داستان سقوط پادشاه رمزارز دیجیتال؛ از یک پنت هاوس مجلل تا یک زندان پر از موش!

بنکمن فراید از حق پرداخت وثیقه برای آزادی محروم شد و باید در زندان منتظر بماند تا به ایالات متحده تحویل داده شود جایی که با پرونده ارتکاب هشت فقره توطئه و کلاهبرداری مواجه است. اگر او در امریکا مجرم شناخته شود ممکن است حداکثر به ۱۱۵ سال زندان محکوم شود.

داستان سقوط پادشاه رمزارز دیجیتال؛ از یک پنت هاوس مجلل تا یک زندان پر از موش!

«سم بنکمن فراید» بنیانگذار صرافی FTX با دوستان خود در باهاما زندگی‌ای همراه با خوشگذرانی‌های افراطی داشت. او و دوستانش با استفاده از پول مشتریان صرافی و سرمایه گذاران فریب خورده این گونه زندگی می‌کردند.

به گزارش ال پائیس، مسافتی ۲۷ کیلومتری مجتمع مسکونی انحصاری آلبانی را از زندان مازیموم فاکس هیل جدا می‌کند. "سم بنکمن فراید" پادشاه سقوط کرده ارز‌های دیجیتال از پنت هاوس مجلل خود جایی که زندگی پر از افراط‌ را همراه با مصرف مواد مخدر با پول مشتریان فریب خورده صرافی‌اش گذرانده بود اکنون به این زندان با شرایطی وحشتناک انتقال یافته است.

طبق آخرین گزارش وزارت امور خارجه درباره باهاما زندان فاکس هیل تنها ندامتگاه آن منطقه از "ازدحام بیش از حد، تغذیه نامناسب، بهداشت نامناسب و مراقبت‌های پزشکی ناکافی" رنج می‌برد و سلول‌هایی "مملو از موش و حشرات" در آنجا وجود دارند.

بنکمن فراید از حق پرداخت وثیقه برای آزادی محروم شد و باید در زندان منتظر بماند تا به ایالات متحده تحویل داده شود جایی که با پرونده ارتکاب هشت فقره توطئه و کلاهبرداری مواجه است. اگر او در امریکا مجرم شناخته شود ممکن است به ۱۱۵ سال زندان محکوم شود.

والدین بنکمن فراید هر دو از اساتید حقوق استنفورد در جلسه دفاعیات پسرشان حاضر شده بودند و او را در آغوش کشیدند. این مرد ۳۰ ساله با زندگی تجملی خود خداحافظی کرد. زندگی‌ای که با ۸ میلیارد دلار پولی که از طریق اختلاس از مشتریان صرافی FTX پلتفرم معاملاتی رمز ارز‌های دیجیتال به دست آورده بود، برای خود فراهم ساخته بود.

بنکمن فراید و مدیران دیگر آن صرافی صد‌ها میلیون دلار برای تفریح و زندگی در خانه‌های لوکس در باهاما پول خرج کردند. بنیانگذار صرافی FTX در یک پنت هاوس بزرگ با دوستان بیست و چند ساله‌اش که از مدیران صرافی بودند زندگی می‌کرد. والدین او در خانه دیگری در آن جزیره زندگی می‌کردند که هزینه آن نیز توسط همان صرافی پرداخت می‌شد.

برای بنکمن فراید هیچ چیزی خارج از دسترس نبود. به گزارش روزنامه "فایننشال تایمز" پس از انتقال دفتر مرکزی آن صرافی از هنگ کنگ به باهاما در سال گذشته بنکمن فراید و همکاران اش متوجه شدند که نمی‌توانند محصولات آمازون را در آنجا تحویل دهند، به همین دلیل آن گروه با یک سرویس حمل و نقل هوایی خصوصی برای پرواز بر فراز میامی به مظور تحویل بسته‌ها قرارداد منعقد کرده بود.

زندگی در باهاما

بنکمن فراید ۳۰ ساله نه تنها سرمایه گذاران در صرافی بلکه وام دهندگان و مشتریان را نیز گمراه کرده بود. او هم چنین تلاش کرد تا همگان را فریب دهد تا این گونه فکر کنند که او فردی مقتصد است (که سوار خودروی تویوتا کرولا می‌شود و تی شرت می‌پوشد) و دوستی است که تنها می‌خواهد پول به دست آورد تا بتواند آن را صرف امور خیریه کند. زمانی که در مورد عمارت مجلل ۳۰ میلیون دلاری خود صحبت می‌کرد از آن تحت عنوان آپارتمانی مناسب چهار نفر، که به خانه‌ای برای ۱۰ نفر تبدیل شده یاد می‌کرد.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "سی ان بی سی" گفته بود: "این نوع زندگی خوب است، اگرچه خانه بیش از اندازه شلوغ است". بیش از سه ماه پیش، زمانی که او هنوز به میراث و سخاوت خود می‌بالید هزینه‌های غذا، ماساژ و سایر هزینه‌ها را شرکت‌اش پرداخت می‌کرد تفکیک کار و بازی از یکدیگر دشوار بود.

بنکمن فراید در پنت هاوس با ۹ دوست خود که با آنان در ام آی تی (انستیتو فناوری ماساچوست) حین تحصیل در رشته فیزیک و یا در شرکت سرمایه گذاری "جین استریت" آشنا شده بود زندگی می‌کرد. او کار حرفه‌ای خود را در "جین استریت" آغاز کرد و و روش‌های سرمایه گذاری کمّی را آموخت. هم اتاقی‌های او "گری وانگ" یکی از بنیانگذاران صرافی FTX و رئیس بخش فناوری آن شرکت، "نیشاد سینگ" مدیر بخش مهندسی شرکت و "کارولین الیسون" مدیر "آلامدا ریسرچ" Alameda Research شرکت رمز ارز خصوصی تحت مالکیت بنکمن فراید بودند که نقش اصلی را در فروپاشی صرافی FTX ایفا کرد.

الیسون ۲۸ ساله با بنکمن فراید رابطه داشت، اما به گفته سایت خبری رمزارز دیجیتال CoinDesk این او بود که باعث سقوط FTX شد. این سایت می‌نویسد: "تمام ۱۰ نفر حاضر در آن خانه یا پیش‌تر با یکدیگر روابط عاشقانه داشتند یا در زمان سکونت با یکدیگر در رابطه بودند". این گروه به چند همسری پرداختند شکلی از چند همسری توافقی که در آن زوجین به دنبال روابط عاشقانه یا جنسی متعدد هستند و گمان می‌رود که در وضعیت "چند زوجی" یعنی شبکه‌ای از روابط عاشقانه به هم پیوسته قرار داشته‌اند. روزنامه "وال استریت ژورنال" گزارش داده بود که روابط عاشقانه میان اعضای رده‌های بالای FTX امری رایج بوده است.

روزنامه "دیلی میل" گزارش داده بود که "کارولین الیسون" در فوریه ۲۰۲۰ میلادی در حساب کاربری خود در پلتفرم "تامبلر" که اکنون حذف شده صراحتا در مورد نوع روابط در میان اعضای شرکت نوشته بود.

او در مطلبی در حساب کاربری خود نوشت: "راست اش را بگویم به نتیجه رسیدم که این سبک زندگی و کار چیزی شبیه "حرمسرا‌های امپراتوری چین" است. همه باید رتبه‌ خود را داشته باشند و باید بدانند در آن رتبه بندی در کجا قرار می‌گیرند و باید در جنگ قدرت به منظور دستیابی به رده‌های بالاتر شرکت کنند".

زمانی که از بنکمن فراید در مورد وضعیت رمانتیک و روابط در جریان در پنت هاوس سوال پرسیده شد گفته بود از این که مردم این موضوع را مطرح می‌کنند خسته شده است. بنکمن فراید گفته که دیگر با الیسون رابطه‌ای ندارد. بر اساس برخی گزارش‌ها الیسون در نیویورک دیده شده و ممکن است در حال مذاکره با مقام‌های دولتی برای همکاری با آنان در تحقیقات علیه بنکمن فراید باشد.

مصرف دارو

محرک‌ها، دارو‌های ضد افسردگی و سایر دارو‌ها نیز بخشی منظم از زندگی در پنت هاوس آلبانی بودند الیسون سال گذشته در توئیتی نوشته بود: "هیچ چیز مانند مصرف منظم آمفتامین نیست که شما را به این درک برساند که تا چه اندازه تجربیات انسانی عادی و غیر دارویی احمقانه هستند".

بنکمن فراید در توئیتی در سال ۲۰۱۹ میلادی نوشته بود: "محرک‌ها برای زمانی که از خواب بیدار می‌شوید قرص‌های خواب آور در صورت نیاز هنگام خواب. با این کار زندگی خود را بسیار بهتر سازید". او در پادکستی در سال ۲۰۲۰ میلادی افزوده بود که نوتروپیک‌ها یا دارو‌های تقویت کننده مغز می‌توانند "زندگی را تغییر دهند".

با این وجود، او در مصاحبه تازه خود با "اندرو راس سورکین" از روزنامه "نیویورک تایمز" گفته بود که هرگز ندیده بود در دفتر یا در مهمانی‌ها در پنت هاوس از مواد مخدر غیر قانونی استفاده شود. او برگزاری مهمانی‌های وحشیانه را رد کرد و مدعی شد که شرکت کنندگان در مهمانی حتی به سختی مشروبات الکلی مصرف می‌کردند. او گفته بود: "وقتی مهمانی می‌گرفتیم بازی‌های رومیزی انجام می‌دادیم".

بنکمن فراید می‌گوید تنها دارو‌هایی را مصرف می‌کرد که برایش تجویز شده بودند. در جلسه استماع وکیل او از قاضی درخواست کرد تا به موکل اش اجازه دهد داروهایش را در زمان بازداشت مصرف کند. زمانی که بنکمن فراید گفته بود که برای مصرف دارو باید پیراهن اش را در بیاورد قاضی به او دستور داد اتاق را ترک کند. بنیانگذار FTX از Ensam یک داروی ضد افسردگی قوی استفاده می‌کند.

صرافی FTX فریب خود را پشت یک نمای دقیق ساخته شده پنهان کرد. پیش از فروپاشی شرکت، بنکمن فراید ۱۳۵ میلیون دلار برای حمایت مالی از تیم بسکتبال "میامی هیت" در NBA هزینه کرد. او هم چنین افراد مشهوری مانند "جیزله کارولین بوندشن" مدل برزیلی و "تام بردی" همسر سابق او که بازیکن افسانه‌ای فوتبال امریکایی بود و هم چنین "استفان کوری" ستاره بسکتبال را به خدمت گرفت. هم چنین، بنکمن فراید کمک‌های چند میلیون دلاری به احزاب دموکرات و جمهوری خواه اعطا کرد کمک‌هایی که اکنون دادستان عمومی استدلال می‌کند غیر قانونی بوده اند، زیرا از طریق پول مشتریان تامین مالی شده بودند.

در مقطعی ارزش سهام صرافی FTX حتی از ارزش سهام دویچه بانک نیز بیش‌تر بود و دارایی بنکن فراید بر روی کاغذ بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارزش داشت. او صد‌ها میلیون دلار به عنوان "وام" از شرکت دریافت کرد که آن مبالغ نیز توسط مشتریان صرافی تامین شده بود. اکنون او می‌گوید حدود ۱۰۰ هزار دلار در بانک باقی مانده است. او هم چنین بدهی‌های چند میلیون دلاری به آن شرکت دارد.

یک شروع امیدوارکننده

بنکمن فراید دانش آموز باهوشی بود. او در سال ۱۹۹۲ میلادی در محوطه دانشگاه استنفورد جایی که والدین اش در آنجا کار می‌کردند متولد شد. او در نوجوانی مهارت زیادی در ریاضیات از خود نشان داد و دوران سختی را در مقطع دبیرستان سپری کرد و سپس تحصیل در MIT را آغاز کرد.

او در آنجا با انجمنی آشنا شد که به بازی‌های ویدئویی علاقمند بودند. او در آنجا با "وانگ" آشنا شد فردی که پیش‌تر متخصص رمزارز‌های دیجیتال بود. بنکمن فراید در شرکت سرمایه گذاری "جین استریت کپیتال" دوران کارآموزی را گذراند و پس از پایان تحصیلات اش به آن شرکت پیوست. او در شرکت عملکرد خوبی داشت و در آنجا با "کارولین الیسون" آشنا شد.

در آنجا بود که بنکمن فراید علاقه اش به نوع دوستی و کار‌های خیریه را از خود نشان داد. او فکر می‌کرد اگر ثروتمند شوند و دارایی خود را اهدا کند موثرتر از زمانی خواهد بود که بخواهد به طور مستقیم با نیازمندان کار کند. او پس از سه سال کار شرکت جین استریت را ترک کرد و "آلامدا ریسرچ" یک شرکت سرمایه گذاری متخصص در زمینه ارز‌های دیجیتال را راه اندازی کرد. او این شرکت را با همکاری "وانگ" متخصص فناوری که در گوگل شروع به کار کرده بود تاسیس نمود.

ایده آنان ساده بود و به خوبی کار کرد: این ایده بر اساس آربیتراژ بود و از تفاوت قیمت بین بازار‌ها استفاده می‌کرد. نرخ مبادله بیت کوین در کره جنوبی و ژاپن بسیار بالاتر از ایالات متحده بود. اگر او می‌توانست بر موانع نظارتی و مشکلات نقدینگی دارایی‌های رمزنگاری شده غلبه کند قادر بود رمزارز‌های دیجیتال را در ایالات متحده خریده و آن را با ۳۰ درصد قیمت بیش‌تر در آسیا بفروشد. در واقع، نوعی کسب پول مُفت و بدون زحمت.

آلامدا موفق بود. گام بعدی بنکمن فراید واضح به نظر می‌رسید: ایجاد پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال خود به منظور کمک به سرمایه گذاران بزرگ و کوچک برای دسترسی به بازار ارز‌های دیجیتال. او در سال ۲۰۱۹ میلادی دست به کار شد و صرافی FTX را در هنگ کنگ تأسیس کرد جایی که مقررات مطلوب تری داشت. پلتفرم مبادلاتی به خوبی کار می‌کرد و به خوبی طراحی شده بود و به یک موفقیت تجاری تبدیل شد. با این وجود، آن پلتفرم فاقد کنترل‌های داخلی و پروتکل‌های مدیریت ریسک بود.

با این وجود، FTX از همان ابتدا یک دروغ بزرگ بود چرا که هیچ شفافیت و کنترل مناسبی بر روی آن وجود نداشت. پول مشتری به حساب‌هایی منتقل می‌شد که در واقع توسط آلامدا کنترل می‌شد. آن شرکت پول را به عنوان وام دریافت می‌کرد، اما هیچ تضمین واقعی‌ای وجود نداشت. وجوه متعلق به FTX به ریاست بنکمن فراید و آلامدا به رهبری الیسون یکی شده بودند.

در حالی که بازار رمز ارز دیجیتال از قدرت بیش تری برخوردار بود آلامدا کماکان از سرمایه گذاری‌های خود درآمد کسب می‌کرد. بنکمن فراید موفق شده بود همگان را فریب دهد. با این وجود، زمانی که بازار رمز ارز‌های دیجیتال به شدت سقوط کرد مشخص شد که آلامدا از توکن‌های FTT به عنوان وثیقه برای بیش از ۸ میلیارد دلار پول نقدی که از طریق خط اعتباری از مشتریان دریافت کرده بود استفاده نمود.

بنکمن فراید که زمانی به عنوان "شوالیه سفید" رمزارز‌های دیجیتال قلمداد می‌شد طبق اتهامات وارده در واقع یک شرور بود. در صورت محکومیت این مرد ۳۰ ساله ممکن است یک عمر را پشت میله‌های زندان بگذراند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    الان فهمیدم فیلم گرگ وال استریت یه فیلم مستند بوده و واقعا از بهترین های هالیووده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها