خبر خوب برای سرپرستان خانوار که کالابرگ الکترونیک دریافت می کنند

اطلاعاتی که تاکنون درباره طرح کالابرگ الکترونیکی نشان می دهد که با اجرای این طرح، امکان برداشت نقدی یارانه همچنان مهیاست، اما اختیار جدیدی به سرپرستان خانوار داده می شود که بر اساس آن می توانند این یارانه را زودتر از موعد به صورت کالایی دریافت کنند.

خبر خوب برای سرپرستان خانوار که کالابرگ الکترونیک دریافت می کنند

به گزارش در این طرح کالابرگ الکترونیکی که در حال حاضر اجرای آن به صورت نسبی در استان هرمزگان آغاز شده است، معادل یارانه نقدی هر خانوار، حدود یکماه زودتر روی کارت بانکی سرپرست خانوار اعتبار شارژ می‌شود و با این اعتبار، می توان از فروشگاه‌های زنجیره ای و برخی دیگر از فروشگاه‌های مشخص اقدام به خرید کالاهای اساسی کرد.

هر میزان خریدی که از این محل انجام شود، در واریز یارانه نقدی بعدی، از مبلغ یارانه نقدی خانوار کسر خواهد شد.

از آنجا که تاکنون مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی نشان داده‌اند،‌ به نظر می رسد دولت نیز با اجرای طرح کالابرگ الکترونکی به این نحو، این اختیار را به سرپرستان خانوار داده است تا آنگونه که خود صلاح می دانند،‌ نسبت به دریافت یارانه نقدی یا کالایی اقدام کنند.

در این زمنیه وزیر رفاه نیز تأکید کرده است این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر این اساس یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی شود.

همچنین مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان نیز در این باره به همشهری آنلاین گفت: بهره‌مندی خانوارها از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و مردم استان هرمزگان می‌توانند با آغاز اجرای طرح از مزایای آن بهره‌مند شوند. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر استان هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست و در صورتی که نتایج آن موفقیت‌آمیز باشد به‌زودی در سراسر کشور پیاده‌سازی می‌شود، همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بر این اساس:

- الزامات اجرایی طرح در قالب «شبکه ملی اعتبارات(شما)» به سرعت تکمیل شد و موضوع و سناریوی اجرای طرح در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و به تایید رسید. شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار بر اساس سیاست‌های عدالت‌محور بخش دولت مردمی به عنوان بستری مناسب برای مدیریت و اختصاص تمامی اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کد ملی را در دستور کار قرار داد. یکی از کاربردهای این سامانه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک است که مقدمات اجرای آن در استان هرمزگان پیاده‌سازی می شود. شبکه اعتباری سراسری است که کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت.

_ شبکه اعتباری ایرانیان از یک سازوکار فنی منحصر به فرد استفاده می‌کند که می‌تواند امتیازات و تسهیلات مهمی برای خانوارهای ایرانی فراهم کند. در طرح «شما» شاهد رونمایی از یک سوییچ کالایی هستیم، یعنی اگر کالای انتخاب‌شده جزو گروه اقلام مشمول در سبد تعیین‌شده باشد، بعد از خرید معادل مابه‌التفاوت نرخ یارانه‌ای و آزاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر صورت خواهد گرفت.

- به گفته مسئولان، در حال حاضر مشکلی برای اجرای طرح وجود ندارد و عملیات اتصال فروشگاه‌ها در چهار صنف خواروبار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره ای در سطح کشور آغاز شده و به سرعت در حال انجام است.

- این طرح به صورت تدریجی و با توجه به سطح امادگی شبکه پرداخت و سایر معیارها با هدف توسعه تا سطح دهستانها، در استانها و شهرستانها اجرا خواهد شد.

- در این طرح، معادل یارانه نقدی هر خانوار، حدود یکماه زودتر روی کارت بانکی سرپرست خانوار اعتبار شارژ می شود و با این اعتبار، می توان از فروشگاه های زنجیره ای و برخی دیگر از فروشگاههای مشخص اقدام به خرید کالاهای اساسی کرد. هر میزان خریدی که از این محل انجام شود، در واریز یارانه نقدی بعدی، از مبلغ یارانه نقدی خانوار کسر خواهد شد.

- خرید اقلام اساسی به صورت نقد و اعتباری است یعنی مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید مابقی مبلغ را با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت کنند. در صورت عدم مصرف بخشی از اعتبار مذکور امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف‌نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت، در واقع سیکل شارژ اعتبار به‌صورت ماهیانه است.

- استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

- تعداد قلم کالاهای مشمول این طرح بایستی در مصوبه هیئت دولت تعیین شود اما هیچ‌گونه محدودیتی در برندهای عرضه‌کننده اقلام تعیین‌شده وجود نخواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بین ۵ الی ۱۷ قلم کالا در این طرح به‌صورت یارانه‌ای در اختیار خانوار مشمول قرار بگیرد.

- شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است و چهار صنف خواروبار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق سایت sfara.ir نسبت به نصب برنامه شما (فارا) و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح اقدام کنند.

ـ در طرح کالابرگ الکترونیکی به‌خلاف طرح هوشمندسازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه‌کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده‌ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.

ـ اعتبار به‌صورت ماهیانه در حساب سرپرست خانوار ـ بر اساس کد ملی و نه صرفاً کارت واریز یارانه نقدی ـ شارژ خواهد شد.

گفتنی است، یارانه نقدی کمک معیشتی بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، روز ۲۰ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی در دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

گفتنی است در صورتی که این سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا اقدام کرده‌اند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    به شرطی که قیمت ۴ قلم کالای اساسی یارانه ای آنطور که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب نموده و تبدیل به قانون شده به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ باشد و در سنوات بعد تغییر نکند و ثابت بماند با دریافت اختیاری کالا برگ الکترونیکی موافقیم.

  • ناشناس
    0

    کی جان داره که بره تو صف چنین کاری نه جان هست در پیری نه کس پولی باشه هم صرف قبظ میشه هم دو تا نان خالی که یک لقمه بخوریم مسلمانی پیدا میشه که یک فرمان ببره خدایا شکر میکنم که هیچکس را محتاج فرزند نکنه خدایا هیچ فردی را رو جا نینداز خدایا زمانی که انسان سالم هست بدون منت جان آدم بگیر که محتاج هیچ فردی نشویم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      صفی نیست. از طریق اپلیکیشن موبایل یا صفحه وب کامپیوتر وارد یکی از فروشگاههای اینترنتی می شوی و درخواست خرید اینترنتی خود را ثبت می کنی و چنانچه مبلغ خریدت بسته به نوع فروشگاه اینترنتی بیش از ۵۰ یا ۱۰۰ یا ۱۵۰ یا ۲۰۰ هزار تومان باشد پیک بطور رایگان سفارش شما را درب منزل یا محل کار تحویل می دهد.

    • Amir
      0

      الهی آمین.

  • ناشناس
    0

    تا مشکل اقتصادی. حل نشود هیچ طرحی جواب نمیدهد تنها دولت خودش کلا های اساسی مثل دولت های قبل به دست مردم بدهد مردم متوسط گروه هدف زیر خط فقر زندگی می‌کنند آیا بااین شرایط گرانی یک نماینده مجلس می‌تواند با این یارانه زندگی کند مردم مشکل معیشت دارند دولت مجلس اساسی مشکلات اقتصادی کشور را حل کند فقر گرانی فساد بیداد می‌کند کجا عدالت ....

  • 0

    مشکل اصلی مردم گرانی است دولت جدید مثل قبل کالا های اساسی را به مردم بدهد یا یارانه را متناسب با تورم افزایش پیدا کند مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم را حل کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خبرهای خوب چین مالید درشان

  • قدیمان
    0


    واقعا جای تاسف است. این نحوه دهک بندی سیستمی!یا دهک بندی ستمی!آیا می توان با چند مولفه ، آن هم ماشینی، اقتصاد مردم را به طور دقیق ارزیابی کرد.از افراد به اصطلاح تحصیل کرده بعید است!
    لطفا ، سازمان هدفمندی یارانه ها،مستقیما پاسخ گو باشد. نه اینکه افرادی را بگذارند که فقط دهک ما را به ما اعلام کنند.با این روش دردی دوا نمی شود.
    آیا این صحیح است که حق ما را به ما نمی دهند؟ وعدّه ای رامشغول کرده اند فقط به ما بگویند در دهک چندم جای داریم واز دولت دستمزد دریافت کنند.
    منصفانه ببینید کجای جهان این گونه دهک سنجی می کنند؟!!!

  • ناشناس
    0

    سلام،امیدوارم فروشگاه های در تمام نقطه شهر دور نباشد که متحمل چند برابری کرایه ماشین و وقت کشی زملنی بوجود آید.

  • ناشناس
    0

    تحریم ها که اثر منفی بر زندگی ما نداشته، هیچ - پیشرفت هم کردیم برگشتیم به 30 سال قبل

  • یارانه به ناحق قطع شده
    1

    سلام یارانه ما قطع شده ازدهک۷ روحانی به دهک ده رئیسی ارتقا دادنمون کالابرگ ویارانه حق همه دهکها وهرایرانی هست مدیون هستید ما هم نیاز داریم فرق نگذارید مادهک۱۰ گران بخریم بقیه دهکها ارزان بخرند تورم وگرانی برای همه هست یارانه معترضین دهک‌های ۱۰هم بدهیدباتشکر چندبار اعتراض گذاشتیم قبول نشده یارانه ازبیت المال هست حق وسهم ما هم هست اگر به همه ندهیدبرای بقیه هم حرام هست یک فکری بکنید مدیون نشوید که نه در دنیا وآخرت باید پاسخ وتقاص پس دهید یا مهدی عج ادرکنی ادرکنی ادرکنی واغثنی باتشکر وقدردانی ازخبرگزاری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      حتماً با کارتهای حساب بانکی شما و اعضاء خانوار شما تراکنش های بانکی زیادی انجام شده یا اعضاء خانوار چند نوبت سفر تفریحی خارج از کشور داشته اند یا بیش از یکنفر از اعضاء خانوار شما شاغل و بیمه شده یا مستمری بگیر هستند وگرنه بعید است یارانه قطع شود یا مشمول جدید نباشید.

  • 0

    توف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها