رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان:

فعلا با وجود ذخایر کمبود سیمان نداریم

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان با اشاره به توقف تولید چند شرکت سیمانی عنوان کرد که میزان مصرف و تقاضا در حال حاضر با توجه به فصل سرما پایین آمده و در حال حاضر دلیلی برای افزایش قیمت سیمان در بازار متصور نیستیم.

فعلا با وجود ذخایر کمبود سیمان نداریم

 

همزمان با ورود سامانه‌های بارشی به نقاط مختلف کشور و موج شدید کاهش دما، میزان مصرف گاز در کشور به شدت افزایشی شده است؛ به گونه‌ای که برای جبران این کمبود گاز و عدم قطعی گسترده گاز به‌ویژه برای منازل، بسیاری از ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تفریحی و خدماتی و... تعطیل شده اند؛ واحدهای سیمانی و فولادی که حتی در شرایط بهتر طی سال‌های گذشته، در این فصل از سال با محدودیت‌های مصرف گاز و بعضا قطعی و جایگزینی سوخت دوم (مازوت) مواجه بوده‌اند؛ در شرایط فعلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با کاهش شدید دریافت گاز روبرو شده‌اند.

تنها ۱۴ درصد گاز مورد نیاز سیمانی‌ها تامین می‌شود

حمید فرمانی- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان- در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر از ۲۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف روزانه صنعت سیمان، حداکثر چهار میلیون مترمکعب (در حقیقت حدود ۱۴ درصد از گاز موردنیاز این صنعت) تامین می‌شود. این محدودیت از حدود یک هفته گذشته اعمال شده و از شش میلیون متر مکعب در روز به چهار میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر از ۱۷۰۰ مگاوات دیماند صنعت سیمان نیز، حداکثر  میزانی که به صنعت سیمان تخصیص داده می‌شود حدود ۹۰۰ مگاوات است. گاز بسیاری از شرکت‌های سیمانی قطع شده اما با برقی که داشتند، کلینکر تحویل سیمانی‌ها می‌دادند. اما برخی دیگر که در مسیر این جبهه هوای سرد حضور دارند، در تامین برق نیز دچار مشکل و برق‌شان نیز قطع شده و تنها در حد روشنایی کارخانه (نه در حد تولید) برق تامین می‌شود که با آن امکان تولید که کوره منتفع شود، وجود ندارد.

این مقام صنفی تصریح کرد: تولید شش-هفت واحد، کاملا متوقف شده است که از جمله آن‌ها کارخانه سیمان تهران، شرکت سیمان آبیک، شرکت سیمان فیروزکوه، شرکت سیمان فراز فیروزکوه و شرکت سیمان پیوند گلستان می‌توان اشاره کرد که توقف کامل فعالیت پیدا کرده‌اند.

هنوز تقاضا با عرضه سیمان در تناسب است و بازار دچار کمبود نشده است

رئیس هیات مدیره انجمن سیمان ادامه داد: با توجه به سرمایی که بر کشور حاکم است، میزان مصرف و تقاضا هم پایین آمده است، تناسب میان عرضه و تقاضا وجود دارد. بنابراین فعلا دلیلی برای افزایش قیمت سیمان در بازار متصور نیستیم. اما شرایط فعلی و قطعی‌های گازو برق تاثیر خود را بر روند تولید و میزان ذخایر خواهد گذاشت. در حال حاضر از ذخایر کلینکر استفاده می‌کنیم.

وی در رابطه با تخصیص سوخت جایگزین نیز تصریح کرد: در حال حاضر سوخت جایگزین که مازوت است، هم با سختی تامین می‌شود و اولویت با نیروگاه‌هاست. ضمن اینکه دردسرهایی هم دارد و هزینه تولید سیمان با آن، دو برابر هزینه تولید (سیمان) با گاز است.

فرمانی در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی، چه راهکارهایی برای گذر از این وضعیت وجود دارد؟ گفت: جلسه‌ای صبح امروز با وزارت صمت در این رابطه داشتیم تا هماهنگی‌هایی میان وزارت صمت، وزارت نیرو، وزارت نفت و صنایع‌انرژی‌بر ایجاد شود تا برق و گاز واحدهایی که اکنون به صورت کامل قطع شده، حتی‌الامکان تدابیری اتخاذ شود و برای عدم توقف کامل تولید همکاری‌هایی صورت گیرد؛ هنوز به‌نتیجه‌ای نرسیده اما قول داده‌اند پس از گذر از هوای سرد و کاهش شدید دما در هفته جاری، به‌سرعت با وزارت صمت هماهنگ شوند و اقدامات اولیه صورت گیرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها