نخستین اروپایی بازار خودرو معرفی شد/ اعلام زمان عرضه نخستین محموله خودروهای خارجی در بورس‌کالا

سوم دی‌ماه جاری نخستین محموله خودروهای خارجی به گمرک وارد و اعلام شد فرایند فروش این خودروها هفته سوم دی‌ماه با عرضه آنها در بورس‌کالا آغاز خواهد شد.

نخستین اروپایی بازار خودرو معرفی شد/ اعلام زمان عرضه نخستین محموله خودروهای خارجی در بورس‌کالا

با فرارسیدن موعد اعلام‌شده، بازار خودرو و متقاضیان چشم‌به‌راهند تا از جزئیات عرضه، قیمت پایه و میزان تعرفه این خودروها مطلع شوند.

سخنگوی وزارت صمت در این‌باره گفت: عرضه خودروهای وارداتی در بورس‌کالا نهایتا تا پایان دی ماه انجام خواهد شد.

امید قالیباف افزود: مجوزهای مربوط شامل مجوز سازمان‌های استاندارد و محیط‌زیست است که مجوز استاندارد اخذ شده و مجوز محیط‌زیست نیز به‌زودی صادر می‌شود تا زمینه برای فروش خودروها فراهم شود.

او گفت: ممکن است کار عرضه خودروهای وارداتی در بورس‌کالا حتی تا پایان همین هفته اجرایی شود.

قالیباف اضافه کرد: این کار به اطلاعیه بورس‌کالا موکول شده و اگر تا چهارشنبه هفته جاری بورس‌کالا اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کند، عرضه خودروها در روزهای یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.

عرضه بورسی برای وارداتی‌ها فعلاً برقرار است

فروش خودرو در بورس‌کالا از آغاز با انتقادهایی مواجه بوده. سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتقادات صورت‌گرفته احتمال تغییر فرایند فروش خودرو وجود دارد یا خیر؟، گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو سازوکار بورس‌کالا برای فروش خودروهای وارداتی دیده شده و اگر قرار باشد در شیوه فروش تغییری ایجاد شود، باید آیین‌نامه تغییر کند که این کار هم باید با تأیید هیأت وزیران صورت گیرد. در نتیجه وزارت صمت طبق آیین‌نامه باید خودروها را در بورس عرضه کند مگر اینکه هیأت دولت آیین‌نامه دیگری را جایگزین کند.

بازنگری فروش بورسی خودروهای داخلی

قالیباف با تأکید بر رصد مداوم فضا و بررسی استدلال‌های مخالفان عرضه خودرو در بورس‌کالا، گفت: این استدلال‌ها و همچنین نتایج و اثرات عرضه‌های متعددی که تاکنون در بورس داشتیم، در حال‌ بررسی است. اکنون در فضایی هستیم که نه می‌توانیم بگوییم عرضه بورسی این خودروها را باید ادامه داد و نه می‌توانیم بگوییم حتما این شیوه عرضه باید لغو شود.

او ادامه داد: ادعاهایی در این خصوص مطرح شده که به بررسی نیاز دارد؛ اگر بررسی‌ها، وزارت صمت را به این نتیجه برساند که نظر دیگری را باید در زمینه عرضه‌ها لحاظ کند، این کار حتما صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به نتایج متفاوت عرضه‌ خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر، افزود: به‌طور مثال روز یکشنبه ۴هزار دستگاه خودروی شاهین در بورس عرضه شد که کمتر از ۱.۶۰۰تقاضا برای آن وجود داشت و در نتیجه با قیمت پایه در حدود ۳۰۵میلیون تومان به فروش رسید که بسیار خوب است و نشان می‌دهد سازوکار بورس در اینجا مؤثر بوده اما خلاف این را هم در عرضه‌های پیشین داشتیم.

آخرین خبرها از واردات

از زمان آغاز فرایند ثبت سفارش واردات خودرو، وزارت صمت با توجه به سقف یک‌میلیارد یورویی منابع اعلام شده بانک مرکزی، واردات ۱۰۰هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال پیش‌بینی کرد که از این تعداد تاکنون فقط ۲۲دستگاه وارد کشور شده است.

سخنگوی وزارت صمت در این‌باره گفت: جریان واردات به‌خوبی در حال انجام است و محموله‌هایی از اروپا، ژاپن و کره‌جنوبی در راه کشور است.

قالیباف، فیات ایتالیا را نخستین خودروی اروپایی معرفی کرد که در دور جدید واردات خودرو به بازار ایران راه خواهد یافت.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    قانون مملکت داری درخاورمیانه عرب سیر ایرانی گرسنه وجنگ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها