رئیس کل بانک مرکزی:

نرخ سود بانکی نقش مهمی در مدیریت بازار ارز دارد/برای ثبات در بازار ارز برنامه داریم

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ سود بانکی یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در بازار ارز است که در تمام کشورهای دنیا به عنوان یک سیاست پولی برای مدیریت بازار ارز از آن استفاده می‌شود.

نرخ سود بانکی نقش مهمی در مدیریت بازار ارز دارد/برای ثبات در بازار ارز برنامه داریم

علی صالح آبادی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی پیرامون ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت بیان کرد: در واقع نرخ ارز متاثر از بازار غیررسمی است که سطح و حجم این بازار نسبت به بازار رسمی بسیار کوچک‌تر است. برای این‌که بازار ارز کشور را مدیریت کنیم برنامه‌های متعددی در سطح دولت در حال دنبال شدن است. آنچه که به بانک مرکزی باز می‌گردد کنترل نقدینگی و تورم است سیاست‌های عرضه و تقاضا نیز در حال دنبال شدن است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از برنامه‌های جدی بانک مرکزی هماهنگی سیاست‌های ارزی با سیاست‌های تجاری است. این بسیار حائز اهمیت است که اگر کسی وارد کننده بوده و متقاضی ارز است ارز خود را از کشورهای دیگر تامین نکند تا تراکم ارز در یکجا زیاد شود و در یکجا کم. تثبیت سیاست‌های ارزی و تجاری بسیار مهم است.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع بعدی نرخ سود بانکی است. در کشور روسیه زمانی که جنگ اوکراین شروع شد بازار ارز بسیار متلاطم شد. اما بلافاصله بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی را یک شبه از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد که باعث ایجاد ثبات در بازار شد. موضوع نرخ سود بانکی در مدیریت بازار ارز بسیار مهم بوده و ما مدت‌هاست آن را دنبال می‌کنیم. سیاست‌های پولی در بانک مرکزی تمام کشورهای دنیا دنبال شده و ما نیز به این موضوع توجه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: بحث بعدی قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که نقش مهمی دارد. در مدیریت افرادی که سفته‌بازی کرده و به دنبال سوداگری هستند این افراد باید مالیات خود را بپردازند و اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. موضوع بعدی تعیین تکلیف رمزارزها بوده که بسیار مهم است و مجلس و دولت باید با یکدیگر در این حوزه تصمیم‌گیری کنند.

صالح آبادی در ادامه با اشاره به آمار واردات و فروش ارز در سامانه‌های رسمی کشور، بیان کرد: بر اساس آن امسال تا آذر ماه حدود ۳۳.۵ میلیارد دلار در سامانه نیمایی ارز عرضه و خریداری شده است و سال گذشته از ابتدای سال در مدت مشابه ۱۹.۶ میلیارد دلار در سامانه نیمایی ارز عرضه و خرید شده است یعنی ۷۱ درصد عرضه ارز در سامانه نیمایی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اکنون نیز در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۲ هستیم، بنابراین بسیار مهم است طوری برنامه‌ریزی کنیم که کسری بودجه نداشته باشیم و دولت در این زمینه تلاش خود را کرده و می‌کند. هر چند بودجه‌ای که در مجلس تصویب خواهد شد می‌تواند پیام ثبات را به بازار دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم بودجه بدون کسری را در سال آینده داشته باشیم، در موضوع تسهیلات تکلیفی نیز پیشنهاد دولت که به مجلس داده شده بسیار حائز اهمیت است، با مدیریت و کنترل ناترازی بانک‌ها می‌توان به ثبات بازار ارز کمک کرد. از سوی دیگر حکمرانی ریالی موضوع بااهمیتی است که دنبال خواهد شد، در بحث نیمایی هم باید بگویم که ما در سامانه نیما دستوری عمل نمی‌کنیم، در این سامانه صادرکننده‌های مختلفی عرضه‌کننده هستند و نرخ‌های صادرکننده‌های نفتی و غیرنفتی متفاوت است و میانگین قیمت‌ها همان چیزی است که در گزارش کمیسیون اقتصادی اشاره شد. نرخ نیمایی نیز در طول زمان تعدیل شده است.

وی افزود: دوستان در دولت باید کمک کنند تا در بازار تعادل ایجاد کنیم، در بازار تمرکز باید با بانک مرکزی باشد و تأکید رئیس جمهور هم این است که عرضه‌ها در بازار و تقاضا در حوزه وزارت صمت، نفت و سایر دستگاه‌ها با هماهنگی بانک مرکزی باید باشد. بانک مرکزی باید در بازار ارز قدرت بالایی داشته باشد و همه دستگاه‌ها نیز مکلف به همکاری با بانک مرکزی هستند. در موضوع صادرات غیرنفتی اقداماتی انجام شده تا وضعیت بهتری داشته باشیم، یکی از موضوعات نیز در قانون بودجه مربوط به مالیات  بر سود سپرده اشخاص حقوقی بود که این موضوع اشکالاتی را ایجاد کرد لذا در قالب اصلاحیه‌ای در دولت به این موضوع پرداختیم و آن را تصویب کردیم و با قید فوریت باید در مجلس مطرح شود از سوی دیگر این موضوع را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ ندیدیم و مجلس هم نباید به آن بپردازد.

صالح آبادی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که در بحث صادرات ریالی مهم است این بوده که وقتی کالایی به خارج از کشور صادر می‌شود باید ارز آن به کشور برگردد البته موضوع تنها ارز نیست و مهم این است که در ازای آن ارز کالاهایی وارد کشور شود تا اشکالات ارزی پیش نیاید. ما برای ایجاد ثبات در بازار ارز اعم از بحث سیاست‌های ارزی یا ثبات در اقتصاد کلان، نقدینگی و تورم برنامه‌های متعددی داریم که دنبال می‌کنیم. در بازار نیز در بخش سیاست‌های ارزی و عرضه و تقاضا برنامه‌های مختلفی داریم و بانک مرکزی با هماهنگی دستگاه‌های مختلف و کمک مجلس ثبات را به بازار برمی‌گرداند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • حمید
    0

    با سلام
    شما رکورد دار بی ارزش کردن پول ملی شده اید. مردم از این اظهارات صدمن یک غاز و دروغ و ناتوانی و سوءمدیریت شما خسته شده اند اگر جوانمردید به قیامت اعتقاد دارید استعفا بدهید.

  • ناشناس
    0

    اره خب برنامه دارین انشالله 4سال دوم لابد ؟

  • ناشناس
    0

    چراسود بانکی افزایش پیدا نمی کنه؟ همان مبلغ کم ما توبانک از بین رفت

  • 🐜
    0

    ماملت فرودست ایران زمین که پول مازاد نداریم اندک پول مابرای رفع گرسنگی خانواده هست کسانیکه پول دار هستنداگرپولتان رادربانک نگهداری کنید دود میشود یا طلا نقره مس بخریدیاموا خوراکی فاسدنشدنی

  • ناشناس
    0

    غفلت از اهرم متوازن سازی سود سپرده گذاری در کنار سایر روش ها و استانداردهای بانکی و مالی بین المللی که در چند دهه اخیر در ایران رخ داده است از علت های اصلی سقوط آزاد ارزش پول ملی بشمار میرود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها