وزارت ارتباطات را از خواب بیدار کنید!

این روزها و در هیاهوی قطع و وصل اینترنت و فیلتر شدن برخی پیام رسان های خارجی، واقعیت‌های اندوهباری هم به چشم می‌خورد که نه دولت به آن توجه دارد و نه صاحبان پیام‌رسان های داخلی.

وزارت ارتباطات را از خواب بیدار کنید!

قبل از ورود به بحث به یکی دو تا از توییتهای مردم اشاره کنم که البته صدها موردش را شنیده‌اید و هزاران موردش را دیده‌اید. یکی در توییتش از وزیر «قطع ارتباطات» نام برده و دیگری نوشته است که با فلان پیام رسان داخلی که پیام یا صوتی را ارسال می‌کنی باید یک پیامک هم به طرف بدهی که فلانی پیام رسانت را چک کن! این دست شوخی‌های جدی و انتقادهای کاربران در فضای مجازی به فراوانی دیده می‌شود اما گویا هیچ مسوولی نمی‌بیند یا نمی‌شنود یا اگر می‌بینند و‌ می‌شنوند برایشان اصلأ اهمیتی ندارد.

این که مدتها وقت افراد هدر شود برای ارسال یک فایل چند مگابایتی یا حتی باز کردن یک صفحه ساده وب آن هم در شرایطی که در دنیا صحبت از دانلودهای گیگابایتی در ثانیه شنیده می‌شود واقعا جای تأسف دارد و البته که باعث نارضایتی بیشتر مردم می‌شود. به خصوص کسانی که کسب و کارهایشان بر بستر اینترنت و فضای مجازی جریان داشته و حالا دچار مشکلات بزرگی شده‌اند.

شاید برخی مسوولان و البته برخی نصیحت گران که کاری هم با فضای مجازی ندارند و این فضا را واقعا مجازی و بی خاصیت می‌پندارند در دل بگویند بهتر که اینترنت، نیمه قطع و پیام رسان ها قطع هستند! اینترنتِ کمتر مفسده کمتر! اما آیا این پندار، بیانگر دریافتی واقع بینانه و عمیق از اوضاع این روزهاست؟شورای عالی فضای مجازی که باید این روزها بیشتر از هر زمانی شاهد فعالیت و بیانیه هایش باشیم اصلا انگار وجود ندارد و در خواب زمستانی فرو رفته است! وزارت ارتباطات هم که به قول برخی کاربران تبدیل به وزارت قطع ارتباطات شده و مدام بیانیه های تخیلی می‌دهد و مثلاً می‌گوید هیچ گونه کندی و قطعی ترافیک بین الملل یا سرویس دهنده‌های ثابت نداریم و همه چیز آرام است و ... .از آن طرف آمار می آید که ۹۳درصد کاربران اینترنتِ همراه از وی پی ان استفاده می‌کنند در حالی که این رقم در گذشته ۳۵درصد بوده است.از طرف دیگر بسیاری از کاربران برای ارتباط با اقوام یا رتق و فتق امور تجاری و اداری در خارج از کشور دچار مشکل شده‌اند چون پیام رسان های داخلی قابلیت استفاده بین المللی ندارند و خارجی ها هم که شدیداً فیلتر شده‌اند و سرعت اینترنت هم البته با دریافت همان بهای قبلی، آن قدر پایین آورده شده که عملاً با وی پی ان هم نمی‌توان پیام رسان های مهم مانند واتساپ و تلگرام را باز کرد و حتی در بسیاری روزها سرویس‌های مهم و کاربردی مانند جی‌میل هم از دسترس خارج می‌شوند.

تمام اینها در حالی است که همین پیام رسان های داخلی هم هزار و یک ضعف و مشکل دارند و به خوبی و به درستی کار نمی‌کنند.در این شرایط واقعا مردم چه باید بکنند؟موافقید کلا درِ اینترنت را گِل بگیریم و مثل قدیم برای هم با قلم و کاغذ نامه بنویسیم و خلاص؟خوب! این شمه ای بود از مشکلات این روزها.

اما آیا در بدترین حالت هیچ راه حلی برای کاستن از مشکلات وجود ندارد؟پاسخ این است که حتماً راه حلهایی هست به این شرط که مسوولان بدانند و بخواهند!اما یک پیشنهاد مشخص و کاربردی برای این که مقداری از مشکلات کم شود این است که کنسرسیومی با حضور پیام رسانهای بزرگ و قوی تر داخلی شکل بگیرد و با هم افزایی و استفاده از توان سخت افزاری و نرم افزاری یکدیگر، از این خاکستر فعلی در عرصه پیام رسان ها یک ققنوس جدید بلند شود تا شاید بتواند پر و بالی بزند و در این آسمان ابری خودی نشان دهد و بخشی از مشکلات کاربران فجازی را حل کند.

در حال حاضر هر کدام از پیام رسان های موجود چند ضعف بزرگ و شاید یکی دو نقطه قوت داشته باشند. مثلاً یکی امکان تماس صوتی و تصویری دارد اما دیگران ندارند. یکی سِرورهای قوی تری دارد اما گرافیک و طراحی اش افتضاح است. اکثر اینها هم امکانات لازم و مورد نیاز برای کاربر را یکجا ندارند در حالی که فراهم کردن این امکانات فقط نیاز به طراحی و کار نرم افزاری و حتی فقط کپی کردن از روی دست خارجی‌ها را دارد که داخلی ها از همین مقدار زحمت کشیدن هم پرهیز دارند!واقعا عجیب است!

در این فرصت تاریخی و طولانی که به هر دلیلی برای پیام رسان های داخلی فراهم شده تا با نشان دادن قابلیت های جدید و کاربردی، خودی نشان دهند و انبوه کاربران سرگردان و وامانده را جذب کنند، چرا همه در خوابند؟ فرصت از این بهتر؟دایم که نمی‌شود دم از نبود امکانات و قدرت رقبا زد. خوب حالا که رقیبی در میدان نیست بفرمایید این گوی و این میدان!این روزها که باید شاهد بیشترین نسخه‌های جدید و‌ آبگریدهای روزانه و هفتگی از این پیام رسانها باشیم،انگار نه انگار که یک فرصت تاریخی برای آنها در حال از دست رفتن است.چند سال برگردید به عقب و روزهای اول تلگرام را به یاد آورید. تقریبا هفته‌ای نبود که یکی دو نسخه و ارتقای جدید با امکانات جدید و فوق‌العاده از این پیام رسان منتشر نشود. اسم می‌بریم چون مجبوریم! همین الگو با تمام امکانات رنگارنگش پیش چشم شماست عزیزان! نیازی نیست زحمت بکشید و فکر کنید. لطفاً فقط کپی کنید همین امکانات را در پلتفرم‌های خودتان و تمام

!پیشنهاد کاربردی برای وزارت «ارتباطات» و مدیران پیام رسانهای داخلی که هر کدام جسته و‌ گریخته یک گوشه این آشفته بازار را در اختیار گرفته‌اند این است که یک کنسرسیوم تشکیل دهند، امکانات خود را روی هم بگذارند و با هم افزایی سازنده طرح یک پیام رسان قوی و‌ جدید با دارا بودن استانداردهای بین المللی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خوب و طراحی مقبول را بریزند و با سرعت بیشتر اجرا کنند و سپس هر یک قدر السهم خود را در این پیام رسان بزرگ ملی که کشورهای دیگر مانند کره، چین، ژاپن، روسیه و ... هم نظایرش را دارند، به نام خود ثبت کنند و مطمئن باشند هر کدام ۱۰ برابر شرایط فعلی سود خواهند برد.

این یک رویه شناخته شده در تجارت امروز جهان است و می‌بینیم که شرکت‌های متوسط مثلاً در حوزه خودروسازی یا حتی آی تی با هم ائتلاف می‌کنند و تشکیل یک غول بزرگ را می‌دهند که چندین برابر توانایی و توفیق بیشتری دارد.بدین ترتیب مردم هم از واماندگی و سرگردانی در نصب این پیام رسان و آن یکی و آن دیگری نجات می‌یابند و بخشی از مشکلشان حل می‌شود و این پلتفرم‌ها نیز سود بیشتری خواهند داشت.

شرایط امروز پیام رسان ها در کشور ما دقیقاً مصداق لشکر شکست خورده ای است که هر تکه‌اش به سمتی حرکت می‌کند با این تفاوت که در عمل رقیبان بزرگ و مقتدر این پیام رسان ها از میدان رقابت خارج شده‌اند و اکنون دروازه حریف بدون دروازه بان است. این فرصت برای گل طلایی ممکن است همیشه فراهم نباشد.نمونه موفق استارتاپ های اینترنتی را در حوزه تاکسی های اینترنتی و کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر دیجیتال مارکتینگ در همین کشور خودمان فراوان داریم. چرا نباید در عرصه پیام رسان ها آن هم در این شرایط استثنایی، چنین موفقیتی را داشته باشیم؟لطفاً یکی متولی اصلی یعنی وزارت «ارتباطات» را از خواب بیدار کند!
منبع: فردا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    آخه این بنده خدا که یک بله قربان گویی بیش نیست مثل بقیه وزرای حال و گذشته !
    اصلا ملاک انتخابشون همینه که بله قربانگو باشند!

  • نسرین.
    0

    بخوابه بهتره .بیدار میشه یه گند دیگه میزنه .همشون خوابند .

  • ناشناس
    3

    بجای همراهی در ساختن ایرانی آباد لطفاً چرند نگو .

    نظرات شما -
    • پیمان
      0

      ساختن ایرانی آباد به اتفاق امثال تو که حتی ادب هم نداری . متاسفم

  • ناشناس
    0

    خبر فوری لطفا بخش نظرات خوانندگان در انتهای عناوین خبری را مجددا باز کنید خیلی بی روح شده. من خواننده باید بتونم احساس و نظرم را ولو به اینکه با نظر شما خالف باشد بهتون نشان بدهم. این با اصول آزادی بیان اگر اعتقاد دارید همخوانی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها