سه نرخی شدن یا کاهش سهمیه؛ قرار است اتفاقی برای بنزین بیفتد؟/ شایعات مرموزی که خبر از احتمال یک تصمیم مهم می دهند

برخی در شبکه های اجتماعی نوشته اند که ممکن است نرخ بنزین آزاد افزایش یابد. برخی دیگر شایعه کرده اند که سهمیه یکهزار و 500 تومانی قطع شده و بنزین تک نرخی می شود. برخی دیگر هم از سه نرخی شدن قیمت بنزین سخن گفته اند. اما قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

سه نرخی شدن یا کاهش سهمیه؛ قرار است اتفاقی برای بنزین بیفتد؟/ شایعات مرموزی که خبر از احتمال یک تصمیم مهم می دهند

به گزارش خبر فوری، اتفاقاتی که در مورد بنزین در حال رخ دادن است نگران کننده به نظر می رسد. همه می دانند که قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای دیگر نسبتا پایین است و هر بار که کشور با کمبود بودجه مواجه می شود، دولت سعی می کند با تغییر نرخ بنزین درآمدزایی کند. با این حال، این تغییر نرخ و سیاست توسط دولت و مجلس آنقدر بد انجام می شود که هر بار کشور را با یک بحران مواجه می کند.

کسی فراموش نمی کند که رویکرد اشتباه دولت قبل در قبال تغییر نرخ بنزین باعث اعتراضات آبان 98 و تعطیلی چند هفته ای کشور و هزینه های فراوان گردید. در آن زمان دولت سعی کرد از تاکتیک غافلگیری استفاده کند. به همین دلیل، یک شبه نرخ بنزین را تغییر داد و قیمت هر لیتر بنزین آزاد را به 3 هزار تومان رساند. این عمل غافلگیرانه نتیجه عکس داد و باعث یک انفجار در کشور شد و به اعتراضات و اغتشاشاتی بدل گشت. بعد از این، دولت مجبور شد برای آرام کردن مردم از یارانه بنزین استفاده کند اما حتی این سیاست هم جواب نداد و مردم نارضایتی خود را از این اقدام اعلام کردند.

به نظر می رسد دولت جدید نیز قصد دارد تغییراتی را در قیمت بنزین ایجاد کند اما روش درستی را در این سیاست پیش نگرفته است. گویا دولت جدید نه سیاست غافلگیری بلکه سیاست لاپوشانی را پیش گرفته است. اقداماتی در سطح دولت و مجلس درحال وقوع است اما این اقدامات همه مخفیانه بوده و اعلام عمومی نمی شوند. این سیاست می تواند مخرب باشد و دولت باید به نحو شفاف و صادقانه با مردم صحبت کرده و سیاست های جدید سوخت خود را اعلام کند.

تغییراتی که مرموز اما نگران کننده اند

هم اکنون نرخ بنزین با کارت سوخت یکهزار و 500 تومان و نرخ بنزین آزاد 3 هزار تومان است. این نرخ هنوز تغییری نکرده اما اتفاقاتی در حال وقوع است که این ظن را که ممکن است این نرخ تغییر کند، تقویت می کند. طبق مشاهدات، میزان استفاده از کارت سوخت در بسیاری از شهرها محدود شده و هر فرد با یک کارت سوخت و به صورت روزانه تنها می تواند 30 لیتر بنزین بزند. این سیاست ابتدا در استان گیلان اجرا شد و حالا در بیشتر مناطق کشور (به جز شهرهای بزرگ و پرجمعیت) به اجرا درآمده است.

همچنین، طبق اخبار رسیده در شهرهایی که در آنها سیاست محدودیت بنزین روزانه در حال اجراست، یک سیاست دیگر هم اجرا می شود. طبق اخبار رسیده، کارت های مخصوص بنزین آزاد از جایگاه های سوخت برداشته می شود. البته این مساله توسط برخی مسئولین رد شده اما برخی شهروندان شهرهای کوچک می گویند این سیاست همین حالا هم در شهرهایشان اجرا شده است.

همچنین، برخی اخبار در مورد کاهش سهمیه مخصوص برخی خودروها شنیده شده که صحت و سقم آن مشخص نیست اما نشان می دهد که تغییراتی در حال رخ دادن است.

قرار است چه اتفاقی برای بنزین بیفتد؟

شایعات مختلفی در رابطه با تغییر نرخ بنزین و شرایط آن شنیده می شود. برخی در شبکه های اجتماعی از این نوشته اند که ممکن است نرخ بنزین آزاد افزایش یابد. برخی دیگر شایعه کرده اند که سهمیه یکهزار و 500 تومانی قطع شده و بنزین تک نرخی می شود. برخی دیگر هم از سه نرخی شدن قیمت بنزین سخن گفته اند. این ادعای اخیر توسط برخی نمایندگان مجلس نیز شنیده می شود. فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با پایگاه «بازار حالا» به صورت تلویحی احتمال ۳ نرخی شدن بنزین را تایید کرد. او با بیان اینکه ذخایر بنزینی دولت منفی شده، تاکید کرد: «به نظر می رسد که دولت می خواهد واردات بنزین توسط بخش خصوصی را آزاد کند تا از این محل تقاضای مازاد بر سهمیه موجود را پاسخ دهد.»

واردات بنزین توسط بخش خصوصی که در اظهارات عباسی نیز دیده می شود، یکی دیگر از سیاست های احتمالی دولت برای جبران کسری سوخت است. البته این اقدام (یعنی واردات بنزین توسط بخش خصوصی) بر خلاف واردات دولتی بنزین که به تایید مجلس احتیاج ندارد و دولت می تواند مستقیما و مستقلا آن را اجرا کند، احتیاج به تصویب و تایید مجلس شورای اسلامی دارد و به همین دلیل، در صورت اجرایی شدن علنی بوده و اخبارش به گوش همه خواهد رسید.

دولت چه هدفی را دنبال می کند؟

ناظران و مسئولان چند نظر درباره سیاست جدید احتمالی دولت در رابطه با سوخت دارند. برخی معتقدند تقاضای بنزین افزایش یافته و دولت به دنبال این است که از طریق واردات بنزین و بالطبع، اصلاح قیمت و سهمیه آن مانع از به هم خوردن تعادل بازار سوخت در داخل کشور شود. برخی دیگر معتقدند اصلاح قیمت و سهمیه بنزین سیاست جدید دولت برای ممانعت از قاچاق سوخت از ایران به کشورهای اطراف است و برخی دیگر هم برآنند که دولت سعی دارد از طریق سیاست جدید خود درآمد خود را بالا ببرد تا کسری بودجه خود را جبران کرده و حداقل در زمینه حمل و نقل با مشکل مواجه نگردد.

به این پرسش که کدام یک از این حدس ها درست است، فقط دولت می تواند  پاسخ دهد. عدم شفافیت دولت در این زمینه می تواند به طبل شایعات بکوبد و بیش از پیش به انتشار آنها کمک کند. بهتر است دولت سید ابراهیم رئیسی پیش از هر اقدامی به صورت شفاف و صادقانه سیاست خود را در قبال قیمت و سهمیه سوخت به مردم اعلام کند تا مشکلی پیش نیاید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • 🐜ظ
    0

    بازهم برای سفره ماملت فرودست چه نقشه ای کشیدید نامزدهای دزد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حکومت‌بنزین‌را‌‌مفت‌مجانی‌به‌لبنان‌می‌فرستد‌بعد‌به‌ملت‌
      خودش‌بنزین‌را‌گران‌میکند‌عجب‌کشوری‌داریم‌!!!!

  • بندری
    2

    بنزین آتش جدیدی بپا خواهد کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      دولت باید ابتدا به شهرداری ها از لحاظ تأمین منابع مالی کافی تکمیل تمامی خطوط مترو تکمیل نشده و تأمین واگن لوکوموتیو قطار شهری و همچنین افزایش ناوگان اتوبوسرانی واحد شهری کمک شایانی نماید تا مردم از وسایل حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوسرانی شرکت واحد بتوانند بیشتر استفاده نمایند و از خودروی شخصی خود جهت سفرهای درون شهری کمتر بهره برداری نمایند و این اقدام باعث شود مصرف سوخت بنزین خودروهای شخصی کاهش یابد و با کاهش مصرف بنزین دیگر نیازی به گرانتر کردن قیمت بنزین سهمیه ای نخواهد بود. خطوط ۱۱ گانه مترو تهران به ویژه خطوط ۴-۵-۶-۸-۹-۱۰و۱۱ سالهاست به دلیل عدم تأمین منابع مالی کافی بعضاً تکمیل نشده و برخی خطوط مورد اشاره نیز هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نگردیده و به مدت طولانی به تأخیر و تعویق افتاده است!

    • ناشناس
      25

      تا خود حکومت نخواهد و اتاق فکر نخواهد پشه هم در خیابان نمی آید. این مثلا اعتراضات و جنبش دختران پتیاره و پسران زنباره هم که می بینید همه از قبل برنامه ریزی و مهندسی شده بود و توسط خود حکومت اجرا و کنترل می شود. درست مانند بقیه تجمع ها و اعتراضات این چند ساله که همه فیک و قلابی بود.

  • ناشناس
    2

    میگم الان که مردم ریختن بیرون یدفعه بنزینم گرون کنیدکه دوباره مجبورنشیم بریزیم بیرون

    نظرات شما -
    • فرزند ملت
      0

      پرونده امروز از بنزین خطرناک ترهست
      ژیلت ورنگ موی ارزون قیمت وشلوارجین دارم
      بدو که تموم شد

  • ناشناس
    5

    وقتی خیلی راحت می توانند اعتراضات مردم را سرکوب کنند پس با خیال راحت هر تصمیمی بخواهند در مورد بنزین می گیرند.

  • علیرضا
    3

    به نظر من اگه یذره بنزین به این لبنانیای مفت خور و سوریه بی همه چیز کمتر بدن به همه بنزین که میرسه هیچ تازه میتونی مصادرات هم داشته باشیم
    مشکل اینجاست که دولت ما بیشتر از اینکه به فکر مملکت خودمون باشه سعی میکنه اینجا رو ویران کنه و جایی که قراره بعدا به اونجا کوچ کنن رو آباد کنن
    با این طرز فکر شک نکنید که مسئولین مملکتی ما باز هم داستان درست میکنن

  • عباسی
    1

    خدا ازتون نگذره که هر روز سفره فقرا رو کوچکتر می کنید .

  • HL
    3

    گرون کنید . ولی خیابون اومدن مردم فراموش نشه.

  • رنگ نی
    3

    گرانی بنزین کار آمریکا و اسرائیل هست ما جهادی فوری یهویی انقلابی گازانبری هستیم

  • ناشناس
    3

    تا زمانیکه بیشتر مردم با هم یک صدا و هم رنگ نشوند این وضع ادامه دارد

    نظرات شما -
    • چی شد چنین شد
      1

      مامردم لبنان همیشه درصحنه برای دریافت بنزین رایگان ایرانیها اماده اماده ایم

  • ناشناس
    0

    تویی که میگی همه میدونن قیمت بنزین توو منطقه از همه کمتره دستمزدها و امکانات رفاهی رو‌هم بگو از همه کمتره!!!!بنزین بره بالا بای بای اختلاسگرا😏

  • رضا
    0

    چرا فقط قیمت جهانی سوخت و غذا و ... را میگوئید یک کم هم بگید چرا دلار باید بشه ۳۲ هزار و حقوق کارگر با ریال پشکل شده تعیین بشه!

  • ناشناس
    0

    چی میخواید از جون این مردم بسه دیگه خجالت بکشید آخه

  • احمد
    0

    دولت و مسئولین جمهوری اسلامی اگه تدبیر و عقل داشتند همان سال 98 که نرخ بنزین 3 هزار تومان و به فوب خلیج فارس رسید ، نرخ بنزین را شناور میکردند، بعد به مسئله ی تولید ، اشتغال، کیفیت خودروها و دستمزد و غیره میپرداختند ولی چون در این بخش دوم با رانت و مافیا بایست میجنگیدند، ول کردند و مثل همیشه ساده ترین راه را انتخاب کردند. بقولی تمام دست اندرکاران حکومت سنتی فکر میکنند.

  • خوزستانی
    0

    دردامن خودبنزین خواهیدسوخت

    نظرات شما -
    • عرفان
      1

      یک میخ تابوتی دیگر اضافه میکنندبادست خودشون

    • 0

      خرجش چند تا گلوله و4تا اوباشه .

    • ناشناس
      0

      الهی آمین

  • کارشناس
    0

    قیمت بنزین از خرداد سال آینده 2100 الی 2200 بصورت آزاد خواهد شد و بار تورمی 20 درصدی با خود به همراه خواهد داشت

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      البته من ۲۵۰۰ شنیدم ولی بیشتر به همون ۲۲۰۰ نزدیکتره

    • ناشناس
      0

      هر قيمتی بشه ملت باید تاوان گرانی‌های بعد اون رو بدن

  • ناشناس
    1

    قوروم قروم انجام این اقدامات توسط عاملان دولت در رسانه ها از جمله خبر فوری شروع شده و بنحوی جاده صاف کن خبر اصلی است که دولت قرار است اقدام کند.
    اگر شما رسانه ها به وظیفه ذاتی و حقیقی خوتان عمل میکردید نیاز به اینهمه سیتمهای بازرسی و نظارت و اعتراض مردم نبود؟
    تا بحال جرات نقد کدام مسوول را داشتید و انجام دادید؟ کدام مشکل جامعه را زیر ذره بین بردید و ریشه یابی کردید و راه حل آنرا گفتید؟
    کدام معضل زیست محیطی و گردشگری را که به سیاست هم مربوط نیست واکاوی کردید؟
    فقط بفکر منافع و جایگاه خودتان هستید و مردم را رمه فرض میکنید و خودتان را قیم و والی مردم |
    بخودتان بیایید این مملکت مال فرزندان شما هم هست حالا وضعت خوب شد ومنفعت بردی بچه و نوه تو چطور زندگی کنند؟

  • ناشناس
    0

    مطمئنا اتفاق خوبی قرار نیست بیفتد طبق رئال 44 ساله

  • علی
    0

    یه روزم خبرازحقوق کارگربزنیدفقط ماهرچی خبرمیشنویم ازگرونی دیگه صبرمون تموم شدخسته شدیم خدایاخودت یه کاری بکن

  • رضا..
    0

    اگر دولت بخواهد تغییراتی در مورد قیمت ها و سهمیه بنزین بر ضد جیب مردم داشته باشد عملا بنزین روی آتش خواهد بود. اگر یه ارزن عقلانیت داشته باشند حداقل امسال این کار را نمیکنند.

  • ناشناس
    0

    جان کندن اخرشان است

  • ناشناس
    0

    توصیه به اخوندها و علی الخصوص رییسی حداقلی
    حتما حتما این کار و بکن
    اینکار انشاء ا... کوبیدن اخرین میخ بر تابوت حکومت اخوندهای دوزاری خواهد بود

  • زیر خط فقر
    0

    انفجار قیمت ها چنان خواهد بود که مردم امروز را آرزو کنند همه شواهد نشان از افزایش افسارگسیخته قیمت ها در آینده دارد نابودی برجام تحریم های جدید کاهش شدید منابع آب ناکارآمدی دولت و نارضایتی های گسترده اجتماعی و......

  • مریم
    0

    بازی های سیاسی
    مهره نباشیم!!!

  • ناشناس 2
    0

    دروغ نگو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها