آیا احتمال نابود شدن ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

با توجه به قابلیت‌ها و موفقیت‌های روزافزون ارزهای دیجیتال، امروزه افراد زیادی جذب آن‌ها شده‌اند. ارزهای دیجیتال با عملکرد موفقی که در سال‌های اخیر از خود نشان داده‌اند، توانستند مورد قبول شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت، آمازون، گوگل، اپل، تسلا و غیره قرار گیرند.

آیا احتمال نابود شدن ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

سوالی که ممکن است برای این افراد و شرکت‌ها پیش آید این است که آیا احتمال نابودی ارزهای دیجیتال وجود دارد یا نه؟! در این مقاله از تتر ایران قصد داریم تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

احتمال نابودی ارزهای دیجیتال

همان طور که توسط ارائه دهندگان ارز‌های دیجیتال عنوان شده است، رمزارزها از قدرت فناوری ساخت بالایی برخوردار بوده و چنین ادعایی دارند که زیست ابدی داشته و احتمال نابودی آن‌ها امری غیرممکن است. اما افرادی در این حوزه وجود دارند که معتقدند که احتمال صفر شدن ارزهای دیجیتال وجود داشته و این رمزارزها روزی نابود خواهند شد. اما این اعتقاد و ادعا چقدر صحت دارد؟ میزان طول عمر و آینده ارز‌های دیجیتال به کامپیوتر‌هایی بستگی دارد که تراکنش‌ های رمزارزها توسط آن‌ها تایید می‌شوند. به عبارت بهتر می‌توان این چنین بیان کرد که یک توکن یا ارز دیجیتال هنگامی از بین خواهد رفت که توسط یک کامپیوتر استخراج نشده و تراکنش‌های مربوط به آن نیز تایید نشود. علاوه بر این، در صورتی که یک ماینر توانایی کنترل بیش از نیمی از استخراج هر ارز دیجیتال در یک شبکه را داشته باشد، می‌تواند به نابودی آن ارز دیجیتال منجر شود. اما ذکر این نکته ضروری است که در حالت کلی نابودی همیشگی یک ارز دیجیتال ممکن نیست. برخی این موضوع را مطابق قانون اثر لیندی تایید می‌کنند. طبق این قانون، هر چه محصولی مدت زمان بیشتری فعالیت داشته باشد، احتمال حیات آن نیز بیشتر خواهد بود. این امر در مورد بین کوین نیز صادق است و از آنجایی که بیت کوین از جهت قدمت و محبوبیت به نسبت دیگر رمزارزها برتری دارد، افراد زیادی در جهان از این رمزارز استفاده می‌کنند. بنابراین احتمال نابودی آن نزدیک به صفر است.

 

آیا احتمال نابودی ارز‌های دیجیتال معروفی مانند بیت کوین یا اتریوم وجود دارد؟

 

برای پاسخ به این سوال و بررسی این موضوع که آیا احتمال نابودی ارز‌های دیجیتال محبوب و قدرتمندی مانند بیت کوین وجود دارد یا خیر بهتر است پیش از اینکه وارد حدس و گمان شویم، با حقایق شروع کنیم. در ابتدا لازم است تا با فناوری بلاک چین آشنا شویم. فناوری بلاکچین، کامپیوتر‌های غیرمتمرکز را در کنار یکدیگر جمع کرده و برای اجرای یک هدف مشترک، قدرت محاسباتی آن‌ها را به اشتراک می‌گذارد. در ارز‌های دیجیتال این امر، تایید تراکنش‌های انجام شده و استخراج توکن‌های جدید با یک الگوریتم مشخص را شامل می شود. ارز‌های دیجیتال به وسیله کامپیوتر‌های مختلف به شکلی غیرمتمرکز حفظ شده و سازمان یا نهادی مرکزی مسئولیت آن را بر عهده ندارد که بتواند کامپیوتر‌ها را از تایید تراکنش‌های مربوط به رمزارزها باز بدارد. به عبارت بهتر میتوان گفت، در صورتی که حتی یک کامپیوتر در جهان وجود داشته باشد که عمل استخراج یک ارز دیجیتال را انجام دهد، اگرچه دیگر غیرمتمرکز نخواهد بود، اما کماکان این توکن کارایی داشته و امکان نابودی صد در صدی آن وجود ندارد. تاکنون، بیت کوین بیش از 200 بار نابود شده اعلام شده است. علیرغم این واقعیت که اولین ارز دیجیتال جهان با نزدیک به 100 درصد آپتایم (تقریباً 10 سال) کار کرده است، هنوز هم احتمال نابودی آن وجود دارد.

از نظر فنی، بیت کوین تا زمانی فعال خواهد بود که تعداد انگشت شماری از رایانه‌ها، نرم‌افزار بیت کوین را در یک شبکه اجرا کنند. چند سناریو در احتمال نابودی بیت کوین بیان می‌شود. اولین مورد این است که، اگر تمام منابع برق، اینترنت و ارتباطات داده در سرتاسر کره زمین بسته شوند، گره‌های بیت کوین نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. قطع موقت اینترنت در سراسر جهان مطمئناً باعث ایجاد سردرگمی در جامعه بیت‌کوین می‌شود، اما توجه به این نکته مهم است که سیستم (از لحاظ نظری) دوباره از طولانی‌ترین زنجیره شروع خواهد شد و بیت کوین از نظر فنی هرگز منقرض نخواهد شد. در سناریو دوم، به‌روزرسانی بیت‌کوین می‌تواند حاوی یک باگ در سطح پروژه DAO (ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم) باشد که یکپارچگی سیستم را به خطر می‌اندازد. در چنین شرایطی حتی اگر جامعه با اصلاح کد، نصب نسخه جدید و راه اندازی مجدد سیستم موافقت کند (که تضمینی نیست)، مطمئناً منجر به سقوط قیمت و فورک می‌شود. اما جامعه بیت کوین از این خطرات آگاه است و هر گونه تغییر در کد، مطابق با دستورالعمل‌های مشارکت، بررسی و آزمایش می‌شود. مورد بعدی این است که دولت‌ها نمی‌توانند خود بیت کوین را به دلیل ماهیت غیرمتمرکزی که دارد، نابود کنند. البته می‌توانند استفاده از آن را در حوزه قضایی خود کنترل و یا محدود کنند. به عنوان مثال، می‌توانند حساب‌های بانکی شرکت‌های رمزنگاری را بسته و ایجاد هرگونه مشاغل مرتبط را ممنوع کنند. برای نمونه، دولت کشور چین استخراج بیت کوین را در این کشور ممنوع کرده است که در ابتدا این موضوع منجر به ریزش شدید هش ریت این رمزارز شد، اما به سرعت این ریزش جبران شده و ماینرهای دیگری جایگزین ماینرهای پیشین شدند.

آیا ارز‌های دیجیتال قابلیت نابودی همیشگی را دارند؟

اتنتان

قدرت ارز‌های دیجیتال وابسته به فناوری بلاک چین است که محاسبات مربوط به آن‌ها توسط رایانه‌ها انجام می‌شود. احتمال نابودی ارزهای دیجیتال به طریق هک وجود دارد. از آنجایی که ایجاد هر تغییر در شبکه ارز‌های دیجیتال به موافقت ۵۰ درصد از استخراج کنندگان نیاز دارد و فعالیت بلاکچین و شبکه ارز‌های دیجیتال نیز به شیوه‌ای است که در آن ماینر‌ها قدرت اتخاذ تصمیمات اصلی را در اختیار دارند، فقط ماینری که ۵۰ درصد از قدرت استخراج یک شبکه را در اختیار دارد، توانایی تغییر کد ارز دیجیتال مورد نظر و نابودی آن را دارد. این هک، حمله یا هک ۵۱ درصدی نامیده می‌شود و احتمال وقوع آن برای ارز‌های دیجیتال مختلف مانند بیت کوین که به کامپیوتر‌هایی با قدرت محاسباتی بیش از ۵۰ درصد نیاز دارد، تقریبا غیر ممکن می‌باشد و کمتر هکر‌ و ماینر‌ی توانایی انجام این کار را دارد. ساتوشی ناکوموتو خالق بیت کوین نیز در وایت پیپر این رمز ارز بیان کرده است که به دلیل اینکه هیچ هکری حاضر به نابودی و بی‌ارزش کردن ثروت و سرمایه خود نیست، احتمال نابودی بیت کوین نیز وجود ندارد. بنابراین خرید ارز‌های دیجیتال مختلف مانند خرید تتر و سرمایه گذاری بر روی آن‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئن و خوبی باشد. برای اطلاع از قیمت تتر و دیگر ارزهای دیجیتال می‌توانید به صرافی تتر مراجعه کنید.

 

جمع بندی

همان طور که در طول متن نیز به آن اشاره شد، طول عمر و آینده ارزهای دیجیتال بستگی به کامپیوترهایی دارد که تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را تایید می‌کنند. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت، ارزهای دیجیتال زمانی رو به نابودی خواهند رفت که رایانه‌ای حاضر به استخراج آن نشده و تراکنش‌های مربوطه را نیز تایید نکند. همچنین، در ارزهای دیجیتالی که بر الگوریتم اثبات کار PoW مبتنی هستند، اگر فردی بتواند مدیریت بیش از ۵۰ درصد از استخراج یک شبکه‌ را در دست بگیرد، می‌تواند آن را نابود کند. احتمال وقوع چنین رخدادی نزدیک به صفر است و در حالت کلی امکان نابودی مطلق یک ارز دیجیتال وجود ندارد. در این مقاله سعی شد تا احتمال نابودی ارزهای دیجیتال به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار بگیرد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها