تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

بیش از نیم قرن است که از ساندویچ پانل به عنوان یکی از کارآمدترین مصالح پیش ساخته در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود و به دلیل ویژگی‌هایی همچون سبک بودن، دوام و استحکام بالا و قیمت مقرون به صرفه، توانسته‌اند به جایگزین بسیار خوبی برای مصالح سنتی تبدیل شوند.

تکنولوژی تولید ساندویچ پانل

ساندویچ پانل در دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تولید می‌شود و برای پوشش‌دهی دیوار از ساندویچ پانل دیواری و برای پوشاندن سقف از ساندویچ پانل‌های سقفی استفاده می‌شود.

ساختار ساندویچ پانل به گونه ای است که از دو لایه ورق از جنس ورق آلوزینک، گالوانیزه یا آلومینیوم به همراه یک فوم عایق در لایه میانی از جنس فوم پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و... ساخته شده است.

با اینکه افراد زیادی برای ساخت دیوار یا سقف سازه‌های خود از ساندویچ پانل استفاده می‌کنند اما اکثریت افراد در مورد اینکه ساندویچ چگونه تولید می‌شود اطلاعات چندانی ندارند. یکی از موضوعاتی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده باشد، تکنولوژی تولید ساندویچ پانل است.

خط تولید ساندویچ پانل

تولید مصالح پیش ساخته‌ای مانند ساندویچ پانل به دو روش پیوسته و ناپیوسته صورت می‌گیرد. هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌ها و مزایای مخصوص به خود را دارند. محصول  نهایی که با این روش‌ها تولید می‌شود، مقاومت بالا و قیمت مناسبی دارد و تا به حال نقش مهمی در ساخت و ساز داشته است.

حخخحخهخ

تجهیزات لازم در تولید ساندویچ پانل

 

  • کویل گیر ورق

 این دستگاه در اندازه های 2 یا 4 متری، یکی از دستگاه‌های ضروری برای تولید این محصول است. ظرفیت آن در حدود 10 الی 15 تن بوده و به شکل اتوشارژ کار می‌کند.

  • رول فرمینگ

 تعداد این رول‌ها به سفارش‌ مشتری بستگی دارد.

  • سیستم برش اولیه

 از این دستگاه عموما برای گونیا کردن استفاده می‌شود.

  • پیش گرم کن

بعد از فرم دهی ورق‌ها توسط دستگاه فرمینگ، بایستی از سیستم پیش گرم عبور کنند. گرمای حاصل از این دستگاه به آن‌ها کمک می‌کند تا برای فرایند تزریق فرم آماده شوند. این نوع سیستم به دو طریق گرمایشی از طریق المنت برق و گرمایشی به کمک سوخت‌های فسیلی عمل می‌کنند.

  • دستگاه تزریق فوم

 نوع این دستگاه‌ها عمدتا 2 یا 4 جزئی هستند اما نکته ای که در بحث خط تولید ساندویچ پانل اهمیت دارد این است که نوع 4 جزئی آن‌ها بسیار گران قیمت بوده و برای تهیه آن‌ها هزینه زیادی لازم است. این دستگاه به راحتی می‌تواند مقادیر مناسبی از فوم‌ها را تنظیم و کنترل نماید.

  • دستگاه پرس یا دبل باند

 این دستگاه یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای تولید پنل‌های سقفی و دیواری استفاده می‌شود. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که تنوع و کیفیت نهایی محصول با این دستگاه رابطه مستقیم دارد و یکی از ویژگی‌های این دستگاه طول آن است که عموما در طول کمتر از 10 متر ساخته نمی‌شود.

  • برش نهایی

 ماشین‌های برش در دو نوع نواری و دیسکی ساخته می‌شوند که از هر کدام از این برش‌ها می‌توان استفاده نمود ولی انتخاب هر کدام از این برش‌ها به سلیقه و درخواست مشتری بستگی دارد.

  • سیستم خنک‌ کاری

 این بخش جزء الزمات تولید پانل‌های سقفی و دیواری نیست اما ممکن است عدم اجرای این بخش، مشکلاتی را در بسته بندی ایجاد کند و موجب تغییر حجم فوم و محصول نهایی شود.

  • سیستم استکر

 استکرها در سه نوع هیدرولیک، پنوماتیک و مکانیکی همراه با سیم بکسل بند برای چیدن قطعات روی هم و کاهش فضای اشغالی توسط محصول استفاده می‌شوند.

  • بسته بندی

 در نهایت محصولات با یک نایلون به صورت مارپیچ به دور محصولات بسته بندی می‌شوند.

مراحل تولید ساندویچ پانل

  • ابتدا ورق گالوانیزه را در دستگاه‌های فرمینگ قرار می‌دهند.
  • سپس مخازن را با مواد فوم پر میکنند و تزریق فوم بین ورق‌های ساندویچ پانل انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که مایعی که میان ورق‌ها تزریق می‌شود طی یک پروسه شیمیایی به فوم پلی یورتان تبدیل می‌شود.
  • ابعاد و نوع ساندویچ پنل‌ها را اندازه و سایز قالب‌ها تعیین می‌کند که این قالب‌ها براساس درخواست مشتری نصب می‌شوند.
  • بعد از اینکه این مرحله به پایان رسید، پانل‌ها باید در ابعاد مورد نیاز مشتری برش داده شوند.
  • در مرحله آخر پانل‌ها به کمک دستگاه پک کننده بسته بندی و به بازار عرضه می‌شوند.

     

هخحهخح

روش‌های تولید ساندویچ پانل

برای تولید این مصالح پیش ساخته ساختمانی از دو روش کانتینیوز(continues) یا پیوسته و روش دیسکانتینیوز(discontinues) یا ناپیوسته استفاده می‌کنند که هریک مزایای مخصوص به خود را دارند.

روش پیوسته در تولید ساندویچ پانل

در روش پیوسته متریال اولیه شامل ورق گالوانیزه، فوم پلی یورتان، پلی استایرن و چسب از یک طرف وارد دستگاه شده و به صورت آماده از طرف دیگر دستگاه در اندازه های دلخواه خارج می‌شوند. سپس محصول نهایی توسط دستگاه برش، در ابعاد مورد نظر برش خورده و از دستگاه خارج می‌شود.

لازم است بدانید که این مواد با دوز خاصی ترکیب شده که در کیفیت نهایی محصول موثر است.

روش  ناپیوسته در تولید ساندویچ پانل

روش ناپیوسته به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و برخلاف روش قبل که تمامی اجزا وارد دستگاه می‌شدند و به صورت آماده از دستگاه خارج می‌شدند؛ خطوط تولید در این روش کاملا از یکدیگر جدا هستند و هر مرحله یک بخش از فرایند تولید را بر عهده دارد.

 به عبارتی دیگر در این روش هر عملیات در یک ایستگاه انجام شده و سپس به ایستگاه بعدی منتقل می‌شود.

در روش ناپیوسته برخلاف روش پیوسته، تولید پانل‌ها توسط دستگاه‌ها و ربات‌ها انجام می‌گیرد و روند کار مدیریت می‌شود.

دستگاههای مورد استفاده در خط تولید ساندویچ پانل

 

برای تولید ساندویچ پانل‌ها از دستگاههای متفاوتی استفاده می‌شود که به شرح زیر هستند:

دستگاه کانتینیوز پلی یورتان

این دستگاه جز اولین دستگاه‌هایی است که وارد ایران شد و نخستین پانل‌ها را تولید کرد. همانطور که از اسم آن مشخص است عمدتا برای تولید ساندویچ پانل‌ پلی یورتان استفاده می‌شود.

در این دستگاه، ابتدا ورق‌ها وارد دستگاه رول فرمینگ می‌شوند. بعد از اینکه آماده شدند، ورق رویی و زیرین هر کدام وارد غلطک های مخصوص می‌شوند.

پس از آماده سازی، ورق‌ها با فاصله کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و سپس فوم عایق که ترکیبی از پلی ال و ایزوسیانات است بین آن‌ها تزریق می‌شود.

سپس فوم پلی یورتان تحت فشار قرار می‌گیرد تا منبسط شود و بیش از حد پف نکند.

در نهایت پنل‌ها به وسیله تیغ برش به اندازه های دلخواه برش داده می‌شوند و آماده بسته بندی می‌شوند.

الابل

دستگاه کانتینیوز پلی استایرن

این دستگاه برای ساخت ساندویچ پانل پلی استایرن به کار می‌رود و دارای دو رول باز کن است که بر روی و زیر پانل‌ها قرار می‌گیرند و به آن‌ها فرم می‌دهند.

بعد از اینکه شکل دهی ساندویچ پانل‌ها به اتمام رسید، در اندازه های دو الی سه متری از دستگاه خارج می‌شوند.

سپس صفحات ساندویچ پانل توسط دستگاه پرس می‌شوند و در آخرین مرحله به اندازه های مختلف و برحسب سفارش مشتری برش می‌خورند.

سخن پایانی

اگرچه ساندویچ پانل‌ها توانسته‌اند در صنعت ساخت و ساز تحول بزرگی ایجاد کنند اما خط تولید آن‌ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. گروه صنعتی ماموت به عنوان یکی از تولید کنندگان ساندویچ پانل با کیفیت در خاورمیانه شناخته شده است.

کارشناسان شرکت ماموت آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه تولید ساندویچ پانل، قیمت ساندویچ پانل و نحوه خرید ساندویچ پانل هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ساندویچ پانل سقفی و دیواری با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس

021-44030415 | 021-44030414

021-44030121 | 021-44030122

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها