي سواد بي لياقت تف به شرف مسولين بي لياقت

  • Jojo
    0

    الان فقط میگیم فلان چیز نسبت به فلان چیز کمتر گران شده والا به هیچ عنوان ثبات قیمت یا به کوری چشم مسئولان ارزانی در کار نیست.
    اونایی که بازی جنگهای صلیبی رو بازی کردند با دوبله فارسی با وقتی بیافتند که جیره قلعه رو قطع میکردی و روی یکی از رعیتها کلیک میکردی و میگفتی «غذا نداریم همه میمیریم»

  • ناشناس
    0

    خداراشکر راجع به پیاز وسیب زمینی میشه هنوز نظر داشت .

  • 0

    دشمن میخواد ماراازپیاز خوردن بندازد .

  • ناشناس
    0

    عاملش سلطان پیاز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها