ایرانی‌ها پُر درآمدتر از مردم ۱۰۱ کشور جهان/ سازمان ملل: درآمد سرانه ملی ایران ۱۳۰۰۱ دلار شد

سازمان ملل با بررسی ۱۹۳ کشور جهان اعلام کرد درآمد سرانه ملی ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۳ هزار دلار بوده که این رقم از ۱۰۱ کشور جهان بیشتر است.

ایرانی‌ها پُر درآمدتر از مردم ۱۰۱ کشور جهان/ سازمان ملل: درآمد سرانه ملی ایران ۱۳۰۰۱ دلار شد

اخیراً خبری در فضای مجازی دست به دست شده که در آن ریال ایران به عنوان بی‌ارزش‌ترین پول جهان معرفی شده است. ۱۸۰ پول ملی در دنیا بر اساس ارزش برابری خود با دلار آمریکا سنجیده شده‌اند که در آن ریال ایران به دلیل تعداد ارقام بیشتری که در برابر یک دلار آمریکا دارد به‌عنوان بی‌ارزش‌ترین پول ملی معرفی شده است.

در واقع باید گفت این نوع رده بندی پول‌های ملی خودش بی‌ارزش‌ترین نوع رده بندی محسوب می‌شود که هیچ جایگاهی در تعیین و تعریف شرایط اقتصادی یک کشور و مقایسه وضعیت اقتصادی کشورها با هم ندارد.

غلط بودن این رده بندی از جهات مختلف قابل بحث است اما ما در اینجا فقط به یک مورد اشاره می‌کنیم. از دهه ۱۹۴۰ به این سو کشورهای بسیاری به دلیل مواجه شدن با تورم فزاینده و کاهش شدید ارزش واحد پول ملی خود اقدام به حذف صفر از این پول‌ها کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع بیش از ۴۰۰ صفر از مقابل واحدهای پولی کشورها طی این مدت حذف شده است.

سهم ایران از این ۴۰۰ صفر هیچ بوده است. در واقع ریال ایران با وجود اینکه قدمتی بسیار بیشتر از بسیاری پول‌های ملی دیگر دارد اما تاکنون هیچ صفری از آن حذف نشده است. نتیجه آن، این می‌شود که پولی مثل دلار زیمبابوه که از سال ۱۹۸۰ راه‌اندازی شده یعنی ۵۱ سال از ریال ایران جوان‌تر است و ابرتورم‌های سنگین را تجربه کرده، حتی در بین ۱۰ پول بی‌ارزش دنیا قرار نگرفته است.

اما یک شاخص مهم برای مقایسه اوضاع اقتصادی ملت‌ها، میزان درآمد ملی سرانه آنها بر اساس شاخص قدرت خرید است. سازمان ملل در گزارش خود از سلسله گزارش‌های توسعه انسانی میزان درآمد سرانه ملی ۱۹۳ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ و بر اساس شاخص قدرت خرید را اعلام کرده است.

این گزارش درآمد سرانه ملی ایران را ۱۳۰۰۱ دلار محاسبه کرده است که با وجود اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران این رقم بیشتر از درآمد سرانه ملی ۱۰۱ کشور جهان است؛ یعنی حداقل، می‌توان گفت اوضاع درآمدی ایرانی‌ها و قدرت خرید آنها به طور متوسط همچنان از ۱۰۱ ملت دنیا بیشتر است و قرار داشتن چند صفر اضافی روی اسکناس‌ها نمی‌تواند ملاک خوبی برای سنجش وضعیت اقتصادی مردم کشورهای مختلف باشد.

درآمد سرانه ملی ایران حتی از برخی کشورهای بزرگ صادرکننده نفت نیز بیشتر است که از آن جمله می‌توان به الجزایر اشاره کرد که با درآمد سرانه ملی ۱۰۸۰۰ دلاری در رتبه ۱۰۵ جهان قرار گرفته است یا عراق که با ۹۹۷۷ دلار رتبه ۱۱۰ را به خود اختصاص داده است و یا نیجریه که با درآمد سرانه ملی ۴۷۹۰ دلاری در رتبه ۱۴۲ قرار گرفته است.

از دیگر کشورهایی که درآمد سرانه ملی کمتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند عبارت‌اند از: آفریقای جنوبی با درآمد سرانه ملی ۱۲۹۴۸ دلاری، مصر با ۱۱۷۳۲ دلار، اندونزی با ۱۱۴۶۶ دلار، ازبکستان با ۷۹۱۷ دلار، هند با ۶۵۹۰ دلار، مراکش با ۷۳۰۳ دلار و پاکستان با ۴۶۲۴ دلار.

دینار اردن در رده بندی پول‌های دنیا به عنوان چهارمین پول با ارزش دنیا معرفی شده است. هر دینا اردن در برابر ۰.۷۱ دلار معامله می‌شود اما نمی‌توان گفت مردم اردن به لحاظ اوضاع اقتصادی در رتبه چهارم جهان قرار دارند. در واقع درآمد سرانه ملی اردن از ۱۱۰ کشور جهان از جمله ایران کمتر است. این کشور با درآمد سرانه ملی ۹۹۲۴ دلاری در رتبه ۱۱۱ جهان قرار گرفته است.

لیختن‌اشتاین بیشترین درآمد سرانه ملی را در جهان دارد. درآمد سرانه ملی این کشور با جمعیت ۳۸ هزار نفری در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴۶۸۳۰ دلار بوده است. سنگاپور، قطر، لوکزامبورگ، ایرلند، سوئیس، آمریکا، نروژ، بورونئی دارالسلام و هنگ‌کنگ به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم قرار گرفته‌اند.

مردم بروندی با درآمد سرانه ملی ۷۳۲ دلاری نیز به عنوان کم‌درآمدترین مردم جهان شناخته‌شده‌اند.

ایرانی‌ها پُردرآمدتر از مردم ۱۰۱ کشور جهان/ سازمان ملل: درآمد سرانه ملی ایران ۱۳۰۰۱ دلار شد

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 49
  • شهروند
    2

    این امار برای 10درصد جامعه هست چون هیچ کارگرو کارمندی ودر ایران ماهی حدود 32میلیون تومان یا جمعا در سال حدود 350میلیون تومان درامد نداشته است این یک دروغ بزرگ است و دلخوش به آمار مثل تمام امارهای غلط و نا درست که توسط دولتها برمردم و جامعه القا شده تا از جیب مردم دزدی کنند

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      منظور این آمار حقوق و درآمدمن و شما نیست درآمد خالص یک کشور در یکسال تقسیم به جمعیتش میشه درآمد سالانه هر نفر!!!
      این یعنی اینکه درآمد اصلی من و شما و باقی مردم 13هزار دلار در سال بوده که یک دهمش هم به دستمون نرسیده!
      درعوض او باقی از تک تک مردم رفته تو جیب 4درصد و...!

  • ناشناس
    1

    شاید میانگین این باشد ولی با بیعدالتی وتبعیض،افراد زیادی باید چندین برابر دیگران کار کنند وبسیار کمتر بهرمند شوند.

  • ناشناس
    1

    اصلا پردرآمدترین در جهان اما وقتی پول ارزش نداره و گرانی و تورم زیاده به چه در میخوره این درامد،

  • شهروند
    0

    پس پولدار بودیم و خودمون خبر نداشتیم, چرا سرانه هزینه رو هم محاسبه نمی کنید بعد حاصلش رو از درآمد کم کنید تا سطح واقعی رفاه و زندگی مشخص بشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بابا جان حقوق مستمری مهر را بانک رفاه اعلام کرده نمیتواند واریز کند . این یعنی چه ؟

    • 0

      باورتون میشه که یک روآندا 30 تومنه و حداقل حقوقشون 15 تا 20 میلیون به تومن ما میشود. یعنی از روآندا کمتریم .!

  • ناشناس
    0

    خب اون 4 درصد نجومی بگیران را که در راس هرم هستند بگذارند کنار و درآمد سرانه را برای آن 96 درصد باقیمانده محاسبه کنند ببینیم چقدر می شود؟!!

  • ناشناس
    0

    حرف مف که میگن یعنی این 13000 دلار درآمد سرانه سالانه یعنی به عبارتی 416 میلیون تومان در سال یعنی ماهانه 34 میلیون و 600 هزار تومن.! بله ماهانه 75 میلیون تومانش توی جیب مردم و مابقیش هلوپی توی جیب مسئولین

  • Ali
    1

    درآمد سرانه ملی بر اساس میزان تولید ناخالص ملی محاسبه می‌شود و ارتباط زیادی مخصوصاً در کشور ما با قدرت خرید مردم و میانگین درآمد خانوار ندارد
    همچنین مقدار زیادی از این درآمد سرانه صرف رشد اقتصادی کشور نیز نمیشود حتی در مواردی باعث ضربه زدن به کشور نیز میشود
    یک شاخص مهم که دستاورد دولتها و حکومت هست تعداد کودکان کار و زباله گردها می‌باشد که روزبروز بیشتر می‌شود

  • ناشناس
    1

    وقتی دزدان بیت المال هم با مردم جمع زده شوند میشود همین ..در آمد یکساله یک خانواده 4 نفره با حقوق ماهیانه 7-8 میلیون در سال چند دلار است ؟ با دلار 35 هزار تومانی . برای 4 نفر در یک سال شد حدود 2600 تا 2800 دلار یعنی سرانه هر نفر کمتر از 700 دلار. بگردید دنبال آن دزدانی بی هم چیزی که با درآمدشان سرانه 85 میلیون ایرانی را کرده اند بیش از 13000 دلار!دزد ترین دزدان تاریخ ایران

  • ناشناس
    2

    13000دلار!!!!!!!! اکثر مردم 150 دلار در ماه در آمد دارند پیشه 5 میلیون تومان....سالش پیشه 1800 دلار یعنی 63 میلیون تومان در ماه ....حدود 60 میلیون نفر این وضعشون هست ...ماهی 1300 دلار درامد مردم ایرانه خخخخ مگه اروپاست

  • کارگر
    1

    زرشک درآمد ما زیر 10 میلیونه

  • ناشناس
    1

    سیزده هزار دلار ؟؟؟ این دلارها کجا برامون سرمایه گذاری کردید کانادا؟؟ خیلی ممنون

  • ناشناس
    0

    بله درست برای کل اون مفت خورای که میرن ومیان وپول میگیرن در هرجای دنیا رفت آمد دارند وحقوق میلیاردی میگیرن

  • امیرازگودسیددرویش میدان شوش
    0

    احتمالا جمعیت چهار درصدی ها بیشتر شده و حدود ده درصد شده اند چون ما که هر شخص اطراف خود را میبینیم به زحمت ماهیانه زیر ده میلیون تومان در ماه درآمد دارد و این ارقام مزد و حقوق در اطراف منطقه ما وجود ندارد و اگر هم وجود دارد ما بیخبر هستیم.

  • ali
    2

    همینه همه از فقر کمرشون تا شده
    ۸۰٪ درامد دست ۱۰٪ ملته
    فقر وتبعیض ونابرابری بیداد میکنه یکعده اینقدر دارن که توش ماندن چکارش کنن یکعده هم شرمنده زن وبچه شونن اونهم برای چی برای شام ونهار معمولی اری ما با بی ارزش ترین پول دنیا پولدار ترین مردمیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مملکت افتاده دست دروغگوها دوزدها غارتگرها و بچه هایشان که درامریکا اروپا و انگلیس بهتر ین خونه زندگی ماشین حساب بانگی دارن مردمی فقر فقره زده ستم کشیده ظلم دیده

  • ناشناس
    1

    والا من با 16 سال سابقه تو شرکتی 8/300 میگیرم در برای یکسال 100 میلیون میشه که به دلار 35 تومنی میشه سالی حدود 2800 دلار ، حساب کتاب هاشون هم مثل خودشون دروغه

  • ناشناس
    0

    دولت شیش کلاسه محاسباتش اینجوریه؟

  • حسن
    1

    تا کی دروغ و ظاهر سازی .لغنت به شما

  • سیاوش سلطان
    0

    شاخص اصلی توزیع متناسب سرانه است نه مبلغ درآمد سرانه‼️‼️⁉️
    تفاوت اصلی میانگین درآمد سرانه نحوه توزیع بالاترین درامد و پایین ترین درامد و نمودار فراوانی درآمد سرانه است که متاسفانه فراوانی درآمد سرانه متمرکز در قشر خاصی است زیرا با دلار ۳۰ هزار تومان ماهیانه ۳۲ و نیم میلیون تومان درآمد سرانه ماهیانه هر فرد ایرانی می شود!!!!!
    پس باعث بسی ناراحتی و فساد و فوران خشونت اجتماعی است این مبلغ درآمد سرانه خواص مُفت خور وطن فروش در حالی که حداقل حقوق ماهیانه با دلار ۳۰ هزار تومان ۲۰۰ دلار است !!!!
    وای به حال تحصیل کرده های بیکار ...
    به نام مستضعفین به کام مستکبرین توریع نامتناسب سرانه 🪓🔥

  • کیوان
    1

    از وضعیت فعلی مردم کاملاً مشخص است که چقدر مردم پولدار و مرفه هستند

  • ناشناس
    1

    محاسبات سازمان ملل ۱۰۰٪ اشتباه است ضمن اینکه این اقدام در صلاحیت صندوق بین المللی پول است نه سازمان ملل!

  • ناشناس
    1

    واقعا ۱۰ درصد ایرانیان همینطور است که میفرماید و همین تعداد پشتیبان هستند

  • ناشناس
    1

    اینم مثل توهین به زنان توسط افراد از خود راضی

  • ناشناس
    1

    چرا چرت و پرت مينويسيد متوسط در آمدايراني ها سالي 455 ميليون !!!!!اگر اين در آمد داشتن كه انقلاب نميكردن

  • حمید
    1

    یعنی درآمد ماهانه هرخانوار ایرانی باید بیشتر از ۳۳میلیون تومان باشد.

  • ناشناس
    0

    کج

  • ناشناس
    1

    خبر فوری، خودت به این مطلب خنده ات نمی گیره؟
    این عدد با واقعیت فرسنگ ها فاصله داره
    پایه حقوق امروز توی کشور یچیزی در حدود 5 میلیون و 600 هزار تومنه
    که حتی اگر با دلار 36000 تومنی حساب کنیم میشه کمتر از 156 دلار در ماه
    و معادل 1872 دلار در سال

  • ناشناس
    2

    عزیزان مدرک ساز خودتون یک ماه پیش خبری را منتشر کردید مبنی بر اینکه درآمد سرانه ایران ۲۷۰۰ دلار و عراق ۵۳۵۰ دلار است،حال یک طیفی فکر کنم فقر در ایران را تکذیب میکنند و هر آماری اگر به نفع شان باشد میپذیرند و گرنه تکذیب میکنند که کار دشمن است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دشمن مردم و جوانان دختر پسره زندگی مردم همین جاس مردم ایران در دنیا هیچ دشمنی ندارن جز داخل لعنت خدا بر همشان

  • ناشناس
    4

    خدا رو شکر .انصافا اوضاع اقتصادی ایران از خیلی جاها بهتره.حتی اینو در مصرف بنزین ومیوه و سایر موارد که اسراف میشه میتوان دید.شما به غذاهایی که در تالار یا رستورانها دکر ریخته میشه توجه کنید ومصرف کشورهای توسعه یافته رو هم ببینیر.

  • ناشناس
    3

    الان مصرف در کشور بسیار بالا رفته واین نشانه افزایش درامد هست عیلرغم گرانی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خیلی خودت را زدی به چیزی‌‌‌‌. یا مردم را چیز حساب میکنی بیسواد

  • دهه هشتادی
    0

    بشینید خودتون رو با آنگولا مقایسه کنید تازه ارزش پولتون هم ازشون کمتره

  • یکی از مردم
    0

    اون 101 کشور به دلار خرج نمیکنن
    تورم دلاری ایران تو دنیا بی رقیبه
    درآمد 4درصد بیگاری بقیه مردمو با درامد ناچیز خنثی کرده

  • ناشناس
    0

    کم گفتین بابا درآمد سرانه ما یه میلیون دلاره ! دروغ که استخوان نداره !!!

  • ناشناس
    0

    لعنت بر پدر دروغگو من این ماه تازه حقوقم شده 7تومان با چهار نفر مسجد ماهی دونیم کرایه خانه توان کاریم ندارم بخدا شرمنده ژنو بچه هام هستم

  • ناشناس
    1

    این خبر کذب محض،از زندگی ما مشخص واقعا

  • ناشناس
    2

    نمیدونم چرا همش منفی بافی میکنیم غر میزنیم .خداوکیلی کجای دنیا اندازه ایران مصرف بی رویه هست با اون که خیلی مخارج نو اومده مثل هزینه اینترنت وخیلی چیزهای دیگه اما سطح زندگیها نسبت به ۵ سال پیش خیلی بالاتر رفته .درسته گرانی هست درامد هم بالا رفته

  • ناشناس
    0

    ۶۰درصد مردم دارن زیر خط فقر زندگی میکنن شما با بیارزش ترین پول جهان داری لاف چیو میزنی فقر و فساد...ایران رو از درون ازبین برده این اعتماد به نفس کاذب رو شما ازکجا میارید

  • ناشناس
    0

    فقیرتر چرا ولی پردآمدترین نیست بدبخترین چرا اسیر بودن چرا فقرو بدبختی چرا زور گفتن دروغگ گفتن چرا ولی پر درآ»دترین نیستند پردرآ»دترین دزودان و غارتگرها و اختلاسکرها دروغگوها هستند

  • کارمند
    0

    بنده کارمند بارتبه عالی رسته فنی مهندسی و 28 سابقه کار دارم در آمد سالانه ام با دلار 2750دلار بیشتر نیست .

  • ناشناس
    0

    وضعیت توزیع این درآمد خوب نیست وفاصله نسبت به سایرکشورها بیشتراست

  • ناشناس
    0

    متاسفانه در خوشبینانه ترین حالت میانگین در آمد ماهی ۱۵ میلیون است حالا خودتون حساب کنین ما کجای جدول هستیم

  • ناشناس
    0

    خارجی که میاد را می برند مناطق ثروتمند و همه ماشین های لوکس سوارند و موقع آمارگیری می گویند ایرانی ها ثروتمندند، راست میگی بیا محله ما که ثروتمنمون یک پراید قسطی خریده کل محل را شیرینی داده.

  • 0

    اینها با دلار ۴۲۰۰ جهانگیری حساب کردند، بدبخت ها خبر ندارند قیمت دلار برای مرد ۴۲۰۰ نیست.

  • عباس
    0

    همه چی به دلاره همه چی. به مردم کلک نزنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها