مروری بر قیمت یک کالای استراتژیک در بازار

قیمت برنج بار دیگر به انفجار می رسد؟/ ترفند جالبی که برخی کلاهبرداران از طریق آن، برنج تقلبی می فروشند!

بسیاری از گونی های برنج با نام برنج هاشمی اعلا و با قیمت بالا فروخته می شود اما زمانی که آن گونی باز می شود و برنج بررسی می شود متوجه می شویم که انواع برنج های خرد، بی کیفیت و ارزان با برنج هاشمی ترکیب شده است. ماجرا چیست؟

قیمت برنج بار دیگر به انفجار می رسد؟/ ترفند جالبی که برخی کلاهبرداران از طریق آن، برنج تقلبی می فروشند!

به گزارش خبر فوری، قیمت برنج ایرانی در یک سال اخیر جهش فراوانی داشته است. برنج که مهم ترین بخش سبد غذایی شهروندان ایرانی را تشکیل می دهد همیشه قیمت کمی داشت.

تا چند سال پیش قیمت هر کیلو برنج هاشمی زیر 12 هزار تومان بود. با این حال، تورم در دو سال اخیر به سمت برنج نیز هجوم آورد و باعث افزایش شدید قیمت آن شد. طبق تحقیقات خبرنگار خبر فوری، قیمت هر کیلو برنج هاشمی اصل (به نرخ خرید عمده) در گیلان به 110 هزار تومان می رسد. این قیمت در مبدا (گیلان) تعیین شده و احتمالا با گذشت زمان و ارسال محصول جدید به مناطق مختلف کشور، چند ده هزار تومان نیز افزایش پیدا کند.

واکنش کشاورزان به افزایش قیمت برنج

افزایش قیمت برنج در روستاهای گیلان دو واکنش مختلف را به همراه داشته است. از یک طرف، برخی زمین  داران و کشاورزان قدیمی که دیگر علاقه ای به شالیکاری نداشته و ترجیح می دادند به جای برنج در زمین خود چوب صنوبر بکارند، مجددا به سمت برنج روی آورده و شروع به شالیکاری کرده اند. این افراد معتقدند همانطور که قیمت برنج در طول سال گذشته از 40 هزار تومان به 100 هزار تومان رسید و باعث ثروت برخی کشاورزان شد، امسال نیز می تواند چنین جهشی را داشته باشد.

از آن سو اما برخی کشاورزان معتقدند جهش قیمت برنج آنقدر نیست که سود زیادی را در اختیار کشاورزان قرار دهد. آنها معتقدند همچنان بیشترین سود حاصل از فروش برنج به جیب کارخانه داران و دلالان می رود و سود حاصل از فروش برنج برای کشاورزان به همان میزانی است که در سال های پیش بوده است.

افزایش قیمت جدید و شگردهای جدید برای کلاهبرداری

بررسی خبرنگار خبر فوری نشان می دهد که برخی کارخانه داران و دلالان برنج در شمال کشور و استان گیلان با افزایش قیمت این محصول ارزشمند، شروع به اعمال برخی ترفندها کرده اند تا بتوانند با کلاهبرداری سود کلان ببرند. قیمت نسبتا پایین اما هم اندازه برنج در سال های قبل، مانع از ترفندهای شیادانه برخی دلال ها می شد اما تفاوت عجیب انواع مختلف برنج ها در 2 سال اخیر، برخی دلالان را بر آن داشته که به انواع کلاهبرداری ها روی بیاورند.

یکی از کشاورزان صومعه سرای گیلان در مصاحبه با خبر فوری می گوید: «یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداری در زمین های شمال ترکیب انواع برنج ها با هم است. بسیاری از گونی های برنج با نام برنج هاشمی اعلا و با قیمت بالا فروخته می شود اما زمانی که آن گونی باز می شود و برنج بررسی می شود متوجه می شویم که انواع برنج های خرد، بی کیفیت و ارزان با برنج هاشمی ترکیب شده است.»

این کشاورز ادامه می دهد: «جدیدا نوعی برنج به نام شیرودی کشت می شود که شباهت بسیار زیادی به برنج هاشمی دارد و در شکل و اندازه با نمونه برنج هاشمی مو نمی زند اما طعم و عطر آن، بعد از پخت، تفاوت زیادی با  برنج هاشمی دارد. این برنج حدودا 40 الی 60 هزار تومان به ازای یک کیلوگرم فروخته می شود در حالیکه برنج هاشمی بیش از 100 هزارتومان قیمت دارد. برخی کارخانه داران  و دلالان این دو برنج را در گونی های مخصوص برنج هاشمی ترکیب کرده و می فروشند. شاید در یک کیسه 25 کیلویی، 10 کیلوگرم برنج شیرودی و 15 کیلوگرم برنج هاشمی باشد. اگر تفاوت قیمت یک کیلوگرم از این دو نوع برنج، 40 هزار تومان باشد، فروشنده به ازای یک کیسه 25 کیلویی 400 هزار تومان سود می کند.»

بنابراین، خریداران برنج باید کاملا مراقب باشند که برنج ناسالم و بی کیفیت به آنها فروخته نشود. یکی از کشاورزان در گفتگو با خبر فوری می گوید: «بهتر است مشتریان ناآشنا با برنج و فروشندگان آن، برنج خود را کم کم خریداری کرده و در صورت عدم اطمینان از یک فروشنده، تنها به خرید یک بسته 25 کیلویی اکتفاء کنند. بدین طریق، آنها می توانند مانع از زیان احتمالی خود شده و پول خود را هم حفظ کنند.»

قیمت انواع برنج در بازار

بررسی بازار شمال کشور و پایتخت نشان می دهد قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی همچنان بالا است. جدول زیر قیمت انواع برنج داخلی و خارجی را نشان می دهد:

 

نوع برنج

قیمت به ازای یک کیلوگرم (عمده)

برنج هاشمی

110 هزار تومان

برنج شیرودی

45 الی 60 هزار تومان

برنج پاکستانی درجه 1

45 هزار تومان

برنج پاکستانی درجه 2

25 هزار تومان

برنج فجر گیلان

77 هزار تومان

برنج علی کاظمی

110 هزار تومان

برنج ندا گیلان

57 هزار تومان

برنج طارم گلستان

140 هزار تومان

 

 

 

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • آمین
    2

    این سودها را سر قبرشان ببرند

  • ناشناس
    7

    سلام

  • ناشناس
    2

    سلام / خداقوت پلوان خستهنباشی دلاور ناجی ایران رئیسی قهرمان / بابا تو روی سنگ پای قزوین کم کردی ممنونیم / فرق بین ما مثلاً ایرانیان با اروپا بخصوص اتحادیه اروپا چیه ؟
    تنها فرق ما در رفتار ماست مردم اروپا دستمزد ( حقوق و مزایا ) می گیرند دو کار می کنند اول اینکه از مالیات فرار نمی کنند چون به مسئولین خود اعتقاد دارند که مالیات در مصارف درست زیر ساخت و بیمه ای و رفاه ...صرف می شود و نکته دوم ک بسیار مهم و علت پیشرفت اروپا یا امریکا یا حتی اعراب خلیج فارس هست این جمله ساده است بیش از 60درصد درآمدشان را خرج می کنند و گردش پول ایجاد می کنند این باعث می شود شغل ایجاد شود عدالت ایجاد شود و بیکاری حداقل گردد و ارزش پول بالا باشد . بر عکس ما ایرانیان در زمان متعارف ( بدون تحریم با تورم کمتر ) ما تا می توانیم کار می کنیم پول جمع می کنیم ملک و زمین طلا و غیره می خریم و چون بانک ذخیره وراث شدیم پول گردش نمی کند می شود این وضعیت ایران مثلاً لذت سفر 50رصدش غذاست حتی ما در سفر برنج خام و مواد غذایی می بریم بغل پارکی جایی درست می کنیم نه هتل می ریم نه رستوران صنعت هتل و رستوران ما نابود شده است / متاسفانه فرهنگ ایرانیان حداقل 30درصدش برای عصر قدیم است که مجبور به ذخیر غذایی و... بودن در ژن و خون ما رسوخ کرده صدا و سیما می بایست فرهنگ سازی کند نشود تا گرون شد دلار انبار و خرید سکه خودرو ملک و از چرخش پول جلوگیری و باعت بی ارزشی ریال شدیم البته 50درصد هم مقصر رئیسی تیمش هست که دو دست چسبیدن اتم و نمی توانند گره برجام حل کنند یعنی هم خر می خواند و هم خرما را ( اتم در دنیا حکم مواد مخدر در ایران و چین دارد ) از اتم دست بکشیم قبل از اینکه خیلی چیزها از ما دست بکشد مرد میدانی خودرو بساز مرد میدانی موبایل بساز مرد میدانی بازی کامپیوتری و نرم افزار بساز مرد میدانی ادوات نظامی چون توپ و تانک بساز مرد میدانی ... فندق و پسته خوب تولید کن کشمش تولید کن مرد میدانی پزشک توپ و مهندس توپ تربیت کن با علم ارز بیارند مثل کوبا مثل کره شمالی مرد میدانی با ژاپن و ... صحبت کن 10درصد بیکاران بفرست برای نیروی گار ژاپن که با ارزشترین پول جهان داره و موفق ترین کشور جهان هست در کنار المان و غیر و ذالک

  • ناشناس
    1

    اين كلاهبردار را حكومت ياد مردم داده است ،مردم مجبور شده اند بخاطر فقر ونداري اين نوع كلاهبردار را بكند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وقتی استاد دوزدغارتگر اختلاسگر باشد شاکردان هم مثل خودشان میشن مملکت و زندگی مردم را نابود سیاه کردن خدا تیشه به ریشه همشان بزند یک ملت راحت شن جچقدر ظلم چقدر ستم چقدر دروغ چقدر فقر

  • ناشناس
    1

    احسنت.خلایق هرچه لایق

  • دومان
    0

    کشاورز دزدی میکنه خریدار دزدی میکنه فروشنده دزدی میکنه همه و همه .....با صلح کنار هم هستند ...نابود شدیم رفت ...

  • ناشناس
    15

    دولت ومردم کشت کنندمردم شرمندہ زن وبچہ نشن روایتامام صادق سلام اللہ علیہ محبوبترین کارنزدخداکشاورزیہ

  • ایرانی
    0

    این یکی از هزران دستاورد نظام است . شایدهم معجزه این پیامبران جدید!

  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصادوبیمه
    0

    سلام. دقیقا همینطور هست برنج از دست کشاورز خارج شود وبه کارخانه برسد انواع برنج داخلی وخارجی در آن وارد می شود .الان بعنوان یک شالیکار می گویم برنج هاشمی درجه یک کمتر از صد هزار تومان در شمال نیست مگر قاطی داشته باشد.

  • ناشناس
    0

    وقتی مردم صداشون در میاد از گرانیها و فقرروزانه مسولین میکن اغتشاشگر چهلو سه سال دروغ دروغ دروغ فریب گرانی فقر فقر زندگی مردم را برداشته بعد مسولین کشور میخوان مردم تحمل کنند چند سال تحمل چهلو سه سال تحمل بس است دیکه مردم خسته شدن از فرق از گرانیها دروغهای مسولین فریبها غارتها اختلاسها دروغها دوزدیها دیکه بس است هرچه سره مردم و زندگی مردم آوردن

  • ناشناس
    0

    اگه این نظام تونست همین یک قلم قیمت برنج را پایین بیاورد و کنترل کند کافیه و مردم هش ایمان میاورند

  • ناشناس
    0

    بعد میگن ملت واسه برهنه شدن کف خیابونن!!!بابا ملت نون ندارن بخورن همه چی شده واسشون آرزو....برهنگی کیلو چنده😏

  • ناشناس
    4

    لعنت به تو که این تیتر را میزنی...که بار دیگر قیمت برنج به انفجار می‌رسد..همین شایعه تو نفهم باعث افزایش قیمت میشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دقیقا همینه

  • صابر
    0

    حرمت امام زاده به متولیشه وقتی صاحب خونه بی عرضه باشه اجاره نشین ادعای پادشاهی میکنه واقعا اینها دارن چکار میکنن

  • ناشناس
    0

    هی امان ازدست این کلاهبرداران ازخدابیخبرواقعاچرابایداینطوری باشدبرنج که سهل است بگوییددرچه چیزی کلاهبرداری صورت نمیگیردوجایزه بگیرید.

  • ناآشنا
    0

    سلام ما که نمی تونیم برنج ایرانی بخوریم پول دار ا بخونید

  • a
    0

    با سلام
    متن درسته. من خودم بچه کشاورز هستم و میبینم برنج خارجی رو دلالان قاطی میکنن برای الان هم نیست همیشه بوده الآن بیشتر شده و مردم هم میخرند و فکر میکنند ایرانی هست. برای کشاورز هم چیز قابل توجهی براش نیست اول افزایش ده برابری قیمت های مواد مصرفی کشاورزی رو ببینید بعد بفرمایید مقصر کیه.. \لاستیک. سم. کود. کارگر. قیمت شالیکوبی. کمباین. و ...

  • ناشناس
    0

    اضافه کنید سالی ملیاردها دلار فرار سرمایه از کشورتوسط رانت خوران خدا نشناس لیچاره ملت تحت ستم

  • محمدی
    0

    اتش این گرانفروشی دامن کل کشور را گرفته است . همه دارند میسوزند

  • ممی
    0

    بود بود نبود نبود دیگه طعمش از بادمون رفته

  • زکی
    1

    اگه تعزیرات بفهمه نابودشان میکنه

  • ایرانی مومن و همیشه در صحنه و انقلابی..
    0

    لعنت خدا بر شما که باعث گرانی و بدبختی این مردم شدید ..... عمر مردم و جوونی مردم و همه خوشی رو از مردم گرفتید .....

  • ناشناس
    0

    مسلمان مترادف تورم

  • ولی زاده
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم

    بنده عمده فروش برنج شمال هستم. دقیقا همین موضوع پدر مارو دراوورده . چون بعضا هم قیمت را پایین میدهند و مصرف کننده فکر می‌کنه قیمت همینه ، در صورتیکه ما بسیار بیشتر از کشاورز باید بخریم.
    بنده هم طارم و شیرودی را مخلوط میکنم اما نه با کیسه ی مخصوص طارم ، بلکه تحت عنوان برنج ترکیبی شمال میفروشم. که هم قیمتش پایین بیاد و هم با صداقت یک روزی حلال سر سفرمون برده باشیم.
    ۰۹۱۱۷۸۱۰۲۸۲
    هر کس هم هر طور برنجی خواست در خدمتیم . ارسال به شهرستان هم داریم.
    تشکر از خبر فوری

  • ناشناس
    0

    احسنت بر ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران، همین طور سر هم کلاه بگذارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها