دلار، در فراز و نشیب اظهارات مالی و اولیانوف/ جهنم یا بهشت، اقتصاد ایران به کدام سمت حرکت می کند؟

بازار همچنان مترصد اخبار رابرت مالی و اولیانوف است. بازار، نگران و ملتهب، به دقت اخبار مربوط به مذاکرات و نیز تحریم احتمالی ایران را دنبال کرده و بر اساس آن تصمیم می گیرد.

دلار، در فراز و نشیب اظهارات مالی و اولیانوف/ جهنم یا بهشت، اقتصاد ایران به کدام سمت حرکت می کند؟

به گزارش خبر فوری، بالا و پایین رفتن های دلار در چند روز اخیر نشان داد، همچنان، بازار چشم به خارج و توافق هسته ای و آینده روابط بین المللی ایران دارد و به شدت تحت تاثیر آرامش روانی حاصل از سیاست خارجی است.

در دو هفته اخیر، ایران در شرایط مناسب بین المللی قرار نداشت. در حالیکه تا پیش از آن، هنوز گروهی از سیاستمداران ارشد اروپا امیدوار به احیاء برجام بودند، با آغاز ناآرامی های داخل کشور و نیز پخش خبر مربوط به فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و دخالت و مشارکت این پرنده ها در بمباران کی‌اف، ناگهان شرایط تغییر کرد و اروپا و آمریکا اعلام کردند که دیگر احیاء برجام اولویت آنها نیست و فعلا شرایط داخل ایران را رصد می کنند.

در این میان، مساله فروش پهپادهای ایران به اوکراین بیش از پیش مهم شده است. اتحادیه اروپا که در جنگ اخیر، سفت و سخت پشت اوکراین ایستاده و از زلنسکی و ارتشش حمایت می کند به دنبال تحریم ایران است و برخی رسانه های انگلیسی مانند تلگراف مدعی شده اند این تحریم ها بین المللی بوده و شامل برخی حوزه های غیر اقتصادی مانند فوتبال نیز می شود.

شاید خبر تلگراف یک بلوف سیاسی باشد و اتحادیه اروپا نیز قصدی برای تحریم گسترده ایران نداشته باشد اما آنچه مشخص است این است که اروپایی ها  دیگر اشتیاقی به احیاء برجام و از سرگیری مذاکرات ندارند و فعلا این پرونده را کنار می گذارند.

این التهاب حاصل از جو سیاسی در دو هفته اخیر باعث نوسان شدید نرخ ارز و کالاهای مربوط به آن شد. افزایش قیمت دلار در هفته اخیر روندی تصاعدی داشت و با افزایش خبرهای بد ممکن است این جهش و نوسان بیشتر هم بشود.

شرایط ملتهب دو هفته اخیر بر بازار بورس هم تاثیر گذاشته و باعث شده سهام های  مختلف این بازار به رنگ خون در بیایند.

خبر خوبی که ‌کمی شرایط را آرام کرد

در اوضاع ملتهب اقتصادی و بین المللی اخیر، پیام توییتری مذاکره کننده ارشد روسیه در وین باعث آرام شدن نسبی اوضاع شد.  میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش با بازنشر اظهارات اخیر معاون وزیر امور خارجه این کشور درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، نوشت: از نظر بنده، هدف احیای برجام [توافق هسته‌ای] در نیمه دوم ماه نوامبر حاصل خواهد شد. هیچ بهانه‌ای برای از مسیر خارج شدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

بعد از انتشار این خبر، اوضاع ملتهب بازار کمی آرام شد و قیمت دلار هم کمی پایین آمد. دلار در آخرین معاملات دو روز قبل به قیمت ۳۲ هزار و ۶۵۰ تومان کاهش یافت و به عبارتی، کاهش ۰.۶ درصدی قیمت را تجربه کرد.

روز گذشته هم نرخ دلار تقریبا ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشت.

تحلیلگران معتقدند این روند مثبت، ارتباط مستقیم با پیام امیدوار کننده اولیانوف دارد. با این حال، به نظر می رسد این پیام حکم یک نسیم خنک در دوزخ را داشته باشد.

بازار در نوسان بازی مالی - اولیانوف

کاهش قیمت های یکی دو روز قبل، در حالی رقم خورد که رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد ایالات متحده در وین همچنان اصرار دارد که احیای توافق هسته‌ای ایران نه در دستورکار و نه تحت تمرکز واشنگتن است. مالی مدعی شده که هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌ شود.

به نظر می رسد بازار همچنان مترصد اخبار پینگ پونگی مالی و اولیانوف است. بازار، نگران و ملتهب، به دقت اخبار مربوط به مذاکرات و نیز تحریم احتمالی ایران را دنبال کرده و بر اساس آن تصمیم می گیرد.

تا کنون، قدرت اخبار منفی بیشتر از مثبت بوده است. اگرچه پیام توییتری اولیانوف تاثیر خودش را روی بازار ارز گذاشت اما اولا، این تاثیر موقتی است و احتمالا با انتشار مجدد اخبار منفی درباره مذاکرات، بازار دوباره به سمت التهاب پیش برود. ثانیا، تعداد اخبار مثبت از وین کم است و جز اولیانوف تقریبا هیچ کسی به احیاء برجام امیدوار نیست.

در شرایط فعلی، سکوت تیم مذاکره کننده ایرانی نیز بر گیجی و ابهام ناظران و بازار افزوده است. در برهه حساس کنونی، بهتر است دیپلمات های ارشد وزارت امور خارجه و مذاکره کنندگان ارشد ایران در وین در مورد آینده برجام، فضای حساس دیپلماتیک و به خصوص تحریم احتمالی ایران توسط اتحادیه اروپا صحبت کنند تا از این طریق، بازار کمی آرامش بیشتری پیدا کرده و حداقل فضای پیش روی خود را بشناسد.

به نظر می رسد با گذشت زمان، غبار ابهام از پیش چشم ناظران کنار رفته و بازار نیز بتواند در مورد آینده اقتصادی خود ایران تصمیم بگیرد. باید دید سرانجام پیش بینی اولیانوف تحقق می یابد یا بدبینی رابرت مالی. نتیجه تا چند هفته دیگر مشخص می شود‌.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 60
  • ناشناس
    3

    به سمت جهنم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      روس ها و ملاها اصلا دروغ نمیگن پس اوضاع درست میشه

    • ناشناس
      0

      نه اینوری نه اونوری ..‌ رهب....

    • ناشناس
      0

      پدرانمان با سواد پایین و چندتا بچه خونه داشتن
      الان ما با مدرک فوق لیسانس و بالای۲۰ سال سابقه عمرا صاحب خونه بشیم....
      قابل توجه مزدوران بی شرف حکومتی

  • ناشناس
    49

    اقتصاد ایران سال هاست به سمت بهشت در حال حرکت است! اجرکم عندالله یا مهدی

    نظرات شما -
    • 1

      البته بهشت بیشرفا وتوله زادگانشون .که حتما تو هم یکیشونی .

    • ناشناس
      1

      برای خودتان و زن و بچه هایتان و غارتگرها به سمت بهشت میره نه رای مردم

    • 0

      تیکه انداخته فحش ندید

    • ناشناس
      0

      اقتصاد مال خر است...

    • 0

      ابروی مهدی را هم بردید

  • ناشناس
    2

    تا کاسبان تحریم مثل فلانی وفلان هستن نه برجامی ۶ست ونه آرامشی در ایران روح ها افسرده ونا امید انشالله حق مردم ایران رو از هردو طرف بگیره چهدکسانی که در ایران غارت میکنن ومال ایران رو به اعراب میدن و یابه بهانه تحریم بهدگدا زاده ولاشخوررهایشون میدن چه آمریکا وکانادا و والمان وفرانسه

  • ناشناس
    3

    خاک بر سر چنین اقتصاد مسخره ومسئولین اقتصادی نالایق وبی خاصیتی که اینقدر شکننده وبی بنیاد است که با اظهارات ضدونقیض دونفر اجنبی دچار این همه نوسانات وتکانه های مرگ آفرین می شود،شرم بر مسئولین ما

  • آرش علوی
    0

    الیانوف همیشه دروغ گفته

  • ناشناس
    1

    به سمت مالکیت خر !

  • ناشناس
    0

    واقعا ایران اقتصاد دارد که به سمت جهنم یا بهشت حرکت کندهمه مردم فریب داده شده‌اند کجا باید شکایت را ببرند

  • ناشناس
    1

    آنچہ بہ ضرراقتصادوازعوامل تورم است وام سودداراست وام ھایی کہ سوددارند ازنظرامام خمینی سلام اللہ علیہ سودش رباست وربادرحکم جنگ باخداست

    نظرات شما -
    • محمد
      6

      اگر رهبران این حکومت به قران اهمیت می دادند، به جنگ خدا نمی رفتند و نمیگذاشتند که ربا در این حکومت بنیادین شود. بلکه آنها بفکر شعارهای ظاهری مثل مرگ بر ملتها و مرگ بر مخالف نظرش، برای منحرف کردن مردم بودند.

  • ناشناس
    11

    چگونه می توان اقتصاد ایران را از بیماری مزمن و جانکاه تورم روز افزون نجات داد ؟
    ---
    تا رمانی که دولت ارزش پول ملی ایران را که با داشتن منابع بی شمار کلان خدا داده ی طبیعی ؛ ثروتمند ترین کشور خاور میانه است از اسارت دلار آمریکا با برنامه ریزی علمی و با تکیه به طرح اقتصاد مقاومتی خود کفا بیرون نیاورد ؛ اقتصاد بیمار ایران هرگز از وضعیت فاجعه باری که با گرانیهای جنون آسای ده برابر دولت برای ده ها میلیون از مردم بی بضاعت ایران ساخته است رهایی نخواهد یافت!!!
    دولت با نداشتن اراده و نداشتن برنامه ی علمی سامان بخشیدن عادلانه منطقی به قیمت ارزهای خارجی ، متناسب با ثروتهای کلان طبیعی موجود در کشور ؛ ارزش پول ملی را با پیروی کور کورانه از مکتب ضد بشری سرمایه داری غرب به حضیض نابودی انداخته و ده ها ملیون از ملت بی بضاعت ایران را با این روش ؛ بی رحمانه و بی پناه به قعر چاه مرگ آفرین فقر افکنده است و این ملت مظلوم را با ادعای مردمی بودن دولت ؛ با این بی برنامگی مرموز خود بی هیچ گونه پاسخ گویی و بی پروا قربانی می کند .

    نظرات شما -
    • امیر ب ناشناس
      0

      جناب ناشناس جیره خور خوب بخور اخرشه

    • سوزنچی
      0

      این 8 تیک منفی بی تردید از دلار بگیران و فربگان دلار دولت ((مردمی؟؟؟!!!)) هستند که هر روز چند دست لباس از شیک ترینها و گرانبها ترینها به تن بی ارزش خود می کنند!!!

  • وحید
    1

    برداران دارای استقلال و مستقل از دنیا ، دارن تبدیل به موجود مفلوکی به نام کیم جونگ اون تبدیل میشن . برای موندن گوش فرمان رهبران چین و روس دارن میشن. اینم از استقلالشون ، کم کم چیزای دیگه رو هم میدن

  • سید
    0

    اخه روحانی ها سالها بودجشون 2زار بوده و با 6کلاس درس اقتصاد هم نخوندند
    انتظار دارید اقتصاد کشور به کدوم سمت بره ....

  • ناشناس
    0

    زندگی مردم و اقتصاد به سمت نابودی که رفته بود بیشتر داره نابودتر میشه بعد از چهلو چهار سال این وضع مردم و زندگی مردم و اقتصاد مملکت است زندگیهای سیاه گرانیها فقر فقر فر چه ها که نکردن با مملکت و زندگی مردم و اقتصاد و فقر واز این بدترش می کنند

  • جنتی
    0

    لیاخوف همه مردم ایران را به توپ بسته

  • ناشناس
    0

    خاک بر سرتون که با این همه سرمایه،٫ اقتصادتون به گوز پوتین وصله
    آنوقت دم از تحریم اروپا میزنید
    پس بهتره گورتون گم کنید

    نظرات شما -
    • ملاهای دوزاری
      0

      ما تا شما ها را له بهشت نبریم ول کن نیستیم' به جان طوسی

  • ناشناس
    0

    بهشت که قطعا" نیست ! بیش از 40 سال هرسال وضع اقتصاد بدتر شده

  • حاج سعید طوسی
    1

    خاک عالم بر سرتان با این اقتصاد بیمارتان که با نفس اولیانوف روس بالا و پایین می‌کند.

  • امید
    0

    خاک بر سر این دولت ومسئولین اقتصادی نالایق وبی خاصیتی که با اخم ولبخند یک دیپلمات روسی دلاربالا و پایین میره ......

  • ناشناس
    1

    ایران به زودی وارد جنگ خواهد شد و یا کلا به آغوش روسیه خواهد رفت ولی روسیه روی ایران معامله خواهد کرد و پشت ایران را خالی می کند و مانند سوریه یک خرابه به جا می گذارد.

    نظرات شما -
    • موری
      8

      ایران دوباره متولد می شود با قلمروی بزرگتر

  • علی
    12

    مردم این خبر فوری جز تکمیل کردن پازل دشمن خونی ما و ایجاد فتنه و القای نا امیدی به حوانان کار دیگه ای نداره.

  • ناشناس
    0

    فنر ارزی ، معادل تورم سالیانه از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به اضافه افرایش نقدینگی ناشی از انتشار و توزیع روزانه تومان بدون پشتوانه چنان فشرده شده که با ابن قبیل اخبار ضدو نقیض محال است متعادل شود.

  • ناشناس
    0

    ۰

  • ناشناس
    0

    اولیانوف که راست میگه ارواح پوتین

  • ناشناس
    1

    همچی مینویسه دلار ریزش کرده انگار دیوار ۶ متری از ریشه افتاده !!!!دلار زمان تحویل و تحول دولتین ۱۲ و ۱۳ حدود ۲۳ هزار تومان بود حالا از ۳۳ هزار میرسه به ۳۲ / ۵ خوشحا میشن ...فقط روحانی را فحش میدادید؟!!! سید عزیز سفره مردم را به هیچی گره زده!!!

  • ناشناس
    0

    خیلی ارزون میشه شک نکنید ولی شاید پراید گرون بشه خخخخخ

  • ناشناس
    1

    حقوق مهر ماه واریز شد،دریغ از یک ریال اضافه حقوق

  • ناشناس
    0

    اگر نهادی در ایران کمکی در ادامه تجاوز و ظلم روسیه به اوکراین داشته باشد ، باید شدید ترین مجارات ، شامل حالش شود و کسانی که در این ظلم مسؤلیت داشته اند و چنین کار زشت و غیر انسانی و غیر اسلامی را انجام داده اند

  • فرشاد فیروزجایی
    0

    بهمراه کاسبان دین داره بسمت گت اشک میره

  • اشکبوس
    7

    مرگ برٱمریکای جنایتکار!! ٱمریکااگه راست میگه جلوی گرون شدن دلاروبگیره !!!( یکی ازروحانیون مبارزدرنقش امام جمعه ساوجبلاغ!!!!) اگه گفتین ٱمریکاچنتاایالت داره؟؟ نخیراشتباه کردین. ۵۱ چون ماایالت پنجاه ویکمش هستیم !!!! چرا؟ چون قیمت هویج بانرخ دلارپایین بالامیره خخخخخخخخخخخ

    نظرات شما -
    • امیر ب اشکبوس
      2

      جناب اشکبوس جیره خور آخرشه خوب بخور

  • رحمان آب شنگل
    0

    این اولیانوف روح مخوف همان لیاخوف زمان مشروطیت نیست؟؟؟؟!!!!!

  • ناشناس
    0

    چرا حقوق مهرماه افزایش پیدا نکرد

    وسط اعتراضات وعده دروغ دادن که مردم بشینن خونه هاشون ....دروغگوترین دولت دنیا

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      تا تو باشی با یک میلیون افزایش عقیده ات عوض نشه

  • صداقت
    10

    بیسوادها اینقدر جوسازی نکنید
    با توجه به امکانات داخلی میتوان بدون برداشته شدن تحریم ها هم به رشد و شکوفایی رسید.
    اینقدر وابسته غرب نباشید.
    چقدر ساده اید شماها

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      از صداقتت مشخص است که احمقی 90 در صد مشکلات ما از تحریمهاست اونوقت نشستی داری شعر می گی

  • محمد
    0

    # رفراندوم

    نظرات شما -
    • 0

      دیکتاتوری رفراندوم ندارند

  • ناشناس
    0

    ایران کاملا در جهنم این آقایون نشسته ایران کاملا بر شکست شده و با قطره های سرن نفت در کما و مرگ مغری بسز میبرد

  • ناشناس
    0

    چهلو سه سال است در جهنم سیاه هستند مردم و از این بدترشان می کند کی اینها به سمت خوب بردن مملکت و مردم و زندگی مردم سالیان سال است در جهنم آتشین پیش بردن خدا لعنتشان کند

  • ناشناس
    0

    خدا لعنت کند باعث و بانی فقر و بدبختی مردم را

  • بازنشسته
    0

    44 سال گذشته ثابت کرده به سمت جهنم می رود .مخصوصاً با این اوضاع که در تجاوز روس ها به اوکراین ایجاده کرده ایم سرعت مان بیشترنیز خواهد شد .

  • ناشناس
    1

    به سوی فروش خاک ایران و غارت ثروت دریایی ایران و غارت معدن و نفت و آب و فقر شدید مردم و بی خانمانی شدید مردم بیکاری شدید جوانان و طلاق زیاد و ناامیدی

  • ناشناس
    0

    جهنم حدا کنه یه زلزله بیاد راخت شیم کل ایران نابودبشه ایرانی نباشه که عارت واختلاس ودزدی بشه

  • FD 1287
    0

    ماچهل وسه سال است که باوعده بهشت ولی درجهنم واقعی به سر میبریم.

  • ناشناس
    0

    40 سال بخاطر فلسطین تحریم بودیم حالا قرار هست بخاطر روسیه تحریمها اضافه هم اعمال شوند

  • ناشناس
    0

    بعد از انقلاب دلار 300 تومان بود
    هر دلار امریکای لعنتی 300تومان بود
    با هر هزار تومان سه دلار میخریدی
    الان اگه سه دلاربخری که اونم نیست باید 100هزار تومان بدی
    به نظرت کجا میریم؟؟

  • ناشناس
    0

    اقتصاد ایران جهنمی با سعاه های سوزان است که ملت ایران مانند هیزم در ان میسوزند ومسئولین مسرور از قدرت ومقامشان نظاره گر سوختن مردمند

  • رضا
    0

    بیخیال برجام نمی شوید؟!
    برجام مرد فکری به حال کشور و مردم بکنید
    شما که برجام را آتش میزدید چرا بیخیال نمی شوید؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها