۱۰ دقیقه بدون اینترنت؛

چرا وزارت ارتباطات در مقابل اختلالات و قطعی‌های اینترنت پاسخ روشنی نمی‌دهد؟

دیروز اینترنت برای دقایقی به‌طور کامل در کشور قطع شـد و در این مدت وایفای و شبکه‌های تلفن همراه از دسترس خارج شدند. در مقابل، روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت در واکنشی کوتاه برای اختلال به وجود آمــده از مردم عذرخواهی کرد اما در اطلاعیه منتشر شده به دلیل قطعی اینترنت اشاره‌ای نشد.

چرا وزارت ارتباطات در مقابل اختلالات و قطعی‌های اینترنت پاسخ روشنی نمی‌دهد؟

اما ماجرای اینترنت و حاشیه‌های آن به امروز و دیروز مربوط نمی‌شود، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و تصویب طرح صیانت از فضای مجازی از سوی مجلس، اینترنت به‌عنوان دشــمن شـماره یک مردم و خانواده‌ها و علت‌العلل همه مشکلات معرفی شــد. از روزهای پایانی شهریور امسال هم که بسیاری شبکه‌های اجتماعی فیلتر شدند و تعدادی فراوانی از مشاغل که بر پایه اینترنت فعالیت می‌کردند با ضررها سنگینی روبه‌رو شدند اما هیچ کس در وزارت ارتباطات پاســخگو نیســت، مثل دیروز که ۱۰ دقیقه اینترنت به‌طور کامل قطع شد و وزارت ارتباطات بدون اشاره به دلیل قطعی به اطلاعیه‌ای سه خطی اکتفا کرد و تمام. 

البته حالا همه طوری به‌کندی و قطعی اینترنت عادت کرده‌اند که اگر دو روز پیاپی اینترنت سرعت مناسبی داشــته باشد و قطع نشود همه تعجب می‌کنند. برای همین مسئولان در وزارت ارتباطات از خود سلب مسئولیت کرده ترجیح‌می‌دهند خود را مقصر قطعی‌ها و اختلالات ندادند؛ این بهترین راه است برای شفاف نبودن و سکوت در مقابل پرســش‌ها. اما دیروز حوالی ساعت ۱۱:۴۵ کاربران فضای مجازی شــاهد اختلال در اینترنت و قطعی چند دقیقه‌ای ارتباطات بین‌الملل کشــور بودند. در همین راســتا، روابط عمومی و امور بین‌الملل شــرکت ارتباطات زیرســاخت اطلاعیه‌ای را منتشر کرد نوشت: امروز(چهارشنبه 5 بهمن) از ساعت ۱۱:۴۳ به مدت ۱۰ دقیقه شــاهد افت ترافیک بین‌الملل بودیم که به ســرعت برطرف شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت به دلیل این اتفاق از مردم عزیز عذرخواهی می‌کند. لازم به ذکر اسـت که تیم‌های فنی در حال بررسی علت بروز این حادثه هستند. این درحالی است که اختلال اینترنت از هفته گذشته شدت یافته است. در این مدت شرکت ارتباطات زیرساخت تنها با انتشــار بیانیه‌هایی یک‌خطی، ترجیح می‌دهد تنها از مردم عذرخواهی کند  علت دقیق این مشکل را توضیح نمی‌دهد. آنها پیشتر اعلام کردند این‌اختلال‌ها ناشــی از مشکلات فنی در راستای توسعه شبکهاست. سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران که وضعیت شبکه را نشان می‌دهد نیز در روزهای گذشته دسترس خارج شده است. اما این اختلال و قطعی ناگهانی اینترنت که زمان کمی هم‌نداشت،فعالیت کسب‌وکارها و مردم را شـدیداً تحت تاثیر قرار داده است. رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، کاربران نقشه و مسیریاب‌های آنلاین،پلتفرم‌ها سلامت‌دیجیتال ازجمله آسیب‌دیدگان این اختلال هستند و حتی دانش‌آموزان و دانشجویان نیز زندگی آموزشیشان مختل شده است.

بر همین اساس، روز سه‌شنبه ۴ بهمن پلتفرم آنلاین سلامت بقراط با انتشار گزارشـی، تاثیر اختلال و قطعی اینترنت در یک هفته گذشته را بر سلامت دیجیتال بررسی کرد. بر این اســاس، ثبــت کلیه نســخه‌های الکترونیک با کاهش ۴ درصدی مواجه شــده اســت. مشاوره آنلاین تصویری پزشـکی نیز در این بازه زمانی ۶ درصد کاهش و مشاوره تلفنی ۸درصد افزایش یافته است.

منبع: سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • متفاوت
    3

    نگران نباشید. گاهی سرماخوردگی هم برای هرکسی لازم است تا چندروزی استراحت کند و به خودش برسد. به کجا می‌خواهند برسند برخی به چنین شتابان؟ گورخر وقتی می‌خواهد آزجاده ای بگذرد اگر با ماشین جلوی آن عبورکنید باسرعت تمام سرعتش رابه سرعت ماشین می‌رساند وهمچنان ممکن است کیلومترها باماشین شما همراه بشود میدانیدچرا؟ چون یک ذره تحمل صبوری راندارد فقط بخاطر اینکه بتواند ازجلو ماشین بگذرد وعرض جاده را طی کند.

  • مازیار
    0

    وزیر بی لیاقت همین میشه وضع

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها