زعفران مثل طلا، هر ساعت از روز یک قیمت دارد

قیمت زعفران بعد از یک سال ثبات، در یکی، دو ماه گذشته دوباره افزایشی شده است.

زعفران مثل طلا، هر ساعت از روز یک قیمت دارد

نگاهی به قیمت‌های بازار نشان می‌دهد قیمت هر مثقال زعفران در خرده‌فروشی‌ها به ۳۵۰هزار تومان رسیده و هرگرم زعفران ۷۶هزار تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود. این در حالی است که همین امروز بعضی از برندها بسته‌های یک گرمی زعفران خود را ۹۵هزار تومان قیمت زده‌اند که نشان می‌دهد تولیدکننده و بازار، هر دو خود را برای زعفران ۴۵۰هزار تومانی آماده کرده‌اند. افزایش قیمت زعفران از سال گذشته آغاز شد که رشد ۳۰۰درصدی بهای این محصول، قیمت خرده‌فروشی زعفران را از مثقالی ۷۰تا ۸۰هزار تومان یکباره تا ۲۰۰هزار تومان بالا برد و مصرف داخلی آن را کاهش داد. به ‌گفته نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، سرانه مصرف زعفران در داخل کشور در گذشته یک گرم بود که هم‌اکنون به ‌دلیل افزایش قیمت و شرایط اقتصادی مردم نسبت به قبل ۵۰درصد کاهش یافته است.
مسئولان صنفی حوزه زعفران قیمت بالای این محصول را تکذیب نمی‌کنند، اما معتقدند این حد از رشد قیمت نیز کاذب و ناشی از سوءاستفاده در بخش خرده‌فروشی است.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور در این زمینه گفت: بخشی از رشد قیمت، طبیعتا ناشی از افزایش قیمت دیگر کالاها و رشد هزینه تولید است، اما با توجه به اینکه نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد، فروشندگان هر قیمتی که خودشان بخواهند روی زعفران‌های خریداری شده می‌گذارند.

غلامرضا میری در پاسخ به این پرسش که چرا روی بسته زعفران، قیمت تولید یا مصرف‌کننده درج نمی‌شود؟ گفت: نوسان قیمت زعفران بسیار زیاد است و دقیقا مثل طلا، هر ساعت از روز یک قیمت دارد؛ به همین دلیل درج قیمت روی بسته‌ها و ظروف امکان‌پذیر نیست. او با اشاره به اینکه قیمت ۲۵۰هزار تومان هم برای هر مثقال زعفران هم‌اکنون گران است، اضافه کرد: مردم باید این گرانفروشی‌ها را گزارش کنند چون امروز سازمان تعزیرات نسبت به گرانفروشی‌ها بسیار سختگیر است و فروشندگان متخلف را تا ۱۰برابر قیمت کالا جریمه می‌کند.

برخی کارشناسان صادرات ۲۰۰تن زعفران به قطر را در آستانه جام جهانی یکی از دلایل افزایش قیمت زعفران در داخل کشور عنوان می‌کنند، اما مسئولان این حوزه به‌رغم وجود ابهامات بسیار در زمینه این صادرات و بازگشت ارز حاصل از آن، ارتباط بین این موضوع با قیمت داخلی زعفران را رد می‌کنند.

افزایش قطعی تولید
رشد روزافزون قیمت زعفران در بازار داخلی در شرایطی در حال وقوع است که به‌گفته تولیدکنندگان و مسئولان صنفی حوزه زعفران، تولید امسال این محصول استراتژیک نه‌تنها کاهشی نیست بلکه برآوردها از افزایش میزان برداشت نسبت به سال گذشته حکایت دارد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور روز گذشته با بیان اینکه رقم نهایی میزان برداشت زعفران تا پایان فصل برداشت مشخص نمی‌شود، گفت: برآوردها نشان می‌دهد نسبت به سال قبل کاهش تولید نخواهیم داشت و حتی بعضی از گزارش‌ها میزان تولید را افزایشی نشان می‌دهند.

میری، با اشاره به مختلف و متناقض بودن آماری که منابع رسمی از میزان تولید سال گذشته اعلام کرده‌اند، افزود: ارقام ۱۴۰تن، ۲۱۰تن و ۲۵۰تن از سوی منابع مختلف برای میزان تولید سال گذشته اعلام شده ولی به‌نظر می‌رسد تولید امسال زعفران از این رقم‌ها بیشتر باشد. نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز تولید امسال را افزایشی دانست و با صراحت بیشتری در این زمینه سخن گفت.

علی حسینی با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا ۲۰ آذر ادامه دارد، بدون اینکه درصدی از رشد تولید ارائه دهد،  گفت: تولید امسال قطعا از سال قبل بهتر و بیشتر است. او تیرماه امسال نیز در گفت‌وگوی با همشهری تولید امسال را با توجه به افزایش سطح کشت در استان‌های تولیدکننده، به‌طور قطع افزایشی اعلام کرده بود. آمار تولید زعفران در ۲سال گذشته به‌دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی کاهشی بود و بعد از رکورد ۴۵۰ تنی برداشت در سال زراعی پربارش ۹۸-۹۷هر سال تولید این محصول با درصدی از افت مواجه بوده است.

قیمت‌های امروز زعفران
اقدام سازمان تعاون روستایی در خرید حمایتی زعفران، هم در سال گذشته و هم در طول امسال نقش بسیار مؤثری در حفظ قیمت زعفران داشت. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران درباره قیمت کنونی خرید زعفران گفت: امروز هر کیلو زعفران در بازار در محدوده ۲۵ تا ۳۴میلیون تومان از کشاورز خریداری می‌شود، اما سازمان تعاون روستایی اعلام کرده زعفران را در محدوده ۳۱ تا ۴۱میلیون و ۳۵۰هزار تومان خریداری می‌کند، این تفاوت قیمت باعث شده کشاورزان از فروش محصولشان به سازمان تعاون روستایی استقبال کنند.

به‌گفته او، خرید حمایتی به‌صورت ۳۰درصد نقد ۲۰روزه و مابقی به‌صورت ۳۰ماهه انجام می‌شود، اما به‌رغم اینکه خرید در بازار به‌صورت نقدی است، اختلاف ۸تا ۱۰میلیون تومانی قیمت بین نرخ بازار و نرخ خرید حمایتی باعث شده کشاورزان محصول خود را به سازمان تعاون روستایی بفروشند.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    مملکتی که صاحب نداشته باشد و بر اساس‌ قوانین شعب اوبی طالب اداره شود از این بهتر نمی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها