هفت نکته درباره قیمت فرانک سوئیس

قیمت فرانک سوئیس امروز دوشنبه ۱۷ آبان، رکورد تاریخی خود را در بازار آزاد ارز پس از سه روز بهبود بخشید، افرادی که در مهرماه دو سال پیش با وسوسه چنین اتفاقی دست به ریسک زده بودند، سرنوشتی عبرت‌آموز دارند

هفت نکته درباره قیمت فرانک سوئیس

 قیمت فرانک سوئیس امروز بیشتر از همیشه مورد توجه فعالان بازار آزاد ارز قرار دارد. بخشی از این محبوبیت ناگهانی را باید در رشد قیمت فرانک سوئیس جستجو کرد که به بی‌اعتبار شدن رکورد‌های پیشین و ایستادن در قله جدید قیمت منجر شده است.

قیمت فرانک سوئیس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱، تا ۳۶ هزار و ۵۴۰ تومان پیشروی کرد و باعث شد حداقل در معاملات نیمه اول بازار ارز، رکوردی جدید خلق شود. چنانچه این روند تا پایان روز تداوم پیدا کند، می‌توانیم به‌طور رسمی رکورد ۳۶ هزار و ۴۸۰ تومان را که همین دو، سه روز قبل، در پایان شنبه ۱۴ آبان به ثبت رسیده بود را بی‌اعتبار بدانیم.

شماره یک: قیمت فرانک سوئیس امروز دوشنبه ۱۷ آبان، در بازار آزاد ارز به حدود ۳۶ هزار و ۵۴۰ تومان رسید. کف قیمت فرانک سوئیس در معاملات امروز ۳۶ هزار و ۲۳۰ تومان و سقف قیمت آن معادل ۳۶ هزار و ۵۴۰ تومان است. فرانک سوئیس روز گذشته با قیمت ۳۶ هزار و ۴۸۰ تومان معامله شده بود.

شماره دو: قیمت فرانک سوئیس امروز دوشنبه ۱۷ آبان، در مقایسه با هفته گذشته، سه هزار و ۲۱۰ تومان (معادل ۹.۶ درصد) افزایش پیدا کرده است. قیمت فرانک سوئیس نسبت به یک‌ماه قبل، سه‌هزار و ۳۲۰ تومان (۱۰ درصد) و در مقایسه با شش‌ماه پیش، هفت هزار و ۷۲۰ تومان (۲۶ درصد) رشد را تجربه می‌کند. اگر معیار مقایسه را یک‌سال پیش در نظر بگیریم، با رشد ۱۷ درصدی قیمت فرانک سوئیس روبرو می‌شویم. قیمت فرانک سوئیس در عرض یک‌سال گذشته پنج هزار و ۴۲۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

شماره سه: قیمت فرانک سوئیس امروز دوشنبه ۱۷ آبان در حالی نیمه اول معاملات را به پایان برد که روی سکوی ۳۶ هزار و ۵۴۰ تومان ایستاده بود. رکورد قبلی در روز ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است. یعنی همین دو، سه روز قبل. در آن روز وقتی صرافی‌های فعال در بازار آزاد، کرکره‌ها را پایین می‌کشیدند، قیمت فرانک سوئیس در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته قبل، ۵.۶ درصد رشد کرده بود و از ۳۴ هزار و ۴۸۰ تومان به ۳۶ هزار و ۴۸۰ تومان رسید.

شماره چهار:  اگر ماجرا هنوز برایتان جذاب است، در جستجوی تاریخچه قیمت فرانک سوئیس باید به ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ برگردیم. به روزی که هر فرانک سوئیس با نرخ ۳۵ هزار ۶۱۰ تومان معامله می‌شد. افرادی که در آن روز با شنیدن خبر رشد قیمت‌ها، وسوسه شدند سرمایه‌شان را صرف خرید فرانک سوئیس کنند، تنها دو روز بعد با ناباوری، سقوط قیمت فرانک سوئیس تا دره ۳۰ هزار ۶۲۰ تومان را به نظاره نشستند. پنج هزار تومان ضرر تنها در دو روز یک شکست باورنکردنی است که البته برای اسکناس‌های خارجی کم‌طرفدار در بازار آزاد ارز امری مرسوم و متداول به‌حساب می‌آید. سرمایه‌گذارانی که در آن تاریخ دست به ریسک زده بودند، تازه بعد دو سال دست‌شان به اصل سرمایه به اضافه نهایتا ۲.۶ درصد سود می‌رسد.

شماره پنج : CHF، مخفف فرانک سوئیس است که واحد پول رسمی کشور سوئیس به‌حساب می‌آید. در حالی که باقی کشور‌های اروپایی با پیوستن به اتحادیه اروپا، یورو را جایگزین واحد پول ملی خود کردند، سوئیس با اصرار، به فرانک وفادار باقی ماند. سوییس سیاست مالی مستقلی دارد به همین دلیل نرخ فرانک وابسته به طلا نیست. بانک ملی سوئیس می‌تواند هر مقدار ارز را بدون نیاز به اندوخته چاپ کند. بانک‌های سوئیس به دلیل نقدینگی و روش‌های ایمن، به‌عنوان باثبات‌ترین بانک‌ها در صنعت شناخته می‌شوند، بنابراین سرمایه‌گذاران زیادی را به سمت خود سوق می‌دهند که باعث می‌شود تقاضا برای فرانک سوئیس افزایش پیدا کند.

شماره شش:  قیمت فرانک سوئیس علاوه بر بازار آزاد، در سامانه‌های رسمی مثل سنا و نیما هم اعلام می‌شود. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد، در سامانه نیما به معاملات بزرگ اختصاص دارد، قیمت خرید فرانک سوئیس در صبح روز دوشنبه ۱۷ آبان، ۲۷ هزار ۴۴۴ تومان بوده و قیمت فروش فرانک سوئیس در همان موقع ۲۷ هزار و ۶۹۴ تومان اعلام شده است. با توجه به اختلاف قیمت موجود، به‌طور طبیعی نباید معاملات گسترده‌ای را شاهد باشیم.

شماره هفت:  اسکناس هزار فرانک سوئیس یکی از با ارزش‌ترین اسکناس‌های جهان است. بانک مرکزی سوئیس همچنین اقدام به چاپ اسکناس‌های ۱۰ فرانک، ۲۰ فرانک، ۵۰ فرانک، ۱۰۰ فرانک، ۲۰۰ فرانک و هزار فرانک اقدام می‌کند و ضرب سکه‌های یک، دو، پنج، ۱۰ و ۲۰ فرانک را انجام می‌دهد. رنگ مورد استفاده در اسکناس فرانک از سال ۱۹۱۰ تاکنون تغییر نکرده که این مسئله بین اسکناس‌های جهان، یک رکورد محسوب می‌شود. اسکناس‌های ۲۰ فرانکی جدید دارای قابلیت شستشو هستند؛ بدون اینکه رنگ آن‌ها عوض شود

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    ارزش پهن از پول ایران بیشتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها