کسب و کارهای حوزه‌ی فاوا تمایلی به حضور در نمایشگاه تلکام امسال ندارند

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، سیاست متولیان دولتی نمایشگاه، برگزارکنندگان غیرتخصصی، رکود شدید کسب و کارها و از بین رفتن ماهیت بین المللی نمایشگاه را از دلایل عدم حضور شرکت‌های حوزه فاوا در نمایشگاه تلکام سال جاری دانست.

کسب و کارهای حوزه‌ی فاوا تمایلی به حضور در نمایشگاه تلکام امسال ندارند

فریبرز نژاددادگر، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت:  متاسفانه نمایشگاه بین المللی تلکام چند دوره گذشته در شان صنعت و خانواده بزرگ مخابرات کشور نبوده است و به جای اینکه دستاوردهایی را برای شرکت های حاضر در نمایشگاه داشته باشد باعث تاسف و ناراحتی از سوی شرکت‌های حاضر بوده و به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر سیاستگذاری از سوی متولیان امر و اصرار به استفاده از روش های سنتی و منسوخ و همچنین شرایط رکود کسب و کار در سال جاری نمایشگاه موفقی برگزار نخواهد شد.

a29591d4a7696ae74e7bf6e7fd035f48

وی افزود:  امروزه نمایشگاه‌ها یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات کالاها و خدمات هستند که در کشورهای توسعه یافته با تغییر نگاه از سبک نمایشگاه های سنتی به سبک های جدید و مبتنی بر فناوری های نوین، مشاهده می‌کنیم که روز به روز بر کیفیت و محتواهای نمایشگاه های بین المللی افزوده گردیده و هر سال شاهد نوآوری های قابل توجه در این گونه نمایشگاه ها هستیم.

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران اظهار کرد:  همان طور که در سال گذشته نیز تاکید نمودیم متاسفانه صنعت نمایشگاه و علی الخصوص نمایشگاه تلکام درسال های گذشته نه تنها پیشرفت چندانی نداشته است، بلکه در  چند سال اخیر، شاهد اجرا و برپایی سنتی ترین سبک نمایشگاهی که غالبا بدون حضور شرکت های خارجی و یا حتی مهمان خارجی برگزار شد، بوده ایم.

این یک واقعیت است که صنعت نمایشگاهی شامل طیف وسیعی از مخاطبان و ذینفعان است که هر یک دارای اهداف و انگیزه های خاص خود هستند و می‌بایست منافع اکثریت آنها محقق گردد. در کشورهای توسعه یافته تحقق اهداف حضور و مشارکت هر یک از این ذینفعان، بزرگترین و اصلی ترین چالش برگزارکنندگان و از آن بالاتر متولیان این گونه نمایشگاه ها است، که به جد، مورد توجه قرار میگیرد و به همین منظور معمولا در نمایشگاه های تخصصی خارجی دستاوردهای قابل توجهی حاصل می گردد.

صنعت نمایشگاهی در دنیا متحول شده است و نسل جدیدی از نمایشگاه ها به وجود آمده است. در صورتی که نتوانیم از نمونه های موفق در دنیا  الگوبرداری کنیم و در نهایت نتوانیم از هم اندیشی و هم فکری تشکل های مرتبط حوزه های مرتبط بهره گیری نماییم، تجربه غلط سال های پیش را تکرار خواهیم نمود.

نژاددادگر تاکید کرد: بدیهی است که در شرایط حاکم بر کشور و رکود کسب و کارها اگر دولت و حاکمیت نتوانند در اجرا و سیاست گذاری های حاکم بر نمایشگاه ها تحولی ایجاد نمایند یا تسهیلاتی را در شرایط رکود و فقر اقتصادی فراگیر فراهم نسازند، با بی اعتمادی به منظور حضور در چنین نمایشگاه هایی روبرو خواهیم بود و این گونه نمایشگاه ها جایگاه واقعی خود را از دست خواهند داد.

جمع بندی دلایل عدم حضور شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را می توان در چند بند اساسی  ذیل دسته بندی نمود:

عدم مشارکت و عدم نظر خواهی متولیان دولتی نمایشگاه، با تشکل‌های حوزه مرتبط و برگزاری بی هدف نمایشگاه تخصصی توسط برگزارکنندگان غیرتخصصی

استفاده از مدل های سنتی و منسوخ و عدم توجه به مدل های جدید و به روز  صنعت نمایشگاهی در نمایشگاه های داخل کشور

رکود شدید کسب و کارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل کاهش حجم پروژه های داخلی

عدم امکان ارتباط با کشورهای مختلف، بدلیل شرایط موجود و سیاست حاکم بر کشور

عدم امکان حضور شرکت ها و بازدیدکنندگان خارجی و بالتبع از بین رفتن ماهیت بین المللی نمایشگاه

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در پایان گفت: برای حضور پر رنگ در نمایشگاه های آتی تلکام ضمن تغییر نگاه راهبردی در وزارت صمت و شرکت نمایشگاه های بین المللی، نیازمند یک تحولی بزرگ و مستمر در عرصه تمامی فعالیت های نمایشگاهی از برنامه ریزی تا مرحله اجرا می باشیم که انتظارات ذینفعان، مشتمل بر گروه های مختلف از جمله تشکل ها، شرکت ها، فعالان اقتصادی، بازدیدکنندگان فراهم شود و ارتقاء دانش تخصصی و آگاهی دهی به مدیران و تصمیم گیران، جلب حمایت سازمان ها و افراد مرتبط، ایجاد جذابیت و اثربخشی برای دست اندرکاران و مجریان و بازدیدکنندگان و شرکت های تولیدی و یا خدماتی نیز مهیا گردد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها