زیان ۱۱ روز قطعی اینترنت، معادل کل درآمد نفت!

وب سایت تجارت نیوز در گزارشی زیان ۱۱ روز قطعی اینترنت را معادل کل درآمد نفتی ایران توصیف کرده است.

زیان ۱۱ روز قطعی اینترنت، معادل کل درآمد نفت!

شهریور ماه بود که اینترنت در ایران قطع شد. نت بلاکس اعلام کرده که قطعی اینترنت در ایران ساعتی یک و نیم میلیون دلار معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. یعنی حدودا روزی هزار میلیارد تومان و در مجموع این ۱۱ روز، رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان.

برای بزرگی این زیان کافی است که بدانیم درآمد نفتی ایران در سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. این رقم به آن معناست که قطع اینترنت به اندازه یکسال درآمد نفتی به اقتصاد ایران ضرر زده است.

این وضعیت، علاوه بر زیان اقتصادی مستقیم، می‌تواند اشتغال بسیاری از افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس برخی از گزارش‌ها یک میلیون شغل تنها در اینستاگرام ایجاد شده است.

دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی اما آمار عجیبی را اعلام کرده بود. او گفته بود معیشت ۱۰ میلیون نفر اکنون وابسته به فضای مجازی است. اما حالا قطع اینترنت اشتغال و معیشت این گروه را نشانه گرفته است و این گروه حتی نمی‌دانند اینترنت، دوباره وصل و فیلترینگ برطرف می‌شود یا نه.

نکته جالب‌تر اما اظهارات وزیر ارتباطات است. او از کسب‌وکارها خواسته که در فضای مجازی داخلی فعالیت کنند. از سوی دیگر خودش اذعان کرده که فعلا امکان فعالیت در بستر داخلی وجود ندارد و وعده داده که زیرساخت‌ها را توسعه دهد. تنها سوالی که وزیر به آن پاسخ نداده این است که تا اماده شدن زیرساخت‌ها، مشاغل اینترنتی باید چه کنند.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    0

    در مورد اعداد دقت شود، مثلا " یعنی حدودا روزی هزار میلیارد تومان و در مجموع این ۱۱ روز، رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد دلار." تومان را دلار نوشتید!
    ایارن قابلیت ایجاد پلتفرمهای مشابه داخلی دارد و اگر مشکل فناوری باشد میتواند پلتفرم خارجی با کد بازش بخرد، مگر چقدر میشود از یک کمپانی بزرگ برناه ویسی یک پلتفرم که امکانات اینستا واتساپ و تاگرام بخرند، فرضا یک میلیارد دلار، اینکه میگیوند فلان پاتفرم دهها میلیارد دلار ارزش دارد بخاطر خود نرم افزار نیست، بلکه تعداد کاربرانش است وگرنه یک برنامه حاضر موجود امتحان پس فعلا کم کاربر همین غولهای جهان به چند میلیون دلار میخرند، یعنی ایران اینقدر بی رعضه است برای مصالخ امنیت و اقتصادی اش صد میلیون دلار پلتفرم نخورد و رایگان در اختیار همه مردم قرارد دهد؟!
    یک پلتفرم خوب اگر مورد استفاده 50 میلیون نفر باشد ارزشش اندازه یک ارتش کشور و یک ملت است! کاری یک پلتفرم دهها میلیونی میتواند بکند کل یک سیستم دولتی گاهی نمتواند در هدایت اجتماعی و اقتصادی در مسیر سالم نمیتواند بکند.
    باید تاسف خوردنهادهای پرشمار که اغلب مستقل از دولت هستند و دولت همچون تدارکچی آنهاست، کمترین تضمین امنیت شخصی نمیدهد و هزینه سنگینی برای حمایت پلتفرمهای داخلی میدهد، مهمترین دلیل عدم رغبت به پلتفرمهای داخلی- علاوه بر مسائل فنی- مسئله راهبردی تضمین امنیت اطلاعات شخصی و بخش ترس از سوءاستافده از اطلاعات شخصی و محتوای چتها استف همانقدر حفظ حرمت اشخاص مهم استف مسئله استفاده محتوای چتها و پیامها خصوصی است، مثلا مثال زدند اگر در چت و پیام خصوصی بین دو نفره فحاشی شد حتی علیه مقامات و فرد اسکرین شات گرفت این اسکرین شات مورد مدرک و سند مجازات شخصی نباشد! اهمیت قشیه در حرمت حریم خصوصی است، حکامیت ها در دنیا این حدود معمولا بعنوان اسناد علیه مردم استافده میکنند، علت اینکه مردم داخل ایارن از پلتفرمهای خارجی استافده میکنند دقیقا بخاطر ترسی است که سوءاستفاده قضایی ممکن علیهشان استفاده شود، این ترس بخشی از وقاهی بخاطر قوانین موجود است وبخشی بخاطر تبلیغات مخالفان حکومت و اجانبت، در نتیجه امروزه دیتابیسهای خارجی همگونه اطلاعات شخصی مردم ایارن بدست اوردند از شماره شخصی و چه بسا شماره حسابها تا علایق و عقاید دینی و سیاسی و بر اساس آن سرویسهای شنود اجنبی آنها آنالیز و به مراکز سیاسی و امنیتی و اقتصادی دولتهایشان گزارش میدهند!
    کوتاهی سی ساله حکامیت جمهوری اسلامی به مسئله تضمین امنیت حریم شخصی و بی توجهی ظرافتهای این حوزه، موجب شده دهها میلیون ایرانی- بعضا افراد شاغل در نهادهای حساس کشوری و لشکری، اطلاعات مهم که میتواند مورد سوءاستفاده واقع شود توسط اجانبت ضد ایرانی از جمله تجزیه طلبان و تفرقه افکنان مذهبی باشد. با توجه مشکوک بودن رخنه نفوذیها نالایق و مستعد خیانت و فساد در نهادها(بخاطر فساد اموزشی مدرکفروشی و پارتی بازی) و دادن آدرس غلط و کارشکنی در اصلاح و تصویت قوانین و نظارت، بایست رئوس و ارکان نظام مستقیم وارد شوند به صورت فوری.
    وقتی مافیایی ها چنین در شوراهای روستا زمینهای مردم بالا میکشند و موجب اذیت مردم و بدسرنوشتی جوانا و ناامیدی بر کارآمدی نظام میشوند! و شهرداری ها کارشکنی ممکن در دادن امکانات به حواشی شهر مثل اسفالت و دارند القای پایین شهری و بالاشهری میکنند!و بازار ارز و قاچاق سوخت دارند خیانت میکنند به منافع ملی یا خودرو میتواند یک صنعت مهم مثل خودرو از حالت پویای و مفید به بازار احجاف و ظلم به مشتری داخلی کرده و مانع واردات خودروی دست دوم کم کارده و نو ارزان شود و خودروی به شدت بی کیفیت و گران و با کمبود کند، پس بدانید در موارد مهمتر مثل تمامیت ارضی و اتحاد قومی و ملی چه کارها ضد ملی ایرانی نمیتوانند بکند!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      قطعی اینترنت فدای سر امنیت حکومت!

  • شش
    5

    زیان قطعی اینترنت در ایران و عدم مراجعه کاربران ایرانی به سایت ها....ضرر برای رفقای آلبانی نشین هم حساب میشه که این 11 روز رو پشه میپروندن ، واقعا دلم سوخت براشون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اصلا زیان مردم و نابود شدن اینهمه کسب و کار اهمیتی نداره فقط زیان البانی نشینها مهمه بله؟
      و خب حالا با فیلترینگ اینستا گرام شما ساندیسیهای سایبری هم باید مگس بپرونید

  • ناشناس
    1

    مگه اینا ایرانی هستن خیر اینا ضد حقوق بشر در ایران هستن فقط بعد باید مالیات مردم بدبخت بدن بره تو جیب بزرگشون که هنوز پر نشده از سهم انقلاب

  • سهیلا
    20

    امیدوارم در ب اینستاگرام بعنوان مرکز اشاعه فحشا مدگرایی مصرف گرایی وکلاه برداری عصر نوین حداقل درایران بطور کامل بسته ومسدود بشه تا ابد بقیه ها هم نگران شغل اینترنتی خود که عمدتا کلاهبرداری ویا علف فروشی هست نباشن بالاخره یه راهی برای امرار معاش پیدا میکنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      مثلا توزیع ساندیس در گرد همایی‌های پرشور و از سوی دیگر، نواختن مردم در گردهمایی های خیابانی به منظور اغتشاش؟!!!

    • امیر ب سهیلا
      1

      سهیلا خانم ساکت شو پرستو دولت

    • محمد
      1

      سهیلا خانم معلومه مفتخورید و نمی دانید مردم با این شبکه های مجازی امرار معاش می کنند

    • خخخخ
      1

      اتفاقا بیشتر کلافه برداری ها در اس ام اس مخابرات و وانسان ثبت شده ،،،بعد اینستاگرام

    • ب
      2

      سلام.امیر شما که داری دلار امریکای می گیرید که خراب کاری کنید حالا خودت رو به عنوان وکیل مدافعه جا می زنی

  • ناشناس
    4

    در این کشور کسی ضامن سود و زیان مردم نیست.

  • ناشناس
    1

    هر چند روز که ضرر دادیم به تعداد همان روزها اشکنه میخوریم جبران میشه

  • ایرانی
    2

    سهیلا واقعا چقدر می تونی احمق باشی مگه فحشا فقط می تونه توی کشور ما باشه یا فقط می تونه از طریق اینستا گرام باشه آخه چرا یه قدری فکر نمی کنید و حرف می زنید هر کس سرش توی کاری که بهش مربوط میشه و شعورش رو داره لطفا حرف بزنه

    نظرات شما -
    • ا
      1

      سلام.ایرانی.تو هم ای کاش شعورت بالا بود تا بدونی چه اتفاقاتی دور ورت می گذره

  • ناشناس
    1

    این وزیر ودیگر وزرای بیسواد جمهوری اسلامی که حتی نفس کشیدنشان دست خودشان نیست که چه شکری میخورند ونمی دانند که باید چکار کنند.

  • سلیم
    2

    وقتی کار دست کاردان نباشد میشود این وضع اسفناک فعلی مردم و مملکت و اقایان در فکر اهل بیت

  • ناشناس
    1

    کل متخصصین جمهوری اسلامی دور هم جمع بشن نمیتونن یک پیام رسان عین واتساپ طراحی کنن.اینستاگرام و بقیه که بماند.

    نظرات شما -
    • و
      6

      سلام.فعلا که رشد علمی ایران بالا ست مشکل شما این است که مرغ همسایه رو قاض می دونی

  • ناشناس
    1

    سهیلا خانم هر ابزار و تکنولوژی اگر درست مصرف بشه خیلی هم خوبه انقد نگاه متعصبانه به مسایل نداشته باشید

  • ناشناس
    1

    اگر تا ۱۰ روز دیگر اینستاگرام باز نشود کل اقتصاد ایران نابود میشود

    نظرات شما -
    • ر
      3

      سلام.ناراحت نباش اقتصاد بانبوداینستاگرام راهش رو ادامه می دهد

  • امیر
    0

    دست بردارید از این آمارسازی های جعلی. واقعا شرم آوره که از سال ۹۴ و سر قضیه برجام تا الان این عددسازی خجالت آور رو ادامه میدید!!
    اول از خودتون یک عدد من درآوردی (روزی هزار میلیارد) در میارید و بعد اون رو با یه عدد جعلی دیگه درباره درآمد نفتی ایران در سال گذشته مقایسه می کنید؟ و بعد نتیجه گیری هم می کنید؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها