متناسب سازی چقدر به حقوق ها اضافه می‌کند؟

در پی تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، براساس ضرایب پایه ریالی که محاسبه شده، از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰۰ تومان به حقوق کارکنان و بازنشستگان اضافه می‌شود.

متناسب سازی چقدر به حقوق ها اضافه می‌کند؟

سه‌شنبه هفته گذشته (۱۲ مهرماه) علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - در صفحه شخصی خود در توییتر از ارسال لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی خبر داد و در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس تصویب شد.

بر اساس بند یک ماده واحده لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری « ۳۰۰۰  امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰ – و سایر مشمولین جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می‌باشد.»

طبق بند دو ماده واحده نیز حقوق مشمولین جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مبلغ ۹ میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۹) ریال افزایش می‌یابد. افرادی که تا پایان شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون کمتر از مبلغ ۹ میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۹) ریال شود تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند.

دولت به این دلیل برای حقوق کارکنان و کارمندان خود ضریب پایه ریالی (۳۰۰۰ امتیاز) را به جای مبلغی ثابت در متناسب سازی پیش بینی کرده که در سال‌های آتی با تغییر مبلغ ضریب پایه ریالی - که در قانون بودجه امسال ۳۳۵۳ ریال تعیین شده است - این مبلغ نیز در دریافتی کارکنان و بازنشستگان تغییر کند.

البته این ضریب پایه ریالی در اضافه حقوق‌ها تاثیری نخواهد داشت و تنها با عنوان مبلغی محاسبه و تعیین شده به دریافتی کارکنان دولت اضافه خواهد شد. این ۳۰۰۰ امتیاز برای کارمندان معادل یک میلیون و ۵۰۰۰ تومان است.

بازنشستگان نیز معادل ریالی این مبلغ را با اندکی اختلاف ( ۹۰۰ هزار تومان) دریافت خواهند کرد و این مساله سبب می‌شود تا به گفته بابک افقهی - معاون سازمان برنامه و بودجه -  اختلاف فاحش بین حقوق کارگران و کارکنان دولت از بین برود.

به گفته معاون سازمان برنامه و بودجه، با توجه به اینکه معمولا دولت ها در نیمه اول سال با کاهش درآمدها مواجه هستند، این لایحه برای نیمه دوم سال ارائه شده که منابع درآمدی دولت و هم تعهد و تکلیف دولت در بودجه ۱۴۰۱ محقق و عملیاتی شود.

افقهی اظهار کرد: بر این اساس، دستگاه هایی که فوق العاده ویژه کارکنانشان زیر ۳۵ درصد است می توانند در صورت وجود منابع درآمدی تا سقف ۳۵ درصد افزایش داشته باشند. علاوه بر این متناسب سازی حقوق شامل مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی می شود. همچنین در اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده مبلغی به ازای هر یک از فرزندان کارکنان و بازنشستگان پیش بینی شده است.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، بر این اساس افزایش حقوق ها به صورت پلکانی خواهد بود؛ به نحوی که حقوق کسانی که پایین‌تر است افزایش بیشتری پیدا می‌کند، رویه ای که منجر به عدالت بیشتر در پرداخت حقوق کارکنان می شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    0

    خسته نباشی سیمرغ ! مگسها با این یک میلیون باز هم خیلی خیلی از تورم عقبند

    نظرات شما -
    • مگس
      1

      این افزایش ریالی، نه مشکل شما را حل می کند ونه مشکل کارمندان دولت ،داستان همچنان ادامه دارد.

  • Mm
    2

    لطفا این روش پلکانی را که غیر عادلانه ترین روش افزایش حقوق است کنار بگذارید. مگر کسی که به دلیل لیاقت و تحصیل و پارامترهای دیگر از سطح حقوق بالاتری برخوردار است گناه کرده که باید افزایش حقوق کمتری داشته باشد؟اینطوری کسانی را که زندگی متوسطی دارند به خط فقر نزدیکتر می کنید. خدایا عقلی به حکام ما عنایت کن.

  • ناشناس
    1

    به بازنشسته کشوری رسید سقف دار شد ؟

  • محمد
    1

    این پلکان دولت باعث شده حقوق بخور و نمیر دولت اسلامی به ضرر همه باشد دولتی که حق و حقوق کارمندان دولت را از اول انقلاب هیچ وقت درست نداده است کسی که تا این حد مشکل داره که توان پرداخت حقوق کارمندانشو نداره ولی برای غارتگران و دزدها ونجومی بگیرها پول دارد باید ... بهش

  • قلی
    2

    خاک برسرتون بااین کارشناسی کردنتوم مردک چرا براساس مدرک تحصیلی اضافه حقوق نمیکنید من بدبخت پدرم دراومد تا لیسانس گرفتم باید بااونیکه سیکل هم ندارند یکی باشم چرا شما نمیفهمید بعدشم باید براساس نرخ تورم باشد به لشگری وکشوری که میرسه سقف مشخص میکنید برای خودتونم سقف تعیین کنید باشه تا نریزیم تو خیابون کارما درست نمیشه انشاالله که پایان عمر حکومت ننگین ودزدتون داره میرسه .دزدهای کثیف پول بلوکه شده میگیرید از محتکر وقاچاقچی و...میگیرید همیشه هم نق میزنید نداریم پس این همه مالیات وپولهای جورواجور را کجا خرج میکنید که دست گداییتون درازه .حتما خرج لبنان وفلسطین وسوریه وعرلقو...میکنید ولی مردم خودمون به نون شبشون محتاجند ببینید اینا که تو خیابان ریختند همین مردم به وضع موجود معترضند ریشه تونو خواند کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      چه ربطی به مدرک دارد! کسانی هستند که مدرک پایینتر دارند اما بسیار کارگشاتر از مدارک بالاتر هستند. اتفاقا پلکانی خوب است ولی پله ها باید بزرگتر باشند تا تفاوت آن محسوس باشد. یعنی حقوق مدیران نزدیک به کارمندان دیگر باشد یا اصلا یکسان باشد.

  • Mm
    0

    اگر به نظر مسئولین ما روش پلکانی افزایش حقوق مطابق عدالت است پیشنهاد می کنم حقوق کل افراد شاغل اعم از آبدارچی تامدیر عامل شرکت و دکتر و لیسانس و دیپلم و بیسواد را یکسان کنند و احکام همه را یکجور بزنند تا در افزایش هم مثل یکدیگر باشند!! شاید اینطوری به نظرشان عادلانه تر باشد!

    نظرات شما -
    • 0

      روش پلکانی یعنی کشک ...بین کارمندان وبازنشستگان تفرقه بندازوبرسازمان برنامه بودجه ریاست کن..

      انگارازجیبش میخوادپرداخت کنه مصوبه مجلس دربودجه ابلاغی ۴۰۱نه هزارمیلیاردهست نه یک هزارمیلیارو....قانون مصوب راهم بعداز۷ماه قبول نداره مش مسعود

    • ناشناس
      5

      باید هم اینطور باشد. نباید اختلاف زیادی بین حقوق بگیران باشد.

  • ناشناس
    0

    عخحن پوخ

  • ایرانلی
    3

    با اینکار دیگر آبدارچیها از کارمندان میانی هم بیشتر حقوق می گیرند. و از این به بعد انگیزه تحصیل و ارتقاء و پیشرفت تعطیل می شود. بس کنید این سیاستهای عوام فریبانه را و حقوق حقوقدانان پائین را از کارمندان میانی تامین نکنید.

  • انسانیت
    0

    سلام تاسف اوره که با گذشت اینهمه مدت دولت و مجلس به وعدشون عمل نکردن و ریالی به حقوق قشر ضعیف کشور اضافه نشده (پیشتر گفته شده بود تا شهریور افزایش معمول خواهد شد ) کارمندا واقعا در گیر مشکلات عدیده مالی هستند کمی انصاف لطفا

  • ب
    0

    خب تکلیف اون کسی که دستش به هیجا بند نیست چی میشه واقعا متاسفم این چه عدالتی هستش اون آدمهایی که مثل برده به کار گرفته می‌شوند و کسی هم به دادشان نمیرسد

  • ناشناس
    1

    بازنشستگان ترسوی کشوری حقشان را بگیرند و به اجتماعی های شیر دل گیر بیخود ندهند

  • بیی
    1

    پلکانی یعنی ۹۵ درصدی صدهزار تومان پول نیم کیلو گوشت کارمندی یعنی حماقت در آموزش وپرورش

  • علی فاتح
    0

    طبق مصوبه مجلس مبلغ ۹۰۰۰میلیاردبرای بازنشستگان کشوری وحدود۵هزارمیلیآردبرای همسانسازی بازنشستگان لشگری دربودجه ۱۲۰۱تصویب شده حال بعدازگذشت ۷ماه ازسال بامنت گذاشتن میخواهندیک هزارمیلیاردرا بدهندواقعا برنامه بودجه ملت راهالوگیرآورده...فکرمیکنندصدقه سرمیحواهندبدهند....

  • یدالله آرام
    0

    خدا لعنت کنه مملکت گدا پرور رو. روتون سیاه روز قیامت با این عدالت اسلامی معاویه صفتتون. دروغگو مگه تو نگفتی بازنشسته ها خرجشون زیاده و گشت ارشاد چنین و چنان. من پولامو که رفته سوریه میخوام اگر بیت المال مسلمینه اگرم یهودی و بی دین فرضمون کردید من یک انسانم حقمو میخوام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر اینجوری من هم پولامو که رفته یمن و عراق و ونزوئلا و اکوادور ....و روسیه میقام

  • ناشناس
    0

    ایکاش مدیران کشوری مانند مدیران تامین برای منافع خودشان هم شده 38%+515 را از دولت میخواستند

  • کشکول
    0

    لطفاً این مبلغ خیلی ارزشمند را به کارمندان اضافی نکنید بلکه به حقوق نمایندگان مجلس اضافه کنید که برای حقوق خودشان خودشان تصمیم می گیرند این مبلغ چه دردی را دوا می کند تو رابه خدا دست از سر کارمندان و بازنشستگان بر دارید بگذارید به حال خودشان بمیرند بهتره

  • ناشناس
    0

    این اضافه حقوق نیست شیره مالیدن برسر کارمندان وبازنشسته ها است، مگه ازروی تورم نیست،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها