سیگنال بودجه به بازار ارز

دلار وارد چه فاز قیمتی می‌شود؟

حرکت نرم و آرام قیمت دلار از ابتدای هفته تاکنون ادامه دارد.

دلار وارد چه فاز قیمتی می‌شود؟

در حالی دلار در بازار ارز در هفته گذشته و به دنبال تغییر رییس‌کل بانک مرکزی و سیاست‌های جدید بانک مرکزی ریزشی شده بود، اما از ابتدای هفته تاکنون هر روز در مسیر صعودی حرکت کرده است.

به این شکل که هر دلار آمریکا در ابتدای هفته ۳۹ هزار ۴۳۵ تومان قیمت داشت و حال با قیمت ۴۰ هزار و ۱۷۱ تومان به فروش می‌رود. این نشان می‌دهد که اسکناس آمریکایی از ابتدای هفته تاکنون ۷۳۶ تومان و به عبارتی، ۱.۸ درصد گران شده است.

بی‌تفاوتی بازار به خبرهای مثبت

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بازار نسبت به خبرهایی که در گذشته اثر مثبت روی بازار می‌گذاشت، بی‌تفاوت شده است؛ چراکه خبر عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع‌سکه در بورس کالا یا درخواست برجای پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مبنی بر از سرگیری و مذاکرات هسته‌ای برجام، اثر کاهشی روی قیمت‌ها در بازار ارز نگذاشت.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تورم ۴۵ درصدی تمام معادلات اقتصادی را بر هم زده و این متغیر، موتور حرکتی قیمت‌ها در بازارهای مختلف شده است.

در این شرایط، فعالان بازار اعتقاد دارند که در صورتی که نرخ دلار در روزهای آینده صعودی نباشد، تقاضا برای خرید دلار کاهش می‌یابد و نقدینگی به سمت بازارهای طلا و سکه سرازیر خواهد شد.

بر همین اساس، برخی فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند که بازار در حالتی قرار گرفته که بخشی از معامله‌گران تمایل دارند به‌جای فعالیت در بازار، بیننده تغییر قیمت‌ها باشند. آن‌ها در صورتی بار دیگر در بخش معاملات فعال خواهد شد که قیمت دلار از سطوح مقاومتی و حمایتی حساس عبور کند و وارد فاز تازه‌ای از تغییرات شود.

سیگنال بودجه به بازار ارز

در این میان، امروز قرار است سید ابراهیم رییسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تقدیم مجلس کند؛ این خبر را سخنگوی هیات دولت دیروز اعلام کرد. به گفته علی بهادری‌جهرمی، قرار است ضمن ارائه لایحه بودجه، درخواست تمدید برنامه ششم به مجلس داده شود.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چندی پیش اعلام کرده بود که دولت در بودجه سال آینده نرخ تسعیر ارز را روی عدد ۲۶ هزار تومان گذاشته است و و نیز فروش نفت در سال آینده حدودا روی یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بسته شده است که احتمال افزایش آن وجود دارد.

البته این نرخ در حالی اعلام می شود که محمدرضا فرزین در اولین اظهارنظر خود در بدو ورود به بانک مرکزی اعلام کرد که حتما نرخ نیما را روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت خواهیم کرد و به این ترتیب، واردات تمامی کالاهای اساسی و مواداولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد.

در این میان، تحلیلگران اعتقاد دارند دولت به جای آنکه بودجه انقباضی ارایه کند، بودجه را منبسط کرده که می‌تواند مانعی در کنترل تورم و به تبع، مهار قیمت‌ها در بازارها باشد. آن طور که گفته شده، سقف لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به بودجه ۱۴۰۱ چهل و دو درصد افزایش پیدا کرده و این در شرایطی که نیازهای کشور در طی سال‌های متوالی انباشته شده و نیازمند هزینه‌کرد است.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها