سکه رکورد تاریخی خود را جابجا کرد

قیمت طلا و سکه در آخرین هفته دی‌ماه همچنان رشد داشت و حتی پیش فروش ذخایر طلای کشور نیز نتوانست افسار قیمت فلز زرد را بکشد. از طرح عرضه ربع سکه در بورس کالا استقبال نشد اما دولت همچنان قصد دارد سایر قطعات سکه را با همان شیوه ربع‌ سکه‌ها به فروش برساند.

 سکه رکورد تاریخی خود را جابجا کرد

روند قیمت طلا و سکه تا آخرین ساعات معاملاتی روز گذشته افزایشی بود و این صعود، تمرکز سرمایه‌گذاران به بازار سکه را بیشتر کرده است.

به نظر می‌رسید سیاست بازارساز برای فروش ربع‌ سکه‌های بورس کالا، به منظور مدیریت بازار باشد اما شرایط حراج به گونه‌ای پیش رفت که این گمان را برای فعالان بازار به وجود آورد که بازارساز درصدد فروش به بالاترین قیمت و جبران کسری بودجه است.

هر چند تحلیلگران بازار معتقدند، به هر میزانی که بانک مرکزی موفق به فروش سکه شود، سرمایه جذب شده نمیتواند کمکی به کسری بودجه دولت کند.

عرضه انواع سکه ادامه دارد

طی ۳ روز در طرح عرضه گواهی سپرده سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا، ‌۵۰ هزار ربع سکه به فروش رفت. این در حالی است که بانک مرکزی از عرضه ۵۰۰ هزار ربع سکه خبر داده بود.

همان‌طور که از میزان فروش مشخص است، ربع سکه‌های دولتی مورد استقبال قرار نگرفت و معامله‌گران ترجیح دادند در بازار آزاد معامله کنند.

به نظر می‌رسد اقدامات انتظامی بازارساز طی ماه‌های گذشته در بازار دلار باعث شده، خریداران از خرید در بازارهای رسمی منصرف شوند تا از دردسر مالیات و قطع یارانه و بگیر و ببندهای دولتی مصون بمانند.

همچنین گفته می‌شود که معامله‌گران بزرگ، نمی‌خواهند دولت را نسبت به حساب‌های خود حساس کنند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از بازار غیررسمی و در فضایی با شفافیت کمتر انجام دهند.

به اعتقاد معامله‌گران، روند قیمت طلا و سکه متاثر از افزایش قیمت دلار و اخباری که از مجامع بین المللی مخابره می‌شود، صعودی است. اما بررسی افزایش قیمت در بازار فلز زرد در زمان فریز قیمتی دلار طی هفته گذشته نشان می‌دهد، روند میل به افزایش دارد.

قیمت دلار در آخرین معامله نقدی روز گذشته به محدود ۴۳ هزار تومانی سرک کشید اما پس از اینکه درخواست لغو برجام در نشست پارلمان اروپا رای نیاورد، دلار فردایی در محدوده پایین‌تر از قیمت مذکور معامله شد. با این وجود قیمت سکه همچنان روند صعودی داشت و در کانال ۲۳ میلیون تومانی قرار گرفت.

این در حالی است که قیمت اونس طلا در لحظه نگارش این گزارش در محدوده ۱۹۳۲ دلاری معامله شد و نسبت به روز گذشته رشد داشته است. باید در نظر داشت از میان دلار و انس جهانی طلا به عنوان فاکتورهای تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی، این فلز زرد به بازارهای افزایشی تمایل دارد.

هر چند که بانک مرکزی وعده داده که به زودی فروش انواع سکه را با همین روش از سر خواهد گرفت اما تجربه نشان داد، تا شرایط برای خریداران مساعد نباشد چنین طرح‌هایی جذابیتی برای معامله‌گران ندارد.

سکه گرمی ۵ میلیونی شد!

در آخرین هفته دی‌ماه قیمت سکه امامی به غیر از روز یکشنبه در تمامی روزها روند صعودی داشت. طی این مدت این قطعه از سکه یک میلیون و ۸۹۵ هزار تومان گران شد. دیروز سکه امامی با افزایش ۸۷۳ هزار تومانی، با قیمت ۲۳ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

سکه بهار نیز یک کانال پیشروی کرد و با افزایش نزدیک به ۵۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۲۲ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان رسید. نیم سکه ۳۰۰ هزار تومان گران شد و ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد و ربع سکه نیز با ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت به نیمه کانال ۹ میلیون تومانی رسید.

سکه گرمی که یک ماه‌ گذشته کمترین افزایش قیمت را در خانواده خود داشت با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت، به کانال ۵ میلیون تومانی ورود کرد.

حباب سکه امروز نیز افزایش داشت و بیشترین سهم، متعلق به سکه امامی با بیش از یک میلیون تومان افزایش بود. حباب سکه بهار هم ۶۳۰ هزار تومان گران شد. اما همچنان پرچمدار بیشترین مقدار حباب در قطعات سکه، متعلق به ربع سکه است.

روز گذشته قیمت طلا  افزایشی بود. هر مثقال طلا با قیمت ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار در کانال ۲ میلیون تومانی تثبیت شد و به قیمت ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.طلای دست دوم هم امروز به محدوده ۲ میلیون تومانی رسید و افزایش قیمت داشت.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • 🐜
    0

    تفاوت از زمین تا آسمان بسیار است.۲۰هزارنفردرکل ایران زدوبند طلا ومسکن وخودرو دارند ۸۵میلیون نفردرگیر وعده‌های غذایی وکالای اساسی ودارو اجاره مسکن شغل معیشت هستند امثال من وخانواده ام نباید نفس بکشیم چون کم پول و کنجشگ روزی بودیم وخواهیم بود

  • ناشناس
    0

    فقط بایدگفت که متاسفیم ازاین بهم ریختگی بازارارزوطلاکه مردم بایدتاوان آن راپس بدهندوسوداگران بازار درایران ازآن بهترین استفاده رامیکنندومردم رادرتنگنا قرارمیدهندودولت هم ناتوان درسروسامان دادن این آشفته بازارمیباشدای کاش دودهه پیش بفکرامروزبودیدتیم اقتصادی دولتهادراین دودهه هیچ کاری برای امروزنکردند.

  • ناشناس
    0

    خزانه خالی ازطللا میکنند تاپول بدون پشتوانه ای راکه دولت مسسببش هست را باز پس گیرند. هردم ازاین باغ بری میرسد. دلار. سرمای اروپا. قضیه مشهدو.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها