روزهای خونین بازار سهام/ چرا بورس، سقوط آزاد کرد؟

بازار بورس با سقوط عجیبی روبه رو بوده است. بر اساس گزارش ها، در اولین روزهای کاری مهر ماه اغلب نمادهای بازار سهام ریزش کردند و نقشه بازار قرمزپوش شد.

روزهای خونین بازار سهام/ چرا بورس، سقوط آزاد کرد؟

به گزارش خبر فوری، در دو روز گذشته، ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان بود که ۲۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۴۹ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۱۴۶ واحد قرار گرفت.

این آمار نشان می دهد که بازار بورس روز های خوبی را نمی گذراند. اما علت چیست و چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟

 عدم اعتماد به بازار، علت سقوط بورس

سقوط بازار بورس و سرخ شدن شاخص هایش بی سابقه نبوده است‌. در این چند سال با وقوع اتفاقات مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی طبیعی بازار بورس هم با تکان هایی روبه رو شده است. علت این تأثیرپذیری شدید این است که مهم ترین عامل ثبات در بازار بورس اعتماد به بازار و امید به آینده سرمایه گذاری است. اگر این امید به آینده تولید و سرمایه گذاری و آرامش روانی به هر دلیلی از بین برود، سرمایه گذاران پول های خود را از بورس خارج کرده و سهام ها با ضررهای مختلفی روبه رو شده و بازار بورس هم با نوعی سکته روبه‌رو می شود.

بررسی تاریخ بورس به خوبی این عامل را نشان می دهد. به طور مثال، در ابتدای قرن ۲۰، بازار بورس و سهام حوزه آبخیز می سی سی پی که یکی از پرسود ترین سهام ها بود بعد از پخش خبرهای راست و دروغی در رابطه با حاصلخیز نبودن و مرغوب نبودن زمین‌ های مرزی و ساحلی می سی سی پی به شدت سقوط کرد چرا که ابتدا ثروتمندان و بعد افراد طبقه متوسط و ضعیف سهام خود دا فروختند و پول خود را از بازار بورس خارج کردند.

به نظر می رسد سقوط اخیر بازار بورس ایران نیز معلول نوعی ناامیدی از آینده بازار و نگرانی های اقتصادی است. در هفته گذشته حداقل دو اتفاق افتاد که سرمایه گذاران را به شدت نگران کرد. اولین اتفاق مربوط به فاجعه مهسا امینی و اعتراضات پس از آن بود. شلوغی های یک هفته ای در شهرهای مختلف کشور باعث شد بسیاری از سهامداران نسبت به آینده بورس نگران شده و سهام خود را بفروشند. این امر باعث کاهش شدید نقدینگی در بازار گردید و باعث شد همه شاخص ها به رنگ قرمز دربیایند.

اتفاق دوم هم مربوط به سفر رئیس جمهور به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود. پیش از سفر روسای جمهور مختلف به نیویورک، بازار همیشه رویکردی مثبت پیدا کرده و امیدوار می شود. سرمایه گذاران امید دارند روسای جمهور ایران با مقامات مختلف گفتگو کرده و مشکلات مربوط به مساله هسته ای و تحریم ها بر طرف شوند. طبعا زمانی که این گفتگو ها به نقطه مطلوبی نرسند، بازار نیز دچار ناامیدی می گردد و زمانی که بازار ناامید شود، شاخص ها و سهام های مختلف شروع به ریزش و سقوط می کنند. سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک نتوانست بازار را راضی نگه دارد و به همین دلیل، بعد از بازگشت به ایران، بازار  بورس که پیش از آن امیدوار به احیاء برجام و رفع تحریم ها بود، ناامید شده و شروع به سقوط کرد.

بورس چگونه نجات پیدا می کند؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گویی که  با خبرآنلاین داشته ضمن تاکید بر شرایط بد بازار بورس تاکید کرد که تنها با ورود جدی دولت جلوی این روند گرفته می شود. این کارشناس بورس درباره چگونگی جلوگیری از سقوط بیشتر بورس می گوید: بانک مرکزی با بالا بردن نرخ بهره و بستن خطوط اعتباری خود بر روی بانک‌ها سطح نقدینگی را درکل جامعه پایین آورده و اکثر فعالیت‌ها دچار رکود شده است و شرکت‌ها با ظرفیت بسیار پایینی فعالیت می کنند که آمارهای رسمی نیز این موارد را تایید می‌کنند و زمانی که دولت حمایتی نمی کند و نقدینگی به بازار تزریق نمی‌کند شرکت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند به خصوص در بخش های دولتی که وضعیت مالی آنها در حال بدتر شدن است.

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، بدون حمایت جدی دولت، بورس نمی تواند سرپا نگه داشته شود و با ادامه اختلافات سیاسی داخلی و خارجی و تعلیق مذاکرات برجامی، سقوط بازار بورس نیز ادامه خواهد یافت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    0

    واقعا که عجب مملکتی رو برای ما ساختن

  • سلام
    0

    این بساط کلاهبرداری در بورس را جمع کنید و بیشتر از این خانواده ها را به خاک سیاه ننشانید.سرگرم خوردن نفت و گاز و مس وخاک ایران بودید با بورس هم مردم را بیچاره کردید.رهاکنید برید دامن غرب و کنار مدیترانه فسیل وار چند صباحی به ریش ملت بخندید!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      یادتان باشد:
      بورس = قمارخونه
      بانک = رباخونه

    • محسن
      0

      در این که بورس قمارخانه است متاسفم برای شما و هم فکران شما..شما وقتی سهام شرکتی را در بورس میخرید ، در واقع قانوان جزو سهامداران آن شرکت شدید..و برگه سهامداری را از گارگزاری میتوانید تهیه کنید ..این سهم بالا برو یا پایین برو، هیچ احدی حق ندارد شما را مجبور به فروش سهامتان کند..در سود و زیان شرکت هم سهیم هستید..اما قمار..مثلا یک بازی است..یک عده پول خود را میگذارند و میگویند فلان تیم می برد..یک عده میگوید بهمان تیم می برد..یک عده در تساوی شرط میبندد..حالا هر اتفاقی افتاد..دو گروه پول خود را کاملا از دست داده اند و فقط کسی که درست پیش بینی کرده برنده است..کجای این قمار با سرمایه گزاری و خرید سهام یک شرکت در بورس یکی است ؟؟

  • ناشناس
    2

    روزهای خونین ،،مردم دلیر وبی باک ایران است

  • انقلاب ، نصف شبم شلوغه
    1

    با جمعیت ۳۰۰ هزار نفره حاضر در میدان انقلاب و صد متر بالا و پایین و شرق و غربش بورس هم سبز پوش میشود

  • وحید
    0

    فعلن که این روزهای خونین رو انداختن گردن اغتشاشات ، بعد هم شاید بندازن گردن جام جهانی قطر .
    نمی تونین درستش کنین ، یه مدت بذارین هوا بخوره بلکه افاقه کنه. بورس خستس ، میفهمین!!!!

  • سعید
    0

    برای اینکه پیش بینی می کنند اعتصابات کارگری شروع بشه وشرکت ها زیان ببینند.

  • ناشناس
    0

    خوب معلوم است کسانیکه ارزش بورس را یک روز مثبت و یک روز منفی می کنند آنهایی هستند که اوضاع بازار در دستشان است با هماهنگی یکدیگر و اطلاع بهم به یکباره یک روز پولشان را از بورس خارج می کنند تا یک عده ای البته مردم کوچه و بازار را بدبخت و فقیر کنند و یک با اطلاع قبلی خودشان وارد بورس می شوند و سهام می خورند همه و همه باهم هستند بگرد بدنبال تخم مرغ فروش و در همه جا هم هستند

  • جلالی
    0

    خوب دیگه چه می خواستید همه چیز گل و بلبل است

  • ناشناس
    1

    اقتصاد افتاده دست کودن های رانتی پرورانده شده اکابرخانه امام صادق امثال خاندوزی، صالح ابادی،.... تحت نظر پدرخواتده های مافیا مصباحی مقدم، ....

  • ناشناس
    2

    کسی که در بازار ایران سهام بخرد بایستی در عقل وی شک کرد،اقتصادی که تحریم است و از اقتصاد جهانی جدا شده و به دور خودش دیوار کشیده به نظرتان سهام آن ارزش دارد؟؟؟؟کاش مردم گول این افزایش های صوری را نخورند،حتی اگه شده بروند شن و ماسه بخرند،ضررش کمتر است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      😄😄😄هرکس 10 سال پیش سهام خریده الان 20 برابر سود کرده

  • ir
    0

    انتقام حکومت از مردم 😳😳
    همیشه به نوعی اموال مردم غارت میشه 😲😲

  • ناشناس
    8

    خخخه همچین گفت سقوط کرد انگار چه فاجعه ای رخ داده همه بورس ها بالا پایین می شود آن دولت قبل بود که یهو دو برابر کرد و بعد 70درصد آورد پایین

  • ناشناس
    1

    همانطوری که روحانی و دار و دسته اش آشکارا مردم را به بورس دعوت کردن و خیلی ها با خوش باوری دار و ندار خودشونو آوردن توی بورس و آقایون در نهایت بی رحمی و رذالت یه دفعه زیر پای مردم بدبخت رو خالی کردن و به هزاران میلیارد در آمد رسیدن ، حالا هم این همه وعده های رئیسی و دار و دسته اش پوچ و دروغ ..... بدبخت مردم عادی و بیچاره سرمایه گذار خورد....

  • حامد
    0

    باید دولت اینجا خودش رو ثابت کنه قرار بود رییس جمهور کنونی دو روزه مشکل بورس رو حل کنه یادتون که نرفته پس باید به هر نحوی حمایت کنه از سهامداران

  • ناشناس
    0

    گزینه نظامی همیشه روی میز خواهد بود

  • محسن
    0

    بنده سهام دارم.چند هفته است در صف فروش قفل است..این نقد شوندگی بازار سرمایه که آقای رئیسی ادعا میکرد و شعار میداد کجاست؟؟ به یک عده بازار گردان دستور می دهند کجا سهم ها را بالا ببرید و کجا پایین ببرید..این ها همه تولید رانت و فساد می کند..بارار دستوری بازار دولتی همیشه ایجاد رانت و فساد می کند..در این سه ساله بسیاری از اقلام چند برابر شدند ولی سهام آن شرکت ها مثلا از 5 هزار تومن به 800 تومن رسیدند..این بلایی بود که آقای رئیسی و حاکمیت یک دست با همکاری مجلس انقلابی( که سود بورس را با روح اسلام در تضاد میدانست) بر سر ما آورد و ضرر های هنگفتی را تا این جا به ما زده..اما بحث اول بنده همان نقد شوندگی سهم ها بود..سهمی را نمیشود فروخت و فقط کسانی از خود شرکت با همکاری بعضی کارگزاری ها با اینترنت پرسرعت رانتی، نفر اول صف فروش میشوند و مقداری از سهام آن ها خریده می شود..و دیگران هیچچچچ..ممکن است چند هفته یا چندین ماه پولی را که فرض می کردیم میتوانیم با این تورم و به تبع آن قیمت سهم ها افزایش پیدا کند، باعث شود بتوانیم مثلا حداقل اقساط واممان را با آن پرداخت کنیم با تدابیر این دولت و مجلس انقلابی گروگان شرکتهایی شده که بنده وقتی تماس میگیرم به امور سهام آن شرکت می گوید..به ما ربطی ندارد و خیلی وقت است که خود بورس تمام اختیارات را از ما گرفته اند و آنها هستند که همه چیز را در این سهم تعیین میکنند..و اما سازمان اوراق بهادار زیر نظر **دولت** و تصمیم گیری و تصمیم سازی آن است..وقتی به ناظر زنگ می زنم با خنده ای لذت بخش ، از این که در سهمی گیر افتاده ام احساس رضایت سادیستیک می کند..شک نکنید ، با این اوضاع، دلایل تظاهرات در خیابان ها را افزایش می دهید..

  • ناشناس
    1

    ۳۰۰میلیون که خونمو فروختم آوردم بورس الآن شده ۳۸میلیون البته بنابردسنور

    کمی انصاف ظلم کافیه

  • 0

    بيش از نود درصد سهام ها بازدهی یکسالشون منفی ۶۰درصده واقعا رئیسی اومد بورسو درست کنه یا خراب کنه

  • سید
    1

    خدا باعث و بانی اش رو به زمین گرم بزنه
    یه سر به این کارگزاری ها بزنید مخصوصا مفید از کجا آوردند ساختمان به این عزمت خریدند اینها با کمک دولت جیب مردم را خالی کردند خدا لعنت کند آقای روحانی را که مردم را تشویق کرد به مشارکت در بورس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها